Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door gdh
Vandaag om 00:05:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51
  

Auteur Topic: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?  (gelezen 7958 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5808
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
« Gepost op: 29 September 2013, 20:22:50 »
Wie kan mij vertellen hoe een stoomtrein vooruit rijdt, bij het oude 3 rail systeem van Trix?
Moet dan de + op de middenste rail of juist op de 2 buitenste railen?

Ik ben namelijk een gelijkstroom treinstel (DE2 van Holland Rail) aan het ombouwen naar Trix Express systeem, voor iemand die nog met dit oude spul rijdt.
Maar ik heb geen idee wanneer een treinstel vooruit rijdt en wanneer achteruit.
Ik wil het treinstel vooruit laten rijden met de motor achterin, als de + op de middelste rail staat.

Ik weet wel dat de DE2 geen stoomtrein is maar die persoon heeft ook stoomloks.

Als dit project klaar is wil ik het plaatsten op dit forum.
« Laatst bewerkt op: 30 September 2013, 21:36:53 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6341
  • ***
Re: Trix express international, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 29 September 2013, 20:26:32 »
Trix expres was een drie rail gelijkspanning systeem waarbij je drie treinen te gelijk kon laten rijden.
  • bovenleiding met midden rail
  • linkerrail met midden rail
  • rechterrail met midden rail
Door de spanning daarbij om te polen reed de lok voor of achteruit.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Trix express international, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 29 September 2013, 20:50:13 »
Indien je met maar één trafo werkt, kan je de ene draad zowel aan de beide railstaven aansluiten, terwijl je de andere aan de midden geleider aansluit.
Indien de loc daarbij in de tegengestelde rijrichting spoort t.o.v. de andere loc's, dien je in de loc de draden aan de motor om te wisselen.
Zo heb je een verzekerde en betere stroomafname op de wielen.
Alle motoren van de andere loc's dienen eveneens zo aangesloten te zijn.
En daarbij dien je dan de zogenaamde 3R wisselstroom wielen gebruiken.
Dit dus indien je van plan bent om met maar 1 trafo te werken.

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5808
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trix express international, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 30 September 2013, 05:12:07 »
Beste Ruud, Jan, en de rest,

Deze persoon rijdt met 1 transformator en met Märklin M rail, wanneer rijdt een lok vooruit?
2 keuzes: + op de puntcontacten of - op de puntcontacten.

Zover ik weet heeft hij geen bovenleiding.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Trix express international, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #4 Gepost op: 30 September 2013, 19:30:16 »
Eigenlijk speelt dit niet echt een rol.
Het meest logische is om de negatief op de railstaven aan te sluiten, en de positief op de middenpunt contacten.
Geeft dit niet het gewenste resultaat? Dan wissel je gewoon de beide draden om.

Mij lijkt het beste om 1 van die stoomloc's bij de hand te kunnen nemen en gelijktijdig, met een voldoende afstand van het omgebouwde treinstel in de gewenste oriëntatie voor het gebruik, op de sporen te zetten, en voorzichtig te laten rijden.
Rijden ze in dezelfde richting? = alles ok!
Rijden ze naar elkaar toe of van elkaar weg?:
Afhankelijk van de bouw van de motor van het treinstel, indien het motorhuis niet met de massa verbonden is, kan je eventueel de 2 aansluitdraden op de motor van het treinstel omwisselen.

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 30 September 2013, 19:55:40 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6341
  • ***
Re: Trix Epress International, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 30 September 2013, 21:21:42 »
@Richard: ??? Trix expres (met die dikke wielflensen) op Marklin rails? Dat loopt toch door géén enkele wissel? Verklaar eens nader wat hij nou echt heeft. Marklin rails met trix expres waarvan de assen zijn uit gewisseld of wat moet ik me er anders bij voor stellen :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: Trix Epress International, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 30 September 2013, 21:31:30 »
De + op de middenrail en de - op de spoorstaaf. Rijd de trein niet in de gewenste richting dan draai je de slepers om.

Maar TEE op Marklin rails???!
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26711
    • Pagina van klaas
Re: Trix express international, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #7 Gepost op: 30 September 2013, 21:49:09 »
Het meest logische is om de negatief op de railstaven aan te sluiten, en de positief op de middenpunt contacten.
Ik snap niet wat daar zo logisch aan is. Aangezien de middenrail de gemeenschappelijke retour is voor de 3 mogelijke stroomkringen zou je ook kunnen denken dat de middenrail de min is.
Volgens mij was er vroeger een Morop norm voor, maar die kan ik niet meer vinden. Wellicht is die afgeschaft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #8 Gepost op: 01 October 2013, 10:30:45 »
Eerst even een vraag:
rijdt jouw opdrachtgever nu met Trix Express drie rail met dikke flenzen of met
Trix International met NEN-flenzen.
De eerste treinen lopen zoals hierboven al gezegd niet door Märklin of 2-railwissels.
Ook kunnen de Trix Express middenrailslepers niet (goed) overweg met de puntcontacten van Märklin.
Wil je dat dan moet je de lange Märklinslepers toepassen.
Dan de spanning:
het Trix Express principe gaat uit van de middenrail als gezamenlijke massa en de buitenrails en eventuele bovenleiding als plus (bij vooruit rijden).
Rijdt een van de treinen achteruit dan wisselt de spanning.
De buitenrail waar die trein stroom van af neemt wordt dan min en de middenrail plus.
Rij je met twee treinen dan neemt de ene trein van het rechterspoor stroomaf met de middenrail als massa en de andere van de linker, die dan ook plus is) met de zelfde middenrail als massa.
Zitten de buitenslepers aan de zelfde kant van de lok, zullen de beide loks tegengesteld rijden.
Laat je een van de loks de andere kant op rijden, dan zal voor die lok de middenrail plus worden en de buitenrail waar die ook stroomaf neemt min.
Wil je er meer van weten, ga dan even naar de site van de Trix Express club Nederland   http://home.kpn.nl/gesku011/
Ton

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #9 Gepost op: 01 October 2013, 10:54:29 »
Leuke site gevonden: http://home.wanadoo.nl/trixexpress/hoofdmap/website.html

Klik in het menu links op T.E.D. Krijg je oude nummers van trix express dienst te zien. Duitse technische uitleg over trix express.

Helaas werken niet alle links maar ik denk dat de nrs 1 en 2 wel veel info bevatten over wat jij zoekt.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26711
    • Pagina van klaas
Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #10 Gepost op: 01 October 2013, 12:33:28 »
Interessante links. Maar ik kan op allebei niet vinden wat de relatie is tussen polariteit en rijrichting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #11 Gepost op: 01 October 2013, 13:50:27 »
Hier een bevestiging van het verhaal van Ton.
http://www.ig-trix-express.de/kleinanzeigen/view.php?id=240
Het blijft wat verwarrend, maar ik lees eruit dat standaard de derde rail min is bij vooruit rijden. In deze advertentie wordt aangeboden dat te veranderen, maar dat doet er verder niet toe.

Gisteravond in wat oude boeken zitten bladeren, maar deze informatie vond ik zo gauw niet in de geschriften van Dorgelo, Hameeteman of Enter.

En verder ben ik ook wel benieuwd waar de opdrachtgever nu precies mee rijdt. Gaat het niet gewoon om een Märklinbaan op gelijkstroom? Dat kwam vroeger vrij vaak voor en het is iets anders dan een Trix Express baan. Daarvoor bestond ook geen formele afspraak over het verband tussen polariteit en rijrichting.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2013, 14:03:42 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5808
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #12 Gepost op: 01 October 2013, 14:31:19 »
Heren,

Hartelijk bedankt dat jullie, de kennis wilde delen, jullie hebben mij echt geholpen. (y)
Nu een antwoord op jullie vragen, de originele Trix Express rail is gesneuveld.
Het rollend materieel is over gebleven en is aangepast voor Marklin rail.
De rail is vervangen door Marklin M-rail.
De transformator is een echte Trix Express.

Het treinstel (de huisvlijt) was zelfbouw van z`n opa +, (een iets te korte DE2 in het rood zonder reklame banden) bij mij te reparatie aangeboden, en tijdens de laatste interne verhuizing, (dochter naar de zolder en modelbaan met werkplaats naar slaapkamer van m`n dochter) zoek geraakt.
Ik heb `m ergens neergezet.......
Tot op heden is de huisvlijt nog niet terug gevonden.
Opdat z`n kinderen graag met het treinstel willen spelen
Ik heb nu een Holland Rail zelf aangeschaft, een goed gelijkend treinstel in dezelfe kleurstelling.
Deze is aangepast voor het Trix Express systeem, en lijkt erg op de huisvlijt.
Deze is voorzien van led binnenverlichting en voorzien van Preiser passagiers, compleet met machinist.

De beste man krijgt nu deze Holland Rail DE2 tot dat z`n huisvlijt terug gevonden is.

Dit artikel kan ook in de rubriek: Dat overkomt mij niet, ofzoiets.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Gert1

  • Gast
Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #13 Gepost op: 01 October 2013, 14:35:32 »
Het is dat de naam 'spoorcuriosa' al gebruikt wordt, anders zou die in dit geval zeer toepasselijk zijn.

mvg,
Gert

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5808
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Trix Express International, hoe de rail aan te sluiten?
« Reactie #14 Gepost op: 28 October 2013, 21:38:06 »
Heren,

Ieder bedankt voor uw medeleven en raadzame antwoorden maar de huisvlijt is terecht!!  :)  :)  :)
Waar was de huisvlijt terecht gekomen? deze lag in een wasmand met vrijetijdskleding en spullen wat mee gegaan was naar de camping,tussen de campingstoelhoezen, sandalen (Teva) en bergschoenen gewassen sokken en andere was en wat nog moest worden opgeruimd voor volgend jaar.
Hoe dat ding daar in terecht is gekomen is mij nog een vraag.
Maar goed.
Nu willen jullie vast wel weten hoe dat ding er uit ziet:


Veilig in m`n vitrine!
Koppen, dak en bodem van hout, zijwanden van plasticplaat met daar overheen houtfineer, daar de deuren en ramen van uit gesneden, en weer opgeplakt.
Metalen draaistellen met onafhankelijke wielas ophanging. Balg is gemaakt van schuimrubber.
Aandrijving is door middel van een worm op 2 assen, gemaakt in het bagage draaistel, de motor hangt in een zit compartiment en de motor is door middel van een stukje ventielslang verbonden met het aandrijfdraaistel.
stroomafname op alle wielen (de -) en een marklin sleper onder het middelste draaistel (de +).
Moet nog meer foto`s hebben maar waar die nu zijn, weet ik ff niet.
(Waarschijnlijk nog op m`n oude mobiel.)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken