Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Frezen, que pasa?  (gelezen 20584 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #45 Gepost op: 09 september 2013, 21:29:58 »

Keuze van gereedschap  - Kies een gereedschap dat geschikt is voor het te bewerken materiaal.
- Maak geen keuze met gereedschap dat toevallig voorhanden is.
- Kies een zo kort mogelijke frees en span deze zo ver mogelijk in de spantang.
- Voor het frezen van polystyrol of komacel zijn gepolijste frezen het best geschikt.
- Bij het frezen van aluminium geeft een TiN-coating minder kans op kleven van de spaan aan het gereedschap.
 
Bewerkingsparameters  Gebruik de juiste snijgegevens of richtwaarden.
Zomaar experimenteren met gereedschap en werkstuk kan kostbaar en gevaarlijk zijn.
Tijdens het frezen kan u altijd nog afwijken van deze richtwaarden om zo een beter of sneller resultaat te krijgen.

Binnenkontouren freest u het beste met de klok mee voor het mooiste resultaat. (tegenlopend frezen)

Buitenkontouren freest u het beste tegen de klok in. (tegen lopend frezen) De slechtste bewerkingskant ligt dan in het afval. Frees niet dieper dan 2 a 3 maal de freesdiameter.

Diepere freesbewerkingen in meerdere gangen voltooien. Bij harde en taaie materialen is een goede vuistregel voor de snedediepte: 0,5 maal de diameter van de frees.

Het is beter om in meerdere doorgangen met een geringe snedediepte en een hoge aanzet te bewerken dan in een doorgang met een lage aanzet een grote snede diepte te voltooien.(minder risico op breuk en vaak een snellere bewerking) 
Koeling en smering Daar waar mogelijk het gereedschap en het werkstuk koelen d.m.v. een koelvloeistof of perslucht.
Smering verbetert de standtijd en de oppervlaktekwaliteit.
Hiervoor zijn verschillende producten in de handel maar de volgende middelen worden nog steeds toegepast.

Voor aluminium, messing, koper en brons kunt u smeren met spiritus.

Voor plexiglas verbetert het resultaat door smering met zeepsop.

Voor staal en R.V.S is smering met kruipolie een goed alternatief.

Is er geen koeling mogelijk maak dan gebruik van het variëren van het toerental en de aanzet om zo de warmte uit het materiaal te krijgen.

Een aanzet verhoging en/of een toerental verlaging zorgt voor minder warmte ontwikkeling. 
Voordelen van eensnijders  - Eensnijders zullen vanwege het mindere aantal snijkanten een betere en makkelijkere induiken in het materiaal opleveren.

- Eensnijders zullen vanwege het mindere aantal snijkanten een betere spaanafvoer opleveren. 
Voordelen van twee- of meersnijders  - Tweesnijders kunnen de slijtage over meerdere snijkanten verdelen en daarom een langere standtijd geven.

- Tweesnijders geven een betere snijkantafwerking. Het resultaat is gladder.

- Tweesnijders hebben een dikkere ziel en nemen daarom meer warmte uit het materiaal op.

- Tweesnijders geven minder onbalans bij hogere toerentallen wat een betere afwerking kan geven. 
Wat is er nu belangrijk  De keuze van freestype hangt at van de te bewerken materialen en de bewerkings omstandigheden.

EENSNIJDER
In de regel worden de eensnijders gebruikt voor kunststoffen, hout en non-ferro metalen.
Dit omdat de goede spaanafvoer hier een groot voordeel geeft.

TWEESNIJDER
Bij de hardere kunststoffen en non-ferro metalen geven tweesnijders de voorkeur vanwege de rustigere en betere rondloop.

DRIE EN VIERSNIJDER
Drie- en viersnijders hebben vanwege de verdeling van de slijtage en de betere warmteafvoer de voorkeur bij de hardere legeringen van non-ferro metalen en metalen. 
Rechtsdraaiende frees met up- of downcut Upcut is de normale vorm van een frees.
De snijkant volgt een opgaande Lijn tijdens het frezen en transporteert de spannen uit de bewerkte groef.
(Nadeel: trekt het materiaal omhoog)

Downcut is de afwijkende vorm van een frees. De snijkant volgt een neergaande lijn tijdens het frezen en transporteert de spannen in de groef.
De frees duwt tijdens het bewerken het materiaal naar beneden. Zeer geschikt voor zeer dunne materialen. (Nadeel: niet geschikt voor grotere freesdiepten) 
Vlakaangeslepen of vissenstaartaangeslepen frezen  Vlakaangeslepen frezen geven een gladder resultaat bij kamerbewerkingen maar eisen meer vermogen en stabiliteit van de machine bij het induiken.

Vissenstaartaangeslepen frezen zorgen voor een makkelijk induiken bij verschillende materialen maar geven daarintegen een slechtere bodemgladheid bij kamerbewerkingen. 
Welke coating voor welk materiaal - Aluminium: TiN verbetert de standtijd en vermindert materiaal opbouw aan de frees.
- Koper, messing, brons: TiN verbetert de standtijd. Bij hard messing: TiALN.
- Staal (ook R.V.S.): TiALN verbetert de standtijd.
- Thermoplastische kunststoffen(P.V.C., Acryl, enz.): TiN verbetert de afwerking van de gesneden kant.
- Harde kuststoffen (GFK, resopaltm, Astralon): TiALN verbetert de standtijd.
- Hout: alleen bij harde houtsoorten zoals groeneiken levert TiN een standtijd verbetering op.
 
Vlakke opspanning Om uw materiaal zo vlak mogelijk op te spannen heeft u valkke ondergrond nodig waar u het materiaal op vast zet. Van een eventuele kromming in het materiaal heeft u dan geen last. Om deze opspantafel zo vlak mogelijk te krijgen laat u hem door de machine zelf affrezen. Iedere afwijking is er dan uit verdwenen. 
Vastzetten van het werkstuk Goed opspannen is nodig om resonatie of verschuiven tegen te gaan. Dit kan met kikkerbekken op een spantafel of met tape of lijmspray als het werkstuk dit toelaat. Extra klempunten bij dunne platen kunt u heel makkelijk verkrijgen door op enkele plaatsen punaises te gebruiken. Soms kan zelfs de gewone pritstift uitkomst bieden bij zeer dunne kunsstoffen. Een vacuumtafel is natuurlijk de meest ideale oplossing. Wist u dat u door het werkstuk heen kunt frezen bij een vacuumtafel zonder de tafel te beschadigen. 
Werken met koeling of smering Wanneer u te veel warmte krijgt in u werkstuk en u kunt door het toerental te verlagen of door een andere frees te gebruiken, geen verbetering krijgen. Dan is koeling of msering van het gereedschap de beste oplossing. Kies dan voor vernevelen omdat u dan gericht en met de minste hoeveelheid vloeistof werkt. 
Frezen van perspex  Perspex geeft de beste resultaten als u gebruik maakt van een gegoten kwaliteit. Tevens kunt u het verkleven van de spannen tegengaan door te koelen met lucht. U zorgt er dan ook voor dat het statische gruis niet aan u frees blijft hangen en later voor problemen gaat zorgen. 
Frezen van trespa Bij het frezen van trespa slijt de frees het meeste bij het induiken. Als u deze boorbewerking met een extra lage snelheid uitvoert gaan u frezen veel langer mee. Verbranden van de frees en daardoor bot worden is het grootst tijdens deze bewerking. 
Frezen van messing Frezen van messing doet u alijd met een nieuwe frees. Gebruik van messing met extra lood, het zogenaamde graveer messing zorgt voor een langere standtijd van uw frezen. Bij het graveren krijgt u een glader resultaat als u een druppeltje olie voor de frees legt. 
Frezen van aluminium Bij het frezen van aluminium krijgt u beter resultaten als u kiest voor meer snelheid met minder diepte, dan meer diepte met minder snelheid. De bewerkingstijd gaat niet omhoog maar uw standtijd en afwerking wordt duidelijk beter.
Frezen van geanodiseerd aluminium Voor het frezen van geanodiseerd aluminium gebruikt u speciale frezen. Deze hebben een boorpunt zodat de boorbewerking de frees niet onnodig belast. Tevens is de geometrie aangepast zodat u zelfs zonder smering eeen goede standtijd en afwerking krijgt. 
Frezen van polystyreen  Gebruik voor het frezen van polystryreen bij kleine doorsneden enkel eensnijders om de warmte afvoer zo groot mogelijk te houden. Wanner het polystyreen verkleeft aan de frees moet het toerental omlaag. Is dit niet mogelijk dan is lucht koeling een mogelijkheid om het verkleven tegen te gaan. Spontaan afbreken zonder verklaring is vaak de oorzaak van hergebruikt polystyreen. Probeer het dan eens met een virgin kwaliteit.

http://www.wisent.nl/info/freestips/

Handig om hier een samenvatting te hebben :D



Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #46 Gepost op: 09 september 2013, 21:31:21 »
IK denk dat je ergens een typfout hebt gemaakt, aangezien je met de klok mee, en tegen de klok in frezen, tegenlopend hebt genoemd

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #47 Gepost op: 09 september 2013, 21:39:37 »
Let op, het gaat over binnenkontouren en buitenkontouren.

Sander

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #48 Gepost op: 09 september 2013, 22:46:39 »
Tom,

Ik heb sinds enige tijd ook een MF70 en ook ik had geen enkele ervaring met een freesmachine. De MF70 is alleen geschikt voor klein werk en daarom is hij voor mijn N-modelbouw en voor de bouw van meubilair voor ons Art Nouveau poppenhuis (1:12) bijzonder geschikt. Ik heb hem tot nu toe gebruik voor het vrezen van hout (zie http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=6021&p=95812#p95812).
Ik vind zo'n freesmachine voor het maken van zuiver recht en haaks werk onmisbaar. Ik zou niet meer zonder kunnen.

Je schreef: (...) de kruistafel vertoond wat speling. Is bij te stellen door de geleiders wat strakker aan te draaien, maar dan is hij bijna niet te verstellen(...)

Het instellen van de geleiders luistert inderdaad erg nauw. Ik doet het zo: ik draai het moertje los met een passend steeksleuteltje en verdraai de imbus met een imbussleuteltje steeds kleine beetjes en controleer tussendoor hoe de geleiding loopt.
Als de instelling goed is, houd ik met de imbussleutel het imbusje in zijn positie en draai het moertje weer vast. Als je het imbusje niet in de instelde stand vast houdt terwijl je het moertje aandraait, draait de imbus soms met het moertje mee en wordt de geleider te strak afgesteld.   

Van de samengevatte informatie over freestechniek die je hierboven heb geplaatst heb ik veel geleerd. Heel handig.

Ik ben erg benieuwd naar je eerste resultaten

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #49 Gepost op: 10 september 2013, 08:59:59 »
De hierboven door Tom genoemde tips zijn heel leuk, maar voor een hobbyfrezer minder van toepassing. Ga er maar van uit dat voor hobby-gebruik, en al helemaal op een machientje als de MF70, bijvoorbeeld gecoate frezen totaal geen zin hebben. En behalve bij zelfbouw machines (en zelfs dan pas na vele mitsen en maren!) zou ik het never nooit niet in m'n hoofd halen m'n tafel zelf te vlakken door deze te gaan affrezen... :D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #50 Gepost op: 10 september 2013, 12:47:42 »
Was wat knip en plakwerk, heb er niks zelf aan geschreven ;D Staan wel een paar nuttige dingen tussen, maar moet de post eigenlijk nog even bewerken.


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #51 Gepost op: 28 januari 2020, 12:28:15 »
En zo is dit topic, wat ik nooit af gemaakt heb, ineens weer actueel. Hoewel de Proxxon MF70 een aardig ding is, kon ik er niet goed mee uit de voeten. Ik vond de kruistafel niet fijn werken en kreeg het maar niet goed afgesteld. Daarnaast bleef er teveel speling, waardoor ik er geen rechte baan mee gefreesd kreeg.

Een ander ding waar ik tegen aan liep, was dat je er maar hele kleine boorklemmen op kon zetten, maar bijvoorbeeld niet een heel werkstuk kon inspannen. Met een wat grotere boorklem kan dat wel, maar niet op zo'n minuscule kruistafel. Daarnaast bleef er dan weinig effectieve werkruimte over.

Dusch, ding gisteren verkocht en nu aan het kijken naar wat anders.

Wat valt me op?

Er is een behoorlijk gat tussen de microfrees van proxxon en de gewone frezen. Dat wil zeggen, of je hebt zo'n klein ding, of je hebt meteen een behoorlijk apparaat met een prijs van rond de 1000 euro.

Nu ben ik nooit te beroerd om geld uit te geven aan goed gereedschap, maar gezien de hoeveelheid freeswerk die ik heb, is dit al serieuze overkill.

Desalniettemin heeft proxxon nog 1 tussenmaat, namelijk de KT150 samen met een iets grotere frees.

Het eerste wat me opviel was dit; de kruistafel loopt net als de kleinere variant behoorlijk zwaar. Daarnaast is de freeskolom zo onstabiel als wat. Vergrendelen is mogelijk, maar dan nog vind ik het te onnauwkeurig.

Dusch, de grote zoektocht is begonnen naar een tussenvariant van de MF70 en de freeskolommen van 1000 euro en meer.

Nu is er een HBM boor-/freeskolom voor 500 euro. Echter, bij live aanschouwing van het gevaarte, vond ik het er wat goedkoop en onafgewerkt uit zien. Ook de kruistafel was een beetje opgebouwd uit de goedkoopste materialen. Daarnaast heb ik zowat een uitbouw aan mijn huis nodig met zo'n joekel van een apparaat (waar ik dan mijn 0,3 mm freesjes inspan voor de beeldvorming).

De vraag is dus, is er een tussenvorm, een goed alternatief, of moet ik dan gewoon direct door naar een groter apparaat van 1000 euro?

En dan deze, de Güde GBF550. Is dat wat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Spoor 0 adept

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #52 Gepost op: 28 januari 2020, 12:58:32 »
@Tom

Hoe belangrijk is het toerental voor jou?
De Proxxon heeft 5,000 - 20,000 rpm
De Güde heeft 0-1100/​0-2500 rpm (onbelast)
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2020, 22:43:39 door Jeronimos »
Jeroen

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #53 Gepost op: 28 januari 2020, 13:07:04 »
Hmmm, ik heb geen idee. Vooralsnog is het bedoeld voor messing, witmetaal en heel misschien eens wat zamac. Zag dat je bij kleine freesjes mbt het frezen van messing toch wel een hoger toerental nodig had (althans, zoals proxxon het aangaf).

Zag dat de HBM BF 16 ook tot 2.550 toeren gaat. Hobbymat BF 65 tot 1.650 toeren...

Lieve help, dit gaat nog een zoektocht worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 14:12:31 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #54 Gepost op: 28 januari 2020, 14:39:42 »
Proxon FF230 of FF500/BL als je voor het mini werk gaat.
De HBM BF16 is eigenlijk een boorkolom en is China spul....voor wat het waard is.
Heb zelf de MF70 en voor wat zamack weg te frezen is hij prima. Verder is het zoals je al aangeeft niet nauwkeurig genoeg, hoewel er hele volkstammen leuke dingen mee maken. Een stuk stabieler wordt het in de MF70-CNC uitvoering. Met de handdraaien is voor die kruistafeltjes een probleem. Je rukt hem tijdens het draaien eigenlijk van zijn plek.
Zoek zelf ook al jaren een semi professionele tafelmodel frees. Zit je tweedehands, als je ze al vindt, toch snel op 1000-2500 euro.
Vaak zijn die tafelversies eigenlijk boorkolommen. Je moet er op letten dat de kolom zelf kort en vooral dik is (stabiel) en de spindelas hol zodat je freeskop erin trekt met een draadeind. Hij loopt dan niet los door de zijwaartse krachten op je frezen, wat bij boorkolommen vaak gebeurt.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #55 Gepost op: 29 januari 2020, 07:19:15 »
De voorlopige conclusie is dus dat je, of heel veel geld moet neertellen voor een microfrees, wil het enigzins soepel werken, of een hele grote dure frees moet aanschaffen die eigenlijk niet bedoeld is voor microwerk.

Ik blijf bij de microfrezen aanlopen tegen een te kleine werkruimte, dwz, een beetje fatsoenlijke boorklem kan je er niet op kwijt. Daarnaast zit er bij de goedkopere modellen van proxxon echt teveel speling op de kolom. De KT150 kruistafel is al een stuk stabieler, maar vergeleken met andere kruistafels loopt het ding enorm zwaar.

Wat je zegt over dat handmatig draaien aan de kruistafel, dat klopt. Je brengt het ding telkens uit balans. CNC is echter weer een stap verder, dan moet ik eerst conventioneel snappen hoe het ding werkt en daarna nog eens programma's gaan leren schrijven om CNC te frezen. Ik hou het dus bij conventioneel.

Aan de andere kant zijn er de grote frezen, maar die draaien veelal op lagere toerentallen, terwijl je met kleine freesjes juist hogere toerentallen nodig hebt.

Er is dus eigenlijk een hiaat. Een middelgrote goede freeskolom is er eigenlijk niet, het zijn meer veredelde kolomboormachines. Nu vrees ik voor dat kleinschalige werk wat ik doe niet zo voor het loskomen van de kop, daar zijn mijn projectjes te klein en te eenvoudig voor. Desalniettemin blijft er dan het toerental vraagstuk.

De zoektocht is dus nog niet voorbij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2020, 07:23:52 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #56 Gepost op: 29 januari 2020, 08:03:32 »
Beste is eigenlijk een goede vriend met een nog betere draaibank zoeken.  8)

« Laatst bewerkt op: 29 januari 2020, 08:06:21 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #57 Gepost op: 29 januari 2020, 08:06:27 »
Had eergisteren bijna een Myford ML10 gekocht. Maar dan nog kan ik niet doen wat ik wil, daar heb ik echt een frees voor nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #58 Gepost op: 29 januari 2020, 10:06:25 »
http://www.peatol.com/   Micro Mill  http://www.jeffree.co.uk/Peatol/mill.html

 ???  snaaraandrijving

 ???  max toeren 5200

Geen persoonlijke ervaring mee, gewoon gezocht op micromill.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2020, 22:44:51 door Jeronimos »
Jeroen

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #59 Gepost op: 29 januari 2020, 10:56:50 »
€ 1.656,00 euro.

Wel een mooi ding...

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept