Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Wolzerdange, een Luxemburgs zijlijntje in de jaren 60.  (gelezen 70766 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Wolzerdange, een Luxemburgs zijlijntje in de jaren 60.
« Reactie #60 Gepost op: 19 September 2013, 09:21:12 »
Dit is echt een heel gaaf project. Kautenbach had al indruk gemaakt op Ontraxs,dit vervolg mag er ook wezen. Het huis van gipsplaten is overtuigend, goede kleurkeuze en goed uitgewerkt. Die gipsplaten heb je zelf gegoten in een mal, of ergens aangeschaft?

Groet,
Michel

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #61 Gepost op: 19 September 2013, 18:55:49 »
hey Floris,

die twijfel is nu wel weg, anders heb ik Styrodur genoeg voor de rest van mn leven ;D ;D merci voor je complimenten, hoe kom je eigenlijk aan je naam Tijgernootje? is wel een grappige naam

Och laten we het er maar op houden dat enige tijd terug ik me hier aanmelde op dit forum ik zowel aan het bier zat en die reclame voor tijgernootjes weer voor de zoveelste keer voorbij kwam.
Dus 1+1=5 vandaar ongeveer de naam  ;D
Wederom zijn de fotos weer om van te smullen,de bouw kunsten die je vertoont zijn voor vele een inspiratie als wel een frustratie omdat de meeste dit niet na doen.
Maar ja men zegt altijd,je kan niet alles hebben,voel ik me in dat daglicht toch behoorlijk "gen***d /te kort gedaan  :-\  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Krokodil68

• Offline Offline
    • Mijn levenswerk
« Reactie #62 Gepost op: 20 September 2013, 08:46:56 »
Morge allemaal,
Waar vind ik foto"s van Kautenbach??

Groeten Jeroen.

Daniel24

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 20 September 2013, 09:16:26 »
Wat dacht je van de afgelopen 4 pagina's van dit draadje! ::)

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 20 September 2013, 09:48:37 »
ney, da's een ander luxemburgs baantje hierboven :D

ik heb er niet heel veel foto's meer van, wel een mooie youtube opname van Dirk Achtien,
Kautenbach 2012 en Kautenbach expo (krijg de snelkoppeling er niet in, zucht..)

Tijgernootje; hahaha die is wel goed leuk gevonden, (ik zal niet vragen welk bier je aan t drinken was tijgernootje, en maar goed dat je geen zuurstokjes aan het eten was, of bloemkool, broccoli of.....) ik zal volgende keer ook eerst eens bier gaan drinken en me dan inschrijven, dat levert ongetwijfeld iets beters op dan wim1969 (wie is overigens wimmie, die was al bezet)
sneeuwregen, we kunnen wel een draadje beginnen, hoe kom je aan je inschrijfnaam.

Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Daniel24

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 20 September 2013, 09:52:56 »
Allereerst Excuus, dacht dat Kautenbach gewoon je naam op modelspoormagazine was..... :-\

Mooie foto's weer! (y) Ik kwam op sneeuwregen toen het een paar jaar geleden in maart van die sneeuw viel die zo nat was dat het haast regende. Dus moest me net ergens inschrijven en dacht waarom niet. We doen Sneeuwregen! ;D

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 20 September 2013, 11:00:28 »
hoi Sneeuwregen, Kautenbach is idd mn naam daar, toen ik me daar inschreef was ik druk met Kautenbach, vandaar, dus je had helemaal gelijk
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 20 September 2013, 20:23:04 »
Zuur stokjes en broccoli en aanverwant spul werkt niet zo creatief  ;D
Dus idd gewoon simpel denken in evt een combi van bier+evt tv reclame dr bij,doet wonderen  :P
Wederom fraaie plaatjes  (y)
Met vr gr

Floris

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 22 September 2013, 13:10:16 »
Ik ben inmiddels ook bezig om een grote achtergrond te bestellen. Ik doe dit bij Jowi. ik dacht eerst een uitstapje te maken naar de achtergronden van Auhagen, best mooi, maar die zijn te mat, en te laag.

Om een combinatie/op maat gemaakte achtergrond goed te krijgen lever ik iom Jowi een rastertekening aan van de modelbaan.
Dmv dit raster van 10 bij 10 cm kun je goed aangeven hoe hoog de horizon moet komen, waar evt extra boomgroepen moeten komen, maar bijvoorbeeld ook waar het klooster van Clervaux ingevoegd moet worden. Dit klooster heb ik op een vorige achtergrond laten invoegen ivm het Luxemburgse thema.
 In dit geval komt ie langs het rechter en middendeel van de baan, het linker deel voorzie ik van een andere achtergrond. Er loopt een riviertje (de Wuelzerbech) voor het station langs. Daar waar deze tegen de achtergrond aanloopt wil ik een insnijding in de bergformaties, zodat het lijkt alsof de beek/rivier door dat dal loopt. Verder wil ik de hoogte vd achtergrond tpv de kerk ook wat lager hebben zodat de torenspits met de punt van het dak nog tegen de lucht afsteekt, geeft meer diepte.

de dikke zwarte lijn is de contour van de bergen/horizon van de achtergrond ,daarboven een blauwe lucht (is een keuze bij Jowi, je kunt ook wolkenluchten ect nemen)
De groene lijnen met de boompjes en de huizen/kerk is de contour van de baan zelf.
Ik bestel een extra lange achtergrond in 1 stuk tbv een volgende baan. De totale lengte wordt 7,75 meter, de hoogte 70 cm. Kwaliteit is zo zwaar mogelijk papier, UV bestendig. 

wordt vervolgd..

Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 22 September 2013, 16:13:47 »
Dat wordt een flnke lap achtergrond zeg  :o
Met vr gr

Floris

Ed van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 22 September 2013, 22:24:05 »
Heel herkenbaar dat Kautenbach (ligt ongeveer 8km van mijn woonplaats), al is er in de Loop der tijd heel veel veranderd ;)

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 23 September 2013, 19:01:57 »
he tijgernoot :D Floris,

wordt idd flink, ik had el ff PM contact want het is best een kostbare print zo, probleem bij mij is n beetje dat ik geen goede geschikte thema foto's heb van een berg/rots achtige achtergrond beetje Frans. of nog bete Luxemburgs getint (hint hint hahah) vandaar dat ik bij Jowi terecht kom. Je kunt ook als je zelf een goede grote foto hebt eea op cancas oid drukken. De achtergrond komt op een rol aan, ik plak er dan aan alle randen dikke tape op en vervolgens om de circa 50 cm klitteband, die dan ook weer op m frame zit(uitleg volgt nog) Da's handig bij opbouwen en afbreken, je rolt eenvoudig de achtergrond uit en klit hem vast. Ik hou bij het formaat alvast rekening met een volgend project die op stapel staat

Ed, waar staat jouw huis? Wiltz? Prachtige omgeving
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Ed van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 23 September 2013, 20:23:05 »
Goesdorf Wim, inderdaad, een heerlijke omgeving :D
Heb ook wel eens na zitten denken om Kautenbach na te bouwen Maar dan van deze tijd. Gewoon een heerlijk baanplan, aan beide zijden verdwijnt het spoor in een tunnel en een zijlijntje met wat rangeermogelijkheden ;)

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 27 September 2013, 09:24:09 »
jep, Kautenbach is werkelijk prachtig, mooie omgeving, en een compact sporenplan. I zou het zo nog een keertje bouwen ;)

Hierbij de vorderingen van de achtergrond. Ik ben al meer achtergronden verzameld in de loop van de jaren van Jowi. Het is altijd goed zoeken welk thema/opbouw je wilt hebben, klinkt eenvoudig, maar de onderstaande foto's geven de mogelijkheden weer war een achtergrond doet. foto van het zelfde standpunt, maar met een verschillende achtergrond.
Verder wil ik de achtergrond ook gaan gebruiken voor een volgende baan met Frans thema, jaja plannen genoeg (sterker nog....) Deze baan wordt ongeveer 7,5 meter lang, vandaar de totaal lengte en het thema van de achtergrond.

Voor mn huidige baan zal deze nieuwe achtergrond niet helemaal gebruikt worden, alhoewel het wel zou kunnen. (links van 2,75 meter wordt nu niet gebruikt, de berg die hier als contour staat is de berg met daarop het landhuis..)

Jowi zet een raster over het ontwerp, en tekent vervolgens het door mij aangeleverde raster in. Met name de aansluiting van het riviertje komt erg nauw. Ik heb zelf aangegeven welke achtergond tpv het riviertje moet komen, in dit geval Jowi R20. Jowi zet vervolgens de betreffende achtergrond op zn plek, en ontwerpt op basis van standard achtergronden (maar ook eigen thema's) een complete achtergrond,  die je in concept toegestuurd krijgt. hierop meet ik uit of eea klopt, voor zover mogelijk, en geef aanpassingen door. Uiteindelijk ontstaat dan het volgende resultaat. De beide bergen op de achtergrond zijn voor het Luxemburgse landschap wel wat hoog, maar ik heb er toch voor gekozen ze op te nemen, vanwege de toekomstige Franse baan en omdat een extra laag heel veel diepte in de achtergrond geeft.
Het kasteel op de achtergrond komt direct achter het stadje, nog ff uitmikken hoe eea exact aan te sluiten, die gebouwen staan nog niet helemaal definitief om die reden. Wel heeft Jowi ook al op verzoek tussen 3,5 m en 4,5 m een bomengroep geplaatst die achter de bomen komt links achter het station. Ook bijgevoegd enkele foto's van het station.

Voor een totaal overzicht van de baan, zie blz 1: daarop staat het plan vd baan, en de schetsen van het station

verschil in achtergronden, foto's 1 en 2:

het station van Wolzerdange, op de voorgrond, de bedding van het riviertje de Wuelzerbech deze stroomt op het rechter deel naar de achtergrond, ff goed uitmikken met de achtergrond.. wel heb ik erop gelet dat de aansluiting van het beekje nagenoeg wegvalt, vandaar de kronkels en de brug, dit geeft ook weer meer diepte in de baan zelf   (damn wat reageert de site traag./niet meer >:( >:(.)

« Laatst bewerkt op: 27 September 2013, 09:31:43 door Wim1969 »
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 27 September 2013, 09:29:38 »
nou, eens kijken of het nu sneller gaat, ja, ik tikte de teksten in, maar kon ondertussen koffie drinken, en dat terwijl ik toch geen echt snelle typist ben, enfin, zal wel door de foto's komen..

Hierbij dan de laatste foto's van de achtergrond. Een doorkijkje ter plaatse van de kerk. Op de foto's van het station hierboven hangt de achtergrond die Jowi eerder heeft gemaakt, daarin geplakt het klooster dat boven Clervaux staat, prachtige omgeving, voor ed denk ik herkenbaar. We gingen wel wandelen van Kautenbach naar Clervaux (die wandeling kent Tjalling nog wel denk ik) en dan kom je vlak voor Clervaux over een bergkam, met dit uitzicht op het klooster. Hierbij de achtergrond met het raster erin,

Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol