Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:18:43
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 478154 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Fremo haven: KNZ Hengelo
« Gepost op: 27 August 2013, 10:54:11 »
Hallo,

Omdat mijn huidige modulaire station Delfzijl wat ik gebruik bij Fremo bijeenkomsten te groot is om ook thuis neer te zetten om mee te kunnen spelen was ik al langere tijd op zoek naar een wat kleiner baanontwerp. Ik wil dit vooral thuis maar ook op Fremo bijeenkomsten kunnen gebruiken. De afgelopen paar jaar zijn er binnen Fremo een behoorlijk aantal zogenaamde havenmodules gebouwd, in Nederland vooral naar voorbeeld van de Amsterdamse haven. Op deze modules kan naar hartenlust gerangeerd worden, iets wat mij bijzonder aanspreekt. Na lang zoeken naar een interessant en niet te groot stukje industrie met haven heb ik besloten om de aansluiting van de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie in Hengelo na te gaan bouwen. Ik gebruik het sporenplan van 1966, met bijpassende bebouwing maar wel met de beperking dat de lengte in model niet meer mag bedragen dan ca. 7 meter. Zo kan ik het geheel nog in mijn hobbykamer neerzetten en ook nog een aansluiting naar een schaduwstation maken. Ik streef, wat betreft de verschillende gebouwen, geen exacte omzetting in model na maar meer een "inspired by", ook omdat de tekeningen hiervan mij niet beschikbaar zijn. Wel heb ik de nodige foto's van de locatie en ook van de locatie Delfzijl die ik voor het nabouwen van de diverse verladingen ook als inspiratiebron zal gebruiken.
Op dit moment ben ik nog niet veel verder dan het inventariseren van de verschillende mogelijkheden voor het omzetten van de 1:1 situatie naar model. Waar ik mee ga beginnen is het experimenteren met het leggen van de sporen aan het begin van de aansluiting. Ik wil proberen dit op 2 modules van 1 bij 0,50 meter een plaats te geven. De boog naar de aansluiting met de lijn Hengelo - Boekelo en de spoorwegovergang aan de boortorenweg komen op een aparte module.
In dit draadje wil ik jullie in woord en beeld op de hoogte houden van de vorderingen. In een wat lager tempo bouw ik ook nog verder aan station Delfzijl en een stukje NOLS. Mocht iemand overigens nog beeldmateriaal ter beschikking kunnen en willen stellen, houd ik mij van harte aanbevolen.

Groet,

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2013, 11:10:41 »
Kijk, welkom bij de havenclub  :) Wil je de aftakking als onderdeel van het ontwerp opnemen of komt daar een standaard profiel tussen, zodat het geheel wat makkelijker planbaar in de hallen is?

dirkjan

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2013, 11:18:58 »
Ik ben nog aan het nadenken over de aftakking, het begin van de aansluiting wordt IH05 met een breedte van 30 cm. In de toekomst bouw ik dan waarschijnlijk nog een bakje met 2x E96 en een aftakking met IH05. Aan het einde eindigen de drie sporen als kopspoor, één daarvan wordt doorgaand met ook IH05 profiel.

Hans

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2013, 12:51:00 »
Hoi Hans,

Mooi onderwerp. Ik ben benieuwd welke aansluiting je kiest? Die aftakt van de hoofdbaan Hengelo - Enschede (blauw) of juist verderop in het veld na het kanaal (rood)? Die gang over het kanaal is ook wel leuk om na te bootsen.

Van Sporenplan.nl.

een schets van Sven. De aftakkingen die ik bedoel zijn aangegeven met de rode en blauwe pijl.
Jeroen

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #4 Gepost op: 27 August 2013, 12:59:44 »
Hoi Jeroen,

Dank je. Mijn plan is om vanaf de rode pijl op jouw plaatje te bouwen, anders wordt het weer veel te groot. Ben met wat wissels en flexrails aan het schuiven voor de toegang tot het emplacement. Wordt een aardige puzzel om de lengte beperkt te houden. Eerst bouw ik de aansluiting zelf, daarna kijk ik hoe ik van daar uit weer handig op de hoofdbaan kom.

Hans

w.drijver

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
  • Ois en vis mot je gebruike as't 'r is
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #5 Gepost op: 27 August 2013, 13:01:19 »
Hans en test rijden in Benningbroek!

Wim.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2013, 13:12:00 »
Bouw je ook enig hoogteverschil in, Hans?
Jeroen

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2013, 13:21:01 »
@ Wim:

Dat is zeker in december, iets met oliebollen? Gaat echt niet lukken...

@ Jeroen:

Alleen in het landschap, niet in de sporen. Weet dat er een aantal kleine hellingen in de toerit naar de aansluiting zitten.

Hans

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2013, 13:35:57 »
De eerste plaatjes. Van kaal hout:



na globaal de sporen te hebben uitgezet naar wat eerste probeersels met wissels en flexrails:





Vanwege een tekort aan wissels en flexrails nog even niet verder, eerst shoppen in het UK.

Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2013, 13:40:12 »
Hengeloooooooooooooooooo, hengelooooooo oh oh..... (y) kek lekker dicht in de buurt  ;)

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #10 Gepost op: 27 August 2013, 14:29:42 »
Hahaha,ik kan dat liedje van de radio.
Begin ziet er goed uit!

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2013, 19:05:13 »
Op advies nog eens passen, nu met Peco large radius wissels.



Kost geen extra ruimte en geeft een vloeiender sporen verloop. Na de tweede wissel naar spoor 4 zit nog een knikje, daarvoor moet eerst de bielzenmat wat aangepast worden. Maar eens wat voorlopig vast gaan schroeven en testen met wagentjes.

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2013, 20:02:18 »
Jaa, ziet er al een stuk vloeiender uit. Daarnaast zorgen slanke Peco's in wisselverbindingen ervoor dat je geen scherpe S-bocht krijgt, wat kan leiden tot ontsporingen, vooral bij onze vastgelegde koppelingen. En daarnaast voldoe je aan de norm met de slanke, de medium hebben een straal <1m.

Ik zou voor het eerste deel het aantal sporen beperken tot n stuk of 5. Dat zorgt voor minder drukte op je bakken, je moet beter nadenken over je rangeren en kost nog minder ook ;-)

dirkjan

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2013, 20:53:22 »
Mee eens. Een stuk goedkoper wordt het echter niet, m'n voorraadje medium range wissels kan weer terug in de la.... :( Iemand misschien belangstelling?

Hans

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2013, 15:20:20 »
Gisteren de ligging van de rails nog wat verbeterd en alles voorlopig vastgezet.



Ik ben wel tevreden over het resultaat tot nu toe. Enig nadeel is dat de hoogte van de wissels en de flexrails net niet overeenkomt waardoor de wagentjes vervelend stuiteren bij elke overgang. Onder de wissels moet dan ook nog een stukje papier of dun karton.

Hans