Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
RikM
Vandaag
om 09:35:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:08:45
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 09:00:24
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 08:51:40
The Summer of 69
door
Besselspoor
Vandaag
om 08:36:40
Roco 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:22:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:16:03
loc rijdt niet met multimaus.
door
Martijn193
Vandaag
om 06:22:52
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Martijn193
Vandaag
om 06:19:38
Albert Modell 2025
door
KNed
25 August 2025, 23:33:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 August 2025, 23:16:53
No Poirot needed.
door
Huup
25 August 2025, 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
ModelWessel
25 August 2025, 22:44:08
RTM in 0m
door
Jan den Haan
25 August 2025, 22:43:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
25 August 2025, 22:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
25 August 2025, 22:26:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Sven
25 August 2025, 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
25 August 2025, 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Frank 123
25 August 2025, 21:31:40
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
Reinout van Rees
25 August 2025, 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
25 August 2025, 20:59:59
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
25 August 2025, 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
basjuh1981
25 August 2025, 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Jeronimos
25 August 2025, 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
25 August 2025, 20:09:45
Trix DXI van DC naar AC
door
Ben
25 August 2025, 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
25 August 2025, 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
25 August 2025, 18:29:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
25 August 2025, 17:52:29
Dönsdorfer Bauberichte
door
wob
25 August 2025, 16:45:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Digitaliseren draaischijf, en: welke seinen horen er op?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Digitaliseren draaischijf, en: welke seinen horen er op? (gelezen 4378 keer)
rjr
«
Gepost op:
23 October 2013, 12:09:10 »
Hoi,
Heb een en ander besteld om mijn draaischijf digitaal te gaan uitvoeren. Is een versie van Fl.
Voor de decoder heb ik gekozen voor de versie DSD2010
Deze heeft ook de mogelijkheden licht op de brug aan te sturen, en sein mee aan te sturen.
Alles is als bouwpakket besteld, dus wordt nog een mooi project om dat te bouwen en werkend te krijgen. Maar zit nog een beetje te zoeken naar welke seinen, en hoeveel seinen horen er op de brug thuis?
Ik rij Duits, tijdperk III ongeveer ( maar neem dat wel een beetje ruim, heb ook wel wat in TPII en TPIV.) Op de baanmaak ik gebruik van duitse armseinen.
Op de site van de decoder wordt er gebruik gemaakt van licht seinen op de brug. Weet iemand mooie uitvoeringen hiervan? en zouden 2 genoeg zijn voor het oprijden van de brug? Of hebben ze ook gestaan voor het afrijden van de brug, en dus 4 nodig?
Maar hebben er altijd lichtseinen op gestaan, of zijn er ook andere varianten te gebruiken. Op foto's die ik gezocht heb ben ik ook wel andere tegen gekomen. Maar wat nu de beste optie zal zijn. In z'n geval zal er ook een servo met servo decoder op de brug moeten, en dan zijn die licht seinen waarschijnlijk een eenvoudigere oplossing.
Verwacht niet dat het project even snel afgerond zal worden, maar misschien kan ik proberen de voortgang hiervan en de resultaten te beschrijven. Voor als er mensen in geïnteresseerd zijn.
En voor mensen met advies, alvast bedankt hiervoor,
Roelco
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Digitaliseren draaischijf, en: welke seinen horen er op?
«
Reactie #1 Gepost op:
23 October 2013, 14:35:32 »
Volgens mij stond er van huis uit atijd maar 1 soort van lichtsein op een draaischijf zelf.
Deze 2 stuks stonden dan aan de uiteinde van de schijf.
1 bij het hokje waarin men staat op de schijf mechanisch te draaien en schuin er tegen over een aan de andere kant waar men ook wel een schijf met de hand kon draaien.
Al zijn er ook voorbeelden geweest die ik zelf zag op foto's waarbij er enkel bij het hokje op de schijf een sein stond wat de mcn vertelde wanneer hij veilig van de schijf af kon rijden.
Volgens mij heb ik er zelfs 1 gezien waar geheel geen sein op stond,maar waar de mcn van stoomloc dmv een toeter(vast gemaakt aan t hokje) werd verteld wanneer hij de schijf kon verlaten.
Dus of er echt een standaard is geweest door al de jaren heen dat men met draaischijven heeft gewerkt,is voor mij in elk geval een ? zeg maar
Overigens kan een verslagje van wat je wilt gaan doen t.z.t. best interessant en informatief zijn om te laten zien
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Rob Bogers
«
Reactie #2 Gepost op:
24 October 2013, 08:11:31 »
Bij mijn weten staan er alleen blokkeerseinen (Sh0/Sh1) op draaischijven, mechanisch, dan wel als lichtsein uitgevoerd (zie foto). Maar het komt/kwam ook veelvuldig voor dat het vertrek vanaf een draaischijf of om de draaischijf op te rijden via handgebaren werden gegeven. In ieder geval vond je ook het Wartesignal (RH11) alvorens de hoofdbaan wordt opgereden vanuit een betriebswerk. Nu spreek ik wel over de DB en niet NS, maar de FL schijf is dan ook een Duitse schijf.
Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
rjr
«
Reactie #3 Gepost op:
14 November 2013, 09:03:05 »
Intussen ben ik begonnen met de actie om de printjes in elkaar te zetten.
Een hele puzzel. Vele zakjes met onderdelen, soms meer dan 10, regelmatig maar 1 of 2.
Laatste keer dat ik met SMD gewerkt heb is al wel even terug ( tenminste zelf onderdelen solderen, ledjes uitgezonderd )
Dus was even wennen weer, maar alle onderdelen zitten er op. Nu nog een visuele controle uitvoeren, dan de spanning er op en verschillende testen uitvoeren. Als dat allemaal goed is kan ik beginnen de kleine printjes in te bouwen. De seinen, afgelopen beurs op houten gehaald, aan te sluiten, en nog wat extra verlichting in bouwen.
De geluidsmodule laat ik nog maar even achterwege. Misschien voor de toekomst nog eens, maar voorlopig doe ik zonder.
Was wel leuk werk, en met twee avondjes solderen kunnen we nu aan de volgende stap beginnen.
Ter info, hier de printjes af:
PS, alleen de connectors voor de netwerk kabels voor de S88 moeten er nog op. Dacht dat ik die nog op voorraad had, maar dat is niet zo, dus daar moet ik nog even achter aan.
Groet,
Roelco
«
Laatst bewerkt op: 14 November 2013, 10:43:27 door rjr. Reden: draadjes samengevoegd.
»
Bert van Gelder
«
Reactie #4 Gepost op:
14 November 2013, 09:46:52 »
Samengevoegd.
PS: dit bericht verwijdert zich ook binnen 24 uur, of nadat Roelco het gelezen heeft...
rjr
Re: Digitaliseren draaischijf, intussen met seinen
«
Reactie #5 Gepost op:
26 November 2013, 14:41:42 »
Intussen zijn we weer wat stapjes verder.
Nadat alle printjes in elkaar zaten konden we beginnen met testen:
Eerst alles heel goed nagekeken, paar verbindingen vernieuwd/bijgewerkt. Vervolgens de eerste spanning er op. Op de site van de ontwerper staat een protocol document voor ingebruikname van de printen. Die gevolgd, en de eerste stappen zagen er gelijk goed uit.
Dat geeft de burger moed
.
Dus verder en verder met de stappen, tot we bij stap 8a een probleem zagen. Verdere stappen gingen wel goed. maar deze stap niet. Een groene led moest gaan branden, maar die knipperde. En een relais, voor ompoling van de rails op de brug ging niet om.
Na dit op het forum van de ontwerper gemeld te hebben kregen we de reden voor het knipperen. De print had geen idee waar de brug zicht bevond.
Nu bevond de brug zich ook nergens, die lag nog op de kop op mijn tafel. Echter, de sensor voor op de brug zou wel een redelijk idee moeten hebben van de positie van de brug. Door het schijfje wat er onder was geplakt met zwarte vakken en witte strepen.
Uiteindelijk blijkt geprint zwart niet zo heel goed zwart te zijn. Deze beter zwart gemaakt gaf betere resultaten. Hierna konden we alles netjes inbouwen onder de brug:
Heel wat draadjes zo onder de brug, en zit nog niet eens op het max. Kunnen nog 2 extra seinen op. De terugmelders doe ik nog niets mee op de brug. Maar goed. voorlopig houden we het zo. De seinen liggen er naast. Zit genoeg speling in zo. Als de brug rechtop ligt kunnen de seinen in de daarvoor gemaakte gaten gestoken worden.
Brug weer tijdelijk op zijn plaats. De verlichting in het huisje moet nog. Als ook een zwaailicht op het dak. Ook wil ik nog even de kwast ter hand nemen en wat meer kleur aanbrengen in het geheel. Maar de brug heeft zijn eerste rondjes weer gedraaid. En dat naar tevredenheid. Misschien nog wel eens kijken wat ik met de instellingen doe. Je kunt de snelheid links en rechts afzonderlijk instellen. Je kunt ook de normale snelheid en een minimale snelheid instellen zodat hij het laatste stukje langzaam doet.
De tijd voor het omschakelen van de seinen zijn in te stellen. Hoe het zwaailicht moet werken is in te stellen. Als ook geluids opties zijn in te stellen. Al heb ik er nog geen geluidsmodule aanhangen.
Bij de verbouwing moeten er wel wat onderdelen uit gehaald worden, en houden we dus een mooi zakje over met rest onderdelen:
En heb nog 1 probleem. Heb op de laatste beurs in houten 2 seinen gekocht. Zelfde merk, zelfde nummer op de doos, zelfde prijs ook. Alleen blijkt de ene rood met witte leds te hebben. De andere rood met gele leds
Zijn toch echt zelfde nummer, en kan nergens op de doos vinkjes vinden die je bij verlichting wel eens hebt van geel, wit en warmwit.
Nu zie je ze niet allebei gelijktijdig, dus valt het misschien nog wel mee met het probleem.
Nog de laatste hand leggen aan de brug, en daarna eens kijken of we koploper ook zo gek kunnen krijgen de brug aan te sturen. En eens kijken wat we met alle max 40 bijbehorende terugmeld punten kunnen doen binnen koploper.
Roelco
Karst Drenth
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
«
Reactie #6 Gepost op:
26 November 2013, 16:58:21 »
Mooi project Roelco !!
Grtzz,
Karst, die dit met interesse volgt. zeker vwb de draaieigenschappen
guest7823
Gast
«
Reactie #7 Gepost op:
26 November 2013, 17:21:48 »
Voor de Nederlandstalige onder ons:
http://www.klassiekebeveiliging.com/seinenklap.htm
, bijna onderaan de pagina.
rjr
«
Reactie #8 Gepost op:
27 November 2013, 23:03:32 »
Vandaag wat aan het testen geweest met de draaischijf. Heb nu door hoe het zit met de besturing vanuit de roco MM.
Kan de schijf nu overal heen sturen, in de richting die ik wil.
Daarnaast wat aan het instellen geweest met betrekking tot de seinafhandeling, draaischijf,en precisie positionering.
Je kunt veel instellen, dus moet hij wel heel mooi kunnen draaien.
Wel heb ik het idee dat de standaard motor die er in zit niet de meest gunstige is. Misschien ook al wel door de jaren lange gebruik er van. Je kunt horen dat de cruiscontrol regelmatig moet ingrijpen voor een constante snelheid, wat de decoder dan ook wel goed voor elkaar krijgt. En positionering blijft prima, en is via verschillende parameters ook wel heel goed in te stellen.
Voorlopig laat ik het even zoals nu is, kijken hoe betrouwbaar hij blijft. Wat ik al wel gemerkt heb, je moet de decoder wel tot rust laten komen alvorens een nieuwe opdracht te geven. Anders doet hij er niets mee. Worden blijkbaar niet opgeslagen voor vervolg opdrachten.
Groet,
Roelco
Sander
«
Reactie #9 Gepost op:
27 November 2013, 23:30:10 »
Filmpje?
mvg,
Sander
mvg,
Sander
rjr
«
Reactie #10 Gepost op:
15 January 2014, 09:44:09 »
Intussen zijn we wat verder in de tijd.
Gezien dat een nieuwe opdracht wel effect heeft als de brug nog draait. De nieuwe opdracht wordt niet uitgevoerd, maar de brug gaat stoppen op het eerst volgende punt. Dit kan wat problemen gaan geven mocht je per ongeluk z'n opdracht geven terwijl koploper met automatisch bedrijf bezig is.
De draaibrug stopt dan, geeft de bezetmelder van draaien vrij. En koploper denkt dat de staat waar koploper die verwacht. Dit is echter niet zo.
Dit zou te controleren zijn via de S88 terugmeldbus. De decoder voor de draaischijf geeft namelijk door bij welk spoor hij staat. Allen kan koploper daar standaard niets mee in de properties van de draaischijf. Dus op koploper forum even een vraag gesteld of dit wel zou kunnen.
Uiteindelijk zou het met logische acties en speciale acties moeten kunnen. Dus daar eens ingedoken. En het is even werk. heb daarnaast ook nog een teller nodig gehad, maar het lijkt nu toch te werken.
Als er een opdracht komt begint de brug netjes te draaien, stopt die verkeerd, b.v. doordat ik via de handregelaar een nieuwe opdracht geeft. De schijf wordt vrijgegeven. Heb bij de draaischijf properties een vertraging in koploper gezet. Dus voor de trein echt gaat rijden komt de special actie tussendoor. Die gezien heeft dat de brug niet goed staat, en commando wordt opnieuw verstuurd. Schijf weer bezet, dus koploper wacht nog altijd met het sturen van de opdracht voor het rijden van de trein. Totdat de brug uiteindelijk goed staat. Dan komt de speciale actie dus niet meer tussen door. En kan de trein gaan rijden.
Verder moet ik nog even kijken naar de instellingen van de decoder. Zoals aangegeven, draaisnelheid is te regelen, hoge snelheid, en lage snelheid die voor de laatste stap gebruikt wordt. Dit afzonderlijk voor linksom en rechtsom ver verschillende snelheden.
Maar ook de tijd tussen het schakelen van de seinen en het beginnen van het draaien. En tussen het stoppen van het draaien en het vrijgeven van de seinen, als ook voor het vrijgeven van de brug als geheel.
Ook zijn er instellingen mogelijk voor het juist positioneren van de brug, zowel links om draaiend als rechtsom draaiend. Ook de opstart vertraging is in te stellen. Of te wel heel veel instellingen. In veel gevallen is de default best goed. Al zijn enkele vertragingen wat hoog. Dus daar wil ik nog wel wat verlagen.
Positionering van de sporen lijkt heel netjes, eens kijken of ik daar ook nog wat aan moet veranderen. Daarbij in acht nemen dat een verandering ook een verslechtering kan opleveren.
Nu koploper zelf ook controleert of de brug echt goed staat moet het dus ook mogelijk zijn om het geheel in een automatische schema op te gaan nemen. Idee is een trein binnen laten komen, afkoppelen. via andere spoor naar de draaischijf rijden. Vervolgens even de verzorging langs. Intussen een andere lok de schijf op, en die weer voor de wagons om te vertrekken. Maar dat wordt weer een andere uitdaging. De draaischijf is intussen in elk geval vanuit het digitale systeem te besturen. En dat was het doel van dit project.
Groet,
Roelco
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|