Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert V
Vandaag om 23:25:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 23:00:13
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
Vandaag om 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
Vandaag om 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
Vandaag om 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
Vandaag om 22:22:04
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
  

Auteur Topic: Plan V en T  (gelezen 2952 keer)

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Plan V en T
« Gepost op: 21 July 2007, 21:05:34 »
Waarom zijn de buitenste ramen van de cabine's van plan T grijs en bij plan V geel geschilderd?
Het viel me laatst op toen er een paar stellen gekoppeld voorbij kwamen dus vandaar deze vraag.

Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re: Plan V en T
« Reactie #1 Gepost op: 21 July 2007, 21:12:40 »
ik denk dat dat is om de stellen ook van voren direct te kunnen onderscheiden, de koppen zijn verder immers gelijk

Gert1

  • Gast
Re: Plan V en T
« Reactie #2 Gepost op: 21 July 2007, 21:40:52 »
Volgens mij had het iets te maken met invallend zonlicht. Vermoedelijk hebben de cabines voor de rechte raampjes een voorziening in de vorm van een naar beneden klapbare zonneklep, maar ontbrak die voor de bolstaande zijruitjes en is het daarom zo opgelost. Maar zeker weten doe ik het niet.

mvg,
Gert

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Plan V en T
« Reactie #3 Gepost op: 21 July 2007, 22:05:49 »
Vraag 1, waarom zijn die ramen geschilderd?; inderdaad om de zon buiten te houden.

Vraag 2, waarom bij V geel en T grijs?; zoals floris al zegt om ze beter uit elkaar te kunnen houden, dat wil nu op honderden meters afstand al lukken.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Plan V en T
« Reactie #4 Gepost op: 21 July 2007, 22:21:01 »
En Veolia schept weer verwarring omdat ze een aantal van hun gehuurde V's van zwarte cabineramen hebben voorzien... :P

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8266
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Plan V en T
« Reactie #5 Gepost op: 22 July 2007, 08:54:08 »
De plan V is eerder en op een andere manier gerenoveerd.
Bij de plan V besloot men eerder de zijruiten dicht te schilderen en koos men dus (heel eenvoudig) voor geel. De plan T is in zijn geheel anders gerenoveerd (veel ingrijpender) zo kregen de vooruiten oogschaduw en werd het interieur voorzien van nieuwe banken in een andere opstelling (volgens onderzoek van de ns willen passagiers liever niet tegenover elkaar zitten  ???)

Dat de zijruitjes dicht moesten heeft er mee te maken dat de machinist uitsluitend recht voorruit mag kijken en niet afgeleid mag worden. Als hij (of zij) op het verkeerde moment opzij kijkt kan hij (of zij) een sein missen.
Bij bijna al het materieel zijn er geen zijruiten meer waar de machinist tijdens het rijden doorheen kan kijken.


en om zon tegen te houden heb je zonneschermpjes
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 09:01:44 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Plan V en T
« Reactie #6 Gepost op: 22 July 2007, 10:28:50 »
Bij mijn weten, zijn die zijruitjes dicht gemaakt om het glas oppervlak te verminderen en zo te proberen de cabine temperatuur te laten dalen.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8266
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Plan V en T
« Reactie #7 Gepost op: 22 July 2007, 11:02:16 »
Je hebt gelijk  :-[, ik lees net in electrische treinen in Nederland:

In het kader van de hittebestrijding, werden in de zomer van 1996 de buitenste ruitjes vervangen door gele, polyester platen. Naar verwachting zullen de 8/900'en vanaf 1997 van aircondtioning worden voorzien. de 400'en zijn al te oud voor zo'n behandeling.

Ik zat er dus naast (was mij ooit verteld door een insider  :-|)

Voor de rest was het gewoon een ander "design" 

Vr. groeten,
Bob

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Plan V en T
« Reactie #8 Gepost op: 22 July 2007, 11:49:07 »
Alles wat nu rijdt aan materieel  bij NSR heeft een, matig/goed/zeer goed werkende airco of ventilatie systeem, afhankelijk van het materieel type.