Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
20 July 2025, 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12
  

Auteur Topic: Machinist: te zijn of niet te zijn?  (gelezen 3055 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Gepost op: 02 August 2013, 09:25:13 »
Jeroen

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 02 August 2013, 12:55:02 »
Tja, nu hoop ik niet dat alle machinisten over één kam worden geschoren. Dat enkelen dit doen betekent niet dat alle machinisten dit doen.  ::)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 02 August 2013, 15:44:00 »
Machinisten die zitten te bellen, vrachtwagenchauffeurs die koffie zetten achter het stuur, buschauffeurs die in slaap vallen, dronken kapiteins op olietankers en taxi-chauffeurs met een slok op. Het zijn voorbeelden en inderdaad schandalig, maar als je daar alles op gaat gooien rijdt er straks geen trein, geen vrachtwagen geen bus en geen taxi en boten blijven aan de kade liggen. Natuurlijk, het zou niet moeten voorkomen, maar het is een klein percentage van al het transport over weg, spoor en water. Laten we waardering hebben voor degene die het wel goed doen en misschien moeten we dat soms laten merken, een duim omhoog is veel leuker dan de bekende vinger.  ;D ;D ;D

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #3 Gepost op: 02 August 2013, 16:34:56 »
Dank u! (y)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 02 August 2013, 17:42:11 »
Die machinisten die protesteerden... vormen kennelijk de foute groep. Ik kan me voorstellen dat je als goedwillende, en goed werkende, machinist netjes alert blijft, het je toch geen moer kan schelen dat er evt. (voor veiligheidstechnische redenen) een camera in de loc/trein gemonteerd wordt.

Overigens dan wel erg dom om dan ALSNOG te gaan maffen (neem aan dat het niet willekeurig geinstalleerd is en ook niet undercover o.i.d.). En dan een overhemd over de camera doen.... schandalig. Direct ontslaan. :D
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #5 Gepost op: 02 August 2013, 22:46:42 »
Nou, als ik als goed werkende machinist ineens een camera in mijn cabine ontwaar gooi ik daar denk ik ook iets overheen. Nu spreek ik wel over Nederland, waar het met cameratoezicht op de 'werkvloer' misschien anders ligt dan in Argentinië, maar ik zou me ernstig beschaamd voelen in het vertrouwen van beide kanten en daar heb je feitelijk niet eens camera's voor nodig.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #6 Gepost op: 02 August 2013, 23:26:00 »
Nu heb ik als machinist meestal meerdere camera's in m'n loc (GSM, Tablet, gewone SLR...) maar die tellen zeker niet in dit verhaal?
Maar waar ik wel over val is dat het kennelijk schandalig wordt gevonden dat er gebeld wordt in de cabine... Waarom zou dat niet mogen? Hoe kom ik anders aan instructies van m'n bijsturing en hoe kan ik anders met een treindienstleider communiceren?
Je moet alleen wel weten wanneer het kan en mag maar ik denk dat we daar met z'n alle wel slim genoeg voor zijn...

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #7 Gepost op: 03 August 2013, 10:13:09 »
Ik snap niet wat mensen toch problemen met camera's op hun werkplek hebben. Misschien moet je even opletten met in je neus peuteren e.d. ::) ;D
Iedereen die zijn werk normaal doet zal er geen bezwaar tegen hebben en in de hele wereld wordt het al toegepast. Zo hangt er in elke winkel een camera op de kassa en de receptie gericht. Zo hangen er in elk uitgaans gebied in Nederland camera's aan gevels en lantaarnpalen. Zo worden we dus de hele dag door gevolgd en ik moet eerlijk zeggen dat het me niet kan boeien omdat ik niets te verbergen heb
Groeten Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #8 Gepost op: 03 August 2013, 14:02:39 »
Precies.
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #9 Gepost op: 03 August 2013, 14:34:40 »
Het ging mij niet om de camera's, meer het neerzetten van in mijn ogen verkeerd beeld van een treinmachinist.... :-\
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #10 Gepost op: 03 August 2013, 15:48:11 »
Je moet alleen wel weten wanneer het kan en mag maar ik denk dat we daar met z'n alle wel slim genoeg voor zijn...

En daar leg je precies de vinger op de zere plek. In mijn ogen ligt hier ook geheel het punt, zowel qua politiek als vervoerders. Tegenwoordig lijkt het bijna wel alsof je niet meer geacht wordt na te denken, zodra je dat doet wordt je te slim en kun je in opstand komen. Dat was in mijn ogen dan ook het hele probleem waar de "oude" garde mee te maken had.
Zeker in Nederland wordt er zo ontzettend 'regelneukerig' gedaan, terwijl je nou eenmaal niet overal een regel voor kan maken. Doe je dat wel, dan is het systeem niet meer werkbaar. Toch wordt in mijn ogen het rijdend personeel tegenwoordig vooral uitgezocht op hoe mond-dood ze zijn. Zodra je enige feeling en mening hebt, of ergens over dreigt na te denken krijg je op je lazer.

Zeker gezien de complexiteit, regelgeving en verantwoordelijkheid lijkt het mij dat je gewoonweg je criteria veel hoger moet leggen, met daarbij overeenkomstig loon. Zeker de laatste jaren dat ik wel eens mee ging gaf het beeld wat je in de cabine tegenkwam je toch een zeer negatief beeld van het hele spoorbedrijf. Cabines die goor en ranzig waren, er werd in de onbediende cabine lekker gerookt, materieel zag er niet meer uit.

Waarom steek je als bedrijf niet wat meer geld en energie in je onderneming. Hou je de treinen beter schoon (zowel binnen als buiten) en zorg je dat je personeel trotser is op wat ze doen. Laat ze feeling krijgen met het werk, dan stralen ze die trots ook uit naar de klant.
Wanneer zie je nu nog bijvoorbeeld een foto van personeel wat poseert bij zijn/haar machine, trots is..?

Maarja... in een commercieel klimaat zoals dat momenteel heerst interesseert het niemand meer. Zolang de aandeelhouder tevreden is en de winst gemaximaliseerd kan het verder niemand meer wat schelen...

Maargoed... dat moest ik even kwijt  ;D (en ik weet best dat er nog mensen zijn die er wél trots op zijn, en wél hun spul schoonhouden...)

Groet,

Richard

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #11 Gepost op: 03 August 2013, 17:48:33 »

Maargoed... dat moest ik even kwijt  ;D (en ik weet best dat er nog mensen zijn die er wél trots op zijn, en wél hun spul schoonhouden...)

Groet,

Richard

hear hear.....

Hier bij het verlaten van de lok poetsen we de stangen voor de opkomende collega. Dan kan hij zijn dienst met schone handen beginnen. Tevens is de cabine in goede staat en zitten niet de resten van je middageten op het beeldscherm geplakt en tussen de controller...

Is een stukje beroepstrots....maar ik ben ook eerlijk genoeg om te zeggen dat rond 20% van de collega's dat niet meer heeft...

Bas

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #12 Gepost op: 05 August 2013, 14:05:09 »
Citaat
Hier bij het verlaten van de lok poetsen we de stangen voor de opkomende collega. Dan kan hij zijn dienst met schone handen beginnen. Tevens is de cabine in goede staat en zitten niet de resten van je middageten op het beeldscherm geplakt en tussen de controller...

Ja Bas dat ken ik ook van een paar oude meesters uit 60 en 70 jaren maar ze klaagden altijd over de meesters uit de Franse Schweiz. Die deden dit niet.

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #13 Gepost op: 05 August 2013, 14:27:20 »
Ik denk dat je met 20% nog vrij laag zit Bas, hoe vaak ik niet in een loc stap waar nog een zak vuil in hangt van m'n voorganger, of de as nog van op de struurtafel ligt... Je maakt het maar weer schoon omdat je zelf ook geen zin hebt om in de troep te zitten, maar soms kan im er wel eens een beetje moedeloos van worden.
Neemt niet weg dat het werk daarna in een schone ruimte weer een stuk prettiger is!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Machinist: te zijn of niet te zijn?
« Reactie #14 Gepost op: 05 August 2013, 14:52:19 »
Tijd dat we weer terug gaan naar 1 bemanning per lok :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden