Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Frezen, que pasa?  (gelezen 20587 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #15 Gepost op: 18 augustus 2013, 23:55:30 »
Dat van dat niet kundig geboren worden klopt niet hoor, was ik wel, alleen op een ander vakgebied ;D

Maarre het is maar een microfreesje om eens wat dingetjes mee te doen, er hoeft geen productiewerk mee plaats te vinden, dus is dat koelen dan echt zo noodzakelijk? En wat Jacob zegt, ik wil best oefenen en er ook wel wat over lezen. Als het dan geld kost en er eens wat freesjes over de kling gejaagd worden en oefenprojecten in de prullenbak verdwijnen, dan vind ik dat ook niet zo erg. Colleteral damage zullen we maar zeggen :P Dus ondanks dat ik er niks van weet ben ik bereid al doende te leren (ondanks dat er hier mensen zijn die vinden dat je eerst een 8 jarige opleiding ervoor moet doen voordat je überhaupt mag nadenken over de aanschaf van zo'n ding >:( :P). 1 ding sterkt me, Philip Friskorn vertelde dat hij ook zo is begonnen, d.w.z. gewoon wat aangeklooid met machines en dan steeds een stapje verder, steeds de lat wat hoger. Nu is Philotrain een begrip (zo pretentieus wil ik overigens niet zijn, als ik mijn eigen spulletjes er maar mooier/beter mee krijg ben ik al tevreden)...

Anywayzzz, die tabellen eens opgezocht; coquille gehard ijzer is dan waarschijnlijk iets met schelpdieren??? ;D  Schiet ik dus ook niks mee op... Moet nog een hoop leren blijkbaar...


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2013, 11:33:13 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2013, 00:00:44 »
Zonder foto's, maar: http://www.fraxeon.com/nl/Frezen_boren bevat enige info.

Handige site! Thanx!


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

lokpaint

  • Gast
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2013, 12:32:01 »
Hoi

Een proxxon MF-70 kun je eigenlijk geen freesmachine noemen. Dit is in mijn ogen een nutteloos apparaatje waar je niet eens gaten groter dan pakweg 3mm mee kan boren.

Weggegooid geld als je het mij vraagt.

Zonder foto's, maar: http://www.fraxeon.com/nl/Frezen_boren bevat enige info.

Leuke tabel. Alleen jammer dat je deze snijsnelheden nooit kunt halen met een proxxon.
Snedediepte en aanzet zijn ook niet van belang, aangezien de machine hiervoor niet stabiel genoeg is.

Bart
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2013, 12:40:50 door lokpaint »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:32:35 »
Bart,

Dit apparaat heb ik inmiddels een jaar of 4. En ik heb het zeer veel gebruikt: voor boren en frezen van kunststof, messing en zamac. Werkt daarvoor met beleid prima en nauwkeurig. Staal zou ik er niet mee frezen. Wel heb ik er een andere toerenregeling voorgezet, want de lage toerenstand van de MF70 is mij niet laag genoeg.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:35:02 »
Heb je hier wat aan om er een beetje in te komen?
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #20 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:15:39 »
Even de video van de machine bekeken, leuk dingetje, wil ik ook wel. Maar goed, de hele verdere inhoud van de Proxxon catalogus is eigenlijk ook best welkom.  8)

http://www.youtube.com/watch?v=qffdG_d2fJ0
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

lokpaint

  • Gast
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:35:28 »
Hoi

Geen spaan te zien in het videootje. Alleen in het begin een beetje graveerwerk dan. Poetsen noemen ze dat.

Frezen is als je iets nauwkeurig kan repliceren binnen een bpaalde tijd.
Nauwkeurigheid is er niet, en de tijd die erin gaat zitten om bijvoorbeeld een ruimte voor een decoder uit te frezen is ook belabberd.

Geen freesmachientje dus. Hoogstens een boormachine met kruistafel.
Wat is het verschil? Een freesmachine is ook stabiel in de x en y as.

Als je een zo kleine machine hebt als een MF dan moet je toeren kunnen draaien en met hoge aanzetten kunnen werken.
Daarom zou ik er zowiezo eentje met cnc besturing nemen. Dan kun je een kamer gewoon "uitgraveren" en ben je zelf niet eindeloos in de weer met aan hendeltjes draaien.

Ik zal de lego maar weer eens uit de kast halen.  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=Cf6mWQ8QreA

Bart.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2013, 22:39:42 door lokpaint »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:48:19 »
Bart CNC is leuk: als je al kunt frezen. Voor een beginner als Tomasso is CNC echt een stap te hoog... laat mensen lekker conventioneel beginnen, voelen wat mee- en tegenlopend frezen is enzo. Metaalbewerken kun je alleen maar leren door te doen, niet door boeken te lezen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

lokpaint

  • Gast
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:53:24 »
Hoi

Heb je helemaal gelijk in, maar ik geloof dus niet dat je kunt, of leert frezen met de proxxon.

Bart

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2013, 22:58:17 »
Ik denk dat iemand als Ivo het tegendeel bewijst... hoewel het ongetwijfeld makkelijker gaat op een grotere en/of betere machine.
Zoals Ivo al zegt : voor staal ongeschikt, maar kunststof en non-ferro zal best gaan, ook al duur het misschien veel langer. Maar welke modelbouwer kijkt nog naar de uren die hij in zn hobby investeert.

Bovendien ; meteen met een dure grote machine beginnen betekent waarschijnlijk ook veel grotere en duurdere fouten maken :) En waar stop je... mijn Emco Compact 8 is eigenlijk voor mij ook al weer te klein, maar om nou een grote Weiler of Cazeneuve in de garage te zetten...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

lokpaint

  • Gast
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #25 Gepost op: 19 augustus 2013, 23:04:29 »
Hoi

Gewoon een baas of bekende zoeken die zo'n ding heeft  ;D

Wat betreft het te duur beginnen. Je kunt ook te goedkoop beginnen, geen succes boeken en er uit frustratie de brui aan geven.

bart (die serieus naar een wabeco F1401 aan het kijken is)  ;D
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2013, 23:09:23 door lokpaint »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #26 Gepost op: 20 augustus 2013, 01:02:44 »
He Bart,

Je hebt gelijk! Mijn Proxxon staat te koop en omdat ik nog nooit heb gefreesd en er geen opleiding voor heb gevolgd ga ik nu de wabeco 1410 kopen, had toch nog 9000 euro over voor iets wat ik nog nooit heb gedaan en voor al dat werk wat ik er 1 keer in de 3 a 4 maanden voor heb om hier en daar wat aan mijn modeltreintje te frezen. Waanzinnig goed idee zeg!

Meteen maar eens op zoek naar een draaibank die ik dan in de nieuwe aanbouw van mijn huis (want ja, die moet er dan ook wel komen, want in huis heb ik nergens plek voor zo'n ding) ga zetten. Even optellen, alles bij elkaar zo'n 70.000 euro voor iets wat ik heel af en toe gebruik voor mijn eigen modeltreintjes! Da's geen geld joh! Wow, wat ik hier toch allemaal voor briljante ideeën op doe op de late avond, het moet niet gekker worden...


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #27 Gepost op: 20 augustus 2013, 05:00:18 »
Er is hier al veel gezegd over snelheden en de juiste beitels voor de juiste materialen, wat uiteraard klopt. Nu heb ik wat praktijkervaring, maar ben vergeleken met een pro of ervaren machinebouw hobbyist eigenlijk nog maar een leek.

Het komt er eigenlijk op neer dat je met een aantal redelijk goede beiteltjes al een heel eind komt. Wat je precies nodig bent hangt af van wat je wilt doen. Een bodem van een wagon wil je niet gaan vlakmaken met een 1mm vingerfreesje, en een 20mm frees is een beetje onhandig als je een achterkant van een gietstuk netjes wil maken. 

Voor de materialen die je in deze hobby gebruikt(messing, kunstof, resin ect) zijn HSS beiteltjes ruim voldoende.

Qua snelheden, een goede vuistregel is dat kunstof zich mooi laat fresen op hoge snelheid, zolang het niet zo snel is dat het kunstof zacht wordt of smelt. Metalen houden van lagere snelheden. Omdat de snelheid van het deel van het beiteltje dat snijdt afhangt van de diameter van het beiteltje en het toerental, moet je een lager toerental instellen voor een beitel met grotere diameter en vice versa.

De snelheid dat je het werkstuk langs je frees jaagt heeft ook een invloed. Omdat zo'n hobbyfrees alleen maar met de hand kan worden bediend hoef je je niet zorgen te maken over de precieze snelheid. Met een beetje oefening kun je voelen op welke snelheid een beiteltje lekker hapt. Te snel en je voelt het beiteltje tegenstribbelen, te langzaam en het beiteltje stribbelt ook tegen.
Als voorbeeld, een tijdje terug was ik een stuk RVS aan het frezen. Ik dacht vantevoren al, RVS is lastig spul, ik doe het maar rustig aan. Zo gezegd zo gedaan, maar ik kon voelen dat de frees het niet echt lekker vond. Dan maar een stukje sneller draaien en hoppa, de frees had er zin in. Ik hoefde maar amper kracht te zetten, de frees deed het werk en zo hoort het ook.

Koeling wordt pas echt belangrijk als je moeilijk spul gaat frezen. Voor kunstof doe ik de moeite niet. Voor metalen is het wel nuttig. Sommige metalen houden van andere koelingsmiddelen, maar dat hoeft niet te betekenen dat het niet wil met een "standaard" koelolie. Wateroplosbare snijolie zou ik voor hobbydoeleinden meiden want dat spul kan stinken. Als je in een werkplaats met overall aan rondloopt is dat geen probleem, maar als je van de hobbykamer terugkomt met dat spul in je kleren wordt je denk ik niet met plezier in de woonkamer ontvangen.
Spititus is een goeie, al heb ik het zelf niet gebruikt. Zelf is mij aangeraden om voor hobbydoeleinden een blikje CRC of WD40 aan te schaffen, en wat in een flesje of potje te spuiten. Dat kan dan gebruikt worden om op het werkstuk te druppelen of kwasten. Bij voorkeur iets zonder siliconen, want dat kan problemen geven met verfhechting. Voor werk met messing gebruik ik eigenlijk altijd (snij)olie, zelfs met handboren want messing kan flink moeilijk doen.


mvg,
Rick


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #28 Gepost op: 20 augustus 2013, 08:05:49 »
Messing frezen kun je juist beter droog doen of hooguit koelen met lucht, het liefst met een setje frezen wat je alleen voor messing gebruikt. (net als vijlen : eens gebruikt op staal zijn ze minder geschikt voor messing... maar ik weet bijna niemand die dat in de praktijk volhoud ;) )

Voor aluminium en aanverwanten is inderdaad spiritus mogelijk, al gebruik ik liever terpentine (minder gevaarlijk)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

lokpaint

  • Gast
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #29 Gepost op: 20 augustus 2013, 21:20:59 »
He Bart,

Je hebt gelijk! Mijn Proxxon staat te koop en omdat ik nog nooit heb gefreesd en er geen opleiding voor heb gevolgd ga ik nu de wabeco 1410 kopen.

Wow, wat ik hier toch allemaal voor briljante ideeën op doe op de late avond, het moet niet gekker worden...


Hoi

Ga de politiek in. Daar zijn ze ook meester in dingen uit hun verband rukken en foute conclusies trekken.

Bart