Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: Heerwijk in H0 (Trambaan)  (gelezen 168073 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #540 Gepost op: 15 November 2016, 22:31:48 »
Die HTM R-NET ZAL EN GAAT fatsoenlijk rijden. Me te prijzig als vitrinemodel.
Heb nog maar 1 manko aan dat kreng. De bak met motor duwt de kont van de voorliggende bak naar buiten en wringt zicht klem in de rail. Als ik kan zorgen dat de motorbak normaal op het spoor blijft staan in bogen is alles opgelost.

Rob. Heb jij geen last dat je AVENIO met de kop en kont over de rails schuurt? Heb 0.5mm styreen tussen de bodem en draaistellen gedaan. Problem solved.

Greetz Martijn

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #541 Gepost op: 15 November 2016, 23:20:18 »
Rob. Heb jij geen last dat je AVENIO met de kop en kont over de rails schuurt?

Nee, dat is een onbekend fenomeen in Waelstede  ???

Dat zou inhouden, dat jouw Avenio 'krom' staat, dus een kattenrug heeft.
Tijd, om eens op ooghoogte naar deze wagen te kijken, wanneer hij rijdt.
Zoals je weet, heb ikzelf alle overbodige bedrading uit deze wagen gesloopt; verlichting, daar doen we niet aan in Waelstede  8)
Bij lagevloertramstrams, zoals de Avenio, de Combino, de Flexities en de Variobahnen, zijn het vaak de (vele) draden, die de bewegingsvrijheid, zowel in horizontale als in verticale zin, van de wagens beperken.
De 3-delige Avenio rijdt in Waelstede zonder problemen rond en staat netjes waterpas.

Waar ik zelf problemen mee heb gehad, zijn de 7,5 mm wielen; dan loopt het tandwiel tussen de wielen over het Waelsteedse asfalt.
Ik heb alle 7,5 mm wielen via Paul vervangen door 8 mm wielen: probleem opgelost ...

Terugkerend naar jouw probleem, is mijn advies een bekende term uit het Japanse kwaliteitsmanagement:  Genchi Genbutsu oftewel "Go, Look, See"...
Bekijk van alle kanten wat de tram doet op de plaats, waar het fenomeen zich manifesteert:
- raakt de tram met 'kop en kont' de rails op alle plaatsen, of alleen op een specifieke plek?
- is het op een recht stuk rails, of in een boog?
- indien in een boog: een linker, een rechter, of in allebei de bogen?
- hoe staat de tram: netjes uitgelijnd, of in een 'Z'-vorm, al dan niet met een kattenrug, etc.?

Wanneer deze vragen beantwoord zijn, ga je in de tram kijken waar het schoentje wringt:
- kan de wagen goed verticaal bewegen? Bij de Avenio Doha zit hier een issue: ik heb de randen van de afdekplaat bovenop de geleding (het ronde donkergrijze gedeelte) moeten afschuinen, om voldoende verticale bewegingsvrijheid te krijgen.
- zitten er voor de verticale en horizontale bewegingen soms draden in de weg?
- is dit bij een rechter of linker boog het geval?
- etc. etc.

Het kost je een avond, maar dan is het probleem ook opgelost.

Succes en groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #542 Gepost op: 16 November 2016, 14:53:23 »
Martijn,
Stukken styreen tussen de draaistellen plaatsen kan nooit een oplossing zijn want dat zou betekenen dat de hoogte constructie van Halling niet goed getekend zou zijn. Er zijn wel andere zaken zoals Rob ook al aangaf die je kunt verbeteren zoals beschreven op mijn website:
http://www.skiptram.nl/?%28OM%29BOUWTIPS_SKIPtram:HALLING_MODELLEN:Halling_Avenio

De nieuwe modellen worden door SKIPtram geleverd na een uitvoerige na controle en modificaties van de in de beschrijving gemoemde onderwerpen.

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #543 Gepost op: 16 November 2016, 16:57:10 »




Zie de slijtplekken die er al opzaten toen ik hem uitpakte. En erger zijn geworden.



Hij staat nu keurig recht. Oke de motor zorgt dat de middenbak iets naar links helt maar is minimaal.



Dan de ULF. Zie dat de kont lager hangt dan de rest van de bak. Die hoog genoeg boven de rails hangt.

Groeten Martijn

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #544 Gepost op: 16 November 2016, 17:43:51 »
Martijn,

Ik heb mijn Avenio ook eens van onderen bekeken en daar zit dezelfde aanslag onder, maar dan op het hele vlak tussen de 'knik' en het draaistel.
Het zijn geen slijtplekken, maar het is fijn stof dat door de statische lading van de bodemplaat aangetrokken wordt.
Door de witte kunststof zie je het nu, maar ik denk dat het onder al jouw trams aan te treffen is.

De Avenio is wel heel erg laag, lager dan de Variobahnen, maar de MGT K2 is vergelijkbaar en die rijdt toch goed?

Wanneer je op ooghoogte niet kunt zien dat de voor- en achterkant de rails daadwerkelijk raken, zou ik me maar geen zorgen maken.
En dan kun je ook het stukje styreen onder het draaistel weghalen, want je kunt op de foto heel duidelijk zien, dat de linker bak omhoog staat.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #545 Gepost op: 16 November 2016, 17:46:28 »
Omdat de moter die kont van de linker bak omlaag drukt.

Zal zo een foto maken zonder styreen.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #546 Gepost op: 16 November 2016, 17:51:39 »




Zo wat hebben de experts hier op te zeggen?

;p

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #547 Gepost op: 16 November 2016, 18:44:11 »
Aan de rechterzijde sluit de bodemplaat niet goed aan op de kap; de kap drukt de bodemplaat naar beneden.
Links sluit het wel mooi aan en hangt de kop niet zo laag.....




Uitzoeken wat hier de reden van is:
- zit er iets tussen?
- is de bodemplaat vervormd / geknikt?

Deze bodemplaat van Halling is van een heel andere kunststof, dan gebruikelijk !!!

Groeten, Rob.

Rob Boeser is oktober 2019 overleden

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #548 Gepost op: 16 November 2016, 19:00:54 »
Neusje zakt. Buigt door.

En de draaistellen liggen toch echt lager dan de aangedreven en vast in de bodemplaat liggende assen.

Conclusie voor mij is styreen ertussen en Problem solved.

En die aanslag is er niet af te vegen. Is toch echt van het schrapen over de rails.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
« Laatst bewerkt op: 16 November 2016, 19:05:16 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #549 Gepost op: 17 November 2016, 09:23:35 »
Martijn,
De expert heeft hier het volgende over zeggen.

1.Het blijkt ( wordt doorHalling tegengesproken) dat bij sommige kop kappen aan de zijde van de geleding de zijwanden wijdbeens schuin open staan en niet parrallel a.g.v van het inlijmen ( inkitten) van de dakgewichten. Daardoor werkt de arretering van de kopbak naar de bodem niet goed. Ik foehn het dakdeel zonder dak toebehoren en knijp de zijwanden iets naar elkaar toe. De kap klikt dan strak over bodem.

2. Voorts sloop ik het geleding scharnier, maak dit goed gangbaar en smeer deze pin-bus constructie en plaats de afsluit dop exact terug. Zit deze te los dan kan de constrctie ook overhellen zoals bij de gt4' s van Halling.  Zit deze te vast ( diep) dan zit het scharnier vast.

Helaas kan ik nu niet uitgebreid foto' s maken en alleen mijn tablet bedienen maar hoop dat het duidelijk is.

Gr. van Paul
« Laatst bewerkt op: 17 November 2016, 11:33:47 door skiptram »
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8295
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #550 Gepost op: 17 November 2016, 10:21:40 »
Het is toch niet een goedkoop model? Zelfs een Atlas tram is nog beter in elkaar gezet. Goed, een enkele Atlas tram dan.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #551 Gepost op: 17 November 2016, 11:21:16 »
Bij de Hödl Adtranz modellen (zelfde bakindeling) zijn ook deze doorhangproblemen bekend, alleen liggen deze niet zo laag op de rails zoals de Avenio. Volgens mij kan je altijd nog het voorste draaistel voorzien van wielen met grotere flenzen zodat hij niet snel uit de rails loopt. Bij mij was een plaatje styreen al voldoende op de bak te verhogen, maar ik had geen last van ontsporingen op wissels. Het blijven hangen op stoepranden was hier het euvel, omdat de bodemvrijheid zo klein als bij de ULF is.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #552 Gepost op: 17 November 2016, 12:09:24 »
Ik blijf erbij dat het probleem in de bodemplaat zit.
Styreen tussen bak en draaistel verhelpt het symptoom, maar niet het probleem.
Daarbij gaat de kap dan aan de voorkant omhoog staan en de (te) grote ruimte tussen bodemplaat en kap blijft bestaan.

De bodemplaat van de Avenio Doha is van een compleet ander materiaal gemaakt, dan de Avenio HTM en andere Halling modellen.

Wanneer je een asjes uit het draaistel haalt en weer terugduwt zonder de kap er af te halen en de bodemplaat aan de andere kant te ondersteunen, loop je kans dat de bodemplaat knikt en met de kop naar beneden staat.
***Raad eens hoe ik dit weet***

Dit kun je voorzichtig terug buigen, al dan niet met behulp van een föhn.
Dit is mij indertijd gelukt, maar let op: het materiaal kan zo afbreken en dan ben je verder van huis.

Het is toch niet een goedkoop model? Zelfs een Atlas tram is nog beter in elkaar gezet. Goed, een enkele Atlas tram dan.  ;D

De Avenio Doha is z'n trotse 269 euro absoluut niet waard..... 8)


Groeten en succes, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #553 Gepost op: 17 November 2016, 14:07:51 »
Ik weet niet of het mogelijk is, maar kan je niet de bodemplaat van de kopbakken ruilen met eentje van een HTM/MVG versie? Of is ook de ophanging naar de middenbak gewijzigd? Dan hoef je hem alleen maar wit te spuiten en is hij in ieder geval wat steviger.

Of je kan heel rigoureus de bak onder de frees leggen en het gehele schuine gedeelte van de bodemplaat eraf halen Dan heb je wat meer ruimte. Of de bak nog stevig is, dat is dan nog even de vraag.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #554 Gepost op: 17 November 2016, 16:33:33 »
Bevestiging is hetzelfde gebleven. Alleen ander soort kunststof.

Met dat plaatje styreen rijd ie probleemloos.

Dat probleem door de dakgewichten is niet aan de orde door gebrek aan dakgewichten.

Waarom die afstand tussen neus en kap is weet ik niet. Was me ook nog niet opgevallen.



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk