Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:57:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door RobVille
Vandaag om 19:54:00
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21

Auteur Topic: Hoe werkt het gillen bij rijden in bogen ESU BR 215?  (gelezen 3044 keer)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
Hoe werkt het gillen bij rijden in bogen ESU BR 215?
« Gepost op: 06 November 2013, 22:14:48 »
Bij lage snelheden "gilt" de ESU BR 215 in bogen met een radius kleiner dan ca. 80cm. (Zo zou het moeten zijn althans). Verder hoor je geluiden bij het berijden van wissels.
Probleem bij mijn loc is dat ie altijd gilt, niet alleen in bogen maar ook op rechte stukken. (De wisselgeluiden werken wel naar behoren).

Bij de buitenste assen van de draaistellen zitten aan de binnenzijde sleepcontacten. Achter ieder wiel 1x dus 4 in totaal. Als die getoucheerd worden, lichten ze een messing stripje op dat boven op kast met het wormwiel van het draaistel zit. Ik vermoed dat daarmee een stroomkring onderbroken wordt en dat zodoende de "wisselgeluiden" worden geactiveerd.

Maar ik heb geen idee hoe met het berijden van bogen werkt. Die "booggeluiden" bij het rijden op rechte sporen, storen behoorlijk. Wie weet raad?

Groet, Bas

lokpaint

• Gast
Re: Hoe werkt het gillen bij rijden in bogen ESU BR 215?
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2013, 23:37:22 »
Hoi

Volgens mijn geheugen zit er een magneetje met een HALL sensor in. Ik zal het morgen nog eens nakijken, dan ga ik zo'n lok toch slopen.  ;D

Bart

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2013, 10:33:40 »
Wordt de 215 digitaal gebruikt of analoog? want het is een functie die ingeschakeld
dient te worden wanneer digitaal gereden wordt, deze is dus normaal niet te horen.

Wellicht dat ESU in de decoder de functie onder analoogbedrijf heeft ingeschakeld.
Deze waarden worden ingesteld in Cv 13 en 14.

Het gepiep in de bogen werkt inderdaad met een Hall sensor, de wisselgeluiden worden
door de "stroomafnemers" onder het draaistel gegenereerd d.m.v. die beugeltjes onder de
voorste as van elk draaistel. Dit geluid zou boven een bepaalde snelheid moeten wegvallen.

Gr.

Robbert Jan
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2013, 14:46:52 »
Herkenbaar. Doet die van mij ook de laatste tijd! Ben er nog niet aan toegekomen, maar ESU geeft aan dat ik de decoder even moet resetten. Ben nu alleen nog op zoek naar het briefje met mijn aangepaste voorkeursinstellingen voordat ik 'm reset...  ;)

en het feit dat ik zelf geen baan heb helpt ook niet mee haha
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Olav

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2013, 16:56:46 »
Heb je programmer?
Groeten

Olav

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2013, 17:19:08 »
Met een complete reset van deze decoder in deze loc moet je oppassen. Ronald van Vierheim had daar slechte ervaringen mee, kan ik me herinneren.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2013, 20:51:12 »
Hoi

Volgens mijn geheugen zit er een magneetje met een HALL sensor in. Ik zal het morgen nog eens nakijken, dan ga ik zo'n lok toch slopen.  ;D

Bart
Ik ben benieuwd waar dat magneetje met HALL sensor zit.

Wordt de 215 digitaal gebruikt of analoog? want het is een functie die ingeschakeld
dient te worden wanneer digitaal gereden wordt, deze is dus normaal niet te horen.

Wellicht dat ESU in de decoder de functie onder analoogbedrijf heeft ingeschakeld.
Deze waarden worden ingesteld in Cv 13 en 14.

Het gepiep in de bogen werkt inderdaad met een Hall sensor, de wisselgeluiden worden
door de "stroomafnemers" onder het draaistel gegenereerd d.m.v. die beugeltjes onder de
voorste as van elk draaistel. Dit geluid zou boven een bepaalde snelheid moeten wegvallen.

Gr.

Robbert Jan
Ik rijd digitaal. De functie is inderdaad uit te schakelen via F12, maar dan ben je zowel het bogen- als het wisselgeluid kwijt. En de functie werkt inderdaad alleen bij lage snelheid.
Alles werkt dus naar behoren, behalve dat het bogengeluid ook op kaarsrechte sporen klinkt.

Met een complete reset van deze decoder in deze loc moet je oppassen. Ronald van Vierheim had daar slechte ervaringen mee, kan ik me herinneren.

Groet,
Ruud
Als het met een reset op te lossen is, zou dat natuurlijk ideaal zijn. Ik heb aan mijn instellingen vooralsnog niets gewijzigd, behalve het locadres dan.
Wat kan er mis gaan? Maar ook ik ben voorzichtig geworden. Ik heb het een keer gehad dat ik na een reset van een sounddecoder ineens heel vreemde bijgeluiden kreeg.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2013, 23:40:57 »
Even een update.

Een reset van de decoder heeft geen effect. Ik heb het geprobeerd. Daar zit het dus niet in.

De "wisselgeluiden" worden geactiveerd via de sleepcontacten achter de wielen. Werkt prima en betrouwbaar. De sleepcontacten hebben echter geen effect op de "booggeluiden".

De "booggeluiden" zijn dus permanent hoorbaar, ook op de rechte stukken. Dat is mijn klacht.
Toen heb ik de loc ondersteboven gehouden en wat heen en weer geschud. Daarna weer op de rails waren de booggeluiden verdwenen. Maar ook in de bogen was er niets meer te horen.
Vervolgens de loc weer wat heen en weer geschud, maar nu met de wielen naar beneden. Daarna bleek alles oké. Dus wel geluid in de bogen en geen geluid op rechte stukken. :)

Mijn voorlopige conclusie: het betreft iets mechanisch (dus geen digitaal probleem). Het zal wellicht met de afstand van de de HALL sensor tot de magneet te maken hebben.
Ik zou wel willen weten waar dat spul zich bevindt om het definitief te kunnen oplossen. Want even schudden is wel leuk, maar een betrouwbare oplossing is het natuurlijk niet.

Ik hou me aanbevolen voor jullie adviezen. Bedankt overigens tot zover.

Groet, Bas

lokpaint

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2013, 00:31:55 »
Hoi

De magneetjes zitten aan de voorzijde in de tandwielkasten.
De Hall sensoren zitten op de desbetreffende plaats op het frame. Dus aan de voorzijde van de tandwielkasten net achter de verlichtingsprint.

Bart

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2013, 08:08:17 »

Groet,
Ruud

Oppassen moet je altijd, maar op basis van een wat mindere ervaring zou ik niet direct terugdeinzen. Het advies komt van ESU support team, dus zou ik niet te moeilijk over doen. Zit ook twee jaar garantie op, komt vast goed. Als je angst hebt ga je niet ver komen.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2013, 16:31:30 »
Hoi

De magneetjes zitten aan de voorzijde in de tandwielkasten.
De Hall sensoren zitten op de desbetreffende plaats op het frame. Dus aan de voorzijde van de tandwielkasten net achter de verlichtingsprint.

Bart
Dank je! En ik maar zoeken aan de zijkanten van de draaistellen. Maar dit is heel logisch eigenlijk. De hall sensor zit gewoon vast aan het verlichtingsprintje en dat kun je er compleet uitwippen.

De draaistellen daar kun je niks aan verstellen. Dus het enige waar het aan kan liggen is de positie van de hall sensoren. Daar kun je een beetje aan zitten buigen.
De vraag is alleen of de sensoren dichter naar het draaistel toe moeten om het geluid te activeren, of juist verder er van af?

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2013, 16:35:23 »
Citaat
Oppassen moet je altijd, maar op basis van een wat mindere ervaring zou ik niet direct terugdeinzen. Het advies komt van ESU support team, dus zou ik niet te moeilijk over doen. Zit ook twee jaar garantie op, komt vast goed. Als je angst hebt ga je niet ver komen.
Die reset had ik al geprobeerd hoor. Daar is het allemaal niet anders van geworden. Het is dus hoogstwaarschijnlijk geen digitaal probleem.

Groet, Bas

lokpaint

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2013, 21:41:04 »

De vraag is alleen of de sensoren dichter naar het draaistel toe moeten om het geluid te activeren, of juist verder er van af?

Groet, Bas

Hoi

Ik ga ervan uit dat deze bij rechtuit rijden "aan" staan. Dan zit de magneet immers net voor de Hall. Bij een bocht zou de magneet zich verwijderen.
Mijn logische gedachtengang is dus Hall dichter naar het draaistel toe.

Er kan er natuurlijk ook gewoon een defect zijn, of een mageetje weg?. :-\

Bafrt

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #13 Gepost op: 10 November 2013, 07:29:06 »
Bart, dat laatste zou een zeer goede kunnen zijn. Ik weet niet of je het zo aan de lok kan zien dat die weg zijn.

Ik neem aan dat Wob de lok ter reparatie via zijn dealer bij Esu kan aanbieden. Hij heeft nog garantie.

Groet Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #14 Gepost op: 10 November 2013, 21:42:11 »
Ik heb inmiddels allerlei tests uitgevoerd.

Fase 1
De loc maakt op een gegeven moment in het geheel geen bogengeluid meer, niet op rechte stukken en niet in bogen.
Acties:
- Printplaatje (met hall sensor) voorzijde losgekoppeld: geen effect.
- Printplaatje achterzijde ook losgekoppeld: geen effect.
- Vervolgens de hall sensor aan de voorzijde wat dichter naar het draaistel gebogen: geen effect.
- Daarna idem aan de achterzijde: geen effect.
- Decoder rest: geen effect
- Draadjes op de print gecheckt: er zat niets los

Fase 2
Loc in elkaar gezet er weer even flink schudden. Gevolg: bogengeluid op zowel gebogen als rechte stukken. Dus toen de loc maar weer gedemonteerd.
Acties:
- Printplaatje (met hall sensor) voorzijde losgekoppeld: geen effect, dwz permanent bogengeluid
- Printplaatje achterzijde ook losgekoppeld: geen effect, dwz permanent bogengeluid

Fase 3
De loc tenslotte maar weer geheel in elkaar gezet en getest. Nog steeds een permanent bogengeluid. Maar even later: ineens werkt alles naar behoren. Dus geluid slechts in de bogen en niet op rechte stukken :).
Werken de hall sensoren en/of de decoder misschien met enige vertraging?

De belangrijkste reden dat het nu wèl werkt is waarschijnlijk dat de hall sensoren nu tegen de draaistellen schuren (althans tegen de  magneten in de tandwielkasten). Dat komt in ieder geval overeen met jouw suggestie, Bart. En dat lijkt me ook het meest logisch.

Ja Ronald, ik heb nog steeds garantie. Maar de loc was voordien al 2x naar Duitsland geweest voor andere gebreken. 100% oké blijkt helaas onhaalbaar. Ik had daarom besloten om het daarom vanaf nu maar zelf op te lossen. (Dat heeft ook z'n voordelen omdat je je loc zo leert kennen).
In de tussentijd heb ik al een paar keer op het punt gestaan om de loc van de hand te doen. En mocht ie opnieuw kuren gaan vertonen dan gaat ie alsnog de deur uit en dan neem ik m'n verlies.

Jullie allen in ieder geval hartelijk dank voor de hulp tot zover!

Groet, Bas