Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 449775 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #810 Gepost op: 27 april 2014, 19:29:51 »
Vanmiddag na het drogen van de verf toch gedaan wat Huibert gisteren al opperde:



Plaatje eraf! Vind de structuur uiteindelijk toch veel te grof. Vanmorgen op het werk nog een stukje vorig jaar geasfalteerd wegdek bekeken, dat is toch een stuk gladder dan wat ik hier geproduceerd heb. Daarnaast kwam ik met het zand en de extra verflaag ook te hoog uit zodat de wielen van het materieel over de weg ratelden. Overnieuw dus. Het proefplaatje van gisteren zag er zo veelbelovend uit:



Bij het lostrekken bleek ook nog eens dat de lijm in het geheel niet vast zat, daarom de draden over het plaatje.

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #811 Gepost op: 27 april 2014, 19:41:29 »
Valt niet mee, hè Hans?  ;) Gewoon nog eens de tips doorlezen en opnieuw een poging doen. Met vallen en opstaan moet het op den duur wel lukken.
Over vallen gesproken, hoevaak heb je je knieën wel niet opengeschaafd aan dat asfalt (en dan later lekker de korstjes eraf pulken)? Ik bedoel maar, zo vaak met je neus er bovenop gezeten en toch niet goed gekeken  :P

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #812 Gepost op: 27 april 2014, 19:48:18 »
Nee inderdaad. Maar dat is voor mij nou juist de leut aan het modelbouwen. De werkelijkheid proberen zo natuurgetrouw mogelijk om te zetten naar model. En meestal zit het mee, maar soms ook tegen. Dit is niet geworden wat ik ervan verwacht had. Het gebruikte zand leek me op voorhand, hoe fijn gezeefd het ook is, al aan de grove kant. Voordeel van deze actie is wel dat ik de aansluiting bij de railstaven aan kan passen en ook de bolling in het wegdek na kan bootsen  (y)

Hans

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #813 Gepost op: 27 april 2014, 23:36:49 »
Yes!!!  ;D
Zand voldoet eigenlijk zelden voor... zand en aanverwante zaken als.... asfalt ;)
Soms denk ik dat asfalt-van-de-rol het beste is, mits je dat qua kleur opkalefatert. Maar ja, dat lijkt dan weer zo simpel....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #814 Gepost op: 28 april 2014, 13:14:48 »
Soms denk ik dat asfalt-van-de-rol het beste is, mits je dat qua kleur opkalefatert. Maar ja, dat lijkt dan weer zo simpel....

Ondanks dat ik dat eigenlijk niet van plan ben (was), ga ik daar misschien nog wel op uitkomen. Zal ook daar eens een proefstukje mee maken...

Hans

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #815 Gepost op: 28 april 2014, 13:31:15 »

Dit is een methode die wel mooi resultaat geeft, maar ik vraag me af in hoeverre die geschikt is voor 1:87. Ben het filmpje tegengekomen op een andere site, heb nog niet hele filmpje gekeken, dus misschien is er toch nog wat aan te passen voor 1:87.

http://www.youtube.com/watch?v=C96CqEGGWf0
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #816 Gepost op: 28 april 2014, 14:20:26 »
Op zoon proefstukje moet je dan eigenlijk ook het naadprobleem oplossen. Die vond ik het meest storend
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #817 Gepost op: 28 april 2014, 14:45:55 »
Uitgaande van 1:87, is het vaak dat je iets moet suggereren. Als je bijvoorbeeld bij een modelbaan staat te kijken, sta je al gauw op een meter afstand, vanaf de ogen gerekend, dat zou betekenen dat je in werkelijkheid er 87 meter vanaf bent. En al zou het 50 cm zijn, dan is het nog altijd ruim 43 meter, ga op de 15e etage van een flat staan en kijk dan eens naar een geasfalteerde weg, je ziet totaal geen structuur! Dus in dit geval moet je het suggereren en vooral met de kleur aan het werk gaan en gebruik maken van gerepareerde stukken asfalt.
Heb je een diorama gemaakt, waar je met de neus boven kunt hangen en juist van dichtbij wilt zien, ook omdat de mogelijkheid hiertoe is, zou je wel een structuurtje kunnen nemen, maar dan wel heel fijn.
Soms willen we alles echt na maken, maar met bepaalde onderwerpen moet je het suggereren, vandaar dat de bladeren aan de meeste bomen, heggen enz. veel te groot zijn. Ik zag laatst een paar van die ’sigaar’planten op een baan en de sigaren waren ongeveer 1 cm, in werkelijkheid zouden die dus 87 cm zijn, ben ik in het echt nog niet tegen gekomen.
Geld ook voor rieten daken. Ga maar eens op 50 meter afstand naar een (zeker bij een oude) rieten dak staan kijken, op die afstand is het 1 kleed van kleuren en wat structuur, maar de stengels zijn amper te onderscheiden.
Het gaat bij dit soort oppervlaktes juist door het kleuren om het gewenste resultaat te krijgen, dus suggereren.

Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #818 Gepost op: 28 april 2014, 17:12:11 »
Peter,

Ik denk inderdaad dat het zoiets moet worden. Dat wat ik gisteren als proefstukje heb gemaakt zou geschikter zijn voor schaal 0 of groter. Toch nog maar een keer met de asfaltverf aan de slag  :). Het naadprobleem zou met een stukje plakschuimasfalt makkelijk op te lossen zijn, gewoon twee helften met de naad in het midden van de weg tegen elkaar aan leggen. Ga de komende dagen beide opties proberen.

@Sander: Ik denk twijfelachtig. Hij gebruikt speelzand, dat is vele malen grover van structuur dan het zand wat ik gebruikt heb. Ondanks de andere manier van aanbrengen denk ik dat het eindresultaat nog grover wordt dan het proefplaatje wat ik gemaakt heb.

Hans
« Laatst bewerkt op: 28 april 2014, 17:17:43 door hans_omBC »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #819 Gepost op: 28 april 2014, 17:19:37 »
Uitgaande van 1:87, is het vaak dat je iets moet suggereren. Als je bijvoorbeeld bij een modelbaan staat te kijken, sta je al gauw op een meter afstand, vanaf de ogen gerekend, dat zou betekenen dat je in werkelijkheid er 87 meter vanaf bent.

Leuk, maar dan komt de fotograaf. Hallo, vind je het erg dat ik wat macro shots maak... Maak het in model nou ook maar 87 keer verkleind, dan lijkt een rieten dak op een meter afstand ook een mengelmoes van kleuren en massa. Maar staat het ook leuk op de foto.  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 april 2014, 17:21:42 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #820 Gepost op: 28 april 2014, 19:21:02 »
Vertaal dat eens in asfalt?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #821 Gepost op: 01 mei 2014, 13:41:11 »
Na de afgelopen dagen met wat verschillende methoden geëxperimenteerd te hebben kwam de oplossing min of meer toevallig bovendrijven. Bij het sorteren van m'n assortiment strooimateriaal kwam ik toevallig iets tegen dat me voor het maken van asfalt wel geschikt leek. Dus proefplaatje ingesmeerd met asfaltverf en in de natte verf m'n vondst gestrooid:





Hier ben ik zeer tevreden over, dus dit gaat hem worden. Nu nog op zoek naar een geschikte kleur voor klinkerbestrating. Dat wil nog niet echt vlotten, of te bruin, of te oranje....

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #822 Gepost op: 01 mei 2014, 13:53:17 »
Dat ziet er niet slecht uit! Ben ik toch wel benieuwd naar wat die 'vondst' van jou nou eigenlijk is  :)

Over die klinkerbestrating:



Ik denk dat je met Humbrol nr 70 met daaroverheen een wash van een wat lichter grijs best een eind komt. Op de foto is de straat wat vochtig van wat regen, maar niet doornat. In droge toestand is de kleur iets lichter.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #823 Gepost op: 01 mei 2014, 14:36:00 »
Ik denk dat ik het ooit eens gekocht heb als kolenstof o.i.d. Vermoed dat het wel van een "merk" is, weet alleen niet meer welk. Heb niet iets dat herkenning achteraf mogelijk zou kunnen maken erbij in het potje gestopt  :( Dat doe ik tegenwoordig wel. Het is fijner dan het zand dat ik laatst gebruikt heb, en wat zwart gemêleerd van kleur.
Heb Humbrol 70 en 186 uit de kast gehaald, wil daar wat mee gaan proberen. Tamiya XF9 was te bruin en Humbrol 82 veel te oranje. Als optimist dacht met de laatste nog wel iets met een wash te kunnen doen, maar de kleur is te koninklijk...

Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #824 Gepost op: 01 mei 2014, 15:22:13 »
Zou van de potjes afstappen en zelf 's wat gaan mengen, gebrande omber, engels rood wat marsoranje...kom je een heel eind mee  ;)