Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder  (gelezen 1463 keer)

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Gepost op: 05 september 2013, 15:06:06 »
Goedenmiddag.

Ik ben in het bezit van een S-Bahn stuurstandwagen van Minitrix. Deze heeft voor de front- en sluitverlichting nog gewoon 2 lampjes, resp. wit en rood.

Aangezien ik digitaal rij wil ik deze aanstruren dmv een decoder. Ik heb hiervoor een lenz LF100 functiedecoder.

Uiteraard de lampjes potentiaal vrij gemaakt. De zwarte draad op het draaistel achter en de rode op het draaistel voor gesoldeerd.
De blauwe draad, ik neem aan de massa draad, vastgezet aan het blokje waarin de lampjes steken. De gele-, resp de witte draad aan de contactpuntjes van het rode-, resp. witte lampje gesoldeerd.

De stuurstand op het programmeerspoor en de decoder wordt netjes uitgelezen.

Daarna de wagen op de baan gezet en geen brandende lampjes. Geen rode- en geen witte. (Uiteraard wel,via de IB, het adres ingegeven.  ;) )

Wel wordt de dekoder heel erg heet.

Ik doe dus iets fout, denk ik.  Wie kan mij op weg helpen ?

Bedankt vast,
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21632
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2013, 15:08:26 »
Welk rijtuig is het precies. Een fotootje helpt ook altijd wel. Maar als er analoog sprake was van lichtwisseling, dan zaten er ook diodes in. Die heb je verwijderd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2013, 15:14:04 »
Weet je zeker dat de lampen potentiaalvrij zijn? Zit er niet ergens nog een verborgen verbinding tussen de stroomafnemende draaistellen en het blokje waar de lampen in steken?
De blauwe draad is wel de massa, maar dat is in dit geval de plus.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2013, 16:16:30 »
Hallo Henk en Klaas.

Dank voor de snelle respons. Dit verdient ook een snel antwoordt. Kom er vanavond meteen op terug.

Groetjes,
Fred
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #4 Gepost op: 05 september 2013, 19:44:27 »
Hallo Henk en Klaas.

Ik was nog een antwoordt verschuldigd. Ik ben de aansluitingen en de decoder is wat verder gaan bekijken en was niet zeker of de decoder nog wel 100% was.  Ik heb nog een functiedecoder liggen van Digirails, art.nr. DR80015. 

Deze decoder heeft een rode, zwarte draad voor de gebruikelijke verbindingen. Die heb ik ook zo aangebracht. Verder de normale witte en gele die ik ook op de normale wijze heb aangebracht.  Tenslotte beschikt de decoder over een groene en blauwe draad.  En nu raak ik de weg kwijt.

Op het schema van deze decoder staat bij het aansluiten van gloeilampjes dat je de gemeenschappelijke " blauwe " draad via de lampjes moet aansluiten op de " groene" draad, via " AUX1" naar de decoder.

Waarschijnlijk is dit heel logisch als je deze " taal" spreekt, maar ik, als analfabeet op dit technisch gebied zegt het mij totaal niets.

k kom een heel eind, maar niet helemaal. Is het mogelijk om in "Jip en Janneke taal"  voor mij aan te geven hoe ik hier mee verder moet ?

Bedankt vast voor de moeite.

Groetjes,
Fred.
 
 
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21632
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2013, 20:01:22 »
De witte, gele en groene draad zijn allemaal functieaansluitingen. De blauwe draad is de gemeenschappelijke aansluiting voor alle functies. Je sluit een lampje dus altijd op de blauwe draad aan en verder op één van de functieaansluitingen. Voor verlichting wordt standaard wit en geel gebruikt. Die twee aansluitingen zullen standaard ook op de lichttoets op je centrale reageren (f0) en rijrichtingafhankelijk zijn. 
Groen is standaard een gewone aan/uit en zal standaard op functietoets f1 reageren. Het mooie van een moderne functiedecoder is dat je dat allemaal naar eigen inzicht kan aanpassen, maar dat is in dit geval niet nodig.

Als je wit op de rode lamp, geel op de witte lamp en beide lampjes op blauw aansluit zou het moeten werken. Zorg er dus wel voor dat er geen verbinding tussen stroomafname en lampjes meer is en dat er ook geen directe verbinding tussen blauw en een functieaansluiting kan ontstaan.

Maar welk rijtuig is het nu en je weet zeker dat het gloeilampjes zijn en geen leds?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2013, 21:07:57 »
Henk,

Dank voor je antwoordt. Het lijkt zo simpel, zoals je het beschrijft.  Ik dacht dat ik het, in eerste instantie met de decoder van Lenz zo had aangesloten. Maar ik ga verder kijken en kom hier een dezer dagen nog wel op terug. (Eerst moet de temperatuur wat naar beneden  ;)

O ja, het is zo'n type wagen, met een wit en rood lampje,
Zie deze link
http://www.haltiner-online.ch/index.php/steuerwagen-ew-iii-von-minitrix

groetjes,
Fred. 
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21632
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2013, 21:26:42 »
Je bent de Duitse taal machtig genoeg Fred? Ze hebben het daar over een massaverbinding die moet worden verbroken. Ik denk dat er een verbinding is tussen de messing lamphouders en het chassis. Na verbreken moet je een stroomdraad van de decoder weer met het chassis zien te verbinden. De auteur heeft een schroefdraadje gemaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2013, 15:22:48 »
Hallo Henk,

Ik ben de Duitse taal wel machtig. In mijn geval is er geen verbinding meer tussen het blokje dat dient om het rode en witte lampje in te schuiven en te huisvesten. Die heb ik al onderbroken. er was nl. een verbinding tussen dee lampjes houder en het draaistel. Sterker nog; als ik een stroomverbinding maak tussen enkel het voetje van het lampje en het lamphuisje, via een trafo, dan brand het lampje ook gewoon. Ten bewijze, dacht ik dat het blokje waar de lampjes is zitten, nergens mee verbonden is, dacht ik zelf.

En ik heb ook de blauwe draad verbonden met dit blokje. Het zou dan toch moeten werken, dacht ik.

Groetjes,
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #9 Gepost op: 06 september 2013, 20:06:10 »
Ten bewijze, dacht ik dat het blokje waar de lampjes is zitten, nergens mee verbonden is, dacht ik zelf.
Maar daarmee heb je nog niet bewezen dat de verbinding tussen het blokje en het draaistel verbroken is. Of het moet zijn dat ik je verkeerd begrijp.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #10 Gepost op: 06 september 2013, 21:27:26 »
Ja Klaas, dat is inderdaad zo.

En ook voor Henk; het werkt nu. Probleem is dat je bij die functiedecoders van Digirails niet de mogelijkheid hebt die uit te lezen via het programmeer spoor.  Die blijft een foutcode geven. Jammer, maar erg gebruiksonvriendelijk.

Groetjes en bedankt,
Fred

N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #11 Gepost op: 06 september 2013, 23:54:37 »
Dan ben ik wel benieuwd wat je veranderd hebt waardoor het nu wel werkt.
In het begin vertelde je dat de decoder erg heet werd. Is dat nu ook over?

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Sluitverlichting stuurstand met functiedecoder
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2013, 13:09:35 »
Hallo Klaas.

Lees onderstaand bericht van mij:

Hallo Henk en Klaas.

Ik was nog een antwoordt verschuldigd. Ik ben de aansluitingen en de decoder is wat verder gaan bekijken en was niet zeker of de decoder nog wel 100% was.  Ik heb nog een functiedecoder liggen van Digirails, art.nr. DR80015

Deze decoder heeft een rode, zwarte draad voor de gebruikelijke verbindingen. Die heb ik ook zo aangebracht. Verder de normale witte en gele die ik ook op de normale wijze heb aangebracht.  Tenslotte beschikt de decoder over een groene en blauwe draad.  En nu raak ik de weg kwijt.

Op het schema van deze decoder staat bij het aansluiten van gloeilampjes dat je de gemeenschappelijke " blauwe " draad via de lampjes moet aansluiten op de " groene" draad, via " AUX1" naar de decoder.

Waarschijnlijk is dit heel logisch als je deze " taal" spreekt, maar ik, als analfabeet op dit technisch gebied zegt het mij totaal niets.

k kom een heel eind, maar niet helemaal. Is het mogelijk om in "Jip en Janneke taal"  voor mij aan te geven hoe ik hier mee verder moet ?

Bedankt vast voor de moeite.

Groetjes,
Fred.
 
 



Groetjes
Fred
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.