Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
nederbelg
Vandaag
om 06:50:44
booster vraag
door
Ben
Vandaag
om 06:43:07
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 August 2025, 16:20:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen (gelezen 3163 keer)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
«
Gepost op:
04 November 2013, 16:52:08 »
Hallo,
Vandaag heb ik mijn Piko GTW van rangeerseinen voorzien. Als een GTW van richting wisselt, dan gaat automatisch het topsein branden. Zodra de machinist dan in de andere cabine is en de zooi heeft opgebouwd, gaan aan die kant de frontseinen branden en aan de andere kant de sluitseinen. Ik heb het nu zo gemaakt dat standaard het topsein brandt en als je dan F0 aan zet, dan gaan gewoon de front/sluitseinen branden. Als je dan F0 uit zet, gaan de topseinen weer branden.
Dit is het elektrisch schema:
Even opletten hier: als je de groene draad van het treinstel gebruikt (niet de groene draad van de decoder!), dan moet je de 2 groene diodes
weglaten
. Als je de groene draad niet gebruikt omdat je die bijv voor de binnenverlichting gebruikt, dan moet je de groene diodes wel inbouwen en dan ook verbinden met de transistor, zoals in de tekening staat.
Ik heb een klein foto-verslagje gemaakt.
Het slachtoffer:
Als we dan de motorbak van kap en interieur ontdoen krijgen we dit te zien:
Dan gaan we naar het printje voor de verlichting (zwarte kapje even weghalen wat ervoor zit):
Op dat printje moeten we een tweetal onderbrekingen maken (je isoleert de rechter aansluiting van R3):
Vervolgens solderen we een paar draadjes op het printje. De oranje draad zit aan R3, de grijze draad verbindt de aansluiting K1 (rechtsboven) met de weerstand met opdruk "622" die links van de linker onderbreking zit:
Vervolgens leggen we het printje terug en sluiten we de draden die in het treinstel zitten weer aan:
De oranje draad van het printje (op de foto rood, draadje was net te kort dus moeten verlengen) sluiten we naast de grijze draad aan op het derde soldeerpad van rechts:
Nu komt het grootste gepriegel. De schakeling heeft een ground nodig en die moet van de decoder af gehaald worden. Ik heb een Lokpilot Basic gebruikt en daar is die te vinden aan de bovenkant (de kant waar NIET het streepje zit) van de rode diode op de decoder:
De Ground sluiten we aan naast de witte draad, op het 4e soldeerpad van rechts:
De bak met de motor erin is nu klaar, op naar de motorloze bak. Het deel met het verlichtingsprintje, onderbrekingen maken, 2 draden aansluiten is hetzelfde, dus dat vind je hierboven ergens. Nu de rest. Allereerst solderen we aan de
onderkant
van de stekker tussen de bakken een draad (hier oranje):
Aan de
bovenkant
van diezelfde stekker solderen we 2 draden (hier groen en geel):
Nu gaan we het printje solderen en aansluiten. De transistor is een normale BC547. Ik heb de verbindingen aan de andere kant van het printje zichtbaar gemaakt:
Nu aansluiten:
- Aan het bovenste pootje van de transistor komt de Ground (de gele draad die we aan de stekker gesoldeerd hebben).
- Aan het middelste pootje, waar ook de weerstand aan zit, komt de groene draad die we zojuist aan de stekker gesoldeerd hebben)
- Aan het linker pootje van de weerstand komt de blauwe draad die origineel in het treinstel zit.
- Tussen de 2 diodes die helemaal onder zitten op het printje komt de extra draad die je aan het lichtprintje van de motorloze bak hebt gesoldeerd (donkergeel op de volgende foto).
- Aan het linker pootje van de diode die helemaal linksonder zit (daar waar mijn duim zit) komt de gele draad die origineel in het treinstel zit.
- Tussen de 2 diodes die direct onder de weerstand zitten komt de oranje draad die we daarstraks aan de stekker gesoldeerd hebben
- Aan het linker pootje van de diode die midden-links zit, komt de witte draad die origineel in het treinstel zit.
Als dat allemaal gedaan is, ziet het er ongeveer zo uit (niet alle draden zijn goed te zien):
En dan nu het moment van de waarheid. De schakeling werkt alleen als de hele trein op de baan staat en aan elkaar gekoppeld is!
F0 uit:
F0 aan (vooruit):
F0 aan (achteruit):
Wat een flinke lap tekst...
Ergens vanavond zal ik hier een link posten waar je een ZIP kunt downloaden waar alle foto's in staan in groot formaat, kan handig zijn.
Hier
vind je een ZIP met daarin de foto's in groot formaat.
Vragen/opmerkingen? Stel ze gerust
«
Laatst bewerkt op: 19 May 2014, 10:58:58 door NS8714
»
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Gert1
Gast
Re: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
«
Reactie #1 Gepost op:
04 November 2013, 16:57:23 »
Mooi gedaan Servé!
mvg,
Gert
Gelogd
j.f.otten
Offline
Berichten: 44
Re: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
«
Reactie #2 Gepost op:
05 November 2017, 21:45:59 »
Wat ben ik blij met dit oude draaitje, ik ga de komende winterperiode maar eens kijken of het mij ook lukt
Gelogd
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 844
mekkerend het leven door
Re: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
«
Reactie #3 Gepost op:
05 November 2017, 21:56:34 »
Interessant genoeg om te proberen, echter het linkje naar de "Zip-file" levert het volgende bericht op:
The requested URL /serve/Ombouw_GTW.zip was not found on this server.
Gelogd
Groet,
Gerard
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1768
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Piko GTW met "automatische" rangeerseinen
«
Reactie #4 Gepost op:
06 November 2017, 07:07:53 »
Ik zal morgen even kijken waarom dat bestand weg is...
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Piko GTW met "automatische" rangeerseinen