Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen  (gelezen 12692 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Dag Heren, en wat dames.

Een pijnlijke fout is gemaakt; deze ochtend wilde ik het dak van mijn trammetje grijs spuiten, nadat ik dit eerst te donker had gespoten. Ik koos hiervoor een grijze primer omdat deze lekker dekkend was. Nu is er iets vreselijks mis gegaan. Zie onderstaande foto's.

De grijze laag is bijna dírect na het spuiten gaan barsten, als kleine adertjes die over het dak liepen. Blijkbaar werkt primer dus niet meer op een laag verf. (Laat dit een les zijn voor anderen!) Helemaal verpest natuurlijk, maar de vraag; WAT NU!?

Laten drogen, opschuren, en opnieuw doen? Dat is lastig, aangezien de zijkanten al perfect zijn gespoten en belijnd. Ik baal als een stekker! Of is het misschien het beste om de hele zooi in de thinner te gooien, of bluewonder, en het spuitwerk volledig opnieuw te doen?


« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2013, 14:58:10 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Check ook mijn Facebook

guest7822

  • Gast
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2013, 08:01:58 »
Ouch....... Uithuilen en opnieuw beginnen vrees ik.......

lokpaint

  • Gast
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2013, 08:51:29 »

Blijkbaar werkt primer dus niet meer op een laag verf. (Laat dit een les zijn voor anderen!)

Hoi

Normaal mag dit geen probleem zijn, maar als ik zo naar je foto's kijk zit er wel een erg dikke laag op. En dan krijg je zoiets.

Wat ik verder nog zie is dat het nog steeds niet echt dekt. Slechte kwaliteit verf?

En verder? Alles eraf en gewoon opnieuw beginnen. Gebeurt iedereen wel eens.

bart
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2013, 08:58:51 door lokpaint »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2013, 08:58:23 »
Balen! Je zou het dak voorzichtig kunnen schuren, al weet ik niet of dat uiteindelijk mooi wordt. Anders toch in de Blue Wonder o.i.d.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Rubedino

  • Gast
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2013, 09:26:53 »
Gewoon opnieuw beginnen. Oplap werk zoals voorgesteld maar even vergeten........

En maar even geen twee verschillende soorten verf over elkaar gebruiken (als deze niet volledig uitgehard zijn).

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2013, 09:38:08 »
Hoi,
Schuren heeft geen zin,omdat de verf onder de adertjes niet hard wordt. [zacht grof taai] Het gaat met schuren alleen maar erger worden,omdat je de verf onder de adertjes uit gaat smeren.schuurpapiertje vol

Dus zoals hier al gezegd, gewoon in de bleu wonder of overreiniger of airbrushcleaner,afborstelen en afspoelen en je hebt een herkansing om een mooi trammetje te maken. ;)

Groet wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2013, 09:47:07 »
Goedemorgen,

Lijkt alsof je twee soorten verf gebruikt hebt. De laatste lijkt thinner gedragen. Als je die te dik spuit lost de thinner de onderliggende laag op. Gat lijkt hier gebeurd te zijn. Welke verf zat eronder? Revell, Humbrol of soortgelijke verf?
Daar kun je wel met een spuitbus overheen, maar dan moet je eerst een buffer creëren met de thinner gedragen verf, d.w.z. veel schrale lagen spuiten. De thinner vervliegt dan zo snel dat dezedekans niet krijgt om de onderliggende laag aan te tasten. Als die laag dik genoeg is (deze laag wordt ook wel plaklaag genoemd) dan nog één keer een iets dikkere laag spuiten om de zaak strak te krijgen. Dit vergt wat lef, maar het kan.

Wat het herstelvan jouw schade betreft: ovenreiniger en opnieuw beginnen. Succes!

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2013, 10:26:44 »
Beste Wes,
You think you are an exception?
Ik snap het wel, want het is heel verleidelijk om bij een PCC eerst het creme op te zetten omdat dan het dak makkelijker afplakken is.
Maar altijd onthouden om van een thinner gedragen ( grond) verf, naar een wasbenzine gedragen verf, naar water gedragen verf te spuiten.
Dit geeft ook nog eens de mogelijkheid om naderhand kleine correcties aan te brengen en bij de afplakranden krijg je ook geen opwerking. Het dak spuit je dus in dit geval met de laatste soort.
Gelukkig heb ik je de transfers pas gisteren gestuurd dus die zaten er nog niet op. Anders ben je helemaal de Wesj.
Het advies is inderdaad opnieuw te beginnen waarbij je niet de fout moet maken dat het eventuele resinmodel in alllerlei verfafbijten gewoon oplost.
Als het een BEC model is en hebt deze gelijmd en niet gesoldeerd dan moet je ervan uitgaan dat ook de cyanolite in de verfafbijt aangetast wordt en dat je het model opnieuw moet bouwen.
Good luck,
Groet Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2013, 11:42:38 »
Hallo Skiptram,

Even helemaal off-topic, maar naar aanleiding van bovenstaande reactie:
Je schrijft dat cyanolite oplost in verfafbijt. Is dat secondelijm of 2 componenten-lijm? En meteen de volgende vraag: Kun je een slecht geplakte witmetalen kit uitelkaar laten vallen door deze in in een bak verafbijt te donderen laten weken?

On-topic:
Verf verwijderen en helemaal overnieuw beginnen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

lokpaint

  • Gast
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2013, 11:47:09 »
Hoi

Cyanolite is secondelijm, en deze lost op als je een model in de thinner of aceton gooit.

@skiptram

Waarom zou je allerlei verschillende soorten verf door elkaar heen gebruiken? da's toch vragen om problemen?

bart
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2013, 11:50:37 door lokpaint »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2013, 13:42:19 »
Ziet eruit alsof je acrylverf over alkydverf (=terpentine-gedragen verf) hebt gespoten of andersom. Acrylverf is doorgaans (altijd?) watergedragen; veel primers die universeel heten, moet je als acrylverf beschouwen zolang ze niet droog zijn. je kunt ze dus wel *onder* een laag terpentineverf zetten, maar niet er*op*. Schoonmaken en opnieuw beginnen is het enige wat erop zit (behalve een mislukte verflaag dan  ;D). Met een glasvezelpotlood kun je ook de moeilijke hoekjes wel netjes schoonkrijgen.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2013, 13:47:30 »
Bedankt allemaal voor de reacties!

Het is nu inderdaad duidelijker wat er is gebeurd. Er is inderdaad éérst een primerlaag op gegaan, vervolgens met humbrol-verf een (te donkere) laag overheen gegaan, en vervolgens zonder op te schuren met een andere primerlaag eroverheen. Al met al niet goed gegaan, maar ondertussen heb ik wel het een en ander kunnen wegschuren. Ik heb geen glasvezelpotlood om de andere delen weg te halen, maar met een beetje priegelen komt het wel goed. Ik heb nog niet gekeken naar de rest van het model, de tape zit er nog op. Het model is deels gesoldeerd, deels gelijmd. (Nadat ik per ongeluk een tikje gaf met de soldeerbout, was een raampje helaas volledig misvorm, maar is gelukkig wel weer goedgekomen.

@ Skiptram; nee, de decals zaten er inderdaad nog niet op, ik wilde eerst het model compleet af hebben! Ze zitten nog in het plastic.



al met al weet ik voor de volgende keren hoe het wél moet. Bedankt voor alle informatie en tips!


Wes
Check ook mijn Facebook

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2013, 13:58:03 »
Oei, pijnlijk...!

Tsja Wes, voor het mooiste resultaat zou ik toch overwegen om gewoon opnieuw te beginnen.

Je zegt net zelf al dat het tape er nog omheen zit. Leuk, maar ik help jou hopen dat je dan straks geen lak mee trekt, als je de tape er eindelijk af haalt..

Gewoon een weekje in de Blue Wonder en de verf is er af. Nadeel is wel dat je dan kans hebt dat de gelijmde delen ook los zijn..

Tsja, 'Sh*t Happens' zegt men wel eens..
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2013, 14:12:24 door Bommeldam »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Help! Something went horribly wrong...
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2013, 14:18:29 »
Een weekje, das 7 dagen, das lang ;) ;D :P

Jeroen

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: Help! Something went horribly wrong... Een verflaag die scheurt na drogen
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2013, 15:10:01 »
Maar dat is ook zo voorbij, als je maar genoeg te doen hebt..  ;)