Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: Beste spoorrails  (gelezen 3899 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Beste spoorrails
« Reactie #30 Gepost op: 22 October 2013, 23:08:33 »
Maar het spul is dan aanzienlijk ouder dan 20 jaar en daar ging het Klaas om.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Beste spoorrails
« Reactie #31 Gepost op: 22 October 2013, 23:49:32 »
Hoi;

Lima 1300 standaard
Lima 1300 vernieuwd
Lima Hondenkop 4 [zou ik nooit wegdoen, heeft spec betekenis]
Lima Mat46
Fleischmann Br..., ja die NS-nepper
Fleischmann Br.01... 

Toch echt in de eerste helft van de jaren 90 aangeschaft, lagen toen gewoon in de winkel, het ontwerp is wellicht ouder maar ik heb ze tóch pas tussen de 15 en de 20 jaar [toen nieuw] !

De 1100 van Hamo, de 1200 van Fleischmann en die Trix oldie waren toen i.d.d. tweedehands !

Groet Dieter

P.S.

Het spul verkopen brengt niks op dus is aanpassen van de rails een betere optie, de rest van mijn materiaal is i.d.d. een stuk nieuwer.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2013, 23:54:07 door ddv »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Beste spoorrails
« Reactie #32 Gepost op: 23 October 2013, 01:16:57 »
Ik heb ook nog wat Lima spul van twintig jaar terug - Hondekop- en mat '46 onderstellen en de gemoderniseerde 1300 - maar die hebben geen problemen met Rocoline. Eerdere uitgaven van diezelfde modellen wel, maar dan praat je echt over nog langer geleden. Lima is alweer bijna tien jaar failliet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Beste spoorrails
« Reactie #33 Gepost op: 23 October 2013, 01:33:59 »
Hallo;

Wanneer die dingen gemaakt zijn kan ik echt niet zeggen, ik weet alleen wanneer ik ze gekocht heb en ik was er toendertijd erg blij mee ... ik denk er zelfs over ze digitaal te maken !
Mij is verteld "koop dan liever nieuwe, dat gaat je tóch een Euro of 60-80 per stuk kosten om ze bij deze tijd te krijgen". Maar goed ... voor de verkoop krijg ik niet veel en dus is opwaarderen een betere optie dunkt me ...
Ik had ook al aan andere wielen gedacht maar ... ? voor wagentjes ja maar voor locs ??

Dat neemt niet weg dat ik RocoLine geen slechte optie vindt maar met Piko kan hij zich ook geen buil vallen en werkelijk alles rijdt dan.

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 23 October 2013, 02:05:01 door ddv »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26807
    • Pagina van klaas
Re: Beste spoorrails
« Reactie #34 Gepost op: 23 October 2013, 09:49:17 »
Heb ook nog eens wat materieel getest op de volgende lage railsoorten:
Peco code 75 heeft een flensruimte van 1,346 mm volgens hun eigen catalogus. Ik meet met de schuifmaat 1,3 mm.
RocoLine heeft een flensruimte van 1,4 mm (gemeten).

Getest materieel:
Lima 1200, dateert van rond 1980. Gemeten flenshoogte 1,2 mm, ratelt niet
Lima 1300, idem
Lima mat.'46, dateert uit de jaren '90. Gemeten flenshoogte op de motorbak 1,2mm. Op de motorloze bak zelfs maar 1,0 mm. Ratelt niet.

Een hele batterij plan E's van Lima, nog met plastic wielen, dateren uit de jaren '60. Duidelijke ratelaars.
Een goederenwagentje van Lima, idem.

Daarentegen ook een wagentje van Fleischmann met plastic wielen, leeftijd onbekend. Flenzen voldoen keurig aan de norm, ratelt niet.

Enkele Jouef wagentjes, leeftijd onbekend, maar waarschijnlijk ook uit de sixties, duidelijk te hoge flenzen.

Concluderend:  wat de Lima 1200, 1300 en mat. '46 betreft zijn mijn ervaringen dus gunstiger dan die van Dieter.
En ik heb ook nog wat ratelaars in mijn collectie, maar die stammen met zekerheid of waarschijnlijkheid uit de zestiger jaren. Zijn allemaal krijgertjes waar ik nog eens andere assen in moet zetten als ik me ga vervelen.  8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Beste spoorrails
« Reactie #35 Gepost op: 23 October 2013, 10:12:34 »
Inderdaad Klaas, het is echt een jaar of dertig geleden dat Lima nog materieel met hoge flenzen fabriceerde. Daaronder vallen dan de eerste lichting mat '46 en Koploper van begin jaren tachtig en zeker de Hondekoppen die al uit de jaren zeventig dateren. Het is natuurlijk mogelijk dat die nog een tijd uit winkelvoorraad waren aan te schaffen. Maar de meeste exemplaren die je nu tweedehands kunt aanschaffen hebben geen moeite met Rocoline. Het wisselen van de wielen is bij die treinstellen overigens eenvoudig, maar dat is wel erg off topic.

Ik heb het idee dat het verhaal telkens wordt herhaald en daarbij gemakkelijk wordt overdreven. Ik vind het echt niet nodig om de keuze van railsysteem nog hierdoor te laten bepalen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Beste spoorrails
« Reactie #36 Gepost op: 23 October 2013, 13:48:32 »
Hallo;

Henk heeft in zoverre gelijk dat het geluid bij de meeste locs/rijtuigen door mij niet echt als storend werd ervaren. Het is echter een teken dat de wielen de kleinijzers raken, dat slijt denk ik, ik weet niet wat de gevolgen hiervan op termijn zijn voor de rails [doorslijten kleinijzers ?], daarom liever het zekere voor het onzekere.
Peco heeft trouwens ook mooi spul maar de keuze is wat beperkter dacht ik, ik heb het overwogen maar eerlijk is eerlijk ... niet aangedurfd.

Groet Dieter