Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 12:59:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 12:05:28
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 11:26:31
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 11:05:52
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:51:37
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20

Auteur Topic: Update van Roco Multimaus  (gelezen 29823 keer)

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
Re: Update van Roco Multimaus
« Reactie #75 Gepost op: 02 December 2013, 11:51:40 »
Moet je hiervoor een afspraak maken bij desbetreffende winkel? Blijven alle gegevens aanwezig in de MM of dien ik het een en ander voor te bereiden? Dank alvast.
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #76 Gepost op: 02 December 2013, 12:00:43 »
Is het mogelijk om Itrain en de Multimaus te combineren via dat ene printje van Karst en Wim ?

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

FHJ Seller

• Offline Offline
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
« Reactie #77 Gepost op: 02 December 2013, 12:42:23 »
Roelco en andere lezers,

Ik heb hier niet gesproken over wat we allemaal voor oplossingen hebben om met een startset van ROCO in combinatie met andere hardware.
Bv. de Genli met de s88 interface( F. Canada, Pows Site), enz. s88XpressNetli (Wim Ros) en zelfs met de Lenz LI100 interface.
De ROCO Maus2 en de MultiMause in combinatie met de Lenz set, Nanox(-S88), en alle andere centrales zelfbouw of gekocht.

Ik heb alleen verheldering willen geven over de beperkingen van de Maus2 en de Multimause, welke voortkomen uit de software in deze handregelaars.

Ik ben geen voorstander van koppelverkoop zoals door ROCO gedaan wordt met de besturing systeem.
Maar wat men gebruikt is een keuze van elk persoon of vereniging

Bedenk dat een startset van ROCO uitgebreid met de Genli en de S88 interface van Paco, s88XpressNetli Wim Ros.
Ongeveer op een zelfde kostprijs uit komen als een besturing set van een andere producent

Deze kennen de beperkingen niet van de ROCO centrale (MultiMause).

Deze draad ging over het updaten van de ROCO MultiMause en de verwachting wat we er (meer) zouden kunnen.

Nog een keer het gevonden antwoord op de ROCO site

Je kunt nu met de MultiMause (rood V1.03) CV adressen lezen en schrijven vanaf CV1 tot en met CV1024.
Een er worden weer verschillende taal; pakketen aan geboden

Kan mij niet aan de indruk ontrekken dat dit ROCO op dit moment goed uitkomt, want hij is ook aan de nieuwe Z21/z21 centrale interface te gebruiken als regelaar.
Zou toch storend zijn als de verkoop van de Z21/z21 stagneerde doordat op verschillende site bekent werd gemaakt dat je met Z21/z21 in combinatie met de MultiMause geen cv boven de 255 kunt programmeren niet ?

Om discussie hierover te voorkomen met de software versie 1.03 is dit dus wel mogelijk in combinatie met de Z21/z21, bevestigd door ROCO voor wat dit waard is.

Door deze software update is de gebruikswaarde binnen mijn vereniging TCM verdubbeld hiervoor dank ROCO.

In mijn voorgaande berichten heb ik hiervoor 2 keer de vraag moeten stellen aan ROCO.

Het eerste antwoord was niet correct, Je kunt hem niet updaten met de interface(10787), overigens deze was al aangekondigd in 2000 en leverbaar in 2004? Misschien nog wel later.
Was RocoMotion 5.5 niet het eerste software pakket wat mee geleverd werd we zijn nu blijven stekken op 5.9 A1,  Railroad & Co is nu bij versie 8 aan gekomen in 3 versies.

Het updaten kan allen gedaan worden met de MultiZentralePro (10786) of de Z21/z21

Het tweede antwoord voelde men zich schijnbaar toch iets schuldig, gezien het feit dat ik ze mocht opsturen naar ROCO voor een kosteloze Update,
Bij inventarisatie binnen mijn vereniging 45 exemplaren.
We hebben hiervan om verschillende reden geen gebruik gemaakt, toch maar de dure oplossing gekozen door het aankopen van een MultizentralePro set in Badhoevedorp.

Dank mede forum gebruiker Piet voor het beschikbaar stellen van de Software welke op de ROCO /Fleischmann Site al niet meer beschikbaar is (MMP_BootLoader.exe).

Artikel is nog leverbaar bij Fleischmann (866702 en 686703) echter nu al geen ondersteuning meer, niet netjes ROCO/Fleischmann.
Hoelang zal de MultizentralePro(10786)  nog te koop zijn?
Uiteraard weet ROCO hierop het antwoord.

ROCO de leverancier van zeer mooie modellen en aanverwante producten, welke artikelen soms vergruist worden op verschillende Site voordat we ze van dicht bij hebben kunnen bekijken of in de hand gehad hebben.

Wij bij TCM gebruiken de MultiMause met veel plezier, ondanks zijn beperkingen nu dan met de V1.03, echter wel aan een Lenz centrale en LH100, Lenz Booster, wissel decoders, terugmelders, Pows Boosters CDE, Servopoints, RS8, Genli interfaces, LDT keerlus modules

Iedereen veel bouw en rij plezier met zijn keuze van aansturing en rijdend materiaal.

En wederom
“Ach het blijft natuurlijk maar een (duur) speelgoed artikel.”

Mvg
Frans
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #78 Gepost op: 02 December 2013, 12:46:01 »
Zijn er problemen te verwachten als er straks muizen die wel geupdate zijn en muizen die nog met de oude software werken samen gaan werken bv. bij gekoppelde module banen ?

FHJ Seller

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 02 December 2013, 12:50:52 »
Tot nu toe zijn er geen problemen geconstateerd bij gemengd gebruik van de versie v1.02 en v1.03.

Zou persoonlijk de v1.03 altijd als master gebruiken.

De grootste wijzeging zit in het kunnen lezen schrijven van Cv 1 t/m Cv1024, programmeer modus

mvg
Frans
Mvg Frans
TCM modelbaan.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 02 December 2013, 13:03:27 »
Is het mogelijk om Itrain en de Multimaus te combineren via dat ene printje van Karst en Wim ?

Als Itrain lenz ondersteund, en dat doet die volgens mij, dan zou het geen enkel probleem moeten opleveren.

...
Bedenk dat een startset van ROCO uitgebreid met de Genli en de S88 interface van Paco, s88XpressNetli Wim Ros.
Ongeveer op een zelfde kostprijs uit komen als een besturing set van een andere producent

Dat ben ik toch echt niet met je eens. Heb zelf 2 roco MM's en die hebben me eigenlijk 2 keer niets gekost.
Beide uit een startset.
Eerste set was een volledige startset. lok, aantal personen wagens, rails en MM van roco.
Ging mij om de lok, en de prijs voor de complete set was goedkoper dan als ik een soortgelijke lok los zou kopen. Dus de wagens en de MM waren eigenlijk gratis. Lok was daarbij ook nog eens digitaal. En de losse lok zou dat niet zijn geweest.
Later op een beurs nog een keer zelfde lok type ( ander nummer ) gekocht met decoder voor ongeveer dezelfde prijs als de volledige set ruim 1 jaar eerder.
Tweede set was lok met rails en MM set. (wagons waren los verkocht ) Set gekocht om de lok. En een soortgelijke lok los
koste me net zo veel als nu de gehele set. Dus de MM gratis.

Dus heb ik nu eigenlijk 2 MM's die me helemaal niets gekost hebben. Vervolgens z'n losse interface gekocht, en dus voor een kleine 4 tientjes heb ik een compleet digitaal systeem wat via de computer automatisch rijden kan.

Enige nadeel van deze combinatie is dat je voor een update elders terecht moet. Want die hogere CV's kunnen programmeren is wel een must met de nieuwe roco sound loks. Maar daar kom ik ook wel overeen zonder z'n duur nieuwe versie van roco te moeten aanschaffen.

Als de planning goed gaat is dat morgen geregeld in Apeldoorn :).

Groet,
Roelco

henk

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 02 December 2013, 13:28:20 »

Geef dan eens een voorbeeld van een systeem met dezelfde mogelijkheden voor de prijs van een MM plus s88XpressNetli?  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

FHJ Seller

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 02 December 2013, 15:14:38 »
De kern van de zaak is niet hoe goedkoop je eigen systeem hebt samen gesteld.

Hoe gaat ROCO om met toch wel prijzige digitale componenten, garantie en ondersteuning.

Levering 10787 interface ongeveer 2004 +/- € 200,00
vervangen door de 10786 ongeveer te kopen voor +/- €200,00
De uitgebrachte MultizentralePro set +/- €500,00 Nu al niet meer ondersteund.

Ik heb hier nog een MultiMaus v1.00, ja echt was een van de eerste kopers van het nieuwe systeem.
Deze kan niet worden geupdate, Antwoord van ROCO Koop maar een nieuwe set.
De versie 1.01 zat vol fouten, dus maar snel een Update naar 1.02 hiervoor moest wel de interface 10787 beschikbaar zijn.
En nu de update v1.03 nagenoeg gelijktijdig met het uitbrengen van de z21 startsets, mogelijk met als reden het kunnen lezen en programmeren van de CV boven de 255 met de Z21 wel kan.
Dit was trouwens mogelijk via een omweg als de decoder leveranciers dit verwerkte in de firmware van de decoder (Cv 96 t/m Cv 99)

En niet te vegeten 10761 eerste levering met vast snoer, niet bestand tegen sluiting die lang duurde
al gauw vervangen door in ander uitvoering onder het zelfde nummer, met voedingsplug.
de10762 booster gelijk de 10761 kwaliteit.
Opgevolgd door de 10764 welke een zwaardere uitgevoerde eindtrap heeft en
de booster 10765 met zwaardere eindtrap.

Ik heb er hier nog wel een aantal defecte liggen allemaal met een uitgebrande eindtrap.
Repareren niet de moeite of onmogelijk.
Ik weet het je koopt ze gemiddeld voor €25.00 op Ebay, Marktplaats, beurzen  enz.
Een complete startset voor €75-100 inclusief trafo de ROCO uitvoering, de Fleischmann uitvoering zie je eigenlijk niet.

Nooit afgevraagd waarom ze zo goedkoop worden aangeboden?
Een startset van +/- €200,00 verkoop
Uit elkaar gehaald
Digitaal systeem  €75-100
Lok €75-100
Wagons €50-75
Is al meer dan de verkoop prijs van de startset
Rails set €25
Er zijn zelfs handelaren die de lege verpakking nog verkopen voor €25

O ik heb de z21 ook al gezien voor €189,00 tot €219,00  doe de lok en de wagons enz. er bij
van bovenstaand voorbeeld.
De set heeft zijn geld op gebracht.
Komende uit een startset van +/- €399.

Ik geef ze geen ongelijk hoor, handel is handel en tevreden klanten toch.. 

Niet vergeten koop je nu een startset met de z21 voor +/- €350,00 en je bezit niet een Ifone, Ipad.
of die je bezit wordt niet ondersteund, moet deze nog wel even worden gekocht +/- 100,00.

Is er al een uit gebreid systeem dan kun je volstaan met een z21 uit een startset maar deze is net zo beperkt als een 10764 centrale.

Bevalt de z21 is de verwachting van ROCO dat je gaat update naar de Z21 Set € 399,00
en als herbeginner een Startset met Z21 €500,00 

Even opgezocht de z21 mist al die leuke uitbreidingen van de Z21 heeft allen een terugmeld bus(10787) en 2 Xpress_net (MultiMause) aansluitingen.
Je krijgt er wel een router bij.
Web site ROCO

Die z21 Version für Einsteiger (weiße Box, kleines z bei z21) verfügt über die gleichen Features wie die Z21 für Experten,
nur bestehen kleinere Anschluss- und Konfigurationseinschränkungen. So entfallen LocoNet, CAN-Bus, eine X-Bus-Buchse,
er Sniffer-Bus, die Programmierendstufe und der Programmiergleisausgang sowie die Gleisspannungseinstellung.
Einfach aufbauen und mit Ihrem Smartphone oder Tablet-PC abfahren – auf ein faszinierendes Hobby und ein einzigartig neues Fahrerlebnis mit z21.

Ik persoonlijk zou dan gaan voor de Z21
Toch maar niet, ik heb Lenz met de USB IP interface, Ipad, Ifone en bestuur mijn N-baan al 2 jaar met deze artikelen. en Koploper net als de Club-baan
Ja wij TCM hebben Paul  Haagsma  wel een donatie gedaan al is dit al weer enige tijd geleden.     

Ik hoop dat de Z21/z21 een succes wordt voor alle gebruikers, dan blijft ROCO ten minste ondersteuning geven voor dit systeem.
De kreet “Voorbereid voor de toekomst” wordt door ROCO mijn inziens wel eigenlijk erg makkelijk gehanteerd bij elke nieuwe aankondiging.

Het is dan jammer voor alle gebruikers van de wat oudere systemen die het zelf maar moeten uitzoeken.

Goedkoop kan uit eindelijk wel duur uitpakken als er geen ondersteuning meer is.

ROCO wisseld wel erg makkelijk van toeleverancier:
Lenz Digital 1 systeem
HKE Decoders en Multimause Systeem
ESU decoders (SOUND)
ZIMO decoders (SOUND)
Uhlenbrock decoders (wisselstroom locs)
Z21/z21 ?

En als een systeem je voldoening geeft hoef je natuurlijk niet mee te gaan met de nieuwste ontwikkelingen van een producent.

Uiteindelijk gaat het om de totaal gecreëerde model illusie en niet waarmee je die verwezenlijk hebt.
En dat mag toch wat kosten.

En wederom
“Ach het blijft natuurlijk maar een (duur) speelgoed artikel.”

Ik gebruik de Lenz Set 100 +/- €355
Interface USB und Ethernet Interface  +/- €129, 00
Of de lenz set 90 met draaiknop  +/- €249
Nieuw Lenz set 01 +/- €129.00

INTELLIBOX II +/-€369 kun je de S88 modules blijven gebruiken
Zelfbouw van de NANOX-S88 van Paco  -/+ € 100,00

En als een systeem je voldoening geeft hoef je natuurlijk niet mee te gaan met de nieuwste ontwikkelingen van een producent.

Uiteindelijk gaat het om het totaal gecreëerde model baan  illusie en niet waarmee je die verwezenlijk hebt.
En dat mag toch wat kosten?

En wederom
“Ach het blijft natuurlijk maar een (duur) speelgoed artikel.” de model Baan

Mvg
Frans

« Laatst bewerkt op: 02 December 2013, 15:26:32 door FHJ Seller »
Mvg Frans
TCM modelbaan.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #83 Gepost op: 02 December 2013, 15:21:00 »
Wat wil je nou eigenlijk?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

henk

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 02 December 2013, 15:27:54 »
Nou, da's een heel verhaal.  ;)
Maar ondertussen kun je voor pakweg €120 een compleet systeem van MM, computerinterface en terugmeldaansluiting aanschaffen. Er is niks met dezelfde kenmerken dat financieel maar in de buurt komt. De 10764 is nu ook weer niet zo uitzonderlijk kwetsbaar en wat valt er verder nog aan te ondersteunen? Desnoods hou je er eentje in voorraad.

Ben je de beperkingen zat, dan kun je de MM ook nog aan iedere set met een Xpressnetaansluiting koppelen (Lenz z21, Z21, zelfs dat Hornby ding) en met de update dan weer wat meer mogelijkheden.

Hier inmiddels ook een Lenz hoor. Handig, die 5A stroom, scheelt een booster(overgang), maar verder gewoon met de MM en die S88lidinges. Toch maar eens de MM updaten.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2013, 15:30:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #85 Gepost op: 02 December 2013, 17:32:03 »
Moet je hiervoor een afspraak maken bij desbetreffende winkel? Blijven alle gegevens aanwezig in de MM of dien ik het een en ander voor te bereiden? Dank alvast.

Is er ook toevallig iemand die antwoord weet op mijn vraag? Thx, zie door de bomen het bos niet meer haha
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 02 December 2013, 17:33:35 »
Nee, ja en nee. ;D
Spoor 0 adept

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 02 December 2013, 17:38:03 »
@mudhen,

Of je een afspraak moet maken, zal waarschijnlijk per winkelier verschillen. Bij sommigen kun je zo binnenlopen, bij anderen hangt een bordje "behandeling alleen op afspraak" - net als bij de tandarts. Of je moet een nummertje trekken - zoals bij de slager.
Mocht de mail van MTE kloppen dan adviseer ik om rond 06:00 in je slaapzak voor de deur te gaan liggen, anders kom je die dag de Voorstraat niet meer in.

Je andere vraag wordt op de vorige pagina 2x beantwoord.

Sander

rjr

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 03 December 2013, 13:49:10 »
Net een update laten uitvoeren. Zonder afspraak, even snel tussendoor. Stelt niet zo veel voor z'n update uitvoeren. Ze vragen even welke taal, als je dan niet voor Nederlands kiest vragen ze het je nog een keer met duidelijk aangeven welke talen je dan krijgt als je Engels wilt, maar ook die is wel beschikbaar.
En daarnaast even staan kijken naar de nieuwste technieken in modelspoorland.
Zowel hoe het er in het "Model"echt uit ziet, als hoe het er uit ziet in bedrijf.
Maar ook even op een scherm gekeken naar de technieken er achter.
Wel flink sparen voor z'n model.

Maar beide MM's waren zo van een update voorzien. Enige voorbereiding, ze thuis in de tas stoppen zodat ik ze niet zou vergeten :).

Roelco

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 03 December 2013, 14:10:08 »
Frans.

Kijk deze maand eens in de RH, achteraan.
Daar staat een mooi systeem in ,ik ken het al veel langer,  analoog en digitaal door elkaar heen, nooit geen gezeur en je hebt de kosten zelf in de hand.
Ben al meer dan veertig jaar trouwe Roco fan, maar gaat miv. volgend jaar drastisch minderen door die rare prijspolitiek van hun.

En z21 is gewoon van Zimo, voor zolang als het duurt, komt er morgen weer een andere electronicaboer dan is het ook voor hun exit.
Ze weten daar in Oostenrijk van gekheid niet meer wat ze doen.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2013, 14:14:08 door vrijbuiter55 »