Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland  (gelezen 17589 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Gepost op: 23 juli 2007, 21:22:48 »
Al bijna een jaar geleden was er een topic over het ombouwen van de Roco BR 23 naar een VSM 23.071 of 23.076 of naar de SSN 23.023. Ik wilde reageren in het vorige draadje, maar op dit forum werd ik er automatisch aan herinnerd dat dat wel een heel oud draadje is. Daarom maar even een nieuwe.

Ik ben al heel lang van plan de 23.023 te maken van de SSN. Daarvoor is veel nodig en ter informatie hieronder wat ik in elk geval van plan ben:

Ten eerste de basis BR 23 van Roco, die het meeste al in zich heeft.

Vervolgens meerdere ombouwsets van Weinert:

De Roco BR 23 heeft een ander type voorverwarmer dan de 23.023 Daarvoor is er Weinert best nr. 4004 met een hele nieuwe rookkast, schoorsteen en ombouw (voetplaat) van de rookkast in witmetaal en een rookkastdeur en verschillende ketelappendages en pompen in gegoten messing

Dan een ander set koppelstangen, drijfstangen en schuifbeweging omdat de 23.023 is uitgerust met glijlagers, terwijl de Roco rollagers heeft. Ook verkrijgbaar bij Weinert.

Als je dan toch bezig bent kun je beter ook de Witte windleiplaten van Weinert bestellen in messing. Deze zijn veel dunner dan de kunststof exemplaren van Roco en daardoor veel levensechter. Echt noodzakelijk is dit niet.

Waarschijnlijk heeft Weinert ook nog finescale wielen om het geheel nog verder te verfraaien, maar die heb ik nog niet gevonden.

Een nadere beschouwing van de 23.023 met de 23 van Roco laat ook nog een andere kolenopbouw zien op de tender en een machinistenhuis met een ander ventilatiesysteem boven op het dak.

Daarvoor is een messing etsplaat gemaakt voor het tijdschrift MIBA. In de MIBA 11/2000 en het Speciaalnummer 46 van November 2000 is uitgebreid gepubliceerd over de ombouw van de Roco (en ook andere) 23 serie.

Of de etsplaat nog verkrijgbaar is weet ik niet, maar de etsfilm is volgens mij te downloaden. Met de etsplaat heb je in elk geval een nieuwe tenderopbouw met alle steunen en een nieuw machinistenhuis. Maar de laatste klopt weer niet helemaal (hoezo Einheitslokomotiven?) Met het machinistenhuis dat je kunt maken met de etsplaat zit er het correcte ventilatiesysteem op het dak, maar de deuren kloppen dan weer niet. De deuren van de etsplaat zijn verzonken, terwijl de 23.023 de deuren van de latere versie van Roco heeft. Dus dat wordt weer wat combineren van de originele Roco met het dak van de MIBA etsplaat.

De nummers zijn uiteraard bij Kleinspoor te koop.

Dit zijn de veranderingen die ik van plan ben. Heeft er iemand nog meer aanpassingen gevonden?

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

arjen

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2007, 17:35:45 »
Enig idee waar die etsplaat dan is te downloaden?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2007, 19:38:17 »
Het is alweer 7 jaar geleden dat ik dit in MIBA las en toen heb ik de redactie nog gemaild. Toen hadden ze zowel de etsfilm als geetste messing bouwplaten. De laatste waren te koop, de etsfilm kon je downloaden. Dat heb ik toen gedaan, maar is blijven staan op een van mijn vorige PC's. Het snelste werkt het denk ik om de redactie van MIBA hierover te mailen met verwijzing naar het artikel in MIBA 11/2000 en het speciaalnummer 46. Ze zijn altijd uiterst behulpzaam.
Ik zal een deze dagen MIBA een mail sturen met de vraag hoe we nog aan de etsfilm of zelfs de etsplaat kunnen komen.

Overigens weet ik nu ook wat meer van de Weinert onderdelen:

Ombouwset vroege serie 23 bestnr 4004 (inclusief geetste nieuwzilveren koppelstangen en drijfstangen met glijlagers

Finescale wielen bestnr 5608

Windleiplaten bestnr 8910

Het zou me niet verbazen als de totale kosten van de Weinert onderdelen nu meer dan 200 Euro kosten.

Exacte prijzen zijn te vinden op de website van Kleinserien.de, maar ook op de Weinert website.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2007, 22:18:22 »
Zojuist een mail gekregen van Martin Knaden, die de etsplaat destijds voor MIBA heeft ontwikkeld. Inmiddels heeft MIBA hem niet meer, maar levert Martin de etsplaats zelf:

Kosten 35 Euro + 2 Euro verzendkosten per plaat.

Is er belangstelling dan kan ik de info doorgegeven.

Overigens zag ik bij beter kijken, zoals ik in eerder draadje al zag, dat Roco 2 versies BR 23 heeft uitgebracht. De eerste versie, die het meest dramatisch moet worden omgebouwd en de tweede versie geleverd vanaf 2002/2003, waarbij de Knorr voorverwarmer op de rookkast zit, waardoor een groot deel van de Weinert ombouwset 4004 niet meer nodig is voor de 23023.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2008, 12:43:01 »
Ik heb de SSN-rijtuigen aangeschaft en ben nu aan het kijken naar de BR 23 van de SSN.

@Ivo, je noemt de nieuwere 23 van Roco, dat is neem ik aan nummer 63224? Ben je al verder met je 23.023 en welke Roco ga je nu als basis gebruiken?

De MIBA 11/2000 heb ik niet, wel de MIBA Spezial 46. In nr 46 staat een artikel over etsen en dat gaat over de etsplaat voor de BR 23. Er staat ook een foto van de Roco met nieuw huis en tenderopbouw voor het spuiten.

Aangaande de tender, ik heb geen afmetingen, maar is het voornaamste verschil niet de steunen? Lijkt me niet zo moeilijk om alleen die steunen aan te brengen.
Blijft de vraag nog even of ik kan "leven" met het afwijkende ventilatiesysteem op het machinistenhuis.

Groeten,
Aernoud

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2008, 12:55:11 »
Aernoud,

Ben er nog niet aan begonnen. Ik heb juist de oudere Roco, maar ook de Weinert ombouwset. Met de nieuwe Roco heb je die voor een groot deel waarschijnlijk niet nodig. Wel wil ik nog de Weinert windleiplaten bestellen en ik twijfel nog aan de Weinert wielen: heel mooi, maar ook heel duur.

De etsplaat is in Duitsland te bestellen. Dat heb ik in augustus gedaan en tot mijn verrassing werd daar als bonus ook nog in nikkel zilver geetste nummerplaten van de 23.023 bij gedaan. Die zijn mogelijk op, maar de etsplaat is gewoon te bestellen. Ik zal wel een foto maken, dan kun je zien wat je ervan zou willen gebruiken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2008, 14:41:59 »
Misschien nog een tip voor je, hij schijnt een keer bij de SSN tegen de mobiele kolenkraan aan te zijn gereden. Als ik het goed heb onthouden staat het machinistenhuis van de 23 023 hierdoor iets scheef.
Misschien weet een ander forumlid hier meer over.

Groet Petertrein81,

W.N.T. Jansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2008, 14:47:08 »
Heren,

De 23023 van de SSN is ooit in 1976 met een scheef staand machinistenhuis uit Duitsland gekomen. Bij een grote revisie is dit goeddeels verholpen.
Die aanrijding met het mobiele kraantje voor het kolen laden heeft niet zo veel schade gegeven.

mvg,
Wout Jansen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2008, 21:22:07 »
Dus toch een mooi recht machinistenhuis.

Hier een foto van de tekening van de etsplaat:



Linksboven het machinistenhuis, rechts het dak en de deuren. Belangrijk detail: dit zijn deuren die verdiept staan, terwijl de 23.023 al de schuifdeuren heeft, die evenwijdig aan het machinisten huis staan. Dan in het midden een rijtje onderdelen voor het machinistenhuis en dan rechts en onder de onderdelen voor de tender. Ook de achterkant van de tender en de waterklep zijn anders dan in de Roco versie.

In augustus schreef Martin Knaden mij het volgende:

Das damals für einen MIBA-Artikel gefertigte Ursprungs-Führerhaus der
Baureihe 23 ist weiterhin lieferbar. Da ich die Entwicklung privat
vorgenommen habe, verkaufe ich auch die Ätzbleche privat (und
beantworte die Mail vom privaten Mailkonto).


Der Bausatz kostet 35 Euro, das Porto in die Niederlande beträgt 2
Euro. Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass ich die Bausätze nur
gegen Vorkasse verschicken kann.

Bitte überweisen Sie den Betrag von Euro 37,– auf folgendes Konto der
Postbank Dortmund:

Martin Knaden
Bergackerstraße 4
D-90571 Schwaig bei Nürnberg

IBAN: DE34 4401 0046 0298 1354 62
BIC: PBNKDEFF

Nach Eingang des Geldes werde ich den Umschlag unverzüglich zur Post
geben.

Mit freundlichen Grüßen

Martin Knaden

Zijn mailadres is martin-knaden@gmx.de

Hij heeft het mij heel snel en correct geleverd. Dus als je interesse hebt eerst een mailtje en dan zal hij wel reageren.

In de Miba 11/2000 staat een heel artikel over de verschillende modificaties van de 23.023 en de verschenen modellen van Marklin, Fleischmann en Roco. Dat is als achtergrond de moeite waard.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2008, 21:30:48 »
echt interessant topic, ik heb echt nog een echte nederlandse Museumslok nodig - een BR 23  ;D ;D

Ik gaa de MiBa evens zoeken....
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2008, 09:20:56 »
Fissy,

Als je een nederlandse museumlok zoekt, kun je die ook met minder moeite krijgen:

Roco 01.10 in kolenstookuitvoering
Fleischman 65.018 (meteen het goede nummer)
Roco 41 in oliestook uitvoering
Liliput 52 (heeft zelfs de juiste nummers bijgevoegd)

Juist de 23.023 is veel werk

Ook heeft de VSM verschillende duitse stoomlokomotieven waaronder ook 2 BR23's, die nauwelijks verbouwing vragen vanuit het oorspronkelijke Roco model.

De juiste nummers voor de SSN als afwrijftransfer zijn te koop bij Kleinspoor
mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2008, 11:03:57 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2008, 15:51:24 »
Fleischman 65.018 (meteen het goede nummer)

Volgens mij heeft de lok zelfs model gestaan voor het model van Fleischmann, volgens mij zijn ze in Rotterdam geweest om foto's en maten te nemen.
Er staat natuurlijk wel gewoon Deutsche bundesbahn op en geen Stoom Stichting Nederland.

Groet Petertrein81,

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2008, 18:43:12 »
Fissy,

Als je een nederlandse museumlok zoekt, kun je die ook met minder moeite krijgen:

Roco 01.10 in kolenstookuitvoering
Fleischman 65.018 (meteen het goede nummer)
Roco 41 in oliestook uitvoering
Liliput 52 (heeft zelfs de juiste nummers bijgevoegd)


BR 64 van Roco, of wijkt deze teveel af van de loc zoals deze rijdt bij VSM?

grt,
Marcel

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2008, 19:59:01 »
Ik heb de Miba nu besteld, is morgen binnen.

Er was een "Sonderserie" van Fleischmann met de VSM BR 65 Artikelnummer 93 4095 exlusief voor de duitse SMDV

Ik denk dat ik toch ook een verbouwde BR 23 wil maken, ben echt benieuwed naar de erste fotos van Ivo

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: BNLS-Werkspoor - BR 23 van de Stoom Stichting Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 01 februari 2008, 08:04:03 »
De Br 65 is van de SSN in Rotterdam Bernd, niet van de VSM. Die hebben een Br 64 stoomlok.

Groet Petertrein81,