Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume  (gelezen 1470 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Gepost op: 04 september 2013, 01:46:32 »
Dag dames en heren,

Ben al een poosje de gelukkige bezitter van een Artitec DE1 met Loksound 3.5.

Standaard maakt dat ding net zoveel kabaal als een echte lijkt het wel, dus CV aangepast en algemeen volume is veel lager. Probleem opgelost zou je zeggen? Ja en nee...

Er is standaard wat ruis in het ding maar aangezien dit niet zachter word afgespeeld is de ruis op lagere volumes veel duidelijker te horen. ook verschillende klikjes tussen de geluidsamples zijn duidelijk te horen en storend.

Dus de vraag: kan ik er simpelweg een potmetertje tussen zetten? Gewoon een draadje van de luidspreker los en een regelbare weerstand er tussen? Geen idee of dit kwaad kan (de decoder krijgt een hogere weerstand dan normaal op dit deel) of dat het nog slechter geluid op gaat leveren. Ook weet ik niet hoeveel ohm ik zou moeten proberen.

Groetsels,

Robert (aka Biesje, gesel van... nou ja, bijna iedereen wel...)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #1 Gepost op: 04 september 2013, 01:51:19 »
Zou je de luidspreker niet wat kunnen dempen door die wat af te dekken met een propje watten of zo.

Sander

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #2 Gepost op: 04 september 2013, 08:00:29 »
Volgens mij zijn er meer volumeinstellingen dan allee het algemene volume. ik zou zeggen, speel er eens mee. Afdekken van de speaker hoewel een methode maar volgens is dit niet echt nodig en mis je dan wel details.

Groet, Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #3 Gepost op: 04 september 2013, 21:55:14 »
Ik kan het geluid zachter zetten met de 'master volume' zeg maar. en daarnaast 4 andere detailgeluiden zachter zetten. Ik wil dat het ding minder herrie maakt in totaal. En niet alleen 4 geluidjes. Tevens heb je dan hetzelfde effect: bestand word zachter afgespeeld maar de ruis blijft.

Ik had gehoopt dat ik er gewoon een potmetertje aan kon solderen. Maar ik ben bang om het te verkl%^ten :(

Dempen met watten is een optie maar dan gaat het geluid vervormen ben ik bang.

Bedankt voor het meedenken :)

Mvg,

Robert

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #4 Gepost op: 04 september 2013, 22:23:21 »
Robert,

Als je alleen maar bang bent voor vervormen, maar je weet het niet echt, dan is dat een reden temeer om het eens te proberen. Natuurlijk geen grote prop watten tegen de conus drukken, maar bijvoorbeeld een wattenschijfje zevend voor de speaker hangen - wellicht niet eens 100% afdekken. Mocht het niet voldoende werken, dan haal je het watje gewoon weer weg.

Sander



zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2013, 13:35:14 »
Je zou ook eens nadat je de decoder digitaal al met teleurstellend resultaat hebt zachter gezet, het met een weestandje tussen speaker en decoder kunnen proberen. Misschien vervormt het geluid dan minder? Ik weet het, een ietwat knullige oplossing voor een aantal mensen. Maar als t werkt.....
« Laatst bewerkt op: 05 september 2013, 13:36:47 door zuylen »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #6 Gepost op: 05 september 2013, 15:18:48 »
De vervorming treed m.i. op bij het speakertje. Dat gaat trillen in het ronde kastje... als je het geheel goed vastzet is het eigenlijk altijd verholpen.

@Andre: waarom een weerstand als je tig-CV's ter beschikking hebt om het volume zeer nauwkeurig te regelen? Met het risico dat, als je niet weet wat je doet, je de decoder opblaast?

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #7 Gepost op: 05 september 2013, 15:42:20 »
Dat is dus ook mijn vraag: kan ik dit zomaar doen? Vindt de decoder dit fijn? Met een weerstand in serie (potmeter of een 'vaste') wordt de totale weerstand hoger. Kan de luidspreker uitgang dit aan?

@Ronald: het probleem is dus de ruis als ik het geluid zachter zet met de lokprogrammer. Zie mijn originele bericht. Als het volume op max staat dan word de ruis gewoon overstemt door het lawaai, maar zet je het geluid zachter dan is er een moment waarop de ruis op gaat vallen, bijvoorbeeld bij de toeter. Die doet normaal TOET!beetje ruis maar maak je de toeter zachter dan krijg je dit: beetje toet en beetje ruis die nu net zo luid is als de toeter en dus irritant is

Geluid is leuk maar moet van mij in verhouding staan tot de 1:87 afstand waarop ik luister. Dus als ik 2 meter bij mijn model vandaan sta dan is dat in het 'echie' 174 meter. En dan moet het geluid ook 174 meter (ongeveer, ik ga geen decibellen meten en met een meetlint aan de slag) ver weg klinken. Dat betekent dus ook dat ik geen ruis wil horen van 2 meter afstand. het is irritant. De DE2 met Loksound 4 heeft dit niet of veel minder.

Ik ben een piet lut ik weet het. Maar als het beter kan dan wil ik dit graag.

Als er dus iemand is die zegt 'ja hoor dat is geen probleem, een paar ohm extra weerstand ertussen maakt niet uit voor de werking' of 'Neeee! Niet doen! Er komt kortsluiting en Higgs bosonen gaan ontsnappen en maken miniatuur zwarte gaten en deze trekken de DE1 uit elkaar en zorgen er tevens voor dat de ruimte tijd vervormt en de Muppet Show nooit bestaan heeft!'

Ik wil dat risico natuurlijk niet zomaar nemen. Wat moeten we doen zonder Muppets? :(

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 05 september 2013, 15:48:14 door Biesje »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #8 Gepost op: 05 september 2013, 17:31:08 »
Als de ruis zo prominent aanwezig is dat je daarmee het geluid bijna kunt overstemmen, lijkt het me zinvol eens uit te zoeken waardoor die ruis ontstaat. Normaal zou die ruis veel minder luid moeten zijn. Kloppen alle aansluitingen wel, maakt alles goed kontakt en klopt de impedantie van de luidspreker ?

Sander

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #9 Gepost op: 06 september 2013, 05:19:40 »
De ruis hoor je niet als alles op zijn hardst staat. Je hoort het juist erg duidelijk als het volume lager is gezet in de decoder.

Ik ga er van uit dat Artitec de juiste luidspreker heeft gemonteerd en alles netjes heeft gesoldeert. Overigens zit er nu een compleet nieuwe printplaat in van de dummy DE1 die nu in de aanbieding is. En zowel op de oude print als de nieuwe print is hetzelfde aan de hand: bij het afspelen van de samples op laag volume zit er vervorming ende ruis in het geluid.

Als ik een bevestigend of ontkennend antwoord heb op mijn vraag of ik er een (regelbare) weerstand tussen kan bakken dan zal ik de impedantie wel eens checken. Ik maak het ding liever niet te vaak open.

Bedankt voor het meedenken :)

Mvg,

Robert.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #10 Gepost op: 06 september 2013, 08:11:52 »
Voordat je zelf gaat experimenteren, zou ik eens met de jongens van Artitec gaan bellen/mailen. Wellicht weten zij raad?! Hun service is uitstekend.

Marco

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Loksound 3.5 te luid maar slecht geluid op lager volume
« Reactie #11 Gepost op: 06 september 2013, 08:17:06 »
Robert,

Alleen maar "er van uitgaan dat het goed is gemonteerd" lijkt me niet het meest sterke argument. Zonder de fabrikant ergens van te beschuldigen mag je zeker bij problemen vragen het geluid te kontroleren. Mijn advies is kontakt op te nemen met je winkelier of met Artitec.

Of een (regelbare) weerstand geplaatst kan worden, kun je alleen maar uitzoeken als je de specs kent van de decoder. Je voegt een weerstand toe en volgens de aloude wet van Ohm gaat er dus iets veranderen met spanning of stroom. Ook hiet is mijn tip om gewoon de winkelier of Artitec in te schakelen.

Sander