Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 12:30:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 12:21:20
Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 12:12:36
Open monumentendag: de Inktpot door henk
Vandaag om 12:01:19
Piko 2025 door gtw6016
Vandaag om 12:00:48
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 11:27:18
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
Vandaag om 11:05:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 10:54:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 10:50:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 09:59:15
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07

Auteur Topic: Fleischman startset 6372 startset A+B eindelijk na 25 jaar in huis!  (gelezen 4220 keer)

Patrick1975

• Offline Offline
Fleischman startset 6372 startset A+B eindelijk na 25 jaar in huis!
« Gepost op: 05 September 2013, 18:00:24 »
Hallo allemaal,

Wij, Patrick en onze zoon Bram (7) hebben het virus lichtelijk bevangen.
Na 25 jaar, naar dat ik wel wat treintjes heb gehad in mijn jeugd, deze startset gekocht op marktplaats voor jawel €65,00, een koopje (y) (y) Ik was denk ik een jaar of 12/13 dat de intertoys folder kwam en de set zag. VERKOCHT was ik!! Op advies van mijn ouders iets 2e hands gekocht, maar niet wat ik wou ;D ;D. Dus na 25 jaar.......

Ondertussen op diverse fora, marktplaats en sites wat gerelateerd is met treinen bezocht en het begint te kriebelen.
Om niet gelijk heel erg hard van stapel te gaan willen we het rustig aan doen. Eerst goed oriënteren, wat willen we etc.

Toch heb ik al wel diverse vragen, die wellicht hier al eens op het forum is gesteld, maar toch.

1) Ik zou graag nu antwoord willen hebben dan straks verkeerd beginnen en dat de trein in de kast beland.
Ruimte heb ik genoeg, dus baan grote is geen probleem, wil wel klein beginnen en eventueel uit bereiden.
Wat is een mooie baan grote om te beginnen mits je ook kan uitbreiden. Het zou jammer zijn als je een leuke baan hebt, aangekleed en al en je besluit toch om een grotere baan te bouwen, dat vind ik zonde van het werk.

2) We hebben nu profi rails, is dit handiger dan normaal rails zonder ballast? De prijs van zonder, is aantrekkelijker.
de ander meer werk ;D
Wat denken jullie?

3) De baan die we nu hebben, heeft kleine mankementen. Namelijk, trein ontspoort soms, trein komt soms niet op gang als we de knop van de trafo gebruiken. Als de trein loopt neemt de snelheid regelmatig af en dan weer hard etc ???. Moet er iets gesmeerd, schoon gemaakt worden???

4) Wat mij opvalt is dat de combi setjes goedkoper zijn dan losse of aangeboden rails/treinen.
Ik zat er aan te denken om diverse combisetjes te kopen en later de losse rails/onderdelen. Is dit wijs?
Of kom je dan niet uit met je baan plan. Ik begrijp dat het afhankelijk is van je baan plan.

5) Ons plan was om een eenvoudig spoor te maken, ik ben een goede knutselaar en erg handig ;) alleen op elektra gebied ben ik een leek -\ dit zal ook niet beter worden omdat dit me niet interesseert.
De bedoeling is een baanvlak van ongeveer 1,2x2,4m2 te maken. Wat bergen met tunnels. een industrie gebiedje, een dorpje, rangeergebied etc. Aan het eind van de baan zou ik graag diverse sporen door laten lopen tot een dood eind i.v.m. eventueel uitbreiden. Ik ga wel verlichting toe passen in de huisjes, lantaarns etc. We maken een open constructie, zodat je overal bij kunt aan de onder kant.

Zien jullie problemen? 

Ik heb nog meer vragen als ik na denk over zo'n baan. De wissels worden nu met de hand bediend, kan dit later omgebouwd worden naar elektrisch?

We gaan eind van de maand naar de Rijnhal, zijn daar voorbeeld banen? Zijn de prijzen van de bouwpakketten of andere zaken goedkoper dan in de reguliere winkels? Kan je daar 2e hands setjes etc kopen?

Veel vragen, maar goed, daarom is dit een forum. We hopen een leuke tijd tegenmoet te gaan.
Alle tips zijn welkom, al hoe wel ik veel lees op internet. Hoe is het digitale boek van Coen Kuypers?
Ik ben meer van het lezen in een boek.... kan ze natuurlijk uitprinten, heb je ook een boek ;D ;D
Waar kan ik catalogus van de diverse merken krijgen/kopen zoals vroeger :D???

Mochten we gaan starten met een echt baan plan, zal ik hem uit tekenen en jullie mening vragen. Eventuele bouw komt natuurlijk hier op het forum te staan.

Al vast bedankt.

Groet,

Bram en Patrick

« Laatst bewerkt op: 05 September 2013, 18:18:13 door Patrick1975 »
Have fun every day, before you know it's..........

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re: Fleischman startset 6372 startset A+B eindelijk na 25 jaar in huis!
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2013, 20:52:49 »
Patrick,
1) geen idee wat de vraag is ;)
2) als je realistisch wil en een vaste baan bouwt is het mooier/beter om ballast loze rails te gebruiken. dan kan je zelf de kleur ballast bepalen
3) het langzaam/niet willen rijden zal denk ik komen door of versleten koolborstels, of vieze collectors.. deze schoonmaken met wat wasbenzine en goed laten drogen en dan nog eens proberen. gebeurt het ontsporen op de wissels? zag net een foto met bochtwissels voorbij komen, deze schijnen ook vaak voor problemen te zorgen.
4) ik zou als het plan vast is een baan bouwen met wissels en flexrail, geen losse railstukken
5) iets van een hondenbot zou het beste zijn denk ik.. ik zou de baan niet dieper dan 60 cm maken(tenzij je er omheen kunt lopen) anders kan je er niet goed bij en wordt de baan snel afgedankt.. de 2,40 breed is niet super groot voor alles wat jij als ideeën hebt.. dat wordt een hoop rails en weinig landschap, denk aan het principe less is more ;)
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2013, 21:04:50 »
en niet te vergeten:
Welkom op dit forum! ;D
kijk vooral rond en kijk ook even bij alle andere banen/banplannen voor wat ideeën
groeten,
Auke

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2013, 21:09:44 »
Wat aanvullingen dan.
Ja, je kan profi wissels later van een elektrische aandrijving voorzien.
Verder kun je verschillend over dingen denken. Met Bram is profirails mischien geen gek idee. Auke heeft gelijk hoor, zelf balasten kan een realistischer resultaat opleveren, maar alleen jij kan bepalen hoe belangrijk dat is. Hetzelfde geldt voor het gebruik van flexrail. Wil je een aangeklede rijbaan of een realistisch ogende modelbaan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2013, 21:13:40 »
Auke,

Vraag 1 ??? ??? je hebt gelijk. 2 Ik had al zo'n idee. Moeten we de profi rails maar in de tunnels gebruiken ;D
Kan dit trouwens profi koppelen aan normaal rails? zal wel hoogte verschil in zitten, maar die is weg te werken.
3Zal het schoon maken, hier zat ik ook al over te denken of iets dergelijks.
4Ok
5Het plan was om eerst wat klein te beginnen en later uit te bouwen. Door divers uitloop sporen te maken. Mocht het virus helmaal toe slaan kan ik later uitbereiden. Ik kan wel een baan van 3 bij 3 maken en uit tekenen.
maar dan heb ik een plan van 10 jaar. Dat was niet helemaal de bedoeleing. Ik vind het leuk en wil ook vorderingen zien. Dus wil iik een baan ontwerpen die b.v. zeg maar in een u vorm en zeg 3x3m ik eerst start met een stuk van 1,5bij 2,5 en later de rest. Dit betekend nu wat denkwerk dat het klopt, maar later stadium makkelijk uit te bereiden, of heb ik het mis?
Bedankt voor het mee denken.

Gr.Patrick

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2013, 21:19:32 »
dan zou ik de baan in delen bouwen en een deel maken dat op het uit te breiden deel komt dat eerst de trein gewoon terug stuurt :)
gebaseerd op een uitgerekt en in elkaar gedrukt ovaal :)
groeten,
Auke

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2013, 21:22:00 »
Ik denk dat we eerst qua tijd/geld etc goed na moeten denken over wat we willen.
Dat idee is er, nu de uitwerking nog. Belangrijk vind ik dat mijn zoon er ook aan mee kan helpen.
Profi rails is dan makkelijker. Ik heb nu al genoeg gesnuffelt en gezien dat het normale rails mijn voorkeur al heeft.
Maar goed, dat word na denken. Zit nu de topic van Ruud te lezen, inspiratie en blz genoeg ;D
De baan zal eerst niet echt gedetaileerd zijn, dat komt later wel. Gr.

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 September 2013, 21:32:20 »
Hallo Patrick,welkom hier. Als je aan ruud z,n topic bent begonnen komt er van bouwen voorlopig niets terecht!!

mvg aad

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 September 2013, 22:23:53 »
Vraag 1 is, zoals ik het lees, wat is een mooie grootte voor een baan?:

Citaat
Wat is een mooie baan grote om te beginnen mits je ook kan uitbreiden. Het zou jammer zijn als je een leuke baan hebt, aangekleed en al en je besluit toch om een grotere baan te bouwen, dat vind ik zonde van het werk.

Goeie vraag. Hangt van je ruimte af, dat is 1. Gaat het erom zoveel mogelijk spoorbaan te leggen zodat je flinke treinen rond kunt laten rijden?
Dan kan je baan niet groot genoeg worden.
Wil je jezelf verliezen in het bouwen van een zeer gedetailleerde scenery?
Dan zul je erachter komen dat diezelfde baan een onding aan het worden is, omdat je nooit een keertje 'klaar' kunt zijn.
Mijn advies: ga gewoon eens aan de slag, niet te groot, niet te klein, en kijk wat je zoal op je pad vindt. Je komt er dna vanzelf achter wat je anders zou willen. Beginnen en meteen de perfecte baan bouwen is nog nooit iemand gelukt.

Groet,
Jan, die jullie in elk geval heel veel plezier in de hobby toewenst!

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #9 Gepost op: 06 September 2013, 10:30:43 »
Als eerste zou ik eens goed nadenken wat je wilt. Zo maar een doelloos ontwerp maken met veel rails verveelt vaak heel snel omdat niet is nagedacht over wat je nu eigenlijk wilt. Ook al heb je ruimte zat, betekent dit nog niet dat het ook allemaal volgebouwd zou moeten worden. Immers het moet ook eens een keer af.

Ik zou de grootte van de baan zeker niet laten afhangen van "hoeveel rails je kwijt kunt"maar de grootte van de baan zou moeten afhangen van het thema wat je wilt gebruiken op je baan. "Geld speelt geen rol" zou niet de leidende factor moeten zijn, want grote baan betekent nu eenmaal een grote investering.

Ik zou ook zeker niet meer analoog gaan maar digitaal, al was het maar dat je later niet alles moet afbreken of verbouwen om het alsnog te digitaliseren.

Suc6 Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Patrick1975

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 September 2013, 15:51:50 »
We hebben al een aardig plan, het plan is om eerst eens naar de Rijnhal te gaan! Met deze baan die we nu hebben en net wat huisjes gekocht op marktplaats, vind hij het al erg leuk.
Tot die tijd ga ik eens lekker rond snuffelen hier. Mijn zoon zit als het maar kan naar filmpjes van ruud te kijken.

Rob, echt doelloos is het niet hoor. Volgens mij had ik ongeveer een inschatting gemaakt wat we wouden.
een baan van ongeveer 1,2 x 2,4 meter die we eventueel uit kunnen bouwen. ;)

Gr.Patrick

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #11 Gepost op: 06 September 2013, 16:27:24 »
Niet cynisch bedoeld zou ik als ik je ervaring lees inderdaad lekker simpel beginnen. Ovaaltje met wat [verdekte] opstelsporen en een inhaalspoor [bij bv perron of industrie] en een kleine aftakking. Dat houdt het overzichtelijk, doe je de nodige ervaring op en kun je later altijd uitbreiden. En inderdaad 'Less is More'  ;D

Succes!

ps; zorg bv eerst dat je dit allemaal goed rijdend krijgt. Rails reinigen met railblokje, spoorverloop controleren en indien mogelijk aanpassen zodat het niet meer ontspoord. Koolborstels ed is een goede manier om locs te 'leren kennen'. Als je dan een simpel plaatje [of evt. open structuur] met een leuk rondje en je verdekt de helft [met bv afneembare bergen]heb je al snel een leuk ogend geheel. Daar kun je dan wat op rommelen met scenery en opstelling en gebruik van gebouwen ed. Neem van mij aan dat je al doende snel heel veel zult leren. En dan leer he genoeg om later ook een uitbreiding/grote baan succesvol af te ronden. Velen blijven namelijk achter in een berg hout met wat spoor. Tenzij dat laatste is wat je wilt natuurlijk  ;)
« Laatst bewerkt op: 06 September 2013, 16:34:34 door Mudhen »
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #12 Gepost op: 06 September 2013, 18:21:38 »
5Het plan was om eerst wat klein te beginnen en later uit te bouwen. Door divers uitloop sporen te maken. Mocht het virus helmaal toe slaan kan ik later uitbereiden. Ik kan wel een baan van 3 bij 3 maken en uit tekenen.
maar dan heb ik een plan van 10 jaar. Dat was niet helemaal de bedoeleing. Ik vind het leuk en wil ook vorderingen zien. Dus wil iik een baan ontwerpen die b.v. zeg maar in een u vorm en zeg 3x3m ik eerst start met een stuk van 1,5bij 2,5 en later de rest. Dit betekend nu wat denkwerk dat het klopt, maar later stadium makkelijk uit te bereiden, of heb ik het mis?
Bovenstaande gecombineerd:
dan zou ik de baan in delen bouwen

Levert op een module baan  ;D
Als je die weg inslaat (en ik denk dat dat het handigste is)dan maak je een baanplan voor de uiteindelijke grote en gaat module voor module in eigen tempo bouwen.
Na enige bouw werk heb je dan al een basis waarvan je kan leren op gebieden zoals electronica,aankleding enz enz.
En heb je zin om verder te gaan dan maak je er weer een module bij  ;)
(dus klein beginnen en dan is zien wat r gebeurt  ;) )
Zoals overigens al is verteld,als je een baanplan maakt met meer wissels en rails dan scenery dan ben je het gegarandeerd vrij snel zat,het zit opgepropt heeft weinig doel of straalt als je kijkt naar de rails en wissels weinig echt nuttig doel uit,dus t ligt er om de plaat te vullen en in t zicht.
Dat zou ik proberen te vermijden als je dat "virus" nog lang wilt behouden evenals het extra plezier van met z'n 2en iets maken en bedenken in de toekomst.
En als afsluiter voor ik t vergeet welkom in deze gezellig "ontspoorde" forum gemeenschap  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #13 Gepost op: 06 September 2013, 19:24:21 »
Het maken van een [goed functionerende en goed uitziende] modulebaan eist wel weer enige ervaring! Iets wat ik toch echt eerst op zou gaan doen. Je zet ook niet zomaar een boeiing in elkaar  ;)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #14 Gepost op: 06 September 2013, 19:34:13 »
Wat je zegt,door simpel te starten en je bepaalde dingen eigen maken is een test baantje beter dan evt gelijk in t diepe te springen.
Dan kan je al verder lerende iets groots in eigen tempo neermikken,wat je na lange tijd nog steeds niet verveeld  ;)
« Laatst bewerkt op: 08 October 2013, 15:16:20 door guest7823. Reden: tekst aangepast »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0