Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:20:51
booster vraag door reinderlf
Vandaag om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46

Auteur Topic: Hoe een plaatje scannen met een lage resolutie ?  (gelezen 6361 keer)

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Hoe een plaatje scannen met een lage resolutie ?
« Reactie #45 Gepost op: 16 October 2013, 15:39:43 »
Hallo mensen

jammer dat er personen zijn die op één of andere manier het niet eens zijn met de vraagsteller
en dan kwetsende commentaar gaan geven.
Fijn dat jullie mij probeerde te helpen maar deze topic mag van mij gesloten worden, dit heeft voor mij geen zin meer.
gr.
Herwim

Moderatoren als jullie toevallig deze topic bezoeken zou ik jullie vriendelijk willen vragen deze topic te verwijderen.
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 16 October 2013, 15:58:27 »
Sorry dat ik na afknappen toch nog even met een reactie kom, maar...

hoe zijn jullie van de oorspronkelijke vraag nu toch op fotobewerkingsprogramma's terecht gekomen  ??? Da's nergens voor nodig.

Herwin wil de plaatjes kleiner weergegeven hebben. Dan moet je bij het opstellen van het bericht toevoegen hoe groot je het plaatje zichtbaar wil hebben en klaar is kees. De grootte van de scan is irrelevant.

Je doet dat door in de link naar het plaatje na img de tekst width=400 (of een ander getal naar keuze) toe te voegen.

Voorbeeld:
Zonder breedte opgave

Met width=400

Met width=200

« Laatst bewerkt op: 16 October 2013, 16:01:08 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 16 October 2013, 17:23:03 »
Als je voor elke zure of kwetsende opmerking al een topic wil sluiten, kan je het internet wel dichtdoen.

of gewoon denken, zijn maar internetters in het echt vallen ze vaak wel mee

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 16 October 2013, 18:10:24 »
Hallo Edgar

Dit is precies wat ik zocht, bedankt daarvoor ben ik heel blij mee, daar heb je zeker geen duur programma voor nodig.

Lucky
Ik begrijp dat je dit schrijft, is heel begrijpelijk
maar ik heb redenen om zo te reageren die jullie niet allemaal bekend zijn.
en juist vandaag is voor mij zo'n dag dat bepaalde gezegden in het verkeerde keelgat .......
Ik wilde alleen deze topic laten sluiten omdat ik vind dat zulke opmerkingen niet op deze site
terecht moeten komen en vervelend is niet alleen voor mij maar vooral voor degene die nieuw zijn
en dit lezen en schrikken van wat hier gebeurd.
We komen hier op deze site toch bij elkaar om er van te leren en onze enthousiasme te delen toch
Sorry als het overkwam om jullie h.e.e.a. te ontnemen.
gr.
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #49 Gepost op: 16 October 2013, 18:21:44 »
Herwim,

Laat alsjeblieft je eigen problemen niet leidend zijn voor de manier waarop je je op het forum gedraagt. Je verpest het forum namelijk voor heel veel andere mensen, die vaak erg hun best doen om je te helpen. (y)

Je kunt overwegen de computer uit te zetten als het niet lukt zaken in perspectief te zien.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 16 October 2013, 18:36:51 »
Goed,

Inmiddels gaat deze discussie de verkeerde kant op...
Hierbij een vriendelijk verzoek aan een ieder om deze discussie ergens in de 'ijskast te parkeren', en weer terug te gaan naar het verzoek van de topicstarter: hoe verklein ik afbeeldingen.

Nieuwe berichten die off-topic gaan zullen we resoluut aanpassen of verwijderen Laten we het gezellig houden... ;)

Gr, Bert.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 16 October 2013, 18:50:41 »
Hallo een ieder

Bert
bedankt voor je woorden en service die je verleend.

Bedankt allen voor jullie bijdrage daar heb ik wederom weer veel aan gehad.
gr.
Herwim

« Laatst bewerkt op: 16 October 2013, 20:07:22 door Bert van Gelder. Reden: Bericht aangepast n.a.v. verzoek moderator.. »

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #52 Gepost op: 16 October 2013, 19:22:01 »
De meeste programma's die bij een camera worden geleverd hebben een conversie mogelijkheid. Druk m'n plaatjes altijd via Nikon ViewNX 2 naar 1600 pix, beetje ruimte sparen in fotoemmer enzo...

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #53 Gepost op: 16 October 2013, 20:32:38 »
hoe zijn jullie van de oorspronkelijke vraag nu toch op fotobewerkingsprogramma's terecht gekomen  ??? Da's nergens voor nodig.
Nou, das heel simpel: Omdat de topicstarter daar duidelijk om vraagt. In de titel van dit topic staat kraakhelder 'hoe plaatjes met een lage resolutie scannen'
Dat kan op 2 manieren: direct op een lage resolutie inscannen, of hoogresoluut inscannen en vervolgens resamplen en het lijkt toch om het laatste te draaien.

Dan kan het misschien aan mij liggen, maar dan kan je ook antwoorden verwachten van 'ik heb dit' of 'ik gebruik deze software'

Wat jij vervolgens aandraagt heeft weinig met de vraagstelling te maken: schalen in de browser is voor kleine afwijkingen niet zo erg, maar een plaatje van een origineel formaat van (bijvoorbeeld) 1800 x 1200 door de browser of website laten verkleinen tot bijvoorbeeld 450 x 300 is op z'n zachtst gezegd niet netjes: de complete afbeeldingen en de data die dat kost, wordt op de achtergrond namelijk wel gewoon geladen.
Herwin wil de plaatjes kleiner weergegeven hebben. Dan moet je bij het opstellen van het bericht toevoegen hoe groot je het plaatje zichtbaar wil hebben en klaar is kees. De grootte van de scan is irrelevant.
Het spijt me, maar dat is dan niet duidelijk uitgelegd in de startpost en topictitel.

@ Herwim: laat je niet teveel op de kast jagen.

Ik ben het wel eens met anderen die zeggen dat Adobe Lightroom inclusief een cursus daarvoor weggegooid geld is: waarom? Je zit met die software dicht in de buurt van het topsegment fotobewerkingssoftware: mijn broer heeft redelijk wat verstand van fotobewerking en is bepaald niet onhandig met computers, maar zelfs hij heeft grote moeite om dat programma te begrijpen.

Irfanview is een programma zonder onzin, krachtig en licht tegelijk. Met Adobe Lightroom ga je met een kanon op een mug schieten: het is vast een prachtig programma, maar voor simpele plaatjes in een topic op internet werkt Irfanview net zo goed of nog beter. Het Adobe pakket is voorzien van allerlei extra's die jij waarschijnlijk nooit zult gebruiken.

Ik vrees dat je bij het installeren van Irfanview per ongeluk vergeten bent uit te schakelen dat Irfanview geen 'associations' mag maken. Simpeler gezegd: Irfanview komt vragen welke bestandstypen met Irfanview geassocieerd moeten worden. Nog simpeler: als JPG plaatjes bij jouw tot dan toe standaard met de Windows-viewer of in Internet Explorer of je standaard internetbrowser geopend werden, dan kan het zijn dat Irfanview die beslissing 'aanvecht' en zich permitteert die toepassingen buitenspel te zetten: na installatie van Irfanview is Irfanview hét programma om JPG plaatjes (en alle andere aangevinkte bestandstypen) te tonen. Dan krijg je inderdaad de 'flitsen' die je beschreef. Irfanview zal vanaf dan steeds de hoofdrol gaan spelen wat betreft het openen van plaatjes.

Daarom kun je, als je dat niet wil, beter kiezen voor 'Do not associate anything'. Plaatjes die tot dan toe met 1 bepaalde toepassing geopend werden, zullen dat na de installatie van Irfanview nog steeds met die ene toepassing doen, alleen heb je Irfanview binnen handbereik om ze te kunnen verkleinen.

En zo is het vrees ik ook gegaan met 'gekke dingen in je browser': volgens mij wordt er inderdaad gevraagd om de bij installatie een of andere 'handige' toolbar te installeren. Dat dien je, omdat het standaard aanstaat, uit te vinken, doe je dat niet, dan wordt 'ie gewoon geïnstalleerd.

Kortom: vraag het als je iets niet snapt: daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Vergeet alleen niet dat een eventueel probleem wel zo helder mogelijk uitgelegd dient te worden: wij kunnen niet op jouw computer kijken. Daarom kan ik helaas ook niet zo heel veel maken van je laatste paar berichten.

Irfanview is, als je het eenmaal snapt, zo'n beetje het makkelijkste programma om een foto te verkleinen. Sterker nog, ik zou niet eens weten wat ik zonder dat programma moet, iets vergelijkbaars is er volgens mij niet echt.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #54 Gepost op: 16 October 2013, 20:38:06 »
Irfanview is, als je het eenmaal snapt, zo'n beetje het makkelijkste programma om een foto te verkleinen. Sterker nog, ik zou niet eens weten wat ik zonder dat programma moet, iets vergelijkbaars is er volgens mij niet echt.

Helemaal mee eens. Ieder alternatief is ingewikkelder.
modulebaan.nl

Ponytail

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 16 October 2013, 21:47:28 »
PT is signing-off.

Herwim Frank

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 16 October 2013, 22:17:15 »
Hallo Menno

@ Herwim: laat je niet teveel op de kast jagen.

Ik ben het wel eens met anderen die zeggen dat Adobe Lightroom inclusief een cursus daarvoor weggegooid geld is: waarom? Je zit met die software dicht in de buurt van het topsegment fotobewerkingssoftware: mijn broer heeft redelijk wat verstand van fotobewerking en is bepaald niet onhandig met computers, maar zelfs hij heeft grote moeite om dat programma te begrijpen.

Ik vrees dat je bij het installeren van Irfanview per ongeluk vergeten bent uit te schakelen dat Irfanview geen 'associations' mag maken. Simpeler gezegd: Irfanview komt vragen welke bestandstypen met Irfanview geassocieerd moeten worden. Nog simpeler: als JPG plaatjes bij jouw tot dan toe standaard met de Windows-viewer of in Internet Explorer of je standaard internetbrowser geopend werden, dan kan het zijn dat Irfanview die beslissing 'aanvecht' en zich permitteert die toepassingen buitenspel te zetten: na installatie van Irfanview is Irfanview hét programma om JPG plaatjes (en alle andere aangevinkte bestandstypen) te tonen. Dan krijg je inderdaad de 'flitsen' die je beschreef. Irfanview zal vanaf dan steeds de hoofdrol gaan spelen wat betreft het openen van plaatjes.

Daarom kun je, als je dat niet wil, beter kiezen voor 'Do not associate anything'. Plaatjes die tot dan toe met 1 bepaalde toepassing geopend werden, zullen dat na de installatie van Irfanview nog steeds met die ene toepassing doen, alleen heb je Irfanview binnen handbereik om ze te kunnen verkleinen.

En zo is het vrees ik ook gegaan met 'gekke dingen in je browser': volgens mij wordt er inderdaad gevraagd om de bij installatie een of andere 'handige' toolbar te installeren. Dat dien je, omdat het standaard aanstaat, uit te vinken, doe je dat niet, dan wordt 'ie gewoon geïnstalleerd.

Kortom: vraag het als je iets niet snapt: daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Vergeet alleen niet dat een eventueel probleem wel zo helder mogelijk uitgelegd dient te worden: wij kunnen niet op jouw computer kijken. Daarom kan ik helaas ook niet zo heel veel maken van je laatste paar berichten.

het programma Adobe Lightroom heb ik nooit zelf gekocht dat heb ik gekregen van mijn kinderen en heb nu dus een boek besteld om misschien er wat van te snappen, maar dat het een ingewikkeld programma is heb ik zelfs met m'n gebrekkige kennis gezien.
Ben heel blij nu te horen dat iemand herkent dat ik bepaalde gekke dingen heb gezien zoals bijv.
die flitsen en ja ik herken dat ik bij het installeren verkeerde dingen heb aangetikt dat komt deels door mijn gebrekkige Engelse taal.

Ik dacht dat ik al genoeg vroeg als ik iets niet begreep maar kan moeilijk een vraag stellen bij het downloaden
omdat ik het Engels niet goed begreep.
Maar goed bedankt Menno voor dit uitleg, ga het van de week uitproberen en dan horen jullie mij nog.
En ik hoop dat ik niet zo over kom als Remunj aangaf, ik ben wel degelijk heel dankbaar dat jullie steeds maar weer met m'n vragen meedenken.
Alleen ik wordt heel verdrietig als men mij persoonlijke zaken  aanrekent terwijl ik niets anders probeerde dan jullie op de hoogte te brengen wat ik ervaar en daarmee hopende dat jullie er misschien wat aan hadden om
dan een reden te kunnen bedenken.

En dat blijkt dus nu want jij hebt nu precies vertaald wat ik ervaarde.
Nogmaals bedankt
Met vr.gr.
Herwim

kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor