Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door kar
Vandaag om 22:30:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 22:20:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Zamac lijmen  (gelezen 16174 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Zamac lijmen
« Gepost op: 17 October 2013, 22:21:37 »
bij de verbouwing van een stomertje heb ik het chassis doorgefreesd en ingekort
nu wil ik de beide delen weer aan elkaar hebben.

hoe lijm ik zamac?

Het frame breekt steeds.
ik heb maar een klein raakvlak voor het lijmen.
Al geprobeerd met secondelijm.
aan elkaar solderen.
2 componenten lijm (UHU acrylit , die met die poeder)
maar hij breekt steeds weer bij het in elkaar zetten.
Komt voornamelijk omdat je met wat kracht de printplaat in een gleuf moet wurmen.

2 componenten lijm (UHU acrylit , die met die poeder)
is geschikt voor abs,polystyrol,steen, keramiek, glas ,hout ,metaal en heeft een treksterkte van 1500N/cm2
Leuk die treksterkte, maar kan waarschijnlijk 0,05Nm buiging hebben... Krak...

Dus wie weet raad?

gr Jan


« Laatst bewerkt op: 17 October 2013, 22:55:09 door roadster36 »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Zamac lijmen
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2013, 23:49:41 »
Normaal gesproken is dit een uitgelezen klusje voor tweecomponentenlijm. Ik heb geen ervaring met dat UHU spul, werk zelf altijd met Bison.
Heb je het wel goed genoeg gemengd?
Blijkbaar ben je eerst met secondenlijm aan de gang geweest. Heb je de restanten daarvan wel grondig verwijderd? Secondenlijm lijmt over het algemeen geweldig, maar als het eenmaal is uitgehard, dan hecht er bijna niks meer op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Zamac lijmen
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2013, 23:54:28 »
Ja alles eerst netjes schoongeschuurd /gekrabt en netjes ontvet.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Zamac lijmen
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2013, 09:11:44 »
Toevoegen van een tweetal pen-gat verbindingen een idee? Hierdoor ontlast je de buigkrachten enigszins.

Vr gr,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4216
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Zamac lijmen
« Reactie #4 Gepost op: 18 October 2013, 10:33:39 »
Ik heb het al eens voor Jan gesoldeerd met low-melt, ook dat bleek uiteindelijk niet te houden. De raakvlakken zijn zo klein en de zijkanten zo dun dat je bij elke freespoging aan de zijkanten dwars door het materiaal heen gaat.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Zamac lijmen
« Reactie #5 Gepost op: 18 October 2013, 10:51:04 »
Kun je het frame niet spalken met 2 plaatjes? 1 boven, 1 onder en voor en achter een schroef door en door.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Zamac lijmen
« Reactie #6 Gepost op: 18 October 2013, 10:51:48 »
Jan, ik weet niet of het voor jouw chassis ook werkt, maar heb dit ergens op een forum gevonden:
Citaat
A product sold in the U.K. as Techno-Weld is a zinc based filler rod for aluminium, mag.alloys, mazak (pot metal)etc. It melts with a plumbers type blowtorch with no flux req. and can be used for joining metals or filling holes, defects, etc.Care must be taken with zinc based alloys as the melting temp. of the rod will be very close to that of the parent metal. This method is more like brazing or soldering than welding

Dit is het product:
http://technoweld.eu/Int/

Leen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Zamac lijmen
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2013, 11:39:10 »
Leen, die methode lijkt me nogal tricky. Ze gebruiken een brander (blowtorch) en dat kan funest zijn voor het werkstuk. De smelttemperatuur van zamac ligt nl. op ongeveer 380 graden, en dat heb je zo met een brander.
Op zich moet zamac goed te solderen zijn, het bestaat voor het merendeel uit zink. Maar bij solderen moet niet alleen het soldeer vloeien, het werkstuk moet ook de smelttemperatuur van het soldeer bereiken, anders hecht het niet goed.

Ik bedenk nu dat ik weleens een methode heb toegepast op het solderen van grote stukken, nl. in de oven. Weliswaar van messing, maar zou in dit geval ook moeten kunnen. Kost wel wat voorbereiding. Je moet de chassisdelen eerst vrij maken, dus alles wat los kan er af. Dan de contactvlakken voorbehandelen met een vloeimiddel. Vervolgens de beide delen t.o.v. elkaar fixeren, b.v. door ze met klemplaatjes op een basisplaat van ijzer of aluminium vast te zetten.
Dan een paar stukjes soldeer op strategisch plaatsen leggen, en het geheel in de oven. Oven op maximale temperatuur. Dat zal voor de meeste ovens bij 250 graden liggen. Genoeg om het soldeer te laten smelten, te weinig om het zamac te laten smelten. Wachten tot het soldeer smelt en in de kieren kruipt.
Dan komt het belangrijkste: oven uitzetten, maar dicht laten. De verleiding is groot om de oven open te trekken en het werkstuk op het aanrecht te laten afkoelen, maar dat moet je niet doen. Het moet langzaam afkoelen, dus een paar uur wachten voordat je de oven open doet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Zamac lijmen
« Reactie #8 Gepost op: 18 October 2013, 23:45:07 »
Kijk anders eens op de site van Devcon.
Heb in een grijs verleden ooit eens een gat in het carter van een compressor succesvol gedicht met dat spul.
Zit er nu al circa 20 jaar op en is zo hard als de behuizing zelf.
Misschien dat je hiermee de verbinding weer kunt maken en eventueel daar waar het mogelijk is, een verstevigingsbrugje aanleggen.
Overigens hebben ze wel meer "metaalkit':
Titanium Putty
Aluminum Putty (F)
Stainless Steel Putty (ST)
Bronze Putty (BR)
En ander grappig spul zoals:
Aluminum Liquid (F-2) voor het gieten van figuren o.i.d.

Klik maar eens voor meer opties op het venstertje: "Click Here to Vieuw Products".

Aanvulling:

Bedenk me net dat je in de bouwmarkt ook een vergelijkbaar product van Bison kunt vinden. Is misschien een betere optie ten aanzien van de te gebruiken hoeveelheid.
Een link naar een PDF van het product "Steel. Kneedbare, ijzersterke epoxy reparatiemassa
Weet alleen niet of dit net zo sterk is als Devco.
Devcon kun je na uitharding bewerken als een metaal (op lassen na ...).
« Laatst bewerkt op: 18 October 2013, 23:54:35 door Gerrit F. Reden: aanvulling »
Gerrit F

Van de draad af....

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Zamac lijmen
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2013, 11:26:59 »
Klaas, dat klopt, want in de bijgevoegde link zegt hij ook dat je goed moet oppassen met de temperatuur.
Maar ja, als niets anders werkt.....  :-\

Leen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4216
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Zamac lijmen
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2013, 22:53:00 »
Het gaat ion dit geval om het verbinden van 2 metalen elementen met een minimaal contactoppervlak en een minimale kier, dus alles als kneedbaar staal ed gaat niet werken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: Zamac lijmen
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2013, 23:21:45 »
Hoe groot is dat contactvlak dan? Op de foto's kan ik dat niet goed zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Zamac lijmen
« Reactie #12 Gepost op: 20 October 2013, 02:30:13 »
1mm breed en 5mm hoog
en dat dus aan beide zijden, maar ik heb het inmiddels kunnen fixen
normaal zit de tandwielkast beweegbaar tussen de frameplaten, nu dus niet meer ::)
Die heb ik vast gemaakt zodat het lijm opp toen 10mmx5mm was geworden .
Tevens ook de steun voor de lijbanen mee vast gelijmd en toen had ik bijna een 1cm2 lijm opp
Maar allemaal bedankt voor het meedenken.
fotootje
ff los vast in elkaar gezet


Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 20 October 2013, 02:34:23 door roadster36 »