Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:21:41
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
  

Auteur Topic: Treinongeval Gladbeck  (gelezen 1556 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Treinongeval Gladbeck
« Gepost op: 26 October 2013, 21:10:22 »
vanochtend zijn op het baanvak Gladbeck - Bottrop een kolen trein en een trein met lege gasketelwagens met elkaar in botsing gekomen.
Weer één voor het rijtje van 2013  :-\
http://waz.m.derwesten.de/dw/staedte/gladbeck/chaos-nach-zusammenstoss-auf-bahnstrecke-in-gladbeck-id8604201.html?service=mobile

http://m.youtube.com/watch?v=87M9jSqRjiU&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D87M9jSqRjiU
« Laatst bewerkt op: 27 October 2013, 00:58:29 door Remco vM »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Treinongeval Gladbeck
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2013, 02:48:12 »
Dat wordt kolen scheppen.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Treinongeval Gladbeck
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2013, 02:07:09 »
Hebben ze veel geluk gehad dat die gastrein leeg was.
Zo'n druktankwagen krijg je niet zo snel stuk, de wanddikte is al gauw een cm of 3 dik. Dat kan wel wat hebben.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: Treinongeval Gladbeck
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2013, 16:32:40 »
Een lege gastank is juist gevaarlijker, omdat dan het gas dan al vermengd is met lucht(lees: zuurstof). En dus daardoor veel explosiever..... ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5859
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Treinongeval Gladbeck
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2013, 19:16:37 »
Nee, dat is niet waar.
In die tank komt geen zuurstof, ze pompen 'm nooit helemaal leeg, er blijft altijd een bar of wat aan gas inzitten. Anders krijg je een mengsel in plaats van een zuiver goedje.
Luister maar naar die brandweerman in het filmpje, de wagon is leeg maar heeft nog een druk van ongeveer 10 bar, (is nog wel vrij veel, maar voor een gasdruk transport ketel wagon is dat "leeg").
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Mike77

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Treinongeval Gladbeck
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2013, 19:50:15 »
Euhmm... Gasketels met koolwaterstoffen worden altijd eerst zuurstofvrij gemaakt met Stikstof!
Uiteraard om te voorkomen dat er een explosief mengsel ontstaat!
Bij het lossen blijft er een kleine restlading vloeistof achter. De gasfase is zowiezo gevuld met het product in gasvorm.

C4 producten (zoals hier Mengsel A = C4-LPG) hebben een dampspanning van ~2 Bar bij deze temperaturen.
De genoemde 10 Bar is de maximale keteldruk die op de tank vermeldt staat.