Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13

Auteur Topic: Universeel industriebaantje  (gelezen 4288 keer)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Universeel industriebaantje
« Gepost op: 06 October 2013, 11:17:38 »
Hoi,
Ik ben ongetwijfeld niet de enige die last heeft te veel mooi te vinden. Min collectie is daarom ook redelijk divers. Momenteel heb ik een Inglenook in een L-vorm van 190 x 163 cm, geïnspireerd op Zeeuws Vlaanderen en met als hoofdtractie een baureihe 204. Ik zoek echter naar een meer algemeen thema, wat ik kan gebruiken voor meerdere locaties en tijdperken. Om mijn "probleem" duidelijk te maken, een kleine line-up:

Southern Pacific RR, ongeveer eind jaren '50
DB, eerste helft jaren 60
NS, rond 1970
NL, rond 2009

Het meeste materieel ligt in dozen opgeborgen. Om daar nu toch mee te kunnen rijden, wil ik een universeel industriebaantje bouwen. Ik denk hierbij aan iets zoals Lance Mindheim in zijn blog van 17 september 2012 beschrijft, en waar hij later in 2012 en 2013 nog een aantal keer op verder borduurt. Het hoeft voor mij niet per sé bij één wissel te blijven, maar hoe minder, hoe beter. Ik zit zelf te denken aan een papierfabriek. Ik denk dat ik daar een redelijke variatie aan goederenwagens kan gebruiken: gesloten wagens, ketelwagens, eventueel open wagens of onderlossers (brandstof). Qua gebouwen kan ik het waarschijnlijk ook redelijk tijdperkloos en zonder al te typische kenmerken van een bepaald land bouwen. Of ik maak een paar uitneembare stukken bebouwing, aangepast aan land en tijdperk. Iets met chemische industrie is ook nog een optie, of een emplacement voor alleen goederen en een los- en laadweg. Ik ben er zelf nog niet uit. Ik ben benieuwd naar commentaar en ideeën. De maten en de vorm van de baan zijn gegeven, hoogstens nog verder verkleinen naar enkel een baantje van 190 cm, maar dan zal een zichtbaar gedeelte al gauw niet meer dan 110 - 120 cm kunnen zijn.

Groeten,

Gerard

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Universeel industriebaantje
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2013, 11:43:49 »
Ha die Gerard,

Goed om te zien dat je weer aan een nieuw baantje denkt. Het papierfabriek thema is lang een van mijn eigen idee geweest om er een baantje mee te bouwen, nog steeds eigenlijk. Maar de tijd ontbreekt om er aan te beginnen hoewel alles eigenlijk aanwezig is.
Als je zoals ik dat in US stijl doet moet je eigenlijk richting oostkust. De meeste papermills staan daar, dat heeft te maken met aanwezigheid van water en de kwaliteit daarvan. Ik ben zelf een papiermaker en weet als geen ander hoe dat werkt.
Je SP loc is dan eigenlijk niet geschikt.... SP had toch een heel ander bereik aan industrieën. Uiteraard kun je de modellers license gebruiken maar een beetje kloppend thema moet het wel zijn denk ik. Voor papier kom je dan echt in de oostkust railroads terecht.

De uitneembare stukken is meer dat Iain Rice idee. Zelf vind ik dat een mega idee, en het zou in jou geval uitstekend toepasbaar zijn. Je zou dan verschillende landen en tijdperken kunnen combineren in 1 baantje.

Ik ben benieuwd, en denk graag met je mee ;)

Grtz, Ronald.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2013, 12:08:05 »
Hmm,

Pak als lokatie de Sappi fabriek in Maastricht. Gebruik de SP lok voor vervoer naar de lokatie Lanaken. Met enige fantasie kun je de sp-lok in iets Belgisch veranderen:

en je bent al ver. Gebruik de Duitse en Nederlandse loks voor transport vanuit / naar Nederland en Duitsland en klaar.

:P ;)

bron foto: http://treinendoorbelgie.jouwweb.nl/rangeer-locs
Jeroen

GD

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2013, 13:09:46 »
Hoi Ronald, in elk geval in Oregon City had je tot een paar jaar geleden "Blue Heron Paper", bediend door de Union Pacific, maar ik meen van oorsprong een door de SP (voor de fusie) bediende papierfabriek. Er circuleren wel mooie plaatjes van 2 UP SW1500 switchers op het uithaalspoor van Blue Heron midden in de bebouwing. Op het forum van Model Railroad Hobbyist Magazine staat ook ergens een discussie, met een sporenplan van Blue Heron. De SP liep helemaal langs de westkust, Mexico en de zuidkust tot in Louisiana, misschien dat zich nog wat anders aanbiedt. Genoeg mogelijkheden.
Jeroen, da's een leuke lok. Maar ik geloof niet dat ik mijn net verworven Alco S4 ga ombouwen. Ik zoek ook echt wat zodat ik verschillende sferen kan snuiven, dus geen strak op 1 voorbeeld georienteerd baantje. De Sappi fabriek als zodanig ziet er wel goed uit, voor mijn gevoel redelijk "neutraal", zou bijna overal hebben kunnen staan.

Groeten,

Gerard

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 06 October 2013, 13:16:01 »
Oke Gerard, daar ga ik eens naar kijken  ;) Als SP fan natuurlijk een must :)

GD

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 October 2013, 19:43:26 »
Er begint iets te borrelen. Ik heb de laatste tijd wat rondgezocht naar industriespoor van de Southern Pacific en heb een interessant topic gevonden op rmweb met een probeersel van Shortliner Jack, halverwege de pagina. Ik heb wat meer ruimte, het moet mogelijk zijn. Als achtergrond bij het ene spoor op het korte einde denk ik aan een (betonnen) fly-over of oprit van een weg, op de voorgrond voor het spoor een paar gebouwen met openingen of zijstraten. Het spoor in een smalle straat, waar nog net auto's langs geparkeerd kunnen worden. Wat voor bedrijven er moeten komen, moet ik nog even over nadenken.
Rondspeuren op Feijenoordse Meesters heeft wat interessante ideeën opgeleverd rond Rotterdam Rechter Maasoever, en speciaal de Keilestraat (inderdaad, naast de Keileweg). Daar stond een fraai gebouw van de firma Mannekus & co. Helaas lukt het me niet een plaatje te plaatsen, maar zie hier, ongeveer halverwege de pagina, met bakkie/bollenwagen ervoor. Het gebouw ziet er ook Amerikaans genoeg uit. De spoorsituatie is enigszins te vergelijken met probeerseltje van Shortliner Jack, wat dat sporenplan ook weer aannemelijk maakt. Het lange deel van mijn baan kan dan vergelijkbaar met R'dam RMO een soort opstel/rangeerterreintje vormen, met misschien nog een aansluiting, of een losweg. Voor een meer Duitse uitstraling misschien een aantal los te plaatsen gebouwen, die ik kan uitwisselen naar gelang land/tijdperk.

Groeten,

Gerard

GD

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 October 2013, 15:00:03 »
Met de app van Trainz op de ipad eens wat zitten proberen met het voorstel dat Shortliner Jack (zie vorige berichtje) heeft gedaan rond Violet Alley, LA. Rangeertechnisch een lastige en voor maar een heel beperkt aantal wagens, denk ik. Maar dat idee van een lang recht spoor met verscheidene klanten vind ik wel een leuk idee. Ik overweeg nu op de lange poot van mijn L toch een soort rangeerterreintje te maken (2 à 3 sporen), en vanuit het uithaalspoor een enkel spoor naar links op de korte poot te laten lopen. Misschien aan het begin nog een wissel met een spoortje dat verder doorbuigt naar de rand van de baan, als een soort inkijkje. Ik zal eens proberen een baanplannetje te tekenen. Wordt vervolgd.

Gerard

GD

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2013, 16:18:44 »
Zoiets dus, niet op schaal, het gaat om het idee. Het rode stukje spoor is een mogelijkheid, zoals net opgemerkt. Tussen een paar gebouwen door ofzo.

Groeten,

Gerard

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2013, 17:14:18 »
Als je wilt puzzelen, dan zou ik de toevoeging van een diamond (gelijkvloerse kruising) overwegen.

Jeroen

GD

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 October 2013, 17:31:47 »
Hoi Jeroen,
Dat is een optie. Ik zat zelf aan een kruising met een straat te de denken, die vrij moet blijven (en een mooi plekje om straks voor de NL-variant een DAF van de firma A te plaatsen). Maar zo'n kruising is ook een interessante gedachte, maar is dat een beetje aannemelijk voor NL en Duitsland?

Gerard

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2013, 17:48:24 »
Oe, ja, I forgot. Komt omdat je US voorbeelden aanhaalt maar de baan in NL situeert.   ::) :-[

Maar ik denk dat het in het verleden best wel eens voorkwam in NL dat den eene spoorweg den andere kruiste gelijkvloers.

Jeroen

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2013, 18:11:41 »
Ergens ter hoogte van het spoorweg museum was/is toch zo'n constructie ?
(als ik tenminste de goede constructie voor me heb  :P )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2013, 19:16:58 »
Leuk idee. Met zo'n diverse verzameling is zo'n stamlijn een goede om ze allemaal in te zetten. Er zijn tal van voorbeelden die je ook in andere landen kunt plaatsen. Een voorbeeld is de stamlijn in Nijmegen. Een stamlijn heeft meestal geen rangeerterrein, want dat wordt ergens anders gedaan. De ruimte kun je veel beter gebruiken voor andere aansluitingen, dat geeft meer rangeerplezier. Ook kruisingen kwamen in Nl en bij de DB vroeger veel voor in stamlijnen. Meestal niet zo avontuurlijk als in de US, maar het geeft je wel veel situaties wat je moet nadenken voordat je rangeert, zonder in een timesaver te verzanden.

Dirkjan

GD

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 October 2013, 07:53:36 »
Floris, je hebt gelijk. Blauwkapel. Ik kan het zelfs vanaf mijn werkplek zien liggen, nou ja, althans de seinen die die kruising beveiligen, de kruising zelf gaat net schuil achter het groen. Dirkjan, de site van Arthur Kamminga ken ik inderdaad. Met name de plek in Nijmegen waar het spoor tussen een garage en een flat doorkomt, vind ik een mooi voorbeeld voor een modelbaan. Wat een timesaver betreft, die is ooit door John Allen bedacht als puzzel, en heeft niet zoveel met het echt rangeerwerk te maken. Zijn eigen timesaver was gewoon een kale plank, zonder scenery. In de loop der jaren is er in de modelbouwwereld wel ingeslopen, dat het een rangeerbaantje zou zijn. Op een aantal buitenlandse fora ben ik hele discussies over het realiteitsgehalte van een timesaver tegen gekomen. Een Inglenook, zoals ik nu heb (ook een rangeerpuzzel) komt dan toch al dichter bij de werkelijke wereld (en ook daar worden hele fora over volgel...). Van een Inglenook is een stamlijn-achtige baan voor mij de volgende logische stap. Nu streef ik niet een geheel werkelijkheidsgetrouw te bedienen baantje te bouwen, maar een beetje realistische benadering van het rangeerbedrijf geeft toch wat meer "doel" voor mij. Maar goed, dat is uiteindelijk ook maar hoe ik het persoonlijk beleef.

Groeten,

Gerard

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 October 2013, 08:45:31 »
Dit is nog wel een leuke. De Inglenook haalde zn rangeer(meer speel, dan echt)waarde uit de korte sporen en het aantal (teveel) wagens op die ruimte. Een wat rustiger sporenplan geeft inderdaad een beter beeld en prima rangeermogelijkheden.

dirkjan