Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:56:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
  

Auteur Topic: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen  (gelezen 13100 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Gepost op: 12 October 2013, 20:22:49 »
Brawa, het merk dat bekend staat om haar uitstekende detailleringsgraad, komt binnenkort met een leuk nieuwtje voor de Nederlandse modelspoorders: een NS koelwagen met Chiquita-opschriften en het oude Interfrigo-logo (art. 48317). :D


Plaatje afkomstig van www.brawa.de

Ik zou graag wat meer info over dit wagentje willen hebben. Wie kan vertellen van wanneer tot wanneer deze uitvoering heeft rondgereden? In welke treinen kon je deze wagens terugvinden? En werden er alleen maar bananen in vervoerd of werden ze ook wel eens gebruikt voor andere producten?
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 14:03:51 door NS 1100 »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2013, 22:03:03 »
Even uit het hoofd; ze reden in de jaren zeventig in het bananenvervoer voor De Graaf vanuit Rotterdam. Exacte gegevens zou ik moeten opzoeken in oude overzichten.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1116
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2013, 22:16:53 »
Begin jaren '90 stonden er hier in Goes heel stel een zeker lot af te wachten. Sloop.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2013, 22:48:08 »
Er staat en nog een bij ons in Simpelveld.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2013, 11:17:00 »
Ze stonden wel op meer plaatsen opgesteld oa Amsterdam Rietlanden . Maar ik heb er geen één gezien met het bedoelde bananenopschrift .

gr Jos

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5569
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2013, 11:35:54 »
Die waren er wel. In Op de Rails 1977-10 op blz. 300 staat een foto waarop eentje geheel en een stukje van een tweede staan afgebeeld. Alleen hebben die exemplaren, naast de Chiquita logo's, ook de logo's van De Graaf.

Deze Brawa koelwagen is in 1963 gebouwd als Ibces door La Brugeoise et Nivelles en in 1973 verbouwd tot Ibes (bron: OdR).

Aan te treffen in wagenladingvervoer (nu Unit Cargo).
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 11:52:38 door spoorzeven »
Groet, Frank

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2013, 11:49:13 »
Op de site van het Utrechts archief zijn een aantal opnamen te zien van Interfrigo wagens in deze uitvoering. Google maar eens op afbeeldingen van bananen.  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2013, 15:45:44 »
Deze Brawa koelwagen is in 1963 gebouwd als Ibces door La Brugeoise et Nivelles en in 1973 verbouwd tot Ibes (bron: OdR).

Betrof dit een verbouwing waarbij alleen de vleeshaken verwijderd werden of is er meer veranderd?

Ik kan uit de foto niet afleiden of Brawa met een Ibes of Ibces komt. Tot wanneer is de Ibes inzetbaar?

Leuke foto's in het Utrechts Archief inderdaad! :D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5569
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2013, 17:15:11 »
Geen idee of alleen de vleeshaken werden verwijderd (vervallen van de c). Brawa komt met een Ibes (met het nummer 11 84 803 1 305-5). Van het type Ibes waren er op 010180 nog 89, waarvan 42 dienstvaardig. In 1983 zijn ze allemaal buiten dienst gegaan, op 1 januari van dat jaar was er nog een dienstvaardig (en nog 47 aanwezig).
Bron: Op de Rails  (jaargangen 1980-1984)
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 17:33:00 door spoorzeven. Reden: Extra informatie en bronvermelding »
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2013, 19:22:51 »
Vaste route was Rotterdam-Deventer voor De Graaf.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2013, 11:44:44 »
Bedankt voor jullie antwoorden! De wagen zou als het goed is nu in de winkels moeten liggen.

Ik ben benieuwd naar de eerst foto's/bespreking... Chris?  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2013, 21:06:03 »
Ik hoopte hem op Eurospoor tegen te komen, maar helaas. Hopelijk komt het wagentje snel.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #12 Gepost op: 27 October 2013, 00:27:19 »
Dindag dan. Ik heb er 1 vergeten mee te nemen om te fotograferen.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #13 Gepost op: 01 November 2013, 19:45:30 »
Chris? ;D

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: Brawa NS Interfrigo Bananenwagen
« Reactie #14 Gepost op: 01 November 2013, 19:54:28 »
Ik moet nog een paar maanden wachten op het Brawa spoor 0 model. Gek genoeg staan bij de modellen op het aankondigingsformulier van Brawa de zwenk-armen van de kluisdeur verkeerd om. Hopelijk komt dat nog wel goed.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!