Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Station Roodeschool
door
Casmir
Vandaag
om 21:59:14
Tams app
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:44:37
booster vraag
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:26:30
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Bjor
Vandaag
om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 20:29:37
Edelweisz in model
door
Martijnstein
Vandaag
om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Pommie
Vandaag
om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw.
door
wob
Vandaag
om 19:24:13
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:28:45
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Merlin674
Vandaag
om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan
door
hervé
Vandaag
om 15:40:47
EL11 NSB sound file
door
bellejt
Vandaag
om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen
door
Martin Domburg
Vandaag
om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa
door
MischaCT
Vandaag
om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht
door
Hasenwald
Vandaag
om 10:17:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Als jouw modelbaan klaar is....
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Als jouw modelbaan klaar is.... (gelezen 4096 keer)
Peter Kleton
Als jouw modelbaan klaar is....
«
Gepost op:
16 November 2013, 14:39:07 »
Hallo,
Vandaag had ik een gesprek met een andere modeltreinbouwer (Hans KL )over het feit , dat ontwerpen en bouwen van een modelbaan erg leuk en uitdagend is ,maar als de zaak eenmaal rijdt en de treinen niet ontsporen en doen , al of niet met b.v. Koploper wat de bedoeling is, dat dan de uitdaging weg is en je wat anders wilt gaan ondernemen.
Heel toevallig lees ik vandaag in de NRC in een intervieuw met Goof H. *) over een heel grote modelbaan die hij bezit en aan bouwt in een grote ruimte.
Hij zegt ongeveer dat hij bouwt totdat de ruimte vol is ,en dan weer begint aan wat anders.(Ik weet niet of hij een andere modelbaan of een andere hobby bedoelt.)Uren kijken naar rijdende modeltreinen doet hij niet zo erg, het gaat hem om het bouwen en een beetje computeren .
Hieruit blijkt maar weer eens , dat ook een heel grote ruimte en genoeg Euro's op de bank toch niet voorkomen dat je kan zijn uitgekeken op je baan.
Moeten we dit maar accepteren ,en gewoon vrolijk onze baan afbreken en opnieuw beginnen, of is er nog uitstel van executie door aanvullede ideen ?
Ik ben benieuwd naar jullie reakties...
Vr Gr, Peter
*) De heer G.H. is o.a. bestuursvoorzitter van een grote scheepswerf .
«
Laatst bewerkt op: 16 November 2013, 15:05:25 door Peter Kleton
»
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Tjalling
Re: Als jouw modelbaan klaar is....
«
Reactie #1 Gepost op:
16 November 2013, 14:51:53 »
Hoi,
Het is maar hoe je het bekijkt: Als ontwerpen en bouwen je hobby is, dan is je enige alternatief voor afbreken het hele zooitje verkopen, en van de opbrengst materiaal kopen voor een nieuw project.
Als je hobby eigenlijk alleen maar rijden is, dan zou je kunnen kijken of iemand zijn baan niet toevallig te koop aanbiedt
Tegen de tijd dat je de bouw van je ideale modelbaan afgerond hebt, zijn waarschijnlik je ideeën over wat je ideale modelbaan is zodanig veranderd (door de opgedane ervaring) dat je weinig anders kunt dan opnieuw beginnen
Dit kan heel somber klinken, maar ik vind het en troostrijke gedachte: er is altijd weer een leuk project waar je eindeloos mee bezig kunt zijn.
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
ZwolsBas
NL/NS vanaf 1945
«
Reactie #2 Gepost op:
16 November 2013, 15:08:05 »
Een modelbaan is nooit af
Elke keer zie je wat nieuws of ga je wat nieuws maken, of overstappen op een andere tijdperk.
Ligt er ook aan als je elke dag met treinen bezig bent, ja dan ben je veel sneller klaar.
«
Laatst bewerkt op: 16 November 2013, 20:51:42 door Bastaard. Reden: Foutje :p
»
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?
Peter Kleton
«
Reactie #3 Gepost op:
16 November 2013, 15:09:08 »
Ja, zo kan je het ook bekijken.
Zo gezien zijn twee kanten aan de zaak. Als je het positief beschouwd heb je een "leermoment "gehad ,zoals dat heet.
Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Peter Kleton
«
Reactie #4 Gepost op:
16 November 2013, 15:14:35 »
* Bastaard,
Dat heb ik dus . Omdat ik als gepensioneerde veel tijd aan de baan kan besteden ,doorloop ik een fase van ontwerpen en bouwen veel vlugger als een werkend persoon.
Ik haal de daarom dat NRC artikel aan, om te laten zien dat ook mensen met genoeg middelen wat ruimte en financieen betreft aan een eind zullen komen van de baanbouw .
Nu bouw ik nog aan een baan ,waar ik in April mee begonnen ben. Door andere inzichten twijfel ik nu of ik verder zal gaan.
Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #5 Gepost op:
16 November 2013, 15:47:00 »
Het bouw- en afbreekproces heb ik al vele malen doorlopen. Afbreken is niet leuk maar opent nieuwe perspectieven voor een volgende baan. Ervaring is nu eenmaal niet erfelijk.
Ook het plakken van Fallerhuizen e.d. geeft op een gegeven moment geen voldoening meer. Bovendien zijn vele banen voorzien van dezelfde huisjes en aankleding.
De enige oplossing is alle bouwsels zelf te ontwerpen en te bouwen met hout, styreen, karton en wat nog meer in de rommeldoos zit. Dit geeft erg veel voldoening al mislukt er wel het nodige in het begin. Bovendien is dit soort geknutsel goedkoper.
Sinds ik mijn eigen scenery ontwerp en bouw is de hobby véle malen leuker geworden. De trein begint langzaam bijzaak te worden omdat rails en wissels aanleggen steeds hetzelfde is en je na een paar jaar heus wel weet hoe dit moet en waar zich ontsporingen voor kunnen gaan doen.
Ik ben teruggekomen van het maken van zeer grote banen. Je bent dan wel een poosje van de straat maar de baan begint te vervelen. Modulebouw en meer veel detail is langzamerhand het motto geworden en ik ben daar zeer happy mee.
Foto's op het WWW maken tijdens de bouw veel duidelijk.
Advies: meer zelfbouw en creativiteit maken deze hobby eindeloos….
Groet Jaap
( die nu even geen huisje meer kan zien).
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
RobbertJan
Mcn NSR Groningen.
«
Reactie #6 Gepost op:
16 November 2013, 15:55:55 »
De kunst van het opbouwen en afbreken.
Ik heb nu enkele banen gebouwd, en daarna net zo hard weer afgebroken en
gestript voor onderdelen voor een nieuw project.
Als het eenmaal rijdt en je er genoeg voldoening uit gehaald hebt dan is het mooi
geweest, onderdelen er af halen en de schredder in.
Zeker als je niet genoeg ruimte hebt, of geschikte ruimte, om het allemaal op te bergen.
Gr.
Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
«
Reactie #7 Gepost op:
16 November 2013, 15:59:27 »
Het klopt wel dat een modelbaan nooit af is.
Er zijn altijd punten op een baan die anders kunnen.
Dit kunnen punten zijn die je zelf ziet maar ook punten die door anderen aangedragen worden.
Jeroen
dh3201
«
Reactie #8 Gepost op:
16 November 2013, 16:09:19 »
Ik heb in mijn jeugd alleen losse banen gehad op de vloer op de logeerkamer op zolder.
Dus als er logés kwamen moest alles weer opgeruimd worden.
En als die weer waren opgerot (
) kon er weer een nieuwe baan opgebouwd worden.
En dan vaak ook weer volgens nieuwe inzichten.
Nadat ik was uitgekeken op rondrijbanen (eindeloos rondjes rijden, al dan niet via meerdere lussen om elkaar heen),
werd het daarna een baan met twee eindstations waartussen gependeld werd.
En met loc-getrokken-treinen betekent dat dus op de eindstations omlopen of locwisselen.
En in de spits versterkingsrijtuigen erbij hangen en na de spits weer afrangeren.
De goederentreinen moesten uitgerangeerd worden naar de industriesporen.
Juist dat extra rangeren maakte het leuker voor mij.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Wim1969
«
Reactie #9 Gepost op:
16 November 2013, 16:34:19 »
tja, is altid een dilemma, ik had vroeger altijd van die half afgebouwde banen, en fging dan weer verhuizen, kreeg andere ideeen ect.
veel, heel veel gebouwd en idd ook weer net zo hard afgebroken.
Inmiddels van vaste baan ivm het vele afbreken over gestapt op segmenten/modules, in 1e instantie ivm verhuizen, nu ook om ze eens in een of andere hal te stallen, je kunt zo wel je baan mooi afbouwen ik ben nu zelf in een redelijk eindstadium van mn eigen Wolzerdange projectje, die is in elk geval helemaal af
komt wel na wat tentoonstellingen het punt, en dan..
Kautenbach gelukkig tegen een kostprijs verkocht, aan een tevreden koper die er veel plezier van heeft, dat was eigenlijk voor mij de enige voorwaarde, het gaat immers om de lol, maar ik kijk wel met enige jalouzie naar mensen met veel ruimte
Straks maar eens kijken, toch op de een of andere manier idd de "strijd" met de ruimte aan want ideeen genoeg voor weer een nieuwe baan
en die nieuwe baan zal er komen. Wolzerdange wordt dan een beetje een sta in de weg
ik denk dat die ruimte problemen wel bij veel spoorders bekend in de oren zullen klinken.
Wel knap overigens om voor en grote ruimte de boel helemaal volgebouwd te krijgen. Ik denk resumerend dat het toch bouwen bouwen bouwen zal zijn, en dus ook weer veel demonteren demonteren demonteren (of verkopen aan iemand die juist veel ruimte en minder tijd heeft ;)0
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....
En hopen lol
Ruud K
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
«
Reactie #10 Gepost op:
16 November 2013, 18:02:15 »
Dit is inderdaad een lastig probleem. Mijn baan is ook zo goed als klaar. Afbreken vind ik eigenlijk zonde. Maar op den duur gaat alleen maar rijden ook vervelen. Door aanpassingen aan de baan uit te voeren kun je de boel nog wel een beetje uitstellen, maar er komt een moment dat de baan aardig voltooid raakt. Meestal is bouwen leuker dan rijden, dus het zal wel uitdraaien op met iets nieuws beginnen, waarschijnlijk eerst maar eens
naast
m'n bestaande baan.
Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Peter Kleton
«
Reactie #11 Gepost op:
16 November 2013, 18:39:18 »
Ja Ruud ,ik zie het (Alweer ).
ik ben gelukkig niet de enige. Meestal komen de twijfels bij mij pas als de treinen goed rijden en de scenery nog moet komen ,nu is 3/4 van het sporenplan rijdbaar ,ook al wat met Koploper gereden zover dat kan, maar ik zie nu eigenlijk zoveel tekortkomingen ,dat ik sterk twijfel ermee verder te gaan.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
Klaas Zondervan
«
Reactie #12 Gepost op:
16 November 2013, 19:15:31 »
Aan mijn huidige spoorbaan ben ik al ruim 20 jaar bezig. Soms maanden niks aan gedaan omdat er andere dingen belangrijker waren.
Nu weer volop aan bezig omdat ik er in februari mee op een modelspoortentoonstelling sta. Bij dat afbouwen ligt de nadruk nu op scenery, want het moet natuurlijk wel een beetje tonen. Daarbij heb ik wel een aanpassing aan de besturing moeten maken. Die was semi-automatisch gedacht, met relaistechniek. Maar al bouwende kwam ik er achter dat dit wel enigszins achterhaald is, dus heb ik de ontwikkeling gestopt, en er is geen tijd om het hele concept om te gooien. Dus ga ik op de tentoonstelling handmatig rijden.
Tijdens het bouwen ben ik al wel met mezelf aan het brainstormen over wat ik hierna ga bouwen. Er zijn twee opties: ik kan de hele relaisbak overboord gooien, en het hele spul in IC-techniek opnieuw bouwen volgens hetzelfde principe. Maar ik kan ook een rigoreuse stap nemen, de hele spoorbaan door de gehaktmolen draaien en iets heel nieuws bouwen. Ik ben er nog niet uit....
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
«
Reactie #13 Gepost op:
16 November 2013, 20:18:34 »
Dag Klaas,
Ik ben ook erg lang , vanaf 1960 tot ca 2000 met relais besturing bezig geweest,een tijdje ook zelfs met NX beveiliging. Als monteur bij het seinwezen ken ik de schakelingen en heb die toen sterk vereenvoudigd nagemaakt. Het heeft nog gewerkt ook, maar ik had het heel druk als er een paar treinen reden door mijn station Dorderecht. Je bleef knoppen drukken.
Ik ben toen een systeem uit de Model Railroader gaan doen met Commodore 64 en weer veel relais. Dat deed het ook goed maar is eigenlijk voor clubbanen bedoeld ,omdat je zelf je eigen treinen over de baan moet begeleiden en dan op de seinen moet letten ,waar je zelf de trein voor moet stoppen ,niet automatisch rijden dus. Dus eigenlijk niet geschikt voor eenmans modelbanen.
Nu rij ik met Koploper ,die kan je alles uit handen nemen ,maar met het zgn Externe Tableau kan je de treinenloop toch zelf regelen wat betreft onderweg laten stoppen als jij dat wil.
Terug naar de huidige baan.
Dit is een te eenvoudig plan gebleken ,omdat ik twee Plan V's kan laten rijden en een DE2, met hoogstens een lege materieel trein van Maaastricht naar Heerlen. Dan is het weer te stil. Nu zoek ik iets als Arnhem...
Dat zijn bij mij de ontwikkelingen geweest sinds 1965.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Voor als de tram het eens niet doet...
«
Reactie #14 Gepost op:
16 November 2013, 20:38:22 »
...
Een prikkelende uitspraak! Als ik dit roep over mijn baan heb ik vastgesteld dat Pasen en Pinksteren vandaag inderdaad op één en dezelfde dag zijn gevallen!
[cynic-mode ON] Ik zal dus nog moeten wachten met mijn psychiater te bellen, want 'vandaag' is dus een "Universele Westerse Feestdag", maar mórgen is dan dus "Jodenhemelvaart", een dag die wij uit respect voor die ándere geloofsovertuigingen óók eerbiedigen... [cynic-mode OFF]
NEEN, ik ben niet anti-semitisch, heb wel degelijk respect voor de geloofsovertuiging van mensen maar bezig alleen maar die in 020 en vele ándere plaatsen-met-vergelijkbare-beschaving/humor zonder meer geaccepteerde termen, die aangeven: dat gebeurt NOOIT!!!
Ik hoop mijn modules ooit zover te hebben, dat ik ze bij FREMO in "het Kadaster" durf aan te melden, mijn trams ooit zover te hebben, dat ik ze meeneem naar een evenement en bij een collega op de baan durf te zetten waar ze zouden moeten kunnen rijden en dat ik dat showbaantje/dioramaatje, dat de Laaksche Kade in Den Heek moet verbeelden (Haags, maar geen specifiek punt...) ooit zal bouwen...
@Klaas: waarom bouw je die boel niet af op de manier zoals jou voor ogen stond? Er is niks mis met klepperende relais!
En stop alsjeblieft NIETS in die gehaktmolen...
Iedereen een prettige avond en mooie zondag!
Frans
«
Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:04:27 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd
»
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »
Je bent hier: