Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
Vandaag om 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
Vandaag om 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 23:04:19
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
Vandaag om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
  

Auteur Topic: Reisverslagje Italië  (gelezen 2963 keer)

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Reisverslagje Italië
« Gepost op: 25 September 2013, 15:25:24 »
Zo, ik ben weer terug uit Italië helaas. Maar al zit ik er 2 maanden dan vind ik het nog steeds te kort  :P Ik post hier even wat foto's die ik heb gemaakt. De kwaliteit is niet denderend, alles is gemaakt met een Iphone, maar het geeft in ieder geval een indruk. Verder ben ik niet iemand die graag superfoto's wil van treinen, ik ben maar toerist. Dus voor de kunstenaars onder ons is dit geen best topic  ;D

Ik beperk mijn foto's tot degene met treinen erop, met foto's over al onze bezoeken aan opgravingen, musea en een vulkaan zal ik jullie niet vermoeien!  :P


Onze reis begon met de CityNightLine naar Zürich:



Binnenkomst van CNL 419.



Het interieur van ons 2 persoons compartiment.



Uitzicht vanaf het laatste rijtuig na het wakker worden in Zwitserland.



Na aankomst in Zürich bleek deze loc ons voortgesleept te hebben.


Na een overstap van een klein uurtje ging onze reis verder via een fraaie route naar Chiasso en Milaan.



De ETR 470 die ons naar Milaan gaat brengen.



Het interieur, wij hadden geluk dat we tegenover een onbekende kast zaten waardoor we meer beenruimte hadden dan in de eerste klas...



En dan wordt je ruim 3,5 uur "lastig gevallen" met dit soort uitzichten...


In Milaan kwamen we ongeveer een kwartiertje te laat aan. Op een internationale overstap van slechts 25 minuten is dat vrij irritant. Gelukkig waren we op tijd bij onze trein, Frecciarossa naar Napels.



Toch een iets mooier treintje dan onze Fyra...



Met 300 km/u een foto maken met een Iphone levert dit resultaat op...  :P

Helaas geen foto van het interieur, ook heb ik van Napoli Centrale geen foto gemaakt, het was al laat en we moesten nog een huurauto ophalen. We waren trouwens stipt op tijd in Napels. Het HSL netwerk in Italië werkt goed, en bewijst daar enorm zijn nut. Het is echt een serieus alternatief voor binnenlands vliegverkeer. De volgende dag was een rustdag, op maandag zijn we iets gaan doen. Tijdens onze vakantie hebben we iedere dag gebruik gemaakt van Circumvesuviana, een smalspoornetwerk rond Napels. Iedere dag zijn we in deze trein gestapt, een enorm oude rammelkast die altijd druk was en waarbij de cabine gevuld was met soms 4 medewerkers die luid Italiaans discussieerden. Toch werkt het en reed het redelijk op tijd, de grootste vertraging was 10 minuten.



Oud materieel van Circumvesuviana, er zijn een aantal nieuwe treinen maar die reden niet op ons traject.



Het netwerk van Circumvesuviana.

Op woensdag hadden wij bedacht naar Paestum te gaan. Hiervoor moesten we een flink stuk met een trein van Trenitalia. Met landencoupons is dat goedkoop reizen, dus een kaartje hadden we niet nodig. We stapten in de correcte trein en gingen zitten. Op vertrektijd kwam er echter iemand in de trein, en die verteld iets waarna iedereen opstond en uitstapte. Nu kunnen we allebei wel een beetje Italiaans maar we begrepen niet echt wat er aan de hand was. Navraag leerde ons dat er gestaakt werd door personeel op ons traject tot 17:00, op dat moment was het 12:52. Waar in Nederland meteen de pleuris uitbreekt, haalden bijna alle Italianen hun schouders op, belden wat en doken de barretjes in. Een Italiaan vertelde ons desgevraagd dat stakingen heel gewoon zijn Italië. Ze kunnen er toch niets aan doen en maken er het beste van. Een groot verschil met onze Nederlandse mentaliteit waar we bij 3 minuten vertraging al zenuwachtig worden...  ;D We hebben die dag verder maar besteed aan het fraaie archeologisch museum in Napels, en een dag later konden we alsnog naar ons reisdoel in Paestum.



De trein die ons naar Paestum had moeten brengen, maar dus niet reed.



Op vrijdag hebben wij nog een bezoek gebracht aan het Museo Nazionale Ferroviario di Pietrarsa. Het is een soort spoorwegmuseum-oude-stijl. Een hoop materieel, met redelijk wat technische omschrijvingen, maar weinig info over de ontwikkeling van de spoorwegen. De locatie is schitterend, en voor een spoorwegliefhebber een must om te bezoeken. Voor de gewone dagjesmens is er niet veel te beleven. Het leuke is voor de liefhebber dat redelijk wat locs van binnen te bekijken zijn. Hieronder wat foto's, de 1 nog slechter dan de ander maar de mogelijkheden van een telefooncamera zijn beperkt.


















Dit was mijn spoorse verslagje, ik kan eigenlijk geen trein meer zien...  ;D
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 17:57:06 door AlfaArjen »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Reisverslagje Italië
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2013, 17:55:25 »
Overigens iets leuks voor de Zwitserlandkenners denk ik?

Ik wilde net in de CNL terug naar huis stappen in Zürich stappen toen ineens dit treintje binnen kwam hobbelen. Het leek me iets museum-achtigs...



De foto is wel heel slecht maar moest hem rap maken, veel tijd was er niet meer.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Reisverslagje Italië
« Reactie #2 Gepost op: 25 September 2013, 18:13:54 »
Mooi verslag hoor!  (y)

Leen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re: Reisverslagje Italië
« Reactie #3 Gepost op: 25 September 2013, 18:22:13 »
Jeroen

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Reisverslagje Italië
« Reactie #4 Gepost op: 25 September 2013, 22:09:54 »
Gaaf hoor! zo te zien een mooie vakantie geweest! Zijn jullie nog in Pompeii geweest? Ooit, jàààren geleden ben ik daar met school naar toe geweest, ook met de trein. Eerst vanuit Den Haag de trein naar Utrecht, daar overgestapt op de trein naar Koln, en daar overgestapt op de nachttrein naar Rome. En toen een paar dagen later een dagje vanuit Rome met de trein naar napels waar we overstapten op de trein naar Pompeii. Wellicht op die blauwe Circumvesuviana lijn, maar het is inmiddels al weer bijna 15 jaar geleden, dat weet ik echt niet meer.

Hoewel ik een beetje een laatbloeier ben wat treinfanatisme betreft, heb ik toen echt genoten van al die treinreizen.
Gr,

Jan Willem

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Reisverslagje Italië
« Reactie #5 Gepost op: 25 September 2013, 22:21:53 »
Dank!

Inderdaad een fraaie vakantie geweest. Wij hebben het volgende bezocht: Pompeii, Herculaneum, Museo Archeologico Nazionale di Napoli, Paestum, Museo Nazionale Ferroviario di Pietrarsa en de Vesuvius.

Dit was de eerste keer met de trein op vakantie, een bijzondere ervaring. Ik rij zelf erg graag ( Italiaanse ) auto, maar het was prettig om nu eens gewoon van het uitzicht te kunnen genieten ipv op de weg te letten. De vakantie begint nu gewoon al zodra je in de trein stapt. Ik vind het ook zeker een aanrader!

En nee, mijn werk als machinist heeft er verder niets mee te maken  ;D

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3097
    • Mijn Flickr pagina
Re: Reisverslagje Italië
« Reactie #6 Gepost op: 25 September 2013, 23:39:17 »
Leuk,maar je geeft gelukkig zelf al aan dat de foto's niet best zijn!!! (y),
dan hoef ik het niet te doen ;D

het lijkt mij een ontzettend mooi museum,geen kinderattractie!!!

gr Ed.

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Reisverslagje Italië
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2013, 20:51:03 »
Ik bedacht me vannacht in bed nog dat de reinstrecke bij Lorelei toen best wel indruk op mij gemaakt heeft. Heb je daar nog wat van mee gekregen? Ik denk het haast niet, want volgens mij was het al (bijna) donker telkens als je in de CNL stapte :)
Gr,

Jan Willem

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Reisverslagje Italië
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2013, 20:52:49 »
Haha, klopt, ik heb Duitsland alleen in het donker gezien. Op de terugweg werd ik wakker bij Emmerich. Een ritje die kant uit overdag gaan we vast nog eens doen.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2232
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Reisverslagje Italië
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2014, 18:01:14 »
Knappe italiaanse machientjes
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Reisverslagje Italië
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2014, 18:22:55 »
Italie: altijd goed (zelf heb ik vrienden in Modena en in Turijn)
Treintjes: altijd goed
Veel foto's: altijd goed

Lekker!

Op een van de foto's staat een bijzondere lok. Namelijk een die onder een DUBBELE draad (trifasi) reed? Vriendje heeft daar een gruwelijk mooi model van. Weet niet zeker maar denk dat het een Marklin is.

Leuk verslag.