Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
Schrootplaats door defender
Vandaag om 23:32:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen  (gelezen 12736 keer)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2013, 16:48:31 »
hallo wes, zonde van al je inspanning.In mijn tijd dat ik nog wel eens auto,s enz spoot eenmaal overkomen door een fout bij de verfboer. Tip van mij; haal alles eraf want het kan blijven kwarren bij opnieuw spuiten .


mvg aad

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2013, 17:18:18 »
Er is inderdaad éérst een primerlaag op gegaan, vervolgens met humbrol-verf een (te donkere) laag overheen gegaan, en vervolgens zonder op te schuren met een andere primerlaag eroverheen.

Acrylverf en Alkydverf verdragen elkaar niet, je krijgt direct deze chemische uitspattingen (craquelé). Gewoon niet combineren dus, en met universele primer uitkijken zolang-ie niet helemaal is uitgehard. Met schuren of niet heeft het niets te maken. In jouw geval heeft het oplosmiddel in de primer gereageerd met de Humbrol (alkyd)verf. Als je de primer eerst goed laat drogen, kan er wel alkyd/terpentine/wasbezine-verf overheen (tenzij de verpakking van de primer zegt 'dit is acrylverf',  dan dus niet).
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2013, 17:21:01 door janw »

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2013, 18:05:40 »
GOEDGLOEIENDE *scheld kei- en keihard*

Dacht ik na de domme fout er goed vanaf te zijn gekomen door het dak netjes af te schuren en opnieuw te doen, wat overigens goed ging, en vervolgens deze middag alvast wat transfers te plakken, wat goed ging.

Als allerlaatste wilde ik de transfers fixeren met 'blanke lak' van de Action. Toen ik na het spuiten nog eventjes de gebruiksaanwijzing las, en zag dat het op basis was van acryl, schrok ik me de peentjes. En ja hoor, nu niet het dak, maar de zijkant was verwoest. Ik rende snel met het model naar de kraan om verdere schade te beperken, maar het kwaad was geschied. Na de buurt bij elkaar gescholden te hebben heb ik me voorgenomen GEEN ACTION SPUL te gebruiken, maar gewoon te gaan voor de veel te dure hobbyspullen. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan.

Lesjes voor mezelf
- minder snel tevreden zijn met resultaat. Geduld nemen, dagen laten drogen, en netter en secuurder te werk gaan
- GEEN ACTION!
- meer zorg te nemen voor de keuze voor verfsoorten en de wijze waarop die te behandelen.

Zucht, ik gooi het spul in een bad van blue wonder, en ik doe het binnenkort opnieuw. Gelukkig kwamen de transfers (Geleverd door SKIPtram) in meerdere oplages, en kan ik een ander (niet kloppend, maar daar ga ik ook niet voor) nummer gebruiken. Vraag alleen; Welke/wat voor 'blanke lak' om je transfers te fixeren en de boel af te maken, moet je dan gebruiken!?

Hieronder een foto van het verwoeste resultaat.




Ik ga even uithuilen, het verdriet wegdrinken en binnenkort met goede hoop nog eens proberen. - Diepe zucht. -

Een diepgetreurde Wes
Check ook mijn Facebook

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2013, 18:12:47 »
Das flink balen.

Maar je leert veel meer door dingen die fout gaan dan door de dingen die goed gaan.
Ik denk dat bijna iedereen wel eens van die momenten heeft dat het net niet goed gaat.

Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2013, 19:27:48 »
Oei Wes,

Een hele nare zaak... Ik ben bang, dat dit inderdaad uithuilen, Blue-Wonder en opnieuw beginnen wordt! En alle tips die in dit draadje langskwamen goed in de oortjes knopen!

Sterkte en succes!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2013, 19:58:16 »
Dit is mij inderdaad ook wel eens overkomen, alleen gelukkig nog nooit in zo'n vergevorderd stadium (laat ik dat niet te hard zeggen)

Maar je leert er inderdaad wel van. Dit is min of meer hetzelfde geintje als een metallic lak overspuiten, dat ging ook helemaal verkeerd.

Dit zijn dingen die je 1 keer doet, in de toekomst denk je steeds 'Als ik gewoon even geduld heb gaat het in 1 keer goed, anders heb ik weer het gezeik als toen...'

Zelf gebruik ik blanke lak van Humbrol (in het glazen potje)
Met blanke lak uit het metalen blikje van dezelfde fabrikant heb ik alleen maar slechte ervaringen: alles plakt na afloop en het spul spuit voor geen meter.

EDIT: Uhm oeps... even vergeten dat jij spuitbussen gebruikt...

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2013, 20:42:02 »
Wes,
Toch nog eens goed mijn eerste commentaar lezen. Bart snapt het niet maar ik wel.
Eerst de "action" als primer en daarna overgaan van thinner verdunde verf via, wasbenzine verf naar waterverdunde verf.
Loopt er dan nog iets door langs de Tamia tape dan kun je na 1 uur drogen met de verdunner van de laatste verf met en penseeltje langzaam het te veel aan verf wegwassen. Hoe denk je anders dat je een GTL 8 van de HTM moet spuiten.
En ook nog eens goed de instructie op mijn site lezen over de transfers. ( proef doen i.v.m verdraagzaamheid).
En wat heel belangrijk is tussen alle stappen dagen de tijd nemen om het te laten drogen.
Sterkte Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #22 Gepost op: 30 augustus 2013, 20:54:50 »
Wes, jongûh!!!! Wat schrijf ik nou?? Dunne, schrale lagen om een buffer te creëren! ! Ik gebruik al jaren matte lak uit de de spuitbus. No problemo. Ligt ook niet aan de afkomst van Action. Dure Motip verf zal hetzelfde doen. Hier heb je ook weer een te dikke laag opgezet. Dit had je niet hoeven overkomen. Maar als je het positief wilt benaderen: in ovenreiniger ermee en opnieuw beginnen. Daar hoef je nu niet meer over te twijfelen. Wel jammer van de transfers.

Succes met poging 2. En denk eraan: dunne, schrale lagen en tussendoor goed laten drogen, spuitbus die jij gebruikt minstens 30 minuten. En schraal spuiten is één keer SNEL heen en weer vanaf een 30-40 cm met de knop helemaal ingedrukt.

Grt,

Ger

« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2013, 20:57:58 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #23 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:03:10 »
Wes:

Nogmaals sterkte, maar laat dus duidelijk zijn: je moet je verf spuiten in volgorde van "drager": van 'superagressief' naar 'superlief'... (En dan ook zo mogelijk van Lichte kleuren naar donkerder kleuren...)
Op zich is er met die ACTION-verf (of spuitbussen) niets mis, maar moet je wel heel goed opletten op welke ondergrond je dat spul spuit...

Vergelijk het met de oorspronkelijke Floquil-verf uit de USA: Gebaseerd op een mengsel van terpentine en xyleen: PERFECT voor metalen modellen, maar MOORD voor een kunststof model...

Verder: laat iedere fase tenminste 24 uur drogen/uitdampen, tenzij je uit ervaring weet, dat je sneller kunt werken...

En als laatste tip: niet alle decals kunnen tegen alle weekmakers/hechtingsverbeteraars: probeer dat ook uit op restantjes!
(Eigen ervaring: Fröwis kan niet tegen Solv-a-Set  :'( )

Maak bij je nieuwe poging maar foto's vanaf het eerste stadium en post die hier: Goed voor jouw zelfvertrouwen, een stimulans voor mensen, die nog niet zo goed durven en voor al die ouwe rotten een mogelijkheid om je wellicht voor teleurstellingen te behoeden!

Succes!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #24 Gepost op: 30 augustus 2013, 21:38:53 »
Toen ik na het spuiten nog eventjes de gebruiksaanwijzing las,

De belangrijkste les is dus: specificaties lezen *voor* toepassing van het product, niet erna. Geldt voor alles. Met de Action producten is inderdaad weinig mis (voor zover ik weet). En acryl en alkyd gewoon bij mekaar uit de buurt houden (incl. gescheiden penselen, mengpotjes etc). Dit had je kunnen weten...

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #25 Gepost op: 31 augustus 2013, 09:16:26 »
JanW:
Dank je voor die laatste regel van jouw berichtje: Heb ik nog niet gedaan (maar ik heb ook bijna geen acrylverf  ;D , mijn traditionele Humbrolvoorraad is nog heel behoorlijk) en met de acryl die ik heb, had ik nog geen problemen... (Pfff), maar je hebt gelijk: voorkomen is beter dan een olifant in de porseleinkast...
Dus ÓP naar Action voor acrylpenselen en andere toebehoorsels  ;)  (Sorry Wes)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #26 Gepost op: 01 september 2013, 11:22:15 »
Ik kan helemaal met je meeleven, wat ongelooflijk vervelend voor je. Ik denk dat er velen met jou, mijzelf inbegrepen, niet willen wachten en door willen werken. Bij mij wordt een paar dagen wachten dan weken wachten, omdat ik mijn aandacht dan al op iets anders heb gericht.

Het beste lijkt me, bij intensieve projecten zoals deze en niet eerder in combinatie gebruikte verven, gelijktijdig ook een proefstukje mee te spuiten. Hier eerst even op spuiten voordat je op het werkstuk gaat spuiten. Uiteraard wel even een minuut of zo wachten om te kijken of het goed is gegaan. Maar goed, ik heb dat ook nooit gedaan, maar zou het wel moeten doen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #27 Gepost op: 01 september 2013, 18:12:13 »
Nou mensen, bedankt allemaal!  ;D De tips zal ik goed in de oren knopen!

Intussen heb ik het toch niet kunnen laten liggen. Ik heb sinds vorige week mijn eigen airbrush, en heb zelf een 'droogkamer' ontwikkeld en gebouwd waardoor ik niet dagen hoef te wachten op de droogtijd. Een half uur tot uur tussen elke verflaag is genoeg, en door die korte tijd heb ik nu de tram zo goed als af kunnen maken. Als dinsdag de modelbouwzaak open is, ga ik de blanke lak halen die wél over deze verflagen heen kunnen, en dan issie alsnog af!

Tevens ben ik bezig geweest om een testbaantje voor bovenleiding-spanning te maken, en heb een aantal trams daarvoor omgebouwd. Op bovenleiding rijden is écht veel betrouwbaarder. Zie onderstaand filmpje voor een klein testfilmpje voor de PCC!

Nogmaals bedankt voor alle tips!

Wes
http://www.youtube.com/watch?v=FixlEqNmTC4
Check ook mijn Facebook

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #28 Gepost op: 01 september 2013, 21:01:36 »
Hallo Wes,

Ook ik leef met je mee. Alle goede adviezen zijn reeds gegeven, behoeft dus geen aanvulling van mijn kant.
Op het filmpje ziet hij er pikobello uit!! (y)

Niek

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #29 Gepost op: 02 september 2013, 10:16:13 »
Idd na enige "ongelukjes" is het toch een mooi ding geworden zo  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0