Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
René 4312
Vandaag
om 22:07:55
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
arnout
Vandaag
om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 21:10:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
Vandaag
om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen
door
Silvolde
Vandaag
om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:34:23
Kato 2026
door
Gino
Vandaag
om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Minder wissels
door
Huup
Vandaag
om 16:22:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:57:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module: "Broad Street Viaduct
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Volgende
- [
1
]
2
3
...
25
Omlaag
Auteur
Topic: MB-module: "Broad Street Viaduct (gelezen 93801 keer)
Marc tramt
Offline
Berichten: 10771
MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Gepost op:
27 September 2013, 23:00:03 »
Een snelle schets, voorlopig ontwerp.
Station 'ergens' in Londen, tijdperk 8: BR Sectorisation (1983 - 1994).
Vooral veel blinde bakstenen en betonnen achtergevels met een troosteloze uitstraling (bouwt lekker snel
)
De sporen liggen in een flauwe boog met een straal van 5 meter en uiteraard met 3
e
rail (nee, niet van dat ene merk..
).
Twijfel nog wat over de weg. Lijkt me leuk daar wat beweging te introduceren.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Edde
N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
Offline
Berichten: 3094
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #1 Gepost op:
27 September 2013, 23:33:14 »
Jij en snel bouwen?
Succes en leuk thema
Gr Ed
Gelogd
Vroeger in Breitendorf
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31504.msg481053#msg481053
Wagenhalle Breitendorferstraße
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60677.msg3221492161#msg3221492161
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26772
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #2 Gepost op:
27 September 2013, 23:36:27 »
Citaat van: Marc tramt op 27 September 2013, 23:00:03
Twijfel nog wat over de weg. Lijkt me leuk daar wat beweging te introduceren.
Auto's die de parkeergarage in en uit rijden, en een slagboom die open en dicht gaat.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #3 Gepost op:
27 September 2013, 23:39:51 »
Marc,
leuk thema,
en straks een mooi contrast tussen jouw stad en mijn countryside.
Double-0, I presume?
succes met bouwen
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Marc tramt
Offline
Berichten: 10771
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #4 Gepost op:
27 September 2013, 23:46:17 »
What else?
@Klaas: slagboom en stoppende auto's wordt met wat ingewikkeld. Ik zat meer te denken om de weg onder de P-garage door te laten lopen en gewoon een drukke weg, met minimaal een dubbeldekker en een zwarte taxi, uit te beelden. Wel een drukke weg, beetje stadsfile.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Simplex
Offline
Berichten: 7285
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #5 Gepost op:
28 September 2013, 20:01:20 »
Ben benieuwd hoe 1:76 met 1:87 zich verhoud op de module.
Je hebt toch te maken met het profiel vrije ruimte...
Gelogd
Mvh Steef
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #6 Gepost op:
28 September 2013, 23:00:55 »
Ik was, vanwege mijn Schotse module, ook al op zoek naar meer info hierover.
Tot nu toe dit gevonden:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=139773
Link naar Britse normen.
In het ergste geval kan er geen Brits materieel over de BNLS-module. Maar ik denk dat het in de praktijk wel meevalt.
Die Bachmann-jeep (NS4300) is ook niet in H0, maar in 00.
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Jan den Haan
Offline
Berichten: 532
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #7 Gepost op:
29 September 2013, 00:46:52 »
Hallo Marc,
Leuk idee.Alleen zou je het misschien beter Broadway kunnen noemen want die straatnaam kom je door heel Londen tegen.Een viaduct is leuk maar zelf heb ik wel eens nagedacht over een spoorlijn in een ingraving.Mijn zwager woont in Noord-Londen dus ik kom er vrij vaak.De Circle / Metropolitan Line tussen Liverpool Street en King's Cross vind ik in dit opzicht inspirerend.De lijn is in 1863 aangelegd en alleen op plaatsen waar dat niet anders kon in een echte tunnel.Wanneer de straten en destijds bestaande bebouwing het toelieten lag de lijn in een open tunnelbak.Nu zijn er over die delen helaas ook vaak gebouwen neergezet.Een van de aardigste plekken vind ik de zgn Ray Street Gridiron zie
http://www.flickr.com/photos/forest_pines/3582179520/
.Hier komen London Underground en Thameslink (vroeger British Rail) samen.Het voordeel van zo'n tunnel is dat de trein op een natuurlijke manier uit beeld verdwijnt.Met een viaduct is dat wat lastiger.Leveranciers van materiëel van London Underground zijn o.a.
http://www.metromodels.net/
en
http://www.radleymodels.com/
. Metromodels heeft ook een leuke demonstratiebaan :
http://www.youtube.com/watch?v=gnzYHpTAqRQ
Het enige wat ontbreekt is de "Mind the gap" omroeper.
P.S. Overigens hou ik het wat modelbouw betreft voorlopig op de RTM (binnenkort meer op mijn draadje)
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
«
Laatst bewerkt op: 29 September 2013, 00:52:31 door JanHdH
»
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Martijnstein
Offline
Berichten: 1562
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #8 Gepost op:
29 September 2013, 01:51:50 »
Ik heb het idee dat over het algemeen de lijnen in noord London (bovenleiding) vaker in ingravingen liggen en in zuid London (derde rail) vaker op een viaduct, maar allebij komt uiteraard voor.
Dit
is natuurlijk ook een klassieker.
Dit
kan ook een inspiratie zijn.
Die fly-over in een ingraving net ten noorden van Farringdon is inderdaad erg mooi. Ik heb een heel mooie foto uit de jaren 60 gezien toen er nog niet zo veel moderne bebouwing rondom was, kan ik nog wel even opzoeken in een boek.
Maar er zijn meer rare dingen in ingravingen zoals het viaduct net ten oosten van South Hampstead station en de viaducten/tunnels net ten noorden van Marylebone en Baker Street onder de bebouwing en over het kanaal. Ten noorden van Euston, Kings X, St Pancras en Liv. St. stations gaan alle sporen door tunnels heen trouwens.
Zeer typerend zijn de bakstenen damwanden langs ingravingen met pilaren en bogen over nissen (Metromodels verkoopt ze in OO). Zoals op de foto die Jan laat zien.
Trouwens, je kan de sporen makkelijk op een viaduct leggen, je kan een hoog gebouw tegen het spoor zetten en de treinen daarachter laten verdwijnen. Ik denk dat je meer treinen en straat tafereeltjes kan laten zien in een hoge spoorbaan, maar in een ingraving kan je het beeld/chaos/lelijkheid 'achter de schermen' mooier laten zien.
Het ziet er in ieder geval uit als een mooi plan om te volgen!
Martijn
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10771
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #9 Gepost op:
29 September 2013, 09:27:49 »
Dank voor jullie reacties. Engeland en Londen zijn blijkbaar inspirerend hoewel je het bij Nederlandse modelbouwers maar zelden tegen komt.
De naam Broadstreet Viaduct is uiteraard fantasie en qua naam een kruising tussen de voormalige stations
Broadstreet
en
Holborn Viaduct
. Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden ligt het station in een ingraving en is omgeven door achtergevels. Rechts loopt een weg over de sporen en kijk je op de trappenhuizen en naar de achterzijde van het station.
Farringdon is inderdaad een inspiratiebron, en verder onder andere
Dalston Kingsland
en
Streatham
.
@Stedahult: maatverschillen ben ik niet zo bang voor. Engels materieel is in 1:1 een slagje smaller en korter dan continentaal spul. Ik heb wel eens foto's gemaakt van een Mk1 rijtuig naast een plan W en die zal ik eens opzoeken.
@Jan: Metromodels ken ik, heb ook een model van ze; 1938-stock in NSE-livery (Isle of Wight). Voor een metrospoor naast de treinsporen is wel plek maar de baan is te kort om een metrostel te laten pendelen dus die optie valt af.
En qua RTM; ik ben aan het teken aan de Rosestraat.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Marc tramt
Offline
Berichten: 10771
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #10 Gepost op:
02 October 2013, 11:41:15 »
De foto's van de plan E en een Mk1 had ik niet meer dus dan maar nieuwe gemaakt ter vergelijking van de schalen h0 en 00:
Lengte:
Boven een Mk-1, zeg maar een standaard Engels rijtuig in schaal 00 (1:76), daaronder een plan W in schaal h0 (1:87). De Engelsman is ondanks de grotere schaal een stuk korter.
Breedte:
Links schaal 00, rechts plan W in h0.
Hoogte:
Kopaanzicht
En en profiel:
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #11 Gepost op:
02 October 2013, 11:48:20 »
hoi Marc,
even voor het idee.
Hoeveel mm breed is die MK1?
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Marc tramt
Offline
Berichten: 10771
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #12 Gepost op:
02 October 2013, 12:58:39 »
Plan W: 31,8 mm
Mk1: 36,5 mm
De Engelsman steekt aan elke kant dus 2,35 mm uit.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #13 Gepost op:
02 October 2013, 14:32:54 »
Lijkt me technisch geen probleem.
past binnen het profiel van vrije ruimte, toch?
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Marc tramt
Offline
Berichten: 10771
Re: MB-module: "Broad Street Viaduct
«
Reactie #14 Gepost op:
02 October 2013, 15:43:30 »
Lijkt me ook. Doordat die Engelse bakken korter zijn hangen ze in bogen veel minder over. Past volgens mij allemaal prima binnen de normen, zeker als we bij het profiel van vrije ruimte in bogen, tunnels en bij perrons de NEM-normen aanhouden.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Volgende
- [
1
]
2
3
...
25
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module: "Broad Street Viaduct