Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 21:16:28
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: Treinongeval Gladbeck  (gelezen 1515 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Treinongeval Gladbeck
« Gepost op: 26 October 2013, 21:10:22 »
vanochtend zijn op het baanvak Gladbeck - Bottrop een kolen trein en een trein met lege gasketelwagens met elkaar in botsing gekomen.
Weer één voor het rijtje van 2013  :-\
http://waz.m.derwesten.de/dw/staedte/gladbeck/chaos-nach-zusammenstoss-auf-bahnstrecke-in-gladbeck-id8604201.html?service=mobile

http://m.youtube.com/watch?v=87M9jSqRjiU&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D87M9jSqRjiU
« Laatst bewerkt op: 27 October 2013, 00:58:29 door Remco vM »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Treinongeval Gladbeck
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2013, 02:48:12 »
Dat wordt kolen scheppen.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Treinongeval Gladbeck
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2013, 02:07:09 »
Hebben ze veel geluk gehad dat die gastrein leeg was.
Zo'n druktankwagen krijg je niet zo snel stuk, de wanddikte is al gauw een cm of 3 dik. Dat kan wel wat hebben.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Treinongeval Gladbeck
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2013, 16:32:40 »
Een lege gastank is juist gevaarlijker, omdat dan het gas dan al vermengd is met lucht(lees: zuurstof). En dus daardoor veel explosiever..... ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Treinongeval Gladbeck
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2013, 19:16:37 »
Nee, dat is niet waar.
In die tank komt geen zuurstof, ze pompen 'm nooit helemaal leeg, er blijft altijd een bar of wat aan gas inzitten. Anders krijg je een mengsel in plaats van een zuiver goedje.
Luister maar naar die brandweerman in het filmpje, de wagon is leeg maar heeft nog een druk van ongeveer 10 bar, (is nog wel vrij veel, maar voor een gasdruk transport ketel wagon is dat "leeg").
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Mike77

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Treinongeval Gladbeck
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2013, 19:50:15 »
Euhmm... Gasketels met koolwaterstoffen worden altijd eerst zuurstofvrij gemaakt met Stikstof!
Uiteraard om te voorkomen dat er een explosief mengsel ontstaat!
Bij het lossen blijft er een kleine restlading vloeistof achter. De gasfase is zowiezo gevuld met het product in gasvorm.

C4 producten (zoals hier Mengsel A = C4-LPG) hebben een dampspanning van ~2 Bar bij deze temperaturen.
De genoemde 10 Bar is de maximale keteldruk die op de tank vermeldt staat.