Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lichtsluis een bezetmelding laten geven
door
Bert V
Vandaag
om 23:25:13
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 23:00:13
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
T.Spat
Vandaag
om 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
T.Spat
Vandaag
om 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026
door
ruben derks
Vandaag
om 22:34:25
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 22:33:15
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 22:23:19
Camp 3
door
Noordernet
Vandaag
om 22:22:04
Layne, Somewhere South.
door
Noordernet
Vandaag
om 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
Vandaag
om 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw
door
ruudns
Vandaag
om 21:43:51
Ontraxs 2026
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:19:43
Modelwensen 2026
door
spoorzeven
Vandaag
om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Menno
Vandaag
om 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:42:25
Yamorc 7001 dood
door
Mar-Cas
Vandaag
om 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Eric B
Vandaag
om 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
Eric B
Vandaag
om 15:33:23
Bahnstrecke 5867
door
gdh
Vandaag
om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Frank 123
Vandaag
om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2
door
Eric B
Vandaag
om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
NS264
Vandaag
om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
door
mikeya
Vandaag
om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 13:44:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Plan V en T
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Plan V en T (gelezen 2952 keer)
THSfan
Lid Houtense koekenclub
Offline
Berichten: 1244
Steinwegsik
Plan V en T
«
Gepost op:
21 July 2007, 21:05:34 »
Waarom zijn de buitenste ramen van de cabine's van plan T grijs en bij plan V geel geschilderd?
Het viel me laatst op toen er een paar stellen gekoppeld voorbij kwamen dus vandaar deze vraag.
Oscar
Gelogd
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9898
Re: Plan V en T
«
Reactie #1 Gepost op:
21 July 2007, 21:12:40 »
ik denk dat dat is om de stellen ook van voren direct te kunnen onderscheiden, de koppen zijn verder immers gelijk
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Gert1
Gast
Re: Plan V en T
«
Reactie #2 Gepost op:
21 July 2007, 21:40:52 »
Volgens mij had het iets te maken met invallend zonlicht. Vermoedelijk hebben de cabines voor de rechte raampjes een voorziening in de vorm van een naar beneden klapbare zonneklep, maar ontbrak die voor de bolstaande zijruitjes en is het daarom zo opgelost. Maar zeker weten doe ik het niet.
mvg,
Gert
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2994
Re: Plan V en T
«
Reactie #3 Gepost op:
21 July 2007, 22:05:49 »
Vraag 1, waarom zijn die ramen geschilderd?; inderdaad om de zon buiten te houden.
Vraag 2, waarom bij V geel en T grijs?; zoals floris al zegt om ze beter uit elkaar te kunnen houden, dat wil nu op honderden meters afstand al lukken.
Groetjes Michiel
Gelogd
"
Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe
"
NS 1100
Offline
Berichten: 1486
Re: Plan V en T
«
Reactie #4 Gepost op:
21 July 2007, 22:21:01 »
En Veolia schept weer verwarring omdat ze een aantal van hun gehuurde V's van zwarte cabineramen hebben voorzien...
Gelogd
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8266
Lid MSG Haarlemmermeer
Re: Plan V en T
«
Reactie #5 Gepost op:
22 July 2007, 08:54:08 »
De plan V is eerder en op een andere manier gerenoveerd.
Bij de plan V besloot men eerder de zijruiten dicht te schilderen en koos men dus (heel eenvoudig) voor geel. De plan T is in zijn geheel anders gerenoveerd (veel ingrijpender) zo kregen de vooruiten oogschaduw en werd het interieur voorzien van nieuwe banken in een andere opstelling (volgens onderzoek van de ns willen passagiers liever niet tegenover elkaar zitten
)
Dat de zijruitjes dicht moesten heeft er mee te maken dat de machinist uitsluitend recht voorruit mag kijken en niet afgeleid mag worden. Als hij (of zij) op het verkeerde moment opzij kijkt kan hij (of zij) een sein missen.
Bij bijna al het materieel zijn er geen zijruiten meer waar de machinist tijdens het rijden doorheen kan kijken.
en om zon tegen te houden heb je zonneschermpjes
«
Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 09:01:44 door Bob
»
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: Plan V en T
«
Reactie #6 Gepost op:
22 July 2007, 10:28:50 »
Bij mijn weten, zijn die zijruitjes dicht gemaakt om het glas oppervlak te verminderen en zo te proberen de cabine temperatuur te laten dalen.
Gelogd
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8266
Lid MSG Haarlemmermeer
Re: Plan V en T
«
Reactie #7 Gepost op:
22 July 2007, 11:02:16 »
Je hebt gelijk
, ik lees net in electrische treinen in Nederland:
In het kader van de hittebestrijding, werden in de zomer van 1996 de buitenste ruitjes vervangen door gele, polyester platen. Naar verwachting zullen de 8/900'en vanaf 1997 van aircondtioning worden voorzien. de 400'en zijn al te oud voor zo'n behandeling.
Ik zat er dus naast (was mij ooit verteld door een insider :-|)
Voor de rest was het gewoon een ander "design"
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: Plan V en T
«
Reactie #8 Gepost op:
22 July 2007, 11:49:07 »
Alles wat nu rijdt aan materieel bij NSR heeft een, matig/goed/zeer goed werkende airco of ventilatie systeem, afhankelijk van het materieel type.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Plan V en T