Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Vitrains ALn 668  (gelezen 16538 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Vitrains ALn 668
« Gepost op: 11 oktober 2013, 14:43:57 »
Vitrains ALn 668
Door Arjen Geijsberts

Het voorbeeld

Aln 668.1502 bij station Vizzini, gelegen aan de lijn Catania - Gela op 9 mei 2005.

De motorwagens van de serie 668 zijn gebouwd tussen 1956 en 1983. Ze zijn verdeeld over 4 generaties met elk hun subseries. De 668.1500 serie is gebouwd van 1965 tot 1967 en bestaat uit 75 motorwagens. De 1501 t/m 1550 zijn gebouwd door Fiat, de 1551 t/m 1575 zijn afkomstig van Breda. Aan boord bevinden zich 68 zitplaatsen waarvan 8 in de eerste klas, tevens is er een bagagedeel dat bereikbaar is door een roldeur. De motorwagens kunnen in treinschakeling rijden, alsmede met de motorloze rijtuigen met cabine uit de serie Ln 886. De aandrijving geschiedt door middel van 2 dieselmotoren van 115 kW per stuk, gekoppeld aan versnellingsbakken die dan weer gekoppeld zijn aan de draaistellen. De vering geschiedt door middel van bladveren.

De geschiedenis
Zoals ieder ander land hadden ook de spoorwegen in Italië zwaar te lijden gehad onder de tweede wereldoorlog. Het vele verlies aan materieel maakte wel de weg vrij voor modernisering. De Italiaanse spoorwegen besloten tot het toepassen van dieselmotoren in motorwagens, maar de plaats van de motoren verdween onder wagenbak. Dit was mogelijk door compactere motoren en het horizontaal plaatsen van de cilinders. Hierdoor bleef de gehele lengte van de wagenbak vrij voor zitplaatsen.

De serie 668 vind haar oorsprong in de RALn 60, gebouwd in 1949 en de ALn 64 uit 1955. Met deze treinen werd ervaring opgedaan in het toepassen van de techniek, en dit resulteerde uiteindelijk in een standaardontwerp voor nieuwe motorwagens. Al in 1954 begon de ontwikkeling, maar de eerste prototypes, de 1401, 1402 en 1403 werden pas afgeleverd in respectievelijk december 1956, april 1957 en februari 1958.

De uiteindelijke productieversies zijn bijna nonstop gebouwd van 1958 tot 1983, waarbij de vierde generatie werd vernummerd tot 663 vanwege het feit dat het aantal zitplaatsen van 68 afnam met 5 naar 63. Technisch en qua uiterlijk verschillen de series onderling behoorlijk, waarbij de hier besproken 1500 valt in de kortere versie van 22,1 meter lang. De 3000 serie ter vergelijking meet 23,5 meter.

Alle motorwagens zijn sinds halverwege 2007 niet meer op het spoor te vinden, alleen de 1501 en 1510 zijn bewaard gebleven, maar zijn bij mijn weten niet meer dienstvaardig.

Het model
De door Vitrains in set 1085 geleverde treinen zijn de motorwagens 668.1554 en 668.1541, beide in het xmpr-kleurenschema, inzetbaar in tijdperk 4 en 5.



Eigenschappen
Als we de modellen uit de doos pakken valt in eerste instantie het verschil in gewicht duidelijk op. De 1554 heeft dan ook de motor aan boord, de 1541 loopt motorloos mee. Het model is keurig in 1 op 87. Erg opvallend is de enorme hoeveelheid losse onderdelen die zijn bijgeleverd, daarover later nog iets meer:



Het spuitwerk is goed te noemen, op de bagageroldeur na, daar zit er tussen de modellen verschil en zit de verf niet mooi in d enaden d
van de deur. De opschriften zijn duidelijk en goed leesbaar. De totaalindruk is prima en geeft de simpelheid van de echte motorwagen goed weer.

Eenmaal beter kijkend naar de modellen zien we handigheidje, de motorwagen is ook als single unit in te zetten, daarvoor zijn de opengeslagen deuren eenvoudig te verwijderen, en zijn extra lichtbuisjes meegeleverd om de kop te voorzien van de lampen.




Handig ook is de 'schakelaar' die aan de onderzijde te vinden is waarmee de front/sluitverlichting wordt uitgeschakeld. Hierdoor heb je bij gekoppelde units dus geen storende verlichting. Een prettig pluspuntje dus. Wel verdient het de aanbeveling om een keuze te maken hoe je het model wil laten rijden, het losse frontje zit geklemd en bij veel gebruik zal het frontje vast niet meer klemmen...



Als de rijtuigen gekoppeld staan valt met name de grote afstand tussen de rijtuigen op. Dit wordt met name veroorzaakt door het ontbreken van een kortkoppelingsmechaniek, de koppeling zit gewoon aan het draaistel vast. Best zonde, de buffers zijn verend uitgevoerd en gezien de ruimte had Vitrains hier vast een andere oplossing voor kunnen bedenken. Nu doet het nogal wat afbreuk aan het geheel.



Losse onderdelen
Bij veel modellen is het altijd leuk om wat onderdeeltjes te monteren. Je hebt dan het idee dat je het model net even dat beetje extra geeft en het bespaart kosten. Maar, Vitrains heeft het wel een beetje overdreven: zelfs alle remschoentjes aan de buitenkant dienen los op te worden gezet. Nu is de hoeveelheid dan ook nog niet het echte probleem, dat zit namelijk in de passing van de onderdelen, die is ronduit beroerd. Het ene ruitenwissertje past prima, de ander moet bijgevijld worden. Ik ben, zoals op de foto's te zien pas met 1 motorwagen klaar, het kostte me bijna 3 (!!!) uur om alles netjes erop te zetten. Even een klein drupje secondenlijm is daarbij ook geen overbodige luxe. Een cocktailprikker was daarbij mijn beste vriend. Verder nog iets heel onhandigs: de daluchthappers ( dat denk ik tenminste wat het zijn ) zijn netjes meegespoten. Ze zitten alleen aan de fret vast... Je raadt het al, je blijft dus met 2 snijstukjes zitten die er bijna wit uitzien. Dat ziet er niet uit op een donkergrijs dak en dienen dus zelf bijgewerkt te worden. Een andere oplossing zou wat beter zijn geweest denk ik. Wat ook nog opvalt zijn de 'zwevende' luchtslangen aan de voorkant. Een beetje vreemd en hier moet zelf nog iets voor bedacht worden. De snoetjes met en zonder de losse onderdelen:



Decoder
Ik rij analoog dus ik heb geen digitale testresultaten: wel is het model voorzien van een 8-polige stekkeraansluiting, het monteren van een decoder is dus erg eenvoudig.

Verzorging
De doos is keurig, mooi stevig karton en fraai schuim omhullen de treinen. Het is alleen onhandig dat je een stuk uit moet snijden om de modellen met uitgeklapte vouwbalgen in de doos te kunnen doen. Dat is het nadeel van de mogelijkheid die geboden wordt om ook met single-units te kunnen rijden. De losse ruitenwissers lijken ook wat kwetsbaar met dit type verpakking, voorzichtigheid is dus geboden. Het geeft wel een kwalitatief goede uitstraling, de modellen kunnen ook geen kant op.

Rij-eigenschappen
Voor zover ik de rij-eigenschappen heb kunnen testen zijn deze dik in orde. Het motortje snort tevreden end rijft alle 4 de assen van de motorwagen aan. 2 wielen zijn voorzien van een anti-slipbandje. De verlichting wisselt keurig van rijrichting. Het is mogelijk het treinstel van binnenverlichting te voorzien, deze is helaas niet standaard aanwezig. De stroomafname vind in de motorwagens plaats op 8 contactpunten, dus ook bij het model zonder motor. Het model heeft geen stroomvoerende koppeling

Conclusie
Vitrains heeft wat mij betreft een uitstekend model afgeleverd voor de Italiaanse modelspoorbaan. Het model maakt indruk met zijn goede gelijkenis, detaillering  en rij-eigenschappen. Ze poetsen de minpuntjes zoals de lak en het geknoei met losse onderdeeltjes ruimschoots weg, helemaal als we kijken naar de prijs van het model, dat met €209,95 niet hoog te noemen is. Jammer dat Vitrains in Nederland moeilijk verkrijgbaar is, dit model smaakt naar meer!


De Vitrains ALn 668 ( rechts ) vergezeld door de Big Models/MDF ALe 803 ( midden ) en de Rivarossi E 652 ( links ).
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2013, 20:04:14 door Bert van Gelder. Reden: Op verzoek Topic Starter »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Vitrains ALn 668
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2013, 16:27:39 »
Citaat
Jammer dat Vitrains in Nederland moeilijk verkrijgbaar is, dit model smaakt naar meer!

Dat probleem ligt helemaal bij Vitrains.
Het merk heeft in de afgelopen 3 jaar maar liefst 3 verschillende importeurs gehad in Nederland die van ellende het merk maar weer uit het assortiment haalde om de doodsimpele reden, wat men bestelde kreeg men niet.....

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Vitrains ALn 668
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2013, 16:33:44 »
Weet ik Chris, maar dan nog is het jammer  ;)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Vitrains ALn 668
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2013, 13:03:37 »
Dat probleem ligt helemaal bij Vitrains.
Het merk heeft in de afgelopen 3 jaar maar liefst 3 verschillende importeurs gehad in Nederland die van ellende het merk maar weer uit het assortiment haalde om de doodsimpele reden, wat men bestelde kreeg men niet.....


....is Vitrains misschien een dochter van Ansaldo Breda?  ;D

Overigens een mooi verslag (y)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Vitrains ALn 668
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2013, 15:44:21 »
@AlfaArjen : Absoluut. Ik bedoelde het niet als kritiek, maar ook net als jij, als teleurstelling  :)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Vitrains ALn 668
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2013, 19:46:33 »
Dan heb ik je verkeerd gelezen Chris, sorry! (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Vitrains ALn 668
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2014, 11:10:02 »
Leuk verslag. Bij de laatste foto krijg ik zin om Italiaans te gaan rijden...  :)
Ik heb ergens nog een Ale oid (diesel ééntje), ik ken de afkortingcode niet goed. Een bruine bijwagen, waar ik deze zomer een motorwagen bij hoop te kopen. In Italië. Van Rivarossi, overigens.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Vitrains ALn 668
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2014, 13:02:09 »
Ik heb vorige week nog iets dergelijks rijdend gezien in Sicilië, dus of ze nu echt buiten dienst zijn weet ik niet. Maar het zag eruit als een rijdend kraakpand vergeleken met die Minuetto die ernaast stond.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Vitrains ALn 668
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2014, 21:50:08 »
Een bruine bijwagen, waar ik deze zomer een motorwagen bij hoop te kopen. In Italië.
Niet vergeten, nu je er toch bent!

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Vitrains ALn 668
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2014, 18:36:17 »
Ik heb vorige week nog iets dergelijks rijdend gezien in Sicilië, dus of ze nu echt buiten dienst zijn weet ik niet. Maar het zag eruit als een rijdend kraakpand vergeleken met die Minuetto die ernaast stond.

Waarschijnlijk geen uit de 1500 serie denk ik. Van de latere series zijn er nog wel exemplaren, maar qua uiterlijk lijken ze erg op elkaar.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Vitrains ALn 668
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2014, 20:52:06 »
Niet vergeten, nu je er toch bent!
Had er geen €168 voor over. Niet internationaal, hè.... ;-)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.