Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 481192 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #645 Gepost op: 11 February 2014, 19:29:19 »
Stukjes echt glas ben ik niet zo kapot van, voel wel wat voor de door Jan voorgestelde optie. De zoutfabriek hier op het chemiepark kent inderdaad ook geen kapotte ramen. De soda fabriek echter, die nu overigens gesloopt wordt, ken ik alleen maar met open en kapotte ramen.

Hans

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #646 Gepost op: 11 February 2014, 21:09:16 »
Heel fraai om te zien Hans. Top!  (y)

Gr. Mark
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #647 Gepost op: 21 February 2014, 17:04:21 »
Om het (voor mij) leuk te houden en ik wel van afwisseling hou even wat anders. Ben eerst wel even klaar met al die gebouwen, hoewel ze nog niet af zijn. Een Artitec kitje van de stapel gepakt:





Een luxe motor. Komt ergens bij een zoutverlading te liggen. Dus stiekem toch voor Hengelo, zo krijgt de aankleding ook een beetje vorm.

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #648 Gepost op: 21 February 2014, 17:33:48 »
Ga je nog verder met verven of vind je 't wel best zo?

Leuk ding, Hans! Is zoiets een beetje te bouwen?

Groet,
Jan (die ooit eens het doosje van zo'n tjalk heeft opengemaakt en het (toen) niet zag zitten)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #649 Gepost op: 21 February 2014, 19:48:37 »
 ;D Ga natuurlijk nog verder met verven, ben gisteren pas begonnen. Maar alles een beetje strak in de kleur krijgen is wel een hele kunst, veel moeilijke hoekjes.
Bouwen valt reuze mee. Die klont giethars op de foto is, op het roer na, nog niets aan gelijmd. De rest van de onderdelen valt ook wel te overzien. Denk wel dat ik de giethars masten ga vervangen door iets stevigers, messing buis waarschijnlijk. Verder nog wat inspiratie opdoen op het www.

Hans




Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #650 Gepost op: 22 February 2014, 08:00:54 »
Dat gaat niet, de mast loopt taps toe.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #651 Gepost op: 22 February 2014, 10:58:50 »
Heb het net nog even gechekt, maar bij het kitje wat ik heb zijn de mast en giek gewoon recht. De mast heef wel een verjonging bovenin, maar dat is probleemloos te maken.

Hans

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #652 Gepost op: 22 February 2014, 11:18:05 »
Hoi hoi!
Als het schip nog onder zeil vaart, heeft het zeker een houten mast en giek. Houten masten zijn altijd een beetje taps, wat je met een schuurpapiertje makkelijk kunt bereiken op zowel resindelen als plastic staf. De giek is meestal licht tonvormig, beide uiteinden zijn dunner dan het midden. Bij een gemotoriseerd schip, waarbij de mast en giek als laadboom fungeren, is een uitvoering in (verjongd) stalen buis heel goed mogelijk.
Groet van Thonis

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #653 Gepost op: 22 February 2014, 11:22:02 »
Zoek anders even tussen de ultra goedkope pencelen bij de action of waar dan ook. Die zijn vaak van taps toelopend buigzaam plastic. Evt. in de boormachien inspannen en nog wat naschuren.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #654 Gepost op: 22 February 2014, 15:33:00 »
Het scheepje vaart niet meer onder zeil, de naam zegt het immers al "luxe motor". Heb ook nog wat rondgekeken op het www en ben voor verjongd stalen buis gegaan. Heb al wat zitten solderen:



Later meer.

Hans

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #655 Gepost op: 22 February 2014, 15:59:46 »
ziet er leuk uit.

Ik vroeg me wel af wat het doel van de mast is als het schip inmiddels is uitgerust met een motor  ???
(Geen commentaar ik was gewoon nieuwsgierig omdat ik dit op foto's van dergelijke schepen ook zie. )

gr,
Marc

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #656 Gepost op: 22 February 2014, 16:24:33 »
De mast en de giek worden gebruikt als laad- en losgerei op plaatsen waar geen kraan voorhanden is.

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #657 Gepost op: 22 February 2014, 16:31:39 »
Bovendien kan de schipper zo ook nog eens voor de mast gaan zitten.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #658 Gepost op: 22 February 2014, 16:36:06 »
En weeeeer wat geleerd   8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #659 Gepost op: 22 February 2014, 16:57:06 »
Ja. Maar zonder flauwekul, ik meen nog niet zo lang geleden gelezen te hebben dat men vaak nog een stel zeilen aan boord had, ook al werd voornamelijk op de motor gevaren. De zeilen waren dan voor het geval dat de motor er mee op hield, en bij gunstige wind werden ze wel bijgezet om brandstof te sparen.

Groet,
Jan