Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
  

Auteur Topic: Reizen met China Railways (mini reportage)  (gelezen 763 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Reizen met China Railways (mini reportage)
« Gepost op: 25 October 2013, 20:48:51 »
Heb in mijn recentste vakantie meerdere keren in de trein gezeten in China... hier een paar kleine raportages over die reizen. Geen foto's want het was niet duidelijk of dat mocht en het was absurd druk wegens de vakantie periode (Gouden week)

1e rit. Beijing West - Luoyang
Materieel: CRH380AL, de 16 wagen versie
Reisduur: 6 uur oid.
Beijing west is een kolossaal station, en het verkeer eromheen een totale chaos. De oprit naar de vertrekhal stond helemaal vol, en de hekken die voor de veiligheid van de voetgangeers geplaatst zijn staan vooral in de weg als je met koffers reist.

Procedure in het Beijing gaat als volgt
Alle personen en bagage wordt door een metaaldetector gestuurd voordat je verder de hal binnen mag
Onze kaartjes waren altijd van tevoren gekocht, dus het was niet nodig om daarvoor nog in de rij gaan staan
Als de kaartjes gekocht zijn ga je naar de wachtruimte, een enorme hal waar gemakkelijk de 1000 personen die met een CRH380AL vervoerd kunnen worden in passen.
Op het moment dat de trein klaar is voor vertrek mag iedereen naar het perron en ga je met je baggage bij de pijlen staan voor de wagon die op je ticket staat.

De treinrit
We hadden de stoptrein, die op meerdere stations werd ingehaald door de sneltrein. Ondanks het verzoek om niet uit te stappen om te roken stapte bij elke langere stop een hele club Chinezen uit om hun nicotine behoefte te stillen.
Gedurende de rit werd er op de beeldschermen in de wagon reclamefilmpjes getoond van de attracties op de route, en werd er op de muur aan het begin en einde van de wagon aangegeven wat het volgende station was in het Chinees en Engels.
De stoelen zijn te vergelijken met vliegtuigstoelen, maar met veel meer beenruimte.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
Re: Reizen met China Railways (mini reportage)
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2013, 20:57:35 »
Graag ook foto's plaatsen .

gr Jos

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Reizen met China Railways (mini reportage)
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2013, 21:03:48 »
Deel 2
Volgende rit vas van Luoyang naar Xián. Dit keer met twee gekoppelde CRH380A treinen, met 8 wagons per trein. Dit gaf het effect dat de wagon nummers op het perron niet meer kloppen want de deuren komen dan net iets anders uit dan bij een trein die 16 wagons heeft. Xi'an was het einde van de rit, hier kwam gelijk een schoonmaakploeg het perron op om de trein te wassen.

3e rit, de nachttrein van Guilin naar Guangzou
Deze treinen zijn enorm lang (meer dan 20 wagons) en om het instappen soepel te laten verlopen wordt bij ieder station de deur naar de volgende wagon dicht gedaan.
Bij elke deur zit er een houdertje waar het personeel bij iedere stop een bordje met het wagon nummer insteekt. Ook wordt er bij elke stop een loopplank neegelegd. Per wagon is er 3-4 man personeel die hiervoor zorgt.

De rit zelf was niet echt comfortabel, want er was een probleem met de remmen waardoor je bijna uit het bed viel bij iedere remactie.
De regel dat er naar elke trein in tegengestelde richting getoeterd moet worden is ook niet bevorderlijk voor de nachtrust.

Ik heb geen fotos omdat het overal wemelde van beveiligingspersoneel, in uniform en in burger. Ik heb het risico niet genomen, ook omdat de gidsen niet in het station mochten komen en er dus niemand Chinees kon verstaan (en Engels verstaan ze niet, meeste Engelse teksten zijn rechtstreeks uit Google Translate gekomen)