Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:08
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
  

Auteur Topic: Op weg naar Apeldoorn  (gelezen 52044 keer)

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #135 Gepost op: 25 September 2017, 18:10:05 »
Hallo Allemaal.

Het is voor mij bijna Vakantie. Dus ben ik weer begonnen met de bouw van mijn modelbaan. Ik heb het wel gemist in de tijd dat ik het druk had met het echte spoor. Lekker knutselen. Ik heb de bakken verlaagt. Ik wou eerst op 60 cm hoogte. Om dan beter aan te kunnen werken. Maar toen dacht ik, laat ik het maar gelijk op de gewenste hoogte brengen. Ik moet nog wel de bakken waterpas zetten en de rechter met de middelste bak verbinden. De eerste deel van de spoorspiraal kan ik nu nog plaatsen. Dan heb ik hout nodig om verder te kunnen werken. Ik bedoel dan heel veel hout. Om de andere bakken te kunnen maken. Ik moet het nog wel even uit rekenen hoeveel het moet zijn en de lengte van de planken, die een bak vormt. Vanavond eerst weer werken.😁😁







Gr Sebas

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #136 Gepost op: 27 September 2017, 21:25:37 »
Hallo Allemaal.
 Hier weer een update van de bouw van mijn spoor baan. Ik heb de spoorspiraal geplaatst. Ik heb een waterpasblokje gebruikt. Zodat ik geleidelijk omhoog ga. Ik ga 2 cm per meter om hoog. Dat waterpasblokje heb ik schuin afgezaagt, dat overeen komt met 2 cm per meter. Het stukje dat recht naar beneden gaat heb ik multiplex houtjes onder geplakt met houtlijm en met behulp van klemmen een dag laten drogen. Ringen en moeren naar beneden gedraait met alleen mijn vingers. Ik had geen vingers meer over van dat gedraai. Ik heb geprobeerd om het met elastiek en een schroefmachine de moeren te draaien. Maar dat werkte niet. Elke keer viel de elastiek van de moer. Dan maar met de hand. Het zit handvast op de bovenkant van de spoorspiraal. Het hoeft ook niet vaster. Ik heb meerdere foto's gemaakt om te kijken of geen golven in de spoorspiraal zitten. Dat het mooi in 1 lijn naar boven loopt. Wat ik nog kan doen aan de spoorspiraal is een stuk kurk leggen. De 9 mm platen moet ik nog halen. Dus daar kan ik even niet aan verder werken.















 Dus dacht ik. Ik ga mijn vitrinekast klaar maken, om daar mijn treinen in te stallen.
 Dus de houten platen op maat gezaagt en geplaatst op de kunststof schapjes. Ik had er eerst 1 spoor op liggen op de schapjes. Omdat ik langzaam steeds meer treinen en wagens er bij heb gekocht, dacht ik? ik wil er 2 a 3 sporen op/in hebben. De onderste krijgt 3 sporen. De andere 2 sporen. Als ik alle sporen bezet wil hebben, dat er dan meer gewicht op komt. Morgen even naar Dat Zeg Ik gaan, om daar ronde houten latjes halen. Die het gewicht ondersteunt. Zo eerst even uitrekenen wat ik nodig heb aan hout voor de andere bakken/modules. Ik kan alvast spoor en wissels leggen op de schapjes.













Volgende keer weer update.
 Groetjes Sebas

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #137 Gepost op: 27 September 2017, 22:56:01 »
Hoi Sebas,

Bij mijn vitrine heb ik aan de achterwand aluminium T-profiel staan.
Hierin op de hoogte van de dragers een inkeping gemaakt.
Daar rusten de draagplanken in.
Voordeel is dat je gewoon je gehele plank kunt gebruiken voor opstellen

succes jandcargo

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #138 Gepost op: 27 September 2017, 23:18:28 »
Hallo  Jan.

De achterwand van de vitrinekast is maar een dun wandje. 5 mm dik.
Dat wil het achterwand niet houden als ik daar aluminium profielen op schroef.
Ik gebruik de oude kunststof dragers voor ondersteuning.
Als de achterwand dikker was geweest, dan had ik je optie in overweging genomen.
Dank je wel voor optie.

Gr Sebas

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #139 Gepost op: 27 September 2017, 23:30:12 »
Hoi Sebas,

IK heb hem ook niet geschroefd
Het profiel staat op de stevige onderplank van de kast.
En niet bevestigd aan de achterwand
Die is bij mij ook gewoon van wit hardboard

groeten jandcargo

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #140 Gepost op: 28 September 2017, 00:19:10 »
Hallo Jan.

Kun je van je vitrinekast een foto maken met die t profiel.
Ik kan het niet voor mij zien, hoe het er dan uit ziet?
Want ik snap het wel, maar heb er geen beeld bij hoe het er uit ziet?

Gr Sebas

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #141 Gepost op: 28 September 2017, 08:35:56 »
Wellicht een tip.  Als je nog meer moeren op je draadeinden moet zetten kun je een  kleine roestborstel op je schroefboormachine zetten. Deze heel licht tegen de moer aan laten lopen en je moer gaat als een speer. Scheelt veel ellende aan je vingers.

Vr. Groet,
Wiebe

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #142 Gepost op: 28 September 2017, 09:12:25 »
Dank je wel Wiebe voor de tip.

Gr Sebas

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #143 Gepost op: 28 September 2017, 22:28:40 »
C:\Users\jan\Downloads\DSC_0252.JPG

Hoi Bas,

Zoals je ziet staat het profiel gewoon los.
Door het gewicht van de glasplaten klemt hij zichzelf en staat hij vast.
Hij steunt op de bodemplaat van de vitrine

succes jandcargo

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #144 Gepost op: 28 September 2017, 22:33:50 »


nu met plaatje dat open gaat

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #145 Gepost op: 29 September 2017, 14:58:29 »
Hallo jan.

Nu snap ik wat je bedoelde.
Ik had al zo'n t profiel bij de Gamma in mijn handen. Maar kon er nog geen weg wijs uit worden.

Maar dan heb je zo'n t profiel ook op meerder plekken en op de kopse kanten van je vitrinekast zitten.
Dan met een glazen/kunststof plaat is het al een heel stuk steviger.

Als ik dat zou willen, dan moet ik de hele kunststof dragers er uit moeten slopen.
Dat ga ik niet doen. De vitrinekast en de kunststoffen dragers heeft mijn vader gemaakt.
Daar zit een herrinnering in die ik met mijn vader heb.

Maar voor de volgende of andere vitrinekast zal ik dat zeker gebruiken.

Gr Sebas

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #146 Gepost op: 29 September 2017, 23:35:59 »
Hoi Bas,

Nee dit profiel staat alleen in het midden van de glasplaat.
Op de uiteinden heb ik van die kastdopjes in de kopse kant.
Je kunt dus zon profiel gewoon los toevoegen om doorzakken van de draagplanken te voorkomen.
En evt meerdere als de zaak teveel doorzakt

groeten jandcargo

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #147 Gepost op: 04 November 2017, 00:54:12 »
Weer een update van mijn Spoorzolder. Omdat ik op hout voor de module aan het wachten was. Dat heb ik samen met mijn vader op gehaald, op 02-11-2017.
[/url

Dus ben ik maar aan de vitrinekast begonnen. Om daar 2 sporen per verdieping te maken. Er zitten op 5 plekken voedingen aan het spoor. Dat worden later aparte blokken, die ik aan en uit kan schakelen en van digitaal en analoge kan om schakelen. Wissel kan dadelijk ook bediend worden. Ik eerst de sporen met dubbele tape gelegd. Maar dat was niet zo'n succes. Als het maar iets niet goed ligt, dan krijg je het niet meer los, zonder het spoor te beschadigen. plus ik zag de tekenen lijn niet meer. Dus dat werd gissen waar de tekenlijn lag. Ik dacht dat het doorzichtig was, de tape. En ik bleef er zelf ook aan hangen. Op de dubbele tape waar geen spoor ligt. Heb ik maar ingestrooid met balast. Zo dat er geen vuil op blijft plakken.
[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_0027.2.jpg]







Het uit leggen van de sporen.



De eerste draadjes gesoldeerd.


Bedradingskaart aan de draadjes gedaan. Dan weet ik waar de draden vandaan komen.
De betekenings van het kaartje. 1B2= 1 verdieping, spoor B en 2de blok.





















Ik vandaag 03-11-2017 schroefjes gehaald in Eurospoor in de Jaarsbeurshallen te utrecht. Maar ik heb nog meer gehaald wat ik nodig had.
 Ik had stootblokken, raillasjes, wissels, Duitse passagiers wagons en 2 Duitse elektrische locs. En ik heb locdecoders gehaald. Want de rest van mijn locs en deze 2 zijn ook nog analoge.



Morgen ga ik verder met mijn vitrinekast.

Vriendelijke Groet Sebas.

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #148 Gepost op: 05 November 2017, 16:19:58 »
Hallo Allemaal.

Ik ben weer een stuk opgeschoten met de verbouwing van mijn vitrinekast.


ik schroef de dwarsliggers vast met schroefjes. De schroefjes zijn net 2 mm te lang, waardoor de volgende plaat die er onder ligt vast schroef aan de bovenste plaat. Maar gelukkig zijn de platen makkelijk van elkaar te verwijderen.
Deze schroefjes heb ik gebruikt.


De plakzadels doe ik ook een schroefje in, zodat het blijft zitten.


Met een ty rape tang knip ik de ty rapes af.
Zo ziet het er uit als de platen in de vitrinekast zijn geplaatst.



Nu nog 2 verdiepingen klaar maken en dan het leukste. Mijn treintjes plaatsten.
Maar dan is het nog niet af.
Kastje maken voor de schakelaars en ledjes.
Ronden houten paaltjes ter ondersteuning van de verdiepingen.

Gr Sebas


Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Op weg naar Apeldoorn
« Reactie #149 Gepost op: 06 November 2017, 00:29:58 »
Hallo Allemaal.

Hier weer een update.

Hier zie je de laatste plaat van de vitrinekast. Omdat de plaat in 2 delen is. Heb ik ze aan elkaar gezet met een stukje spoor. Na dat de plaat in de vitrinekast lag. Heb ik de bakken met locomotieven, passagiersrijtuigen en goederenwagons op de werkbank gezet. Na dat ik eerst de locomotieven in de vitrinekast heb gezet. Toen wist ik even niet meer hoe ik de rest in de vitrinekast wil hebben. Daarom heb ik het maar op de werkbank en op de grond uit gesprijt. Zodat ik in 1 oog opslag kan zien wat ik wil.


































Ik zie nu wel dat ik veel materieel heb.

gr Sebas.