Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?  (gelezen 37105 keer)

lokpaint

  • Gast
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #75 Gepost op: 25 September 2013, 00:12:45 »
Hoi

@tomasso
Dat is toch precies wat ik schrijf?

Lego e.d. hebben hun proces zodanig onder controle dat je hierop kan bouwen. Bij modelspoor schijnt dit moeilijk te zijn. Dat is al jaren zo. Hoe dit kan weet ik dus ook niet, waarschijnlijk zo gegroeid.

@Chris.
Ik heb hier inderdaad niks mee te maken. Ander marktsegment met andere eisen.

bart

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #76 Gepost op: 25 September 2013, 00:15:11 »
@ Bart

Oh ja, je hebt gelijk! Het is al laat, kan het niet meer bevatten :D

Quote:

'Lego e.d. hebben hun proces zodanig onder controle dat je hierop kan bouwen.'

Letterlijk en figuurlijk ;D

Tom.

Bedtijd voor mij, welterusten!


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 00:18:27 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #77 Gepost op: 25 September 2013, 00:15:21 »
@Lokpaint, absoluut, ik bedoel het formuleren van...
Ik vind zeker dat Gert een punt heeft, hij drukt zich ( vind ik ) ongelukkig uit.
Zijn eisen zijn onhaalbaar, en die haalde jij ook aan.

Ik vergelijk dus niet jou werk en eisen ten opzichte van het massa werk.

Gert1

  • Gast
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #78 Gepost op: 25 September 2013, 00:24:53 »
Gert :

Bij jou in ieder geval nog steeds niet...
Zo jammer.

Bernd doet niets meer of minder dan anderen voor hem al ruim 6 jaar doen...
Dus het heeft niets  los gemaakt. De branche weet het al en speelt er al op in.

De brawa v100 modellen, het fietsenrijtuig, de verkeerde bedrukkingen op lsmodels, de knabbel en babbel en ga zo maar door.
Dat is na klachten van de consument en na reactie van de brache tot stand gekomen.


En Bernd heeft in deze een punt.
En ik neem aan dat dit prima opgelost gaat worden.

Dat zijn allemaal voorbeelden van acties achteraf! Natuurlijk prima dat die plaatsvonden, maar het gaat er juist om dat er nog steeds heel veel modelspoorproducten ongecontroleerd het verkoopkanaal in worden gestuurd.

Daarbij komt dat in de branche misschien niet helemaal duidelijk is dat het voor modelspoorders geen gunst is dat zij iets mogen kopen, maar dat het voor de branche een gunst is dat zij iets mogen verkopen. De klant is namelijk nog steeds koning! Vergeet niet dat modelspoor nou niet bepaald tot de eerste levensbehoeften behoort. Het gaat dus om geld dat wordt uitgegeven aan luxe. En van een luxe-product mag je verwachten dat zowel de producent als de verkoper zich beseffen dat het gewoon in orde moet zijn.

mvg,
Gert

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #79 Gepost op: 25 September 2013, 00:27:23 »
Ik stop ermee Gert.
Je snapt mij nog steeds niet.
Ik geef je namelijk al lang gelijk, maar ben het niet eens met hoe je je eerste post bracht naar de branche..
En ook hier staan weer argumenten in dat ik denk...wauw..
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 00:31:04 door Chris »

Gert1

  • Gast
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #80 Gepost op: 25 September 2013, 00:30:58 »
@Lokpaint, absoluut, ik bedoel het formuleren van...
Ik vind zeker dat Gert een punt heeft, hij drukt zich ( vind ik ) ongelukkig uit.
Zijn eisen zijn onhaalbaar, en die haalde jij ook aan.

Ik vergelijk dus niet jou werk en eisen ten opzichte van het massa werk.

Nee hoor, niet onhaalbaar. Kijk eens in de autobranche. Hoe lang zou een autodealer het volhouden als hij producte klakkeloos levert denk je?
Dat doet hij dus niet. Afgezien van wat hij zelf kan controleren eist een autodealer terecht dat de fabrikant zijn kwaliteitscontrole op orde heeft. En dat kan dus best. De fabrikant zal wel moeten!
Wat er dus nog is, is een omslag in het denken. Winkeliers moeten stoppen met aan het handje te lopen van modelspoorfabrikanten. Gewoon eisen dat die zelf alles controleren. En als blijkt dat ze dat niet doen doodleuk de hele partij terug sturen. Natuurlijk gaat dat scheve gezichten geven. Jammer, maar helaas. Trekt vanzelf wel weer bij.  ;)

mvg,
Gert

lokpaint

  • Gast
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #81 Gepost op: 25 September 2013, 00:37:01 »
Er is maar 1 fabriek, 1 fabrikant, 1 (wel meerdere) type machine die de echte LEGO maken en die staat in Denemarken. Deze machines zijn met perfectie gebouwd. Er vallen miljoenen blokjes uit de machines en elk blokje is goed.

hoi

Ik heb vroeger onderdelen voor chipmachines, elektronen- en röntgenapparatuur e.d. gemaakt.

Met toleranties van 1/10000ste mm, met oppervlakteruwheden waar je ziek ;D van wordt.
Dit werd ook door heel europa verscheept. Spiegeltje opdampen in Belgie, polijsten in Duitsland etc.

De eindcontrole lag echter bij ons, en daar werden we ook op beoordeeld.
Peperdure produkten dus met extreem hoge eisen waar levens vanaf kunnen hangen. Daar doe je dus de nodige moeite voor.

De modelspoorbranche is echter gewoon speelgoed. De fabrikanten doen zo goed mogelijk hun best, maar je kunt en mag geen al te hoge eisen stellen.Zeker niet bij seriefabrikanten.

En zelfs de topmerken laten wel eens steken vallen.
Ik heb een Micro-Metakit 03 waarvan de tender onder kunstlicht een andere tint heeft als de rest van de lok. Ik erger me er groen en geel aan, maar toch kan ik er niet mee terug naar de fabrikant.
Op hun website staat namelijk aangegeven dat bepaalde kleurafwijkingen kunnen voorkomen tussen verschillende onderdelen. Tja ::)

Gert1

  • Gast
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #82 Gepost op: 25 September 2013, 00:40:27 »
Ik stop ermee Gert.
Je snapt mij nog steeds niet.
Ik geef je namelijk al lang gelijk, maar ben het niet eens met hoe je je eerste post bracht naar de branche..
En ook hier staan weer argumenten in dat ik denk...wauw..

Misschien ben ik wat fel, dat kan. Maar zo komt de boodschap in ieder geval goed voor het voetlicht. En wat die argumenten waarbij jij 'wauw' denkt: Ik hoop dat het eye-openers zijn!   :D

mvg,
Gert

lokpaint

  • Gast
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #83 Gepost op: 25 September 2013, 00:42:08 »
Nee hoor, niet onhaalbaar. Kijk eens in de autobranche. Hoe lang zou een autodealer het volhouden als hij producte klakkeloos levert denk je?
Dat doet hij dus niet. Afgezien van wat hij zelf kan controleren eist een autodealer terecht dat de fabrikant zijn kwaliteitscontrole op orde heeft.


hoi

Ik vind je argumenten nu niet echt steekhoudend.

Mijn vader had een vanaf de fabriek overgespoten volvo, die naarmate je hem steeds meer poetste steeds witter i.p.v. blauw werd  ;D
Mijn motor heeft een probleem met de schakelaars, al 3x vervangen.
Mijn overbuurman had een opel waarvan de verf in de regen oploste.

Terugroepakties van vrijwel alle merken, nog steeds een regelmatig verschijnsel.

Bart

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #84 Gepost op: 25 September 2013, 00:48:39 »
Eye openers..
Klopt...ik kijk sinds vanavond heel anders tegen je aan..
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 00:50:35 door Chris »

lokpaint

  • Gast
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #85 Gepost op: 25 September 2013, 00:51:59 »
Met een donker-mat-ròze bril  ;D ;D

bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #86 Gepost op: 25 September 2013, 07:21:43 »
Kan niet helemaal volgen waarom de discussie tussen Chris en Gert nu zo fel is geworden. Goed geslapen heren?  :)
De ervaring leert dat een winkelier tegenwoordig wat beter de spullen moet controleren. Zeker bij  handel op afstand. Helder.
Alleen wat zijn dan de criteria voor de controle? Wat Bernd laat zien is nu typisch een voorbeeld van zaken die veel klanten niet eens zien of er geen probleem mee hebben. Gaat de winkel dan voor mij bepalen wat acceptabel is? Pleurrrrrt op, om het op zijn Rijnmonds te zeggen. Zoek ik wel een andere winkel wegens teveel controle.

Nog niet zo gemakkelijk uitvoerbaar dus.
Service vind ik dan toch belangrijker. Niet zaniken of in de verdediging schieten als een klant iets niet goed genoeg vindt, gewoon terugnemen. Ja, op afstand is dat dan lastiger, maar weinig aan te doen ben ik bang.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #87 Gepost op: 25 September 2013, 07:36:27 »
Ik ga volledig mee in de reactie van Gert.

Ik heb zelfs ervaring met mijn handelaar (niet bij naam te noemen) dat het wel kan om de klant een deugdelijk product te leveren.
Het is begonnen na het 3700 probleem.
Dit gebeurt trouwens niet bij alle merken.
Het meeste wat binnenkomt gaat gewoon de winkel in voor verkoop, maar bij een select aantal fabrikanten waaronder Artitec wordt er een extra oogje in het zeil gehouden.

Ik ben het volledig met Bernd eens! Dat gezeik dat je modellen in winkels moet gaan beoordelen omdat er wel eens iets mis kan zijn, moet maar eens afgelopen zijn! En als het toch nodig is, dan gaan de heren winkeliers maar zelf al hun koopwaar vooraf keuren!
Dat ongeïnteresseerd dozen schuiven is echt niet meer van deze tijd!

Dus heren: Vanaf nu doet u zelf maar de controle voordat u spullen te koop aanbied!
Ik roep iedereen die het hiermee eens is op om in dit draadje te pleiten voor een actieve houding van verkopers. Spullen die niet deugen meteen terug sturen heren winkeliers.
Dat is wat wij willen!

mvg,
Gert

Sinds het probleem met de 3700 wordt bij mijn leverancier dus dit merk nauwlettend in de gaten gehouden.
Dus komt de order binnen, gaan gelijk de dozen open voor een optische controle (hierbij wordt in het bijzonder gekeken naar onvolkomenheden in de lak / slecht spuitwerk)
En gaan ze dus ook de testbaan op voor een technische controle.
Pas als alles naar behoren werkt gaat het de winkel in.
Bij een foutmarge van 5 artikelen op de 20 gaat de hele order retour fabrikant.
Het kan dus wel.
Hoewel deze winkel wel alleen maar de adviesprijs (hoofdprijs) hanteert.

Maar persoonlijk betaal ik dus liever iets meer voor een deugdelijk product dan dat ik iets goedkoper uit kan zijn bij een winkelier elders.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 25 September 2013, 08:00:23 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #88 Gepost op: 25 September 2013, 08:16:05 »
Kan het zijn dat Artitec onvoldoende grip heeft op het afwerkingsproces?

Mijn eigen primaire ervaring met iets laten maken in China is, dat je er PERMANENT iemand (bij voorkeur een Nederlander van eigen bedrijf!) moet hebben zitten die het hele proces bewaakt en de mensen daadwerkelijk kan aansturen.
Dan heb je enige garantie dat er een goed produkt komt, maar is het zeker nog geen gelopen race.

Heb je er daarentegen niet permanent iemand zitten, is het bij voorbaat gedoemd om te mislukken...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Gert1

  • Gast
Re: DDM-1 Artitec / LSM ICR - Kwaliteit uit China ?
« Reactie #89 Gepost op: 25 September 2013, 09:00:07 »
hoi

Ik vind je argumenten nu niet echt steekhoudend.

Mijn vader had een vanaf de fabriek overgespoten volvo, die naarmate je hem steeds meer poetste steeds witter i.p.v. blauw werd  ;D
Mijn motor heeft een probleem met de schakelaars, al 3x vervangen.
Mijn overbuurman had een opel waarvan de verf in de regen oploste.

Terugroepakties van vrijwel alle merken, nog steeds een regelmatig verschijnsel.

Bart

Maar ken jj één auto-dealer waar je een nieuwe auto als klant zelf moet controleren op fouten in de lak, waar je moet controleren of de wielen wel stevig gemonteerd zijn, waar je moet controleren of de versnellingsbak wel deugdelijk werkt, waar je moet controleren of de auto wel compleet is?

Nee toch? Dat is allemaal gecontroleerd. Zeer waarschijnlijk op vrijwel alle punten bij de fabrikant. Misschien heeft de dealer nog een visuele inspectie gedaan, maar hoe dan ook, als klant weet je dat een gecontroleerde auto meekrijgt.

Waarom is er dan in de modelspoorbranche ineens sprake van dat fabrikanten zelf geen kwaliteitscontrole kunnen of willen doen? En waarom doen de dealers geen visuele inspectie?

mvg,
Gert