Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 13:32:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01

Auteur Topic: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?  (gelezen 37231 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #180 Gepost op: 30 December 2013, 09:20:49 »
Wijhe, en ook Eric,

Dit heeft niets met garantie te maken. Garantie heeft te maken met dingen die kapot gaan. Niet met zaken die aantoonbaar zijn bij aankoop. Dan had je namelijk de mogelijkheid NIET tot aankoop over te gaan. Met andere woorden, als je die krasjes niet accepteert, dan moet je het product niet kopen.

Dus je hebt ook niet zoveel om op te staan na aankoop, in dit geval, behoudens de wettelijke regels met betrekking tot internetaankopen (kopen op afstand).

Gr, Bert
Ben ik niet met je eens Bert,
Als je iets koopt mag je er van uit gaan dat het voldoet aan de gestelde eisen.
Als er krasjes op zitten is dat een productiefout en heb je gewoon recht op garantie.

Ik koop bijna alles via internet. Dus ik zie eventuele gebreken pas NA aankoop en nadat ik het product ontvangen heb. Volgens jouw redenatie zou ik dan geen recht op garantie hebben?

En soms vallen sommige gebreken pas na enige tijd op. Als aantoonbaar was dat de krassen er al vanaf het begin op zaten is het gewoon een kwestie van garantie. Je winkelier heeft dan in ieder geval de plicht om de klacht op te lossen. Door middel van reparatie/aanpassing/bijwerken of wat dan ook of in het slechtste geval ruilen van het product.
Gr.
Eric

Duvel

• Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 30 December 2013, 09:25:51 »
Daarom staat er ook een verwijzing naar de wet koop op afstand...
Met vriendelijke groeten, altijd.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 30 December 2013, 09:39:52 »
Hoi Eric,

Het is de definitie van garantie. Als er zichtbare gebreken zijn, heb je de mogelijkheid om niet te kopen. Dus geen garantie!

Als na koop blijkt dat er onzichtbare defecten zijn, dan hen je recht op garantie!

Uitzondering is kopen op afstand. Daarom heb je de speciale regeling.

Gr, Bert

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #183 Gepost op: 30 December 2013, 10:52:04 »
Dus gewoon garantie 8)
Bart heeft het cadeau gekregen en dus niet de gelegenheid gehad vooraf te controleren op gebreken.
Gewoon terug naar de winkel voor garantie (y)
Jammer als dat een winkel is die slecht bekend staat om zijn service.
Is gewoon zijn plicht.
Gr.
Eric

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #184 Gepost op: 30 December 2013, 11:31:05 »
Hoi,

De laatste jaren is het aanbod op met name NS treinen behoorlijk uitgebreid, en dat is goed  (y).
De reden dat ik overgestapt ben naar DB treinen te kopen is omdat de beperkte inzet van een NS baan naar voorbeeld.
Maar als de heren modelfabrikanten wat eerder met hun merken op de markt waren gekomen was Mass am See zeker anders geweest.

En als ik kijk naar de detaillering van de huidige treintjes dan zijn we in het grijze verleden minder bedeeld met fraaie lok's en treinstellen. 
Ook de treinen zijn ook vele malen duurder geworden, maar dan verwacht je er ook wat van maar vaak komt de teleurstelling zodra je de lok's
of wagons op de baan zet.
Maar de merken zoals trix, fleischmann en roco hebben Bas en ik de nodige kopzorgen mee gehad, maar ook de exotische merken, waar wij het nodige aan moesten doen om de wagons rijd baar te krijgen (de vouwbalgen van de plan N ) deze zorgden er voor dat de trein in bochten ontspoorde.

Bij nadere studie  bleek het kunststof van de vouwbalgen niet erg maatvast te zijn, dat zijn een paar voorbeelden dat ik soms denk aan die goede oude tijd, minder details op de treinen maar betere rijeigenschappen.

Ja dan kom ik bij een merk die tot nu toe zonder problemen bij ons op de baan rijdt, stja durf het haast niet te typen maar het is echt zo minder details een prettige prijs ,ja wat wil je nog meer.

Maar misschien hebben we het aan ons zelf te danken omdat we de lat steeds hoger leggen, en als ik soms lees hier op bnls klagen (netjes uitgedrukt) we overal over, en dan denk ik weer aan die goede oude tijd ongeveer 30 tot 35 jaar geleden, wagons 1:100 lengte schaal en heb nog 2 1600en van toen (1981) en die rijden nog steeds.

Dat wilde ik even kwijt, ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en goed en gezond 2014 toe.

ps misschien een goed voornemen minde z....n op bnls  ;D

mvgr Evert en Bas   

spoorzeven

• Online Online
« Reactie #185 Gepost op: 30 December 2013, 14:34:14 »
Eens met het bovenstaande, het moet ook nog kunnen rijden. Wat minder klinknagels tellen wellicht? Wat natuurlijk altijd storend blijft (en onbegrijpelijk) zijn duidelijk vermijdbare fouten. Slordig werk kan natuurlijk helemaal niet.
Groet, Frank

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 30 December 2013, 14:47:44 »
(Met het risico dat ik door collega mods op mijn vingers wordt getikt..)

Eric,

Dat Bart het cadeau heeft gekregen maakt in deze niets uit. Immers de koop is gesloten tussen de winkelier en diegene die het cadeau heeft gegeven aan aan Bart. Daarmee is de koop definitief geworden. En daarmee helaas voor Bart... Welke vorm van omruilen de winkelier daarna toe laat, is meegenomen! Tot zo ver de theorie.

Meeste winkeliers staan niet te wachten op slechte reclame en doen veel meer. Zeker als vaste klant zijnde...

Gr, Bert

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 30 December 2013, 17:52:48 »
Dan moet de koper van het cadeau maar terug komen uit Spanje en het rijtuig gaan ruilen  ;D
Maar die heeft er waarschijnlijk niet veel verstand van dat ie deze "fouten" dan wel ziet.
Bart moet gewoon terug gaan en het verhaal uitleggen.
Een beetje winkel zal dan wel meewerken (y)
Gr.
Eric

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #188 Gepost op: 30 December 2013, 18:04:58 »
Dat Bart het cadeau heeft gekregen maakt in deze niets uit. Immers de koop is gesloten tussen de winkelier en diegene die het cadeau heeft gegeven aan aan Bart. Daarmee is de koop definitief geworden. En daarmee helaas voor Bart... Welke vorm van omruilen de winkelier daarna toe laat, is meegenomen! Tot zo ver de theorie.

Klopt niet helemaal.
De koop is in principe wel gesloten.
Maar er bestaat ook zoiets als niet goed, geld terug.
En dat hoeft niet eens over garantie te gaan.
Hoeveel mensen gaan na Sinterklaas of kerst hun pakje omruilen omdat het niet bevalt?
Dat zal bij modeltreinen niet anders zijn.
Je moet alleen aan kunnen tonen dat het product in een winkel gekocht is.
En bij welke dat is, heeft in principe geen belang, zolang de betreffende winkel het bewuste merk ook voert.
Waar dient anders een kassabonnetje voor.
En vaak staan die voorwaarden in 2 regels onder op het kassabonnetje (zwart op wit)  ;)

Jos.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2013, 18:06:45 door NS 1607. Reden: Paar foutjes er uit gehaald. »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 30 December 2013, 18:20:07 »
Deze vlieger gaat natuurlijk alleen op als je bij koop daadwerkelijk de kans krijgt om het aan te tonen.
Bij modeltreinen is het redelijk normaal dat je in de winkel je aankoop helemaal uit de doos haalt.
Echter is dat niet overal zo.

Wanneer ik bij aanschaf van een nieuwe tv deze in de winkel volledig zou uitpakken om op krasjes te controleren, dan zou men mij raar aan staan te kijken. Zeker als ik pas na deze controlle wil betalen.

Als het zo normaal is om te controleren kun je je ook nog wat anders afvragen: Wanneer een overduidelijke leek op het gebied van modeltreinen een kado koopt voor een ander, is het dan niet simpelweg misleiding van de verkoper om deze klant zonder controle een trein te verkopen?

Uiteindelijk gaat het er om wat de koop overeenkomst precies is.
Is het normaal dat er krassen op een modeltrein zitten? Zo nee, dan hoeft een consument dat ook niet te accepteren. Zo ja, heb je helemaal gelijk.
De waarheid zit in het midden, grote duidelijke krassen zijn zeker niet normaal, kleine krasjes waar alleen een klinknagelteller met een loepje achter komt zeker niet, daartussen zit een interesant grijs gebied.....

Als de winkel niet levert wat er (redelijkerwijs) overeengekomen is heb je zeker recht om terug te gaan en hem er op aan te spreken.

Gromit

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 30 December 2013, 19:05:04 »
Maar er bestaat ook zoiets als niet goed, geld terug.
Dat is geen wettelijk recht als je iets in een winkel koopt. Wel bij koop op afstand. Sommige winkels geven dat wel als extra service. Het hangt dus van de winkel af.
Citaat
En bij welke dat is, heeft in principe geen belang, zolang de betreffende winkel het bewuste merk ook voert.
Sommige ketens doen dat. Wat je bij de ene Hema koopt kan je bij een andere Hema terugbrengen, maar niet bij V&D. Modeltreinwinkels zijn over het algemeen geen keten. Je moet dus terug naar de winkel waar je het gekocht hebt. Bij sommige merken maakt het niet uit bij welke winkel je garantie claimt, maar in principe moet je terug naar de winkel waar je het gekocht hebt. Daar heb je de koopovereenkomst mee gesloten en met niemand anders.
Citaat
Waar dient anders een kassabonnetje voor.
Als bewijs van de koopovereenkomst en dat je betaald hebt.

Groet, Just
mvg Just

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #191 Gepost op: 30 December 2013, 19:58:56 »
Hoewel veel consumenten er van uitgaan dat je altijd mag ruilen of zelfs geld terug krijgt is een winkelier dit inderdaad wettelijk niet verplicht. Op het moment dat het product kapot is heb je wel recht op repatie/een nieuw product (zie bv http://www.consuwijzer.nl/thema/een-product-ruilen-of-terugbrengen)
Of kleine kruisjes / niet helemaal net spuitwerk vallen onder een kapot product is natuurlijk weer een andere discussie :).

Gelukkig doen ze daar bij mijn modelspoorwinkel niet moeilijk over, daar kan ik zelfs ruilen/geld terug krijgen zonder bonnetje :). Service is uiteindelijk ook een belangrijk verkooppunt. En voor mij een reden om telkens daar te kopen.

Groet,
Chris

ps: De voorwaarden voor ruilen/geld terug staan meestal wel op het bonnetje.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2013, 20:09:54 door Chris80. Reden: ps: »

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #192 Gepost op: 30 December 2013, 23:36:50 »
Chris, dat is ook wat ik bedoelde.

Gelukkig doen ze daar bij mijn modelspoorwinkel niet moeilijk over, daar kan ik zelfs ruilen/geld terug krijgen zonder bonnetje :). Service is uiteindelijk ook een belangrijk verkooppunt. En voor mij een reden om telkens daar te kopen.
En ook de uitstekende service van mijn winkelier bepaald mede dat ik er al jaren zowat bij het Interieur hoor.  ;D ;D
Hoewel hij natuurlijk wel iets aan de prijs is, maar de service is onbetaalbaar.  ;)

ps: De voorwaarden voor ruilen/geld terug staan meestal wel op het bonnetje.
Dat is juist het punt wat velen vergeten

Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chrisjantje

• Offline Offline
  • I'm always keep TRAINing!!
« Reactie #193 Gepost op: 31 December 2013, 10:20:13 »
We leggen soms inderdaad de lat hoog als ik het zo lees, soms te hoog naar mijn mening.
Zijn we met ons allen ook niet enorm verwend met een enorme keur aan NL modellen? En ook buitenlandse niet te vergeten?

Artitec e.a. merken maken fantastisch mooie modellen, 3700, 6300, DE1, ICR, DDM, noem het maar op. We mogen toch niet hopen dat zij na het lezen van al die reacties en boze mails die zij krijgen gaan denken, we stoppen met het maken van treinen en gaan ons weer richten op scenery.
De detailleringsgraad is enorm hoog, maar soms wordt om het missen van 1 leiding of handgreepje, soms zelfs op plaatsen waar het niet te zien is, het hele model en fabrikant afgekraakt.

Men kan denk ik aan elk model wel iets vinden, krasjes, kapotte onderdelen e.d. mogen niet worden geaccepteerd dat is duidelijk, of de fabrikant hier wat aan kan doen?
Het kan ook door de verzending zijn gekomen natuurlijk, hoe vaak krijgt men wel niet iets kapot in de brievenbus of aangeleverd via pakketdiensten, enig idee hoe er met die pakjes e.d. wordt omgesprongen?
Hoe dat komt, omdat, vooral hier in NL, een enorme werkdruk op de mensen ligt, presteren, presteren en nog eens presteren, allemaal gehaast en jachtig moet het tegenwoordig.
Dus krasjes e.d. hoeven niet te komen door de fabriek, spuitwaas daarentegen wel.

Zoals ik al zei, kapotte onderdelen e.d. mogen niet, maar een klein spuitwaasje om een raam, ach wie ziet dat nou als zo'n trein je met schaalsnelheid voorbijstuift, misschien dat op Miniworld Rotterdam wel enorme gebreken op de treinen zitten, tja ik zie het niet. Er zal ook wel eens een krasje op mijn modellen zijn gekomen wegens verkeerd behandelen, mijn auto heeft in de loop der jaren ook wel krasjes gekregen het zij zo.
In de echte wereld zijn treinen ook nooit bepaald even strak, als modelfabrikanten de gebutste wanden, het is tenslotte staal, gaan nabootsen moet je ons eens horen ;D

Kortom, het zal wel nooit helemaal perfect worden, dat wordt mijn vrouw ook niet, maar mogen we in vergelijking met 20/30 jaar geleden onze vingers er ook niet bij aflikken met al die prachtige modellen, toendertijd hoorde je niemand over een model dat hoog op de poten stond of lawaai maakte als een koffiemolen, men was al blij dat het behoorlijk reed en als het met het voorbeeld overeen kwam, wie hoorde je nog?

We hoeven de fabrikanten geen carte blanche te geven, maar om ze nu helemaal af te kraken om een spuitwaasje die je als het model rijdt of stilstaat op de modelbaan bijna niet ziet? Ieder zijn mening......
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #194 Gepost op: 31 December 2013, 10:29:40 »
Hoi,

Dacht dat ik nooit feedback zou krijgen (op spoorzeven na) .maar je hebt het gene aangevuld wat ik vergeten was , nl prestatiedruk.
Verder moeten we gewoon genieten van de treinen en niet het oeverloos ge...... ;D  over wat er ontbreekt aan een trein ed.

mss zou er toch eens vaker geveegd moet worden  (y) dan wordt het geheel weer leesbaar.

mvgr evert.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2013, 10:31:30 door mass am see. Reden: regel toegevoegd »