Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 451423 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #645 Gepost op: 11 februari 2014, 19:29:19 »
Stukjes echt glas ben ik niet zo kapot van, voel wel wat voor de door Jan voorgestelde optie. De zoutfabriek hier op het chemiepark kent inderdaad ook geen kapotte ramen. De soda fabriek echter, die nu overigens gesloopt wordt, ken ik alleen maar met open en kapotte ramen.

Hans

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #646 Gepost op: 11 februari 2014, 21:09:16 »
Heel fraai om te zien Hans. Top!  (y)

Gr. Mark
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #647 Gepost op: 21 februari 2014, 17:04:21 »
Om het (voor mij) leuk te houden en ik wel van afwisseling hou even wat anders. Ben eerst wel even klaar met al die gebouwen, hoewel ze nog niet af zijn. Een Artitec kitje van de stapel gepakt:





Een luxe motor. Komt ergens bij een zoutverlading te liggen. Dus stiekem toch voor Hengelo, zo krijgt de aankleding ook een beetje vorm.

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #648 Gepost op: 21 februari 2014, 17:33:48 »
Ga je nog verder met verven of vind je 't wel best zo?

Leuk ding, Hans! Is zoiets een beetje te bouwen?

Groet,
Jan (die ooit eens het doosje van zo'n tjalk heeft opengemaakt en het (toen) niet zag zitten)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #649 Gepost op: 21 februari 2014, 19:48:37 »
 ;D Ga natuurlijk nog verder met verven, ben gisteren pas begonnen. Maar alles een beetje strak in de kleur krijgen is wel een hele kunst, veel moeilijke hoekjes.
Bouwen valt reuze mee. Die klont giethars op de foto is, op het roer na, nog niets aan gelijmd. De rest van de onderdelen valt ook wel te overzien. Denk wel dat ik de giethars masten ga vervangen door iets stevigers, messing buis waarschijnlijk. Verder nog wat inspiratie opdoen op het www.

Hans




Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #650 Gepost op: 22 februari 2014, 08:00:54 »
Dat gaat niet, de mast loopt taps toe.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #651 Gepost op: 22 februari 2014, 10:58:50 »
Heb het net nog even gechekt, maar bij het kitje wat ik heb zijn de mast en giek gewoon recht. De mast heef wel een verjonging bovenin, maar dat is probleemloos te maken.

Hans

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #652 Gepost op: 22 februari 2014, 11:18:05 »
Hoi hoi!
Als het schip nog onder zeil vaart, heeft het zeker een houten mast en giek. Houten masten zijn altijd een beetje taps, wat je met een schuurpapiertje makkelijk kunt bereiken op zowel resindelen als plastic staf. De giek is meestal licht tonvormig, beide uiteinden zijn dunner dan het midden. Bij een gemotoriseerd schip, waarbij de mast en giek als laadboom fungeren, is een uitvoering in (verjongd) stalen buis heel goed mogelijk.
Groet van Thonis

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #653 Gepost op: 22 februari 2014, 11:22:02 »
Zoek anders even tussen de ultra goedkope pencelen bij de action of waar dan ook. Die zijn vaak van taps toelopend buigzaam plastic. Evt. in de boormachien inspannen en nog wat naschuren.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #654 Gepost op: 22 februari 2014, 15:33:00 »
Het scheepje vaart niet meer onder zeil, de naam zegt het immers al "luxe motor". Heb ook nog wat rondgekeken op het www en ben voor verjongd stalen buis gegaan. Heb al wat zitten solderen:



Later meer.

Hans

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #655 Gepost op: 22 februari 2014, 15:59:46 »
ziet er leuk uit.

Ik vroeg me wel af wat het doel van de mast is als het schip inmiddels is uitgerust met een motor  ???
(Geen commentaar ik was gewoon nieuwsgierig omdat ik dit op foto's van dergelijke schepen ook zie. )

gr,
Marc

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #656 Gepost op: 22 februari 2014, 16:24:33 »
De mast en de giek worden gebruikt als laad- en losgerei op plaatsen waar geen kraan voorhanden is.

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #657 Gepost op: 22 februari 2014, 16:31:39 »
Bovendien kan de schipper zo ook nog eens voor de mast gaan zitten.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #658 Gepost op: 22 februari 2014, 16:36:06 »
En weeeeer wat geleerd   8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #659 Gepost op: 22 februari 2014, 16:57:06 »
Ja. Maar zonder flauwekul, ik meen nog niet zo lang geleden gelezen te hebben dat men vaak nog een stel zeilen aan boord had, ook al werd voornamelijk op de motor gevaren. De zeilen waren dan voor het geval dat de motor er mee op hield, en bij gunstige wind werden ze wel bijgezet om brandstof te sparen.

Groet,
Jan