Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 18:37:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:25:34
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00

Auteur Topic: De bouw van een HTM GTL8  (gelezen 171903 keer)

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: De bouw van een HTM GTL8
« Reactie #435 Gepost op: 21 December 2014, 22:07:08 »
jup  (y)

R is ook van Randstadrail meen ik.

Kan ook gekoppeld op lijn E is regelmatig te zien.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #436 Gepost op: 22 December 2014, 10:05:19 »
Wes, groot gelijk, blijven doen wat je leuk vindt en een goed gevoel geeft.
Martijn, wat een aparte foto; waar zijn een deel van de bovenleiding en de pantograaf gebleven ?

Gr Frank.

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #437 Gepost op: 22 December 2014, 10:11:21 »
Gokje, maar waarschijnlijk gaat men hier over naar de derde rail.

Cor Stoom

• Offline Offline
« Reactie #438 Gepost op: 22 December 2014, 11:04:54 »
Oké mannen, eerst even mbt tot dit ontwerp:

Ik kwam iets tegen over de achterlichten. Als je nu "gewoon" de verlichting van een Faller Car System auto neemt, die zijn nml uitgevoerd in een unit met daarin een achter-en remlicht, alsmede een richtingaanwijzer, klaar is Kees. ;D in dit geval Wes.

Dan hebben jullie het steeds over die Halling frame. Nu, als de kap geen enkel probleem oplevert om te ontwerpen, dan moet een chassis toch een appeltje-eitje zijn? of vergis ik mij. Een motor is altijd wel te vinden. Jullie gaan toch niet voor een frame, wat al meer dan 30 jaar oud is (techniek?) steeds maar de hoofdprijs betalen (als het al te koop is), daar kun je toch wel een nieuw universeel frame voor ontwerpen/bouwen.

Koersbord, kan dat echt bewegen, zit daar een film in of is het beperkt tot 1 plaatje.

Nu even over die super mooie Amsterdamse Bolkoppen:

@ Martijn:
    Ik vind de allereerste gewoon mooi, die grijze en qua inrichting heb ik geen kaas gegeten (hoge-lage vloer).

@ Cristoph:
    die opmerking zij je vergeven, maar laat ik het niet meer horen hoor  :D

Hier nog even een picture om jullie geheugen wat op te frissen.

Deze is het, hij komt net uit de fabriek, die jammer genoeg niet meer bestaat.

Wees nauw eerlijk, dit is toch mooi of niet soms, dat heeft toch niks met dat stomme voetbal te maken  :P

Het is natuurlijk waar je van houdt, de één houdt van de dochter, de tweede van de moeder en nummer drie van allebei. ::)

This where the results of the Indonesian jury.

Fijne dag allemaal.
mvg,
Cor. 8)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #439 Gepost op: 22 December 2014, 11:27:51 »
Dan hebben jullie het steeds over die Halling frame. Nu, als de kap geen enkel probleem oplevert om te ontwerpen, dan moet een chassis toch een appeltje-eitje zijn? of vergis ik mij.

Ik weet het niet zeker, maar dat kan Wes vást wel vertellen: ik denk dat dat Halling-frame voor een belangrijk deel met  rechten te maken heeft...

Martijn, wat een aparte foto; waar zijn een deel van de bovenleiding en de pantograaf gebleven ?

Waarschijnlijk wegbezuinigd of verkocht (ten behoeve van betere wisselstellers bij het Forepark?  ;D ) In 020 laten ze dan tenminste nog een stukje waslijn hangen (kijk maar eens bij Zuid-WTC...)

En Wes: dat 3D-printen is voor mij totaal nieuwland en ongetwijfeld veel lastiger dan menigeen zich realiseert... Het zal vást aanzienlijk meer zijn dan het maken van een tekening of render...

Frans (En nu weer terug naar die mooie GTL8!)
« Laatst bewerkt op: 22 December 2014, 11:40:23 door Frans van Meerwijk »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

• Online Online
    • Facebook
« Reactie #440 Gepost op: 22 December 2014, 12:14:17 »
Over die foto: Het is de overgang van Melanchtonweg richting Blijdorp. Op de overgang is inderdaad een stukkie voedingsloos en moet je dus een goede vaart hebben wil je er langs komen! In de verte op de foto zie je ook het begin van de 3e rail.

@Cor: ik kan de foto's hier op mijn werk helas niet zien. Maar goed, het gaat over Amsterdammers dus dat boeit ook niet. 8) Over die achterlichten: mag je lekker zelf doen.

Over het frame: Je vergist je in de kosten die gemaakt moeten worden. Het is gewoon simpeler en praktischer kant en klare onderstellen te kopen, die degelijk zijn uitgevoerd. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Koersborden kunnen niet bewegen en is één plaatje.

Groet,

Wes

Check ook mijn Facebook

Duvel

• Offline Offline
« Reactie #441 Gepost op: 22 December 2014, 12:33:13 »
De bovenleiding die je ziet is het begin van het "vangvak" richting Melanchtonweg.
Met vriendelijke groeten, altijd.

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #442 Gepost op: 22 December 2014, 19:58:38 »
Hoi Wes,

Ik heb net de foto's goed bekeken en het is een mooi model geworden (y)
Het is lekker veel afplakwerk, maar het resultaat is onmiskenbaar Haags! Nu moet je voor jouw model nog een interieur maken en nog gaan bedenken wat het lijnnummer en richtingsfilm gaat worden. Enig idee wat het HTM lettertype is? Halling gebruikt deze ook voor de lijnnummers van de TW6000.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

WeKra

• Online Online
    • Facebook
« Reactie #443 Gepost op: 22 December 2014, 21:04:05 »
Thanks Mark. :)

Dat interieur mag je zelf doen, die komt er bij mij (nog) niet in. Misschien jat ik je idee wel als je met iets goeds op de proppen komt!

het HTM logo is naar mijn inziens Arial Bold + Italic. Het HTM logo is nog net een paar graden meer gekanteld, maar het komt goed in de buurt en 4mm hoog ziet niemand het verschil. Ik ga zometeen de bestelling plaatsen met een hele rits aan logo's, dus eventueel lever ik die er gewoon bij :) (in beige met een witte ondergrond). Als je nog een request hebt voor lijncijfers in beige kan ik dat meteen meemaken. Voor de wagennummers gebruik ik ook Arial. Alleen de 1 is niet zoals de ouderwetse HTM 1, maar komt het beste in de buurt. :)6
Check ook mijn Facebook

Cor Stoom

• Offline Offline
« Reactie #444 Gepost op: 23 December 2014, 12:17:14 »
Ik weet het niet zeker, maar dat kan Wes vást wel vertellen: ik denk dat dat Halling-frame voor een belangrijk deel met  rechten te maken heeft...

Frans ik begrijp het niet van die rechten, als Wes een nieuwe bodem ontwerpt of laat ontwerpen, wat hebben de Halling rechten er dan mee te maken? Die Halling wordt niet gecopieerd er wordt immers een geheel nieuwe ontworpen.

@ Wes,

Ik zag de GTL8 op een filmpje rijden met koplampen en zonder achterlichten, dacht even snel dat je daar nog niet aan toe was en was even vergeten dat je alleen de cocon bouwt. Voor mensen die dan zelf deze wagon afbouwen is dit misschien een goeie tip.

Werd ik vannacht gillend wakker omdat ik bijna werd overreden door een GTL8 met een bodem erin van een dubbelzijdige printplaat  (y) ja U leest het goed, een dubbelzijdige printplaat met daarin alle sporen voor de aansluitingen van het licht, het koersbord aan de voor-zij- en achterkant en op enige plek de aansluiting voor een eventuele decoder. Op de bedrukte zijde komt dan de plaats waar de boegies komen die je dan zelf moet uitzagen. :o

Wes, verder schrijf je nog:
Over het frame: Je vergist je in de kosten die gemaakt moeten worden. Het is gewoon simpeler en praktischer kant en klare onderstellen te kopen, die degelijk zijn uitgevoerd. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Ja, maar als die onderstellen niet meer te koop zijn zoals ik nu lees op het forum......

Kosten:
Op dit forum is op dit moment iemand bezig met het ontwerp/bouw van een wisselbesturing middels een Arduno mini bordje. Hij ontwerpt/programmeert zelf (dus geen domme jongen) dus zou het de vraag waard zijn of hij dit eventjes zou kunnen ontwerpen, opsturen naar mijn buurman (China) en zelf de printen even van elkaar halen en bijwerken tot het past. (appeltje-eitje) ;D

Goed dit was het even voor nu.
Groeten uit 0062. (y)

WeKra

• Online Online
    • Facebook
« Reactie #445 Gepost op: 23 December 2014, 14:56:33 »
Ik snap ook niet zo goed van die rechten. Ik ben geen bedrijf hè, dus ik ben niet bezig met rechten, enzo.

Welk filmpje bedoel je? Er zitten nog helemaal geen verlichting in de tram, dus dat heb je dan verkeerd gezien/ Ik snap je stelling dan ook niet. Eventueel ouder filmpje is allemaal verleden tijd en heeft hier niets mee te maken.

Ik ben nog niet bezig met eventuele vervolgbestellingen voor onderstellen. Misschien komt er alsnog een eigen fabrikaat met Halling onderdelen bijvoorbeeld. Laat ik eerst even deze ronde afmaken, het kost me nu al veel te veel vrije tijd :)

Wat heeft een Arduinobord te maken met mijn modeltram? Er gaan gewoon een decoder in met NEM 652. Ik volg je niet helemaal Cor.
Check ook mijn Facebook

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #446 Gepost op: 23 December 2014, 18:02:25 »
Bij die "rechten van Halling" gaat het mij er om, dat het gebruiken van een compleet onderstel (al dan niet verlengd/ingekort waarschijnlijk geen probleem zal opleveren: Halling verkoopt die dingen immers ook los...
Maar het op basis van zo'n onderstel zélf ontwerpen kan misschien wél tot een juridische strijd leiden.
Nogmaals ik ben geen deskundige op dat terrein, maar heb over dit soort dingen al genoeg rare verhalen gehoord in ons wereldje, zéker als het begint te lijken op professionele (en dus enigzins commerciële) aanpak!

Ik zou mij bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat Halling wél bereid is om volledige onderstellen te leveren naar gewenste specificaties (en daar dan ook een prijskaart aanhangt  ;) ), maar weigert om motortjes, cardanasjes, truckstellen enzo te leveren voor een "eigen onderstel" en dan ook gaat schermen met "systeemrechten", intellectueel eigendomsrecht van het principe-ontwerp of weet ik wat... ::)
Ik heb vele jaren geleden (Merkelbach zat nog in de Kalverstraat in Amsterdam) Evert Sluiters van Fairfield wel eens gehoord over zijn pogingen om van een grote leverancier aandrijvingen voor zijn trams te krijgen... :-X En sindsdien weet ik maar al te goed, dat zulke dingen  helaas nogal vaak spelen, óók al op hobbyniveau.

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

WeKra

• Online Online
    • Facebook
« Reactie #447 Gepost op: 23 December 2014, 18:16:28 »
Och Frans, ik denk dat je te moeilijk nadenkt. Als het erop aankomt; ik doe niks commercieels. Zie het als modelletjes die ik via Marktplaats verkoop :) Dat ik er dan 10 heb of meer, is bijzaak.

Enne, doet Meneer Sassen niet anders?

Halling komt nu immers gewoon aan inkomsten, dus ze mogen niet zeuren. :) Zolang ik niet hun dingen ga namaken of patenten (als ze die al hebben..) ga misbruiken, is er niets aan het handje, naar mijn inziens.
Check ook mijn Facebook

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #448 Gepost op: 23 December 2014, 18:26:48 »
Misschien heb je wel gelijk, maar juist omdat dit zo'n lekker grijs gebied is... ;) ;)

Groeten van Frans (*Haalt geweer uit de kast om de beren af te gaan schieten*)

eemstede

• Offline Offline
« Reactie #449 Gepost op: 23 December 2014, 20:59:08 »
Heren,
bedankt voor de uitleg over de bovenleiding;
Om met onze nationale filosoof te spreken:
“Je gaat het pas zien als je het doorhebt.”

Gr Frank.