Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:58:54
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door MOVisser
Vandaag om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois door Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616 door Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land. door Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
22 December 2025, 15:43:44
  

Auteur Topic: Ontsporen Brawa V100 op Fleischmann wissels  (gelezen 3098 keer)

evert

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Ontsporen Brawa V100 op Fleischmann wissels
« Gepost op: 16 November 2013, 22:59:34 »
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb het volgende probleem.
Op een beurs heb ik een V100 van Brawa gekocht die erg gevoelig is voor ontsporing op Fl wissels, naar mijn mening veroorzaakt door de lage en dikke flenzen.
Navraag bij Brawa leerde dat er geen andere wielsets beschikbaar zijn.
Graag zou ik horen of iemand deze ervaring ook heeft en of er een oplossing mogelijk is.
Groet,
Evert
« Laatst bewerkt op: 24 November 2013, 21:28:07 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #1 Gepost op: 16 November 2013, 23:10:43 »
Als je denkt dat het aan de flenzen ligt, vergelijk dan eerst eens wat maten met de NEM310
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2013, 06:31:11 »
Laat me raden: boogwissels en driewegwissels?

Fleischmann houdt zich niet aan NEM, wat zich met name in genoemde wissels wreekt. Daardoor past de speermaat van andere fabrikanten soms niet bij hun wissels.

Op zich is dat op te lossen door de wielen dichter naar elkaar te duwen. Daar heb je trekkers voor.  Geeft wel kans op scheve wielen tov de as.

Als het enigszins kan, zou ik de rails wisselen...
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

erwinz

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #3 Gepost op: 17 November 2013, 10:29:25 »
Hallo,

Gaat dit over N spoor of HO, ik heb geen ervaring met Brawa loks maar wel interesse in een lok van Brawa op  N spoor.
Ik rijd op minitrix rails en wissels en vroeg me af of dit wel kan met brawa loks?

Alvast bedankt voor een reaktie

Erwin

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #4 Gepost op: 17 November 2013, 11:41:41 »
Hallo Erwin,

Zo te lezen gaat het over H0.


@Evert: Ik heb zelf geen problemen met Brawa loks. Alleen ik heb Rocoline-rails in gebruik. Wat Edgar aangeeft kan nog wel eens het probleem zijn. Dat moet je redelijk proefondervindelijk vaststellen. Welke fleischmann-rails gebruik je eigenlijk?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #5 Gepost op: 17 November 2013, 14:50:24 »
Op zich is dat op te lossen door de wielen dichter naar elkaar te duwen.
Die oplossing zou ik beslist niet willen aanbevelen. De speermaat (maat B volgens NEM310) moet minimaal 14,4 mm zijn bij H0. Daar moet je niet onder gaan.
Je moet het probleem verhelpen waar het zit. Dus eerst de schuifmaat tegen de wielstellen en de wissels houden, en dan concluderen wat er mis is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

evert

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #6 Gepost op: 17 November 2013, 20:08:48 »
 :) Dank voor jullie reactie.
Ik gebruik HO profirails.
Het probleem doet zich voor bij afbuigende wisselstand bij zowel standaard- als kruiswissels.
Solo gaat het vaak goed maar met stammetje van 6 wagons gaat het mis.
De wielafstand is digitaal gemeten 14.4 mm, dus cf de NEM.
Meer afstand geeft het probleem dat het eerste linkerwiel wiel het metalen puntstuk van de hsw raakt en dus sluiting geeft.
Ik ga nu eerst de aangegeven opties na en kom dan weer terug.
Dank zover,
Evert

evert

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #7 Gepost op: 24 November 2013, 20:54:24 »
Na enig meet-, duw- en trekwerk heb ik het volgende geconstateerd:
Verandering van de wielafstand heeft geen effect.
De flenshoogte van de brawawielen bedraagt 0.55 mm; van Roco 0.97 ! en die blijven probleemloos in het spoor.
Navraag  bij onze treinendokter van de club leert dat Brawa wel  de NEM voor zijn wielen toepast en Fleischmann niet voor zijn rails en wissels.
Dezelfde locs rijden prima op rocoline, maar het gaat mij wat ver om voor éen loc mijn hele railsysteem te veranderen, dus kreeg ik het advies: in je vitrine of op marktplaats.
Als iemand hier nog iets verstandigs weet te zeggen hoor ik dat graag, maar wat mij betreft is het Brawaboek gesloten.
Evert

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Ontsporen Brawa
« Reactie #8 Gepost op: 24 November 2013, 21:23:21 »
op de duitse fora kom je soorgelijke klachten tegen (over de VT44.5), lage flenzen, en dat spoort
met oudere rails soms niet lekker

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5453
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Ontsporen Brawa V100 op Fleischmann wissels
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2013, 08:07:30 »
Het ligt aan de wissels. Mijn zoontje heeft Hornby Thomas de trein materieel, en de Engelsen hebben inmiddels ook lagere flenzen. Zijn baantje is nog aangelegd met oude Fl* modelrails en het gaat steevast mis op de wissels. Mijn modules met Tillig railmateriaal zijn geen probleem, dus de conclusie is terecht dat het tijd wordt voor andere rails..
RETROBAHN A.G.