Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Invoering SGNS containerwagens bij NS door hans nahon
Vandaag om 22:33:05
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 22:30:06
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"  (gelezen 222518 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #540 Gepost op: 28 October 2014, 15:27:46 »
Wel een oranje vestje aan doen hè  :D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7179
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #541 Gepost op: 28 October 2014, 15:36:19 »
De hele orange army zit al moed te verzamelen in de "Jacobite Inn".
Plenair overleg.
Jaja, laat me niet lachen.
Loopt weer volledig uit de hand, net als de vorige keer.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58296.msg3221455257.html#msg3221455257
Het was te verwachten natuurlijk, met zulk personeel.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7179
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #542 Gepost op: 29 October 2014, 11:05:15 »
Regenachtige vrije dag, vrouw en kinderen de deur uit....

Meten is weten.
1/1 afdruk van het railplan gemaakt en over de baan geschoven.

Lijkt eerst aardig te kloppen.

Maar bij nadere beschouwing...

...blijk ik er flink naast te zitten richting de Black Box. :-X
Zie de potloodstreep.

Met een lelijke slinger in de Black Box is het wel kloppend te krijgen, maar het kan natuurlijk mooier en bedrijfszekerder.
dit punt gaf trouwens ook echt problemen op €-spoor door dat geslinger.

Dat kan beter.

En, omdat we in de highlands zijn, begint het ineens lokaal te stortregenen ;D
Waarna de houtlijm loslaat en de rails en ballast en kartonnen trackbed maar weer verwijderd worden...


to be continued...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #543 Gepost op: 29 October 2014, 12:27:57 »
Draadje maar hernoemen in "Glen Moddle, de verbouw?   ;D
Kijk je ook gelijk naar de verkanting?
No dress rehearsel, this is our life.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #544 Gepost op: 29 October 2014, 13:15:09 »
Heb je toevallig een manier gevonden om te meten of de verkanting en de aanloop daar naartoe goed liggen?
Dat is iets waar ik ook nog naar op zoek ben.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #545 Gepost op: 29 October 2014, 19:15:11 »
Tjalling, hoe bedoel je goed liggen? aantal graden? je zou een smartphone kunnen gebruiken met een of andere app die de accelerometer/gyroscoop gebruikt
groeten,
Auke

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3499
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #546 Gepost op: 29 October 2014, 19:24:51 »
Hallo Auke,

Om ervoor te zorgen dat alle de meeste treinen goed over de baan kunnen rijden, zijn er normen vastgelegd hoe de bocht aangesneden wordt, en de overgang van vlak spoor naar verkant spoor er uit ziet. De norm staat hier.

Dat is nogal een wiskundig/ theoretisch verhaal. Als iemand een pragmatische benadering heeft dit te testen, dan heb ik daar ook belangstelling voor. Ik bedoel dus een andere manier dan een aantal treinen er doorheen jagen.

Mocht Hendrik-Jan deze discussie ongepast vinden binnen deze draad, dan gaan we wel ergens anders verder.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #547 Gepost op: 29 October 2014, 20:19:14 »
Wo, en ik dacht dat ik rigoureus tewerk was gegaan met m'n tunnelportalen!  (y) Ga je de verkanting handhaven of laat je die weg?

Walter

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7179
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #548 Gepost op: 29 October 2014, 21:04:45 »
Citaat
Mocht Hendrik-Jan deze discussie ongepast vinden binnen deze draad, dan gaan we wel ergens anders verder
Nee hoor, vooral doorgaan (y)

Verkanting wordt normaal gesproken ingeleid met een overgangsboog.
Maar dat is hier niet erg praktisch. De gebruikte boogsegmenten zijn 20' bij een boogstraal van 1278mm (ja heus)
Tegen de tijd dat je de overgangsboog door bent, ben je de bocht alweer uit.

De verkanting ligt dus een beetje op gegist bestek.
Het stelt ook niet zoveel voor. Ongeveer 0,7mm maximaal.
En, zoals hier getoond: als het niet bevalt, trek ik de boel gewoon weer los.

Groot voordeel van houtlijm die niet watervast is:
plantenspuit erover, half uurtje wachten, slopen maar.

Inmiddels ligt de ondergrond er alweer in. Stroken karton, bij wijze van No-budget trackbed.
Als je goed kijkt zie je in de buitenbocht het verkantingstrookje.


Vervolgens zwart verven en de rails secuur terugschroeven. Voordat ik de rails in vorm bracht, heb ik eerst Paul Benders advies ter harte genomen en de railstaven gesoldeerd. Nu zit er geen knik meer ter hoogte van de raillassen. Ik kom precies goed uit bij de BB-scheiding. Alleen zweeft het spoor boven de BB, omdat het in de module op karton ligt. Maar dat laat zich tijdens beurzen wel ondersteunen, weten we inmiddels. ;)


Omdat ik toch de smaak te pakken had, meteen een proefstukje gemaakt voor de BB-overgang:
pertinax plaatje met gefreesde isolatiegleuven, opgesoldeerde rails en 2 stelgleuven voor schroeven:


Er wordt inmiddels door diverse modulisten op zo'n soort oplossing gebroed. Dit is een voorbeeld, zeker geen definitieve versie.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #549 Gepost op: 29 October 2014, 22:23:46 »
HJ,

waarom leg je niet gewoon wat verhoging neer op je BB? Het moet zeer ws toch verhoogd worden, dus kun je het net zo goed meteen goed doen. Als je toch bezig bent....

Gr.

Edsko

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #550 Gepost op: 29 October 2014, 23:03:55 »
Hey Edsko,

Dat was nu net niet de bedoeling, de overgang zou op BB hoogte liggen, niet met iets eronder! Wat Hendrik Jan hier laat zien komt dicht bij mijn voorstel. Ik heb ergens een oplossing gezien die ook nog beperkt in hoogte verstelbaar is. Ik ben aan het speuren.

Paul, het is dan ook de bedoeling om geprefabriceerde eindstukken aan te leveren, die (beperkt) verschuifbaar zijn.

Walter

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #551 Gepost op: 29 October 2014, 23:18:54 »
Dat snap ik, maar bijna iedereen heeft een bedding. Als je terug gaat op de kale plaat, krijg je een golfslagbad tussen de bakken op de BB's. En daar zie ik de meerwaarde niet van in. Dan lijkt het me beter om onze eigen normen maar aan te passen.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #552 Gepost op: 29 October 2014, 23:24:41 »
Laten we niet te veel tegelijk veranderen, dat is voorgeprogrammeerde ellende

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #553 Gepost op: 29 October 2014, 23:38:59 »
Met deze schuifrails kun je wel een paar mm schuiven hoor  ;D:



Leen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS Baanbreker - BNLS-Module: "Glen Moddle, de bouw"
« Reactie #554 Gepost op: 29 October 2014, 23:44:49 »
Met royale sleufgaten zit er echt wel een paar mm tolerantie in...ongeveer de oplossing die ik ook in gedachten had...

En met bedding in de BB's, wat nu met diegene die dat niet hebben toegepast....