Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Frezen, que pasa?  (gelezen 20585 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Frezen, que pasa?
« Gepost op: 18 augustus 2013, 20:50:32 »
Inderdaad, frezen, wat nou weer! Sinds kort (eergisteren) ben ik in het bezit van een Proxxon microfrees, de MF70. De spanklauwen ontbreken nog, die worden hopelijk nog nagestuurd, maar dan; het land van de onbegrensde mogelijkheden! ;D

Maar, ik heb nu wel zo'n ding, desalniettemin ben ik een absolute newbie! Zo kan het ding bijvoorbeeld aan. Klaar. Alle kennis die ik er van heb ligt nu open en bloot hier op tafel.

Maar, hoe werkt zo iets nu precies? Ik snap hoe de kruistafels werken, welke snelheid er wordt geadviseerd om bijvoorbeeld in messing te frezen, maar kan dat met elk freesje of heb je verschillende freesjes voor verschillende materialen (zoals hout, metaal, kunststof, glas, etc.)?

Nu ga ik in eerste instantie en waarschijnlijk bovenal in messing frezen, alhoewel ik hier ook een Roco BR60 heb waar ik in het metalen gewicht van de loc wil frezen, maar goed, dat zal mekaar weinig uitmaken, kan je daar elk soort freesje voor gebruiken?

De uitleg hoeft niet uitgebreid te zijn, maar het zou wel fijn zijn als er wat fotootjes voor mij bij zitten alsdat vanwege mijn beperkte verstandelijke vermogens ;D

Nou, net zoals de herders (want zij freesden met groote freezen) heb ik er helemaal zin in, niets is veilig meer in dit huis!

Tom.


Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD ;D
Spoor 0 adept

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:02:42 »
Voor elke metaal soort is er een andere frees.
Er zijn op internet materiaaltabellen voor beitels en frezen te vinden.
Hierin word de hardheid van de frees of beitelplaat in gegeven.
Ik heb zelf voor mijn Emco beitels met hardmetalen wisselplaatjes
voor een aantal metaal soorten. Dat is fijner werken dan snelstaal.

Zoekt en gij zult frezen  ;)
Mvh Steef

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:18:07 »
Dus je koopt een dure machine, waarvan je niet weet hoe het werkt, wat je ermee kan doen en waarvoor je het überhaupt nodig hebt ???
okkejjjj  :-\..... dapper  :)
Mvg Marty,

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:19:09 »
Onder het motto "Je kunt het beter maar in huis hebben, je weer maar nooit":).

Succes met freezen.

Groet,
Chris

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:21:22 »
Ze zijn er nog Marty, ze zijn er nog...  ;D
Mvh Steef

guest7823

  • Gast
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:26:55 »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2013, 22:01:07 »
een dure machine kopen is eerst een deel van het geheel, meest komt het zelfde nog een voor peripherie en toebehoer on top, en dan vindt je vanzelfs it, wat je ermee kunt doen en wat niet...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2013, 22:16:32 »
Voor elke metaal soort is er een andere frees.
.....
Inderdaad, je hebt vele soorten frezen. Maar verdiep je ook op tijd in de verschillende toerentallen, snedediepte en aanzet, meeloop en tegenloop frezen. En neem ook maar meteen de vele soorten koel- en smeermiddelen op sleeptouw (zeker als je naast metaal ook kunststoffen gaat bewerken).

Sander

TinTin

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • Swiss-N-Trak
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2013, 22:40:33 »
En mag ik als advies meegeven om bij het frezen altijd gehoorbescherming te dragen. Ikzelf heb dat een aantal jaar geleden niet gedaan en heb sindsdien dag en nacht een suis in mijn hoofd (niet fijn...).
En het was zo gebeurd...
Overigens heeft een frees wel veel leuke mogelijkheden.
Gr. Erwin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2013, 22:41:04 »
Loop eens naar de bieb en haal wat LTS/MTS boeken over verspanend metaalbewerken. Maar ga er vooral van uit dat je het alleen leert door te doen en dat het leerproces kostbaar zal zijn (lees : je zult het nodige aan gereedschap en werkstukken verknallen, hoe goed je je best ook doet. Dat is een onderdeel van het leerproces)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2013, 22:43:03 »
Inderdaad, je hebt vele soorten frezen. Maar verdiep je ook op tijd in de verschillende toerentallen, snedediepte en aanzet, meeloop en tegenloop frezen. En neem ook maar meteen de vele soorten koel- en smeermiddelen op sleeptouw (zeker als je naast metaal ook kunststoffen gaat bewerken)

De meeste hobbyisten kunnen maar beter droog verspanen, of hooguit een kant en klaar wegwerp product gebruiken. Circulatiekoeling als op professionele machines is voor hobbyisten te duur en te veel gedoe, ivm oa veroudering, bacteriegroei ed. Bovendien freest een hobbyist in tegenstelling tot een professional meestal niet continue 'tegen de rode streep' en zijn dingen als standtijd ondergeschikt.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2013, 23:03:24 »
Ja maar koelen is wel wenselijk
desnoods gewoon met spiritus of wasbenzine.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2013, 23:08:16 »
Moderne frezen van volhardmetaal hoef je echt niet per se meer te koelen... je zou bovendien naar koeling mbv perslucht kunnen kijken, makkelijk, goedkoop en goed voor het milieu
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2013, 23:28:52 »
Beste tamaso, niemand wordt kundig geboren, alles wordt aangeleerd. En zonder strijd geen overwinning!!!!!


mvg aad h

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Frezen, que pasa?
« Reactie #14 Gepost op: 18 augustus 2013, 23:43:19 »
Zonder foto's, maar: http://www.fraxeon.com/nl/Frezen_boren bevat enige info.
Jeroen