Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door AutoMaus
Vandaag om 16:31:16
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:18:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 15:57:36
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 15:43:44
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:21:10
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Rondom Charlois door Hans GJ
Vandaag om 12:08:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
  

Auteur Topic: De baan digiaal indelen?  (gelezen 2365 keer)

Digitrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
De baan digiaal indelen?
« Gepost op: 10 August 2013, 20:38:14 »
Hallo allemaal,

Mijn vraag is als ik met bezelmelders- en terugmeldmodules ga werken moet ik dan blokken gaan maken en echt de blokken van elkaar isoleren?

Groeten van Werner.
Gr. Werner

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De baan digitaal indelen?
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2013, 21:02:24 »
Werner,

Ja, je moet iets isoleren en Nee, je moet niet de blokken isoleren.

Een blok is een deel van je baan, dat stuk baan kan wel-of-niet bezet zijn door een trein. Binnen een blok heb je een of meer sectie's - vaak zie je twee sectie's. En iedere sectie moet worden geisoleerd en wordt aangesloten op een bezetmelder.

Ik denk dat je in je bericht spreekt over blokken terwijl het sectie's zijn. Een kwestie van de juiste term aanhouden anders krijg je kans op misverstanden.

Sander
« Laatst bewerkt op: 10 August 2013, 21:32:09 door Bert van Gelder. Reden: taalfoutje titel aangepast »

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #2 Gepost op: 23 August 2013, 16:12:14 »
Het isoleren moet je bij tweerailsystemen eenzijdig doen en bij het drierailsysteem kan het de middengeleider zijn die je isoleert (stroomdetectie) of bij massadetectie de beide rails.

Verder deel je een blok in twee of drie delen (vaak ook afhankelijk van het treinbesturingsprogramma wat je wilt gebruiken)  en elk afzonderlijke deel isoleer je dus eenzijdig. Elk blok wordt vooraf gegaan door een bloksein en elk blok eindigd ook met een bloksein.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26964
    • Pagina van klaas
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #3 Gepost op: 23 August 2013, 16:43:58 »
... en bij het drierailsysteem kan het de middengeleider zijn die je isoleert (stroomdetectie) of bij massadetectie de beide rails.
Bij massadetectie moet je maar één van de rails in geïsoleerde secties verdelen. De andere rail moet overal doorlopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #4 Gepost op: 23 August 2013, 19:53:15 »
Maakt het trouwens uit welke rail je isoleert ?
Of moet dat perse de buitenste of binnenste spoor zijn ? Of kan je het gewoon door elkaar doen?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26964
    • Pagina van klaas
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #5 Gepost op: 23 August 2013, 20:06:34 »
Maakt niet uit welke rail. Mag ook om en om, bij een keerlus b.v. zal dat wel moeten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #6 Gepost op: 23 August 2013, 20:07:15 »
Als je een ovaal bedenkt, dan moet je overal dezelfde kant isoleren en de andere kant als 1 geheel houden.
Dit geldt alleen niet bij keerlussen, verder dus of binnen of buiten aanhouden.
Bij sommige systemen is het handig om de blokken wel volledig te isoleren, dus beide rails maar meestal is dit niet nodig.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #7 Gepost op: 24 August 2013, 10:44:25 »
Mijn excuus voor de gemaakte fout. Ik ben geen drierailrijder. Ik was in de veronderstelling dat de beide railstaven van Marklin systemen aan elkaar gekopeld waren. Mea Culpa, Mea Culpa, Mea maxima Culpa!

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26964
    • Pagina van klaas
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #8 Gepost op: 24 August 2013, 11:04:56 »
Ik was in de veronderstelling dat de beide railstaven van Marklin systemen aan elkaar gekopeld waren.
Hangt van het railsysteem af. Bij de oude M-rail zijn de railstaven via de metalen bedding met elkaar verbonden. Het is uitermate lastig om deze verbinding ongedaan te maken.
Bij de K-rail zijn de railstaven niet verbonden, voor bedrijf zonder detectie wordt deze verbinding bewust tot stand gebracht.
Bij de C-rail zijn de railstaven wel met elkaar verbonden, maar deze verbinding is makkelijk te verbreken, juist om massadetectie mogelijk te maken.
Het principe van massadetectie is dat je van de beide spoorstaven er maar één gebruikt voor de retourstroom (massa). De andere verdeel je in geïsoleerde secties. De wielassen van de trein maken verbinding tussen de doorgaande massarail en de geïsoleerde sectie, en daarmee wordt de aanwezigheid van een trein in de sectie gemeld.

Overigens hebben we de starter van dit topic niet meer gezien, dus het is maar de vraag of al deze uitweidingen voor hem wel zin hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #9 Gepost op: 24 August 2013, 11:13:44 »
Daar heb je helemaal gelijk in maar als je de antwoorden nog eens terugleest (en daar was ik dus ook schuldig aan)  wordt het er niet makkelijker op voor iemand die de materie niet begrijpt.

lees even mee; beide zijden isoleren, eenzijdig isoleren, maakt niet uit waar je isoleert en om en om isoleren??

Tja, wat moet hij nu doen?

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22677
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #10 Gepost op: 24 August 2013, 11:21:01 »
Zo ontstaan gemakkelijk misverstanden bij zoekenden die zo'n draadje lezen Rob en het is goed dat te voorkomen.

Bij drierail met massadetectie kan je vrolijk per meldpunt van geïsoleerde railstaaf wisselen.
Bij tweerail met stroomdetectie moet je ervan uitgaan dat dat wisselen niet kan. In theorie wel, maar met de kant-en-klare componenten die de meeste van ons gebruiken niet.
Persoonlijk vind ik het ook wel handig om de isolaties altijd in dezelfde railstaaf te leggen.

Als je stroomdetectie bij drierail toepast, dan is het inderdaad het handigst de middengeleider te onderbreken.
« Laatst bewerkt op: 24 August 2013, 11:27:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26964
    • Pagina van klaas
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #11 Gepost op: 24 August 2013, 11:33:17 »
Daarom is het wel handig dat Werner zich weer even meldt. Hij heeft hier 2 weken niet meer gepost.
In een andere bijdrage van Werner lees ik nu dat hij "gelijkstroom digitaal"  rijdt. Waaruit ik concludeer dat hij 2-rail bedoelt. Dus dat hele 3-rail verhaal met massadetectie kunnen we even laten rusten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
  • Metrop-Märklin
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #12 Gepost op: 24 August 2013, 13:31:28 »
En toch is het handig voor de encyclopedie later, om dat onderscheid hier nu even goed door te voeren. Een keer goed opgeschreven doet wonderen.

Doet me en passant denken aan M-track dat ook afspraken maakt over welke rail gebruikt wordt (met welke kleurcode rood of zwart).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: De baan digiaal indelen?
« Reactie #13 Gepost op: 24 August 2013, 17:54:52 »
Voor de duidelijkheid.
Als je stroomdetectie toe gaat passen, dan isoleren en in secties opdelen.
Bij reed detectie en infrarood detectie wordt dit niet toegepast. m.a.w. geen onderbrekingen behalve bij een keerlus, dan isolatie beide railstaven.

PS. Zelf gebruik ik infrarood detectie, dus geen enkele geisoleerde sectie, uiteraard alleen bij de keerlus.

Groeten Frans