Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 00:09:49
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 September 2025, 21:16:58
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
04 September 2025, 19:25:04
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs  (gelezen 19482 keer)

lokpaint

  • Gast
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #15 Gepost op: 29 November 2013, 00:34:13 »
Hoi

Ik kwam vroeger altijd in Venlo en weet vrijwel zeker dat de loks daar rode stangen hadden. Zowel de groene, als ook de geel/grijze.

Bart

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2013, 10:35:22 »
Ik heb nog eens goed naar diverse foto's met smalle en brede bufferbalk gekeken.
Het lijkt erop dat bij de brede bufferbalken dat deze later zijn verbreed.
Alleen blijft dan de vraag, wanneer zou dat dan zijn gebeurd (en waarom en bij welke locs wel/niet).
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2013, 10:44:45 »
Helaas nog steeds geen foto van iemand die de 529 in model heeft en deze even hier wil plaatsen?

Antwoord op DH3201 Niet alleen de bufferbalken zijn breder of smaller,maar ook de bufferbalken onder de cabine zijn verschillend.
het lijkt erop dat er verschillende bouwseries gemaakt zijn van de 600.
ik bedoel daarmee niet de 500/600/700 maar puur de 600 serie.
hier even twee fotos van mijzelf.

korte bufferbalk en onder de cabine versmalling in bufferbalk uiteinde ex NS 679, ex NS 614.(foto gemaakt door jamie diks)


brede bufferbalk en onder cabine rechte hoek uiteinde bufferbalk ex NS 684,ex NS 626.(foto gemaakt door jamie diks)


P.s en allebei een korte accubak!
voor vernummeringen zie bron http://www.railwiki.nl/index.php/600_-_Rangeer_locomotieven_serie_600

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 29 November 2013, 11:26:33 door Jamie »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #18 Gepost op: 29 November 2013, 11:03:35 »
En als we dan toch bezig zijn.

hier zien we de dienstvaardige RRF5 korte bufferbalken/onder cabine versmalling uiteinde/korte accukisten/zonder sluitseinhouders/andere bufferhouders/andere koppelingshaaksysteem .ex NS 683 ex NS 621.(foto jamie diks)



En hier zien we pluklok RRF5 lange bufferbalken/onder cabine rechte hoeken/lange accukisten/gele handgrepen ex NS 662 WILKO.(foto jamie diks)


op deze link ziet u de foto van wilko voordat hij RRF kleuren kreeg.
http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/8349314337/

Er zijn dus behoorlijk wat verschillen te ontdekken bij de 600tjes.

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 29 November 2013, 12:41:47 door Jamie »

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #19 Gepost op: 29 November 2013, 13:15:52 »
Op de site van Pijplines in ieder geval 1 foto van het echte model :

http://www.pijplines.nl/pages/bakery/ns-rangeerlok-hippel-529-2772.php

De brede buffer balken bij de serie 600 komen voor vanaf loc 622! Door de radioloc nummers en rrf nummers ziet het er niet logisch uit maar bij de originele ns nummers dus wel. De rrf 5/683/621 is dus het hoogste nummer met smalle balken. Foto van de 622 op blz. 201 van diesellocomotieven in nederland.
Mischa

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2013, 14:03:58 »
Op de site van Pijplines in ieder geval 1 foto van het echte model :

http://www.pijplines.nl/pages/bakery/ns-rangeerlok-hippel-529-2772.php

De brede buffer balken bij de serie 600 komen voor vanaf loc 622! Door de radioloc nummers en rrf nummers ziet het er niet logisch uit maar bij de originele ns nummers dus wel. De rrf 5/683/621 is dus het hoogste nummer met smalle balken. Foto van de 622 op blz. 201 van diesellocomotieven in nederland.


Kijk dat is een mooie uitleg bedankt (y)
Nu zie ik op je linkje dat het model lange accukisten heeft.
Op dit linkje heeft hij korte accukisten
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Roco/1-4-004001-179774-0-0-0-22-4-1-0-gatt-nl-p-0/ein_produkt.html
Daarom de vraag wat is het nu precies in model lang of kort?
Mvg jamie diks

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2013, 14:29:33 »
De foto uit mijn link is een foto van het daadwerkelijke model, die uit jou link is gewoon een roco foto die zoals bekend vaak niet kloppen  ;).
Dus lange accu bakken. De lange bakken zitten altijd alleen links, en dat zijn locs die ooit in het verleden een mobilofooninstalltie hebben gehad. Daar zit geen logische reeks in. Er zijn nog een flink aantal locs bewaard met lange accubak :521,532,636, (300)640, 650, 658, 660, 661 (604 dus). 689(652/RRF 2)
Mischa

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #22 Gepost op: 29 November 2013, 14:31:37 »
Even krabbeltje, wil ook mee lezen, Leuke loc trouwens, mooi draadje

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #23 Gepost op: 29 November 2013, 15:33:02 »
De foto uit mijn link is een foto van het daadwerkelijke model, die uit jou link is gewoon een roco foto die zoals bekend vaak niet kloppen  ;).
Dus lange accu bakken. De lange bakken zitten altijd alleen links, en dat zijn locs die ooit in het verleden een mobilofooninstalltie hebben gehad. Daar zit geen logische reeks in. Er zijn nog een flink aantal locs bewaard met lange accubak :521,532,636, (300)640, 650, 658, 660, 661 (604 dus). 689(652/RRF 2)


Had die lange accubak niet iets te maken met de feyenoordse hippels?

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #24 Gepost op: 29 November 2013, 16:21:50 »
Misschien indirect, omdat de Feyenoordse juist die mobilofoon hadden?

Maar dank voor de smalle/brede bufferbalk uitleg  (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #25 Gepost op: 29 November 2013, 17:49:21 »
Ze hadden inderdaad wel veel mobilofoon locs in het Rotterdamse, maar in b.v.  Amsterdam reden ook wel locs daarmee  :)
Mischa

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2013, 17:51:40 »
De treinen winkel in Groningen heeft een staan.. kan wel eens een paar foto's voor je maken als je dat wilt..
groeten,
Auke

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2013, 20:23:13 »
@dimo1-dimo1 als kan,graag zelfs,maar eigenlijk is het antwoord er al. ( lange accukisten zoals in het echt)
@dh3201 kijk dat betekend dat de feyenoorders ivm met de mobilofoon dus alle een lange accukist hadden
Zoals ik van mischa.

Kijk hartelijk dank alle voor deze antwoorden,zo komen we steeds meer te weten (y)
Mvg jamie diks

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #28 Gepost op: 30 November 2013, 00:49:19 »
Ik vroeg mij eerst af of het niet zo was dat de hogere nummers van de 600'en korte accubakken hadden en brede bufferbalken. Bij de bufferbalken lijkt dat het geval, 500'en hadden zover ik gezien heb allemaal de smalle, 600'en vaak de brede en geen 'hapjes' uit de achterste bufferbalk, het lijkt of dat zo gedaan is om de productie goedkoper/simpeler te maken (in het echt), want met de brede bufferbalken lijken ze aan beide zeiden van de loc gelijk, in plaats van dat je twee verschillende moet maken.

Toen ik op de roco modellen googlede, zag ik 500'en en 600'en met lange en korte accubakken, ik dacht dat er dan wel een aantal foutieve roco modellen zouden zijn, maar het blijkt dus dat het niet serie/opvolgende nummers gebonden was.

Wist trouwens eerst ook niet dat roco twee mallen heeft, voor de lange en korte accubak versies. De bufferbalken zitten aan het onderstel, en er is dus blijkbaar gekozen om die mal niet aan te passen. Zodoende is bij de 529 eigenlijk het enige foutieve de bufferbalken, en daar kan ik best mee leven.

Heb zelf de 622. De past alleen niet echt in mijn tijdperk, omdat deze een rood zwaailicht heeft en een revisie datum van '89. Mijn tijdperiode is 1968-1972, het begin van spoorslag 70. Er waren toen vrijwel geen 600'en geel/grijs. De eerst 500 was pas in 1972 geel/grijs. Daarom past de 529 beter in mijn tijdperiode, dus zit te denken, om deze aan te schaffen. Aangezien mijn 622 geheel uit elkaar ligt momenteel, zit ik te denken, deze dan groen te spuiten, met NS logo, dat was in eerste instantie de versie die ik ook wilde. Dan heb ik twee bakkies met verschillende kleurstellingen en ook onderlinge verschillen. Misschien dat ik dan zelfs een onderstel wil gaan aanpassen met korte bufferbalk voor en 'hapjes' eruit aan de achterkant, zodat dan de 529 ook helemaal klopt, en de verschillen dan nog duidelijker zijn. En dat vind ik het leuke van mijn tijdperiode de overgang laten zien van spoorslag 70. En natuurlijk een smoes om lekker met alle kleuren te rijden ;D

Groeten Edwin.(die eens in de winkel gaat kijken naar de 529 (y) )
« Laatst bewerkt op: 30 November 2013, 00:51:31 door Edwin2121992 »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Roco 72732, Hippel 529 geel/grijs
« Reactie #29 Gepost op: 30 November 2013, 13:46:19 »
Op de site van Pijplines in ieder geval 1 foto van het echte model :

http://www.pijplines.nl/pages/bakery/ns-rangeerlok-hippel-529-2772.php

De brede buffer balken bij de serie 600 komen voor vanaf loc 622! Door de radioloc nummers en rrf nummers ziet het er niet logisch uit maar bij de originele ns nummers dus wel. De rrf 5/683/621 is dus het hoogste nummer met smalle balken. Foto van de 622 op blz. 201 van diesellocomotieven in nederland.



Een goedemorgen.
Ik heb al mijn dias afgedraaid van de serie 600 want na dit alles werd ik toch wel benieuwd.
Ik heb een lijstje gepakt en de bufferbalken en accukisten per lok beschreven.
Ik kan idd dit bovenstaande van mischa bevestigen.

De serie 601-621 hebben allemaal smalle bufferbalken onder de radiator en onder de cabine
Zijn er "hapjes" uit de bufferbalk.
Van deze serie 601-621 hebben alle loks korte accukisten behalve de 604,608,617,618 en 619.
Die hebben lange accukisten.

De serie 622-665 hebben allemaal brede bufferbalken,en onder de cabine de rechte hoeken.
De serie 622-629 hebben de korte accukist.
De serie 630-665 hebben de lange accukist.


Het grappige is dus dat er 4 variaties van de serie 600 zijn.
601-603,605-607,609-616,620-621. Hebben dus korte bufferbalken en korte accukisten.      16x
604,608,617-619.                                  Hebben dus korte bufferbalken en lange accukisten.        5x
622-629.                                                  Hebben dus lange bufferbalken en korte accukisten.       8x
630-665.                                                  Hebben dus lange bufferbalken en lange accukisten.    36x

De serie 622-629 is dus eigenlijk met zijn 8 stuks vrij speciaal.
Roco heeft een 622 gemaakt staat me bij,ik vraag me nu dus wel af waarom voor zon kleine serie
Zon dure mal maken?
Of heeft roco alleen maar een onderstel met brede bufferbalken,en alleen twee verschillende kappen gemaakt?
En daar dus de mogelijke variaties op gekozen?

Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 30 November 2013, 14:07:22 door Jamie »