Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:18:40
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 20:48:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 20:43:22
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
  

Auteur Topic: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen  (gelezen 13613 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Gepost op: 12 October 2013, 20:22:49 »
Brawa, het merk dat bekend staat om haar uitstekende detailleringsgraad, komt binnenkort met een leuk nieuwtje voor de Nederlandse modelspoorders: een NS koelwagen met Chiquita-opschriften en het oude Interfrigo-logo (art. 48317). :D


Plaatje afkomstig van www.brawa.de

Ik zou graag wat meer info over dit wagentje willen hebben. Wie kan vertellen van wanneer tot wanneer deze uitvoering heeft rondgereden? In welke treinen kon je deze wagens terugvinden? En werden er alleen maar bananen in vervoerd of werden ze ook wel eens gebruikt voor andere producten?
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 14:03:51 door NS 1100 »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2013, 22:03:03 »
Even uit het hoofd; ze reden in de jaren zeventig in het bananenvervoer voor De Graaf vanuit Rotterdam. Exacte gegevens zou ik moeten opzoeken in oude overzichten.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2013, 22:16:53 »
Begin jaren '90 stonden er hier in Goes heel stel een zeker lot af te wachten. Sloop.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2013, 22:48:08 »
Er staat en nog een bij ons in Simpelveld.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1995
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2013, 11:17:00 »
Ze stonden wel op meer plaatsen opgesteld oa Amsterdam Rietlanden . Maar ik heb er geen één gezien met het bedoelde bananenopschrift .

gr Jos

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5633
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2013, 11:35:54 »
Die waren er wel. In Op de Rails 1977-10 op blz. 300 staat een foto waarop eentje geheel en een stukje van een tweede staan afgebeeld. Alleen hebben die exemplaren, naast de Chiquita logo's, ook de logo's van De Graaf.

Deze Brawa koelwagen is in 1963 gebouwd als Ibces door La Brugeoise et Nivelles en in 1973 verbouwd tot Ibes (bron: OdR).

Aan te treffen in wagenladingvervoer (nu Unit Cargo).
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 11:52:38 door spoorzeven »
Groet, Frank

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7716
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2013, 11:49:13 »
Op de site van het Utrechts archief zijn een aantal opnamen te zien van Interfrigo wagens in deze uitvoering. Google maar eens op afbeeldingen van bananen.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2013, 15:45:44 »
Deze Brawa koelwagen is in 1963 gebouwd als Ibces door La Brugeoise et Nivelles en in 1973 verbouwd tot Ibes (bron: OdR).

Betrof dit een verbouwing waarbij alleen de vleeshaken verwijderd werden of is er meer veranderd?

Ik kan uit de foto niet afleiden of Brawa met een Ibes of Ibces komt. Tot wanneer is de Ibes inzetbaar?

Leuke foto's in het Utrechts Archief inderdaad! :D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5633
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2013, 17:15:11 »
Geen idee of alleen de vleeshaken werden verwijderd (vervallen van de c). Brawa komt met een Ibes (met het nummer 11 84 803 1 305-5). Van het type Ibes waren er op 010180 nog 89, waarvan 42 dienstvaardig. In 1983 zijn ze allemaal buiten dienst gegaan, op 1 januari van dat jaar was er nog een dienstvaardig (en nog 47 aanwezig).
Bron: Op de Rails  (jaargangen 1980-1984)
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 17:33:00 door spoorzeven. Reden: Extra informatie en bronvermelding »
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2013, 19:22:51 »
Vaste route was Rotterdam-Deventer voor De Graaf.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2013, 11:44:44 »
Bedankt voor jullie antwoorden! De wagen zou als het goed is nu in de winkels moeten liggen.

Ik ben benieuwd naar de eerst foto's/bespreking... Chris?  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2013, 21:06:03 »
Ik hoopte hem op Eurospoor tegen te komen, maar helaas. Hopelijk komt het wagentje snel.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #12 Gepost op: 27 October 2013, 00:27:19 »
Dindag dan. Ik heb er 1 vergeten mee te nemen om te fotograferen.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #13 Gepost op: 01 November 2013, 19:45:30 »
Chris? ;D

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7716
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #14 Gepost op: 01 November 2013, 19:54:28 »
Ik moet nog een paar maanden wachten op het Brawa spoor 0 model. Gek genoeg staan bij de modellen op het aankondigingsformulier van Brawa de zwenk-armen van de kluisdeur verkeerd om. Hopelijk komt dat nog wel goed.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!