Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Servé
Vandaag
om 15:33:28
roco br24
door
bellejt
Vandaag
om 15:32:15
Raadplaatje
door
Jelmer
Vandaag
om 15:27:24
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 14:52:31
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Jint Nijman
Vandaag
om 14:08:17
Mijnbouw Indonesië
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
Vandaag
om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:04:37
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379 (gelezen 5571 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Gepost op:
27 August 2013, 23:46:38 »
Mogge!
Al is het erg stil hier wat mijn bouwwerk betreft, soms zit ik toch nog wel es wat te frutten hierzo. Dit keer weer es een echt pools hok want die heb ik nog steeds niet genoeg.
Eerst maar es wat over het origineel: In Polen zit nogal wat zware industrie en mijnbouw en voor de bijbehorende lange kolentreinen zijn er daar altijd de nodige 1E-goederenlocs in dienst geweest. In de jaren '20 begon dat met de serie Ty23, die werd eindeloos doorgebouwd tot in 1937 een gemoderniseerd ontwerp verscheen als Ty37, tijdens de oorlog is er nog sprake van geweest om de zware kriegslok (de BR42) te baseren op de Ty37 maar dat ging niet door.
Na de oorlog moesten er snel locs gebouwd worden en was er niet alteveel tijd om allerlei nieuw spul te ontwerpen, de poolse locindustrie bouwde in de oorlog al kriegsloks voor de Duitsers dus eerst werden alle in aanbouw zijnde locs afgebouwd, de 42'ers als Ty43 en 52'ers als Ty42. Daarna werd weer overgeschakeld op eigen ontwerp, namelijk een iets gemoderniseerde Ty37 met gesloten machinistenhuis en kuiptender, dat als Ty45 in dienst kwam. Snel daarna kwam er nog een serie zwaardere 1E-goederenlocs uit amerika (Ty246) en een daar enigszins op gebaseerd moderner pools ontwerp (Ty51) in dienst, die het zwaarste werk overnamen.
De Ty45 is dus een soort tussenoplossing geweest waarvan er desondanks toch een paar honderd gebouwd zijn die tot ver in de jaren '80 gereden hebben. Daarna reden er nog 2 museumlocs, de 20 en de 379. Beide zijn inmiddels door aflopen van de keteltermijn veroordeeld tot een beetje voor zich uit roesten... Charme hebben ze in elk geval wel, zeker dit filmpje met de 20 in strzegom:
http://www.youtube.com/watch?v=94jkiBCB8xo
Doordat het niet de dikste, sterkste, grootste loc is wordt ie nogal genegeerd door modelbouwers geloof ik, ik heb er in elk geval nog nooit een H0-model van gezien. Tijd om daar es wat aan te doen, want het is een leuk ding.
Dan de keus welke van de serie het zou worden... Ik zocht een loc met tender met automatische stoker want als tenderkap wilde ik er een van een fleischmann-P8 gebruiken en daar moet nogal wat aan vertimmerd worden, dan kun je er net zo goed een apart ding van maken. De tenders waar een automatische stoker in gebouwd was hebben wat extra kasten eraan en een langere kolenbak. Een goede kandidaat was de 379, de vaste wolsztyn-goederenbak, maar die was meestal veel te schoon en teveel opgetut. Gelukkig kwam ik wat foto's tegen waar ie er tamelijk verhabbezakt uitzag, dat was beter, zo moest ie dus worden.
http://www.parowozy.com.pl/april2002/april.htm
Hoe ik een loc bouw weet iedereen zo langzamerhand wel, beetje ding in autocad roffelen, stukkies styreen frezen, tegenwoordig ook wat etsdeeltjes en gietmeuk laten maken, loc uit elkaar raggen voor het onderstel (in dit geval een liliput br 95) en gaan met die handel. Hier het hok nog zonder verf:
Dan bij hoge uitzondering (ik heb er de pest aan om tussen het verfwerk dat toch redelijk tricky is andere dingen te doen en meer met een model te sjouwen dan nodig, dat levert altijd extra ellende op) wat plaatjes van diverse stadia van het schilderwerk.
Een korte toelichting per stap:
Eerst wordt na het gronden van zoveel mogelijk metalen delen de loc gespoten met een mix van Tamiya acryl german grey en flat black. Stukken die erg stoffig zijn krijgen nog wat flat earth.
Daarna poets ik de wielbanden en drijfwerkdelen die wit moeten worden schoon, tamiya hecht slecht op metaal dus dat gaat erg gemakkelijk. Verder wordt er alvast het een en ander rood gekwast
Dan de wielbanden en andere witte meuk wit kwasten met wat witte primer (gewoon uit de spuitbus in een dopje spuiten oid en kwasten maar), de primer hecht veel beter op metaal dus de verf op de wielbanden is niet al te kwetsbaar op deze manier.
Dan wat specifieke weatheringstoestanden, gewoon met een kwastje wat kliederen.
Daarna flink tekeer gaan met verdund zwart (revell 8 met veel terpentine), dat kan geen kwaad op de acrylverf, door je kwastrichting een beetje handig te kiezen krijg je ook een aardig verdropen tender.
Als laatste wordt de loc gedrybrusht met wat beige om de zaak nog wat op te leuken en komt er olie op het drijfwerk (normaal bestaat die uit een hoop glanslak met wat zwart en bruin maar dit keer zit er ook wat goud doorheen, staat niet verkeerd)
Dan is de boel klaar en hop, naar buiten dr mee!
Goed, ding klaar, saai, in de vitrine dr mee, mag ie weg staan reutelen bij wolsztyn-collega Ol49-59.
Dawassumweer!
We staan trouwens over anderhalve week ofzo in beekbergen met stefanowo, daar gat dit hok ook wel wat rondjes draaien. Wellicht tot ziens dus!
groeten,
Floris
«
Laatst bewerkt op: 28 August 2013, 04:28:57 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Rubedino
Gast
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #1 Gepost op:
27 August 2013, 23:59:01 »
Mooi Floris!
Kwam zo'n gelijkende tender laatst tegen:
42_1504_001
by
Rail-Kees
, on Flickr
Gelogd
C-130H
Roland
Offline
Berichten: 167
Toch maar een Spooky
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #2 Gepost op:
28 August 2013, 01:15:26 »
Schitterend! Alleen misschien nog de flenzen afdraaien zodat optisch alles klopt. Zomaar een ideetje
Mvg,
Roland
Gelogd
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #3 Gepost op:
28 August 2013, 01:17:50 »
nee, het moet ook nog rijden he...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
C-130H
Roland
Offline
Berichten: 167
Toch maar een Spooky
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #4 Gepost op:
28 August 2013, 01:47:35 »
Dat is waar, het is ook niet dat het nu heel erg afbreuk doet aan het model. Je bouwperikelen nodigen in ieder geval uit dit soort dingen zelf te proberen
Gelogd
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11668
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #5 Gepost op:
28 August 2013, 08:47:37 »
Ik had ´m al in de pré-verf fase gezien, maar nu in z´n PKP-jasje is ie nog mooier. Fabelhaft! Tijd om het Poolse BNLS eens gek te maken met je bouwsels?
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #6 Gepost op:
28 August 2013, 10:03:29 »
Citaat van: C-130H op 28 August 2013, 01:47:35
Je bouwperikelen nodigen in ieder geval uit dit soort dingen zelf te proberen
vooral doen!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
lokpaint
Gast
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #7 Gepost op:
28 August 2013, 10:05:31 »
Hoi
Hij's weer geweldig.
Grappig om te zien dat je de lok precies andersom lakt. Eerst de vervuiling en daarna het zwart van de lok zelf.
Aparte techniek.
Bart
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 12278
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #8 Gepost op:
28 August 2013, 10:36:31 »
Wat ik dan weer teleurstellend vind is dat je net ziet dat tie weer wat gaat bouwen om zich er dan vervolgens met een foto of 10 en een half A4 tekst weer "gemakkelijk" vanaf te maken hier
Tot zover mijn idee dat ik weer wat extra's had gevonden om te kunnen volgen
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11668
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #9 Gepost op:
28 August 2013, 10:59:37 »
Citaat van: Floris Dilz op 28 August 2013, 10:03:29
vooral doen!
Dat kan ik onderschrijven. En als je gaat beginnen, leg de lat dan niet té hoog (sprak hij uit ervaring...
)
Eelco
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #10 Gepost op:
28 August 2013, 11:23:33 »
Is de stroomafname van dit Kleinbahnmodel ook nog verbeterd? Zo ja hoe?
Andre
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #11 Gepost op:
28 August 2013, 12:08:22 »
welk kleinbahnmodel
Dit ding heeft stroomafname op de voorste vier drijfassen en alle tenderwielen, als je dat bedoelt.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Remystoom
Offline
Berichten: 1193
Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #12 Gepost op:
28 August 2013, 13:40:54 »
Heb vandaag RM gekocht en daar staat Stefanowo in!
Erg leuke baan is het! Mooi gemaakt die lok!
Grtjes Remy
Gelogd
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10
Whis
Offline
Berichten: 382
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #13 Gepost op:
28 August 2013, 13:53:17 »
Fraaie jetser weer hoor!
(aardige platen ook uit die K5)
Gelogd
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
«
Reactie #14 Gepost op:
28 August 2013, 19:30:49 »
ja, K5 is best n aardig ding. Toch heb ik liever een K9.
Net trouwens t barrel es uitgelaten op de testbaan bij de nationale kop van jut, mwah, volgens mij wordt t wel wat straks op terug naar toen.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Weer een echt PKP-hok: Ty45-379