Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door phdirk
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:19:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
  

Auteur Topic: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379  (gelezen 5575 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Gepost op: 27 August 2013, 23:46:38 »
Mogge!
Al is het erg stil hier wat mijn bouwwerk betreft, soms zit ik toch nog wel es wat te frutten hierzo. Dit keer weer es een echt pools hok want die heb ik nog steeds niet genoeg.
Eerst maar es wat over het origineel: In Polen zit nogal wat zware industrie en mijnbouw en voor de bijbehorende lange kolentreinen zijn er daar altijd de nodige 1E-goederenlocs in dienst geweest. In de jaren '20 begon dat met de serie Ty23, die werd eindeloos doorgebouwd tot in 1937 een gemoderniseerd ontwerp verscheen als Ty37, tijdens de oorlog is er nog sprake van geweest om de zware kriegslok (de BR42) te baseren op de Ty37 maar dat ging niet door.
Na de oorlog moesten er snel locs gebouwd worden en was er niet alteveel tijd om allerlei nieuw spul te ontwerpen, de poolse locindustrie bouwde in de oorlog al kriegsloks voor de Duitsers dus eerst werden alle in aanbouw zijnde locs afgebouwd, de 42'ers als Ty43 en 52'ers als Ty42. Daarna werd weer overgeschakeld op eigen ontwerp, namelijk een iets gemoderniseerde Ty37 met gesloten machinistenhuis en kuiptender, dat als Ty45 in dienst kwam. Snel daarna kwam er nog een serie zwaardere 1E-goederenlocs uit amerika (Ty246) en een daar enigszins op gebaseerd moderner pools ontwerp (Ty51) in dienst, die het zwaarste werk overnamen.
De Ty45 is dus een soort tussenoplossing geweest waarvan er desondanks toch een paar honderd gebouwd zijn die tot ver in de jaren '80 gereden hebben. Daarna reden er nog 2 museumlocs, de 20 en de 379. Beide zijn inmiddels door aflopen van de keteltermijn veroordeeld tot een beetje voor zich uit roesten... Charme hebben ze in elk geval wel, zeker dit filmpje met de 20 in strzegom: http://www.youtube.com/watch?v=94jkiBCB8xo


Doordat het niet de dikste, sterkste, grootste loc is wordt ie nogal genegeerd door modelbouwers geloof ik, ik heb er in elk geval nog nooit een H0-model van gezien. Tijd om daar es wat aan te doen, want het is een leuk ding.
Dan de keus welke van de serie het zou worden... Ik zocht een loc met tender met automatische stoker want als tenderkap wilde ik er een van een fleischmann-P8 gebruiken en daar moet nogal wat aan vertimmerd worden, dan kun je er net zo goed een apart ding van maken. De tenders waar een automatische stoker in gebouwd was hebben wat extra kasten eraan en een langere kolenbak. Een goede kandidaat was de 379, de vaste wolsztyn-goederenbak, maar die was meestal veel te schoon en teveel opgetut. Gelukkig kwam ik wat foto's tegen waar ie er tamelijk verhabbezakt uitzag, dat was beter, zo moest ie dus worden. http://www.parowozy.com.pl/april2002/april.htm

Hoe ik een loc bouw weet iedereen zo langzamerhand wel, beetje ding in autocad roffelen, stukkies styreen frezen, tegenwoordig ook wat etsdeeltjes en gietmeuk laten maken, loc uit elkaar raggen voor het onderstel (in dit geval een liliput br 95) en gaan met die handel. Hier het hok nog zonder verf:












Dan bij hoge uitzondering (ik heb er de pest aan om tussen het verfwerk dat toch redelijk tricky is andere dingen te doen en meer met een model te sjouwen dan nodig, dat levert altijd extra ellende op) wat plaatjes van diverse stadia van het schilderwerk.
Een korte toelichting per stap:
Eerst wordt na het gronden van zoveel mogelijk metalen delen de loc gespoten met een mix van Tamiya acryl german grey en flat black. Stukken die erg stoffig zijn krijgen nog wat flat earth.



Daarna poets ik de wielbanden en drijfwerkdelen die wit moeten worden schoon, tamiya hecht slecht op metaal dus dat gaat erg gemakkelijk. Verder wordt er alvast het een en ander rood gekwast


Dan de wielbanden en andere witte meuk wit kwasten met wat witte primer (gewoon uit de spuitbus in een dopje spuiten oid en kwasten maar), de primer hecht veel beter op metaal dus de verf op de wielbanden is niet al te kwetsbaar op deze manier.


Dan wat specifieke weatheringstoestanden, gewoon met een kwastje wat kliederen.


Daarna flink tekeer gaan met verdund zwart (revell 8 met veel terpentine), dat kan geen kwaad op de acrylverf, door je kwastrichting een beetje handig te kiezen krijg je ook een aardig verdropen tender.




Als laatste wordt de loc gedrybrusht met wat beige om de zaak nog wat op te leuken en komt er olie op het drijfwerk (normaal bestaat die uit een hoop glanslak met wat zwart en bruin maar dit keer zit er ook wat goud doorheen, staat niet verkeerd)



Dan is de boel klaar en hop, naar buiten dr mee!













Goed, ding klaar, saai, in de vitrine dr mee, mag ie weg staan reutelen bij wolsztyn-collega Ol49-59.


Dawassumweer!

We staan trouwens over anderhalve week ofzo in beekbergen met stefanowo, daar gat dit hok ook wel wat rondjes draaien. Wellicht tot ziens dus!
groeten,
Floris
« Laatst bewerkt op: 28 August 2013, 04:28:57 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Rubedino

  • Gast
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2013, 23:59:01 »
Mooi Floris!

Kwam zo'n gelijkende tender laatst tegen:

42_1504_001 by Rail-Kees, on Flickr

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2013, 01:15:26 »
Schitterend! Alleen misschien nog de flenzen afdraaien zodat optisch alles klopt. Zomaar een ideetje  :)

Mvg,
Roland
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2013, 01:17:50 »
nee, het moet ook nog rijden he...

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2013, 01:47:35 »
Dat is waar, het is ook niet dat het nu heel erg afbreuk doet aan het model. Je bouwperikelen nodigen in ieder geval uit dit soort dingen zelf te proberen  (y)
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2013, 08:47:37 »
Ik had ´m al in de pré-verf fase gezien, maar nu in z´n PKP-jasje is ie nog mooier. Fabelhaft! Tijd om het Poolse BNLS eens gek te maken met je bouwsels?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2013, 10:03:29 »
Je bouwperikelen nodigen in ieder geval uit dit soort dingen zelf te proberen  (y)
vooral doen!  ;D

lokpaint

  • Gast
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2013, 10:05:31 »
Hoi

Hij's weer geweldig.  (y)

Grappig om te zien dat je de lok precies andersom lakt. Eerst de vervuiling en daarna het zwart van de lok zelf.
Aparte techniek.  ;D

Bart

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2013, 10:36:31 »
Wat ik dan weer teleurstellend vind is dat je net ziet dat tie weer wat gaat bouwen om zich er dan vervolgens met een foto of 10 en een half A4 tekst weer "gemakkelijk" vanaf te maken hier  ;D  ;)
Tot zover mijn idee dat ik weer wat extra's had gevonden om te kunnen volgen  :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2013, 10:59:37 »
vooral doen!  ;D

Dat kan ik onderschrijven. En als je gaat beginnen, leg de lat dan niet té hoog (sprak hij uit ervaring...  ;) )

Eelco

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #10 Gepost op: 28 August 2013, 11:23:33 »
Is de stroomafname van dit Kleinbahnmodel ook nog verbeterd? Zo ja hoe?
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #11 Gepost op: 28 August 2013, 12:08:22 »
welk kleinbahnmodel ???
Dit ding heeft stroomafname op de voorste vier drijfassen en alle tenderwielen, als je dat bedoelt.

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #12 Gepost op: 28 August 2013, 13:40:54 »
Heb vandaag RM gekocht en daar staat Stefanowo in!
Erg leuke baan is het! Mooi gemaakt die lok!

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #13 Gepost op: 28 August 2013, 13:53:17 »
Fraaie jetser weer hoor!

(aardige platen ook uit die K5)
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Weer een echt PKP-hok: Ty45-379
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2013, 19:30:49 »
ja, K5 is best n aardig ding. Toch heb ik liever een K9.
Net trouwens t barrel es uitgelaten op de testbaan bij de nationale kop van jut, mwah, volgens mij wordt t wel wat straks op terug naar toen.