Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Haren, station of halte?  (gelezen 76711 keer)

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Haren, station of halte?
« Reactie #210 Gepost op: 18 November 2013, 13:50:00 »
erg mooi, ook het verweren  ;D lijkt mij goed geslaagd. Misschien dat het zwarte op de foto nog iets te uitdrukkelijk aanwezig is

Ik volg ze alle drie en ik vindt ze alle drie mooi worden ondanks de verschillende interpretatie maar boven al erg leerzaam, door de verschillende commentaren en opmerkingen  (y)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 18 November 2013, 17:45:30 »
Dank voor de reacties  :D
Drie verschillende bouwers die zich met het zelfde onderwerp bezighouden kan inderdaad soms verrassende inzichten opleveren. Al is er bij mij wel een lichte 'ongerustheid' mbt de vorderingen van één van de drie: Ponytail laat tot dusver weinig vorderingen zien. Misschien knalt hij straks wel in één keer een volledig voltooid gebouw neer  :o :D

De duivel schuilt in de details, wordt er wel eens gezegd, en of het aan dat heerschap ligt weet ik niet, maar het vreet wel een heleboel tijd. Een paar vensterbankjes vastlijmen en verven... wat stelt dat nou voor...

Maar resultaat is wel dat de wandjes nu zo langzamerhand allemaal zover klaar zijn dat het zwikkie als een "Fallerhuisje" in elkaar gezet kan gaan worden. Zo'n heel project is eigenlijk niks moeilijker dan zo'n Fallerhuisje in elkaar plakken, je moet alleen de onderdeeltjes even zelf maken...
Oeps, glaswerk en gordijntjes niet vergeten!

Groet,
Jan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 18 November 2013, 22:14:11 »
Zo, alle vensters van 'glas' voorzien, en een stel gordijnen opgehangen. Of eigenlijk zijn het vitrages, geloof ik.

Nu maar eens goed gaan nadenken hoe nu verder, het moet allemaal wel een beetje haaks en zo.

Groet,
Jan

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #213 Gepost op: 18 November 2013, 22:37:18 »
Jan,
ik ben al langer een stille lezer en bewonderaar van je draadje Haren, de kombi van geschiedenis rechercheren en omzetten is wat voor mij deze hobby zo leuk maakt. Dat te lezen in een draadje inclusieve de foutjes en aanpassingen is een weldaad. En ik heb al veel geleerd en zelfs al kunnen omzetten.

Hoewel ik het kan begrijpen dat je soms het gevoel hebt dat jouw Haren is gekapert, kan ik alleen maar zeggen dat het voor de lezer spannend is te zien hoe de verschillende methodes, verschillend uitpakken en ook verschillende projectfasen doorleven. Soms lijkt het heel snel te gaan en dan zijn het kleine details die alles weer in een perspectief zetten. Dat gebeurt afhankelijk van de techniek gekozen verschillend en daarom kan het doel ook niet zijn het eerste klaar te zijn.

Het resultaat is groots voor zo'n klein stationnetje en een ding heb je zeker bereikt, iedereen kent nu station Haren ...
Ik hoop dat je wat langer bij Nederlandse themen hangen blijft er is nog genoeg te ontdekken.....

Prettige avond, Joke

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #214 Gepost op: 18 November 2013, 22:52:27 »
Citaat
het moet allemaal wel een beetje haaks en zo

Jan die laatste twee woordjes
Citaat
en zo
is dat op zijn Almelo's  ;D

Ik heb bij het bouwen van mijn "nieuwe" baan twee verstek lijmklemmen aangeschaft.
Kosten 6 euri's en nog wat bij een Doet het zelf supert  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 19 November 2013, 09:59:17 »
Nee, niet op z'n Almelooo's, Arthur! We zijn in Haren, waar men met een Groningse tongval spreekt. En daarin klinkt "en zo" ongeveer net als in het Nederlands  ;)

Wat betreft die haaksheid, ik moet eens op zoek naar een blokhaak of zoiets. Ik heb wel een winkelhaak, maar die is niet haaks, heb ik ontdekt  >:(

Groet,
Jan

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 19 November 2013, 10:03:56 »
@Joke: eigenlijk is dat bijna het leukste aspect van de hobby, vind ik: het achterhalen van gegevens en feiten van het onderwerp waar je je mee bezig houdt. Of het nu de appendages van een lokomotief betreft, of een bepaalde wagon wel of niet past in het door jou gekozen tijdperk of de afmetingen en uiterlijkheden van al lang geleden afgebroken gebouwen. Dat dat ook frustraties met zich mee kan brengen moet je, volgens mij, zien als de sambal in de nasi.

Dat ‘mijn Haren’ gekaapt is…. Hmmm… zo zou je het kunnen zien. Aan de andere kant, op grond waarvan heb ik het recht om me ‘Haren’ toe te eigenen? De foto’s staan gewoon op internet, voor iedereen bereikbaar en de hand daarvan na te bouwen, dus waarom niet?
Misschien is het wel een uiting van een soort rudimentaire, instinctieve territoriumdrift om een soort ‘bezitsdrang’  op te voelen komen zodra een ander hetzelfde gaat doen als jij. Ik geef toe, aanvankelijk kwamen dat soort gevoelens ook bij mij op, ik ben ook maar een mens (of moet ik zeggen man)…. Maar beide bouwers, zowel Ponytail als Peter (HOllandsbouwwerk) hebben netjes gevraagd of ik er bezwaar tegen zou hebben.
Daar komt bij, dat ik tegen met name Peter nogal opkijk vanwege zijn eerdere bouwsels, zo kan ik het niet! Dus ja, toen hij daar mee kwam, met het idee dat gebouw ook te gaan bouwen, dacht ik in eerste instantie: “nou, dan kan ik wel inpakken”.
Maar ik realiseerde me ook, dat er op deze manier een uitgelezen kans lag om iets op te steken, om iets te leren van de benaderingswijze van iemand anders. Dat, en het gegeven dat ik het gevoel heb toch wel wàt te kunnen presteren in modelbouwland, èn het feit dat ik naar mijn mening niet het recht heb om een ander te verbieden zich met hetzelfde bezig te gaan houden als ik, gaf de doorslag. Tot nu toe heb ik daar geen spijt van, ook al is de druk om dit project tot een goed einde te brengen wel iets groter geworden.

Leerzaam is het wel, als ik kijk naar de werkmethodes van Peter en die van mezelf zie ik wel dingen die te vergelijken zijn, en de voor- en nadelen daarvan. Om een voorbeeldje te geven: Peter werkt in lagen, een laag waarin de kozijnen en dergelijke worden uitgesneden, een laag met raam- en deuropeningen en tenslotte een laag van steentjesplaat. Die methode levert een uiterst strak resultaat op, en ik ga dan ook zeker proberen om bij een volgend project een dergelijke methode toe te passen.
Mijn ramen worden daarentegen opgebouwd met Evergreenprofielen in de raamopening die is uitgesneden in de steentjesplaat. Dit levert, wederom in mijn ogen, een fijner resultaat op omdat je gebruik kunt maken van verschillende profielen (van 0,25 bij 0,5 mm tot 1 bij 1 mm of zelfs groter), anderzijds is het resultaat veel minder strak en ontstaan er onregelmatigheden door de lijm. Zie foto.

Kortom, of Peter nu als eerste een afgewerkt gebouw presenteert, of Ponytail, of ik, dat doet er niet toe. Ik ervaar dit hele gebeuren niet als een wedstrijd, meer als het naast elkaar leggen van verschillende werkwijzen. Doordat hetzelfde onderwerp is gekozen, kan optimaal vergeleken worden, en alledrie de bouwers kunnen lering trekken. Daar ligt de winst.

Of ik meer Nederlands ga bouwen? Nog geen idee… Gisteren liep ik door de Stad en zag ik een gebouw waarvan ik dacht…
« Laatst bewerkt op: 19 November 2013, 10:58:07 door 44. Reden: term vervangen door andere »

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #217 Gepost op: 19 November 2013, 11:42:04 »
imitatie is een groot compliment ;)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #218 Gepost op: 19 November 2013, 14:16:20 »
Natuurlijk is dat een groot compliment. Ik heb daar ook niets op tegen, mits het primaire doel gelegen is in het onder de knie krijgen van de gedemonstreerde technieken, die vervolgens gebruikt kunnen worden om de kwaliteit van het 'eigen werk' te verhogen.

Citaat
Gisteren liep ik door de Stad en zag een gebouw waarvan ik dacht…

..."dat heeft ook wel iets!". Van die gebouwen met een middendeel, twee vleugels en twee "eindstukken" ben ik wel gecharmeerd.
Dit is er ook nog eentje, iets eenvoudiger:

Het gebouw Bonn Hbf van Kibri is ook zoiets. Ik heb wel eens op het punt gestaan om zo'n bouwdoos te kopen, gewoon voor de fun, maar ik zou niet weten wat ik er mee moest of waar ik er mee heen zou moeten. Dat geldt trouwens ook voor het "Harengebouw", ik moet nog eens gaan overwegen of dat een vervolg gaat krijgen en zo ja, hoe.

Groet,
Jan

De Stoker

• Offline Offline
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
« Reactie #219 Gepost op: 19 November 2013, 14:26:32 »
Hallo Jan,

Heldere zienswijze, je bent een grote inspiratie voor velen  (y)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 19 November 2013, 17:14:56 »
Net als die velen voor mij  :D

Zo zit je met een stapeltje onderdelen, zo zit je wat met lijm en profieltjes te klooien en zo ineens ben je je onderdelen kwijt en staat er iets:

Niet al te kritisch kijken, sommige stukken moeten nog geplakt worden. Maar zo op het oog past alles en is het mooi uitgelijnd allemaal, in aanmerking genomen dat het allemaal op basis van berekeningen gemaakt is, en dat valt me niet tegen.
Nu maar eens na gaan denken over het dak. Ik heb dakplaatjes van Auhagen liggen, maar die vind ik eigenlijk nogal dik, waardoor ze lastig te snijden en te bewerken zijn, en ze zijn korter dan het gebouw, waardoor de dakhelften ook in de lengte samengesteld zullen moeten worden, en dat lijkt me met die Auhagen-dingen een lastige klus te worden om dat een beetje naadloos voorelkaar te krijgen.
Zijn er van Slater niet ook dakpanplaten? Iemand een idee? Hoeft geen Slater te zijn hoor...

Groet,
Jan

Tom Z.

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 19 November 2013, 17:20:03 »
Goover models. Goed, niet te duur, grote platen, wel lastig te bekomen

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 19 November 2013, 17:27:43 »
Hee, hij is opgewaardeerd van 2D naar 3D.  :) Slaters heeft inderdaad dakpannenplaat. Ik zou het er maar snel opzetten in dit jaargetijde.

Keep on the good work!

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 19 November 2013, 19:29:13 »
je gaat snel Jan! ;D
ziet er goed uit (y)
groeten,
Auke

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #224 Gepost op: 19 November 2013, 19:56:24 »
Jan,

Ik wil je Auhagen plaatjes wel even voor je op maat zagen. De naden zie je later niks meer van.

Groet,

Hans