Verder de gespreks regels zeggen ook dat de andere partij moet herhalen wat er gezegd is, dit om zeker te stellen dat er geen verdraaiingen zijn ofdat iets niet goed ontvangen is.Dan nog een leuke, de woorden niet en geen moeten worden vermeden bij de communicatie. Dit omdat tijdens een slechte verbinding delen kunnen wegvallen.Hier weer een voorbeeld: 'u mag niet vertrekken vanaf uw spoor'. Dit kan verstaan worden als 'u mag vertrekken vanaf uw spoor'. Voor deze zin wordt aanbevolen om teksten te gebruiken zoals: 'blijft u op uw spoor staan'.
Dan nog even over het afsluiten van een zin, in sommige gevallen wordt in het spoorwereldje nog met oude apparatuur gewerkt. Ook de portofoon waarbij maar één richting tegelijk op gesproken kan worden wordt nog steeds gebruikt.
Een richtlijn is zeker geen verplichting. Er staat boven het originele document ook niet voor niets 'guidelines'.Groetjes,Emiel
In de jaren dat ik actief was als (officieel) zendamateur, de NAVO code altijd gebruikt en eigenlijk zonder problemen.Vooral op korte golf was dit vaak een hulp om de informatie goed over te brengen.Maar zoals bij zoveel zaken, het valt en staat met aandacht en concentratie van de personen zelf...
Ik weet hoe het werkt met treinseries en -nummers, maar dat is verder niet zo relevant in deze discussie.Laat ik dan een concreet voorbeeld noemen, als ik mij als machinist van treinnummer eenendertighonderdvijf meld bij de treindienstleider in Arnhem, rij ik dan een trein van NS (3105) of van Arriva (31105)?Huub
Het zijn allebei reizigerstreinen, de een van NS, de ander van Arriva (of de nummers werkelijk bestaan, weet ik niet, heb de betreffende treinseries van Wikipedia).Overigens meld jij de 3105 op een andere manier dan Sander in zijn voorbeelden van 4-cijferige NS-treinnummers deed. Niet eenduidig dus, wat bij veiligheidsberichten wel een vereiste is.
Goh, dit lijkt wel op dislexie maar dan in omgekeerde bedoeling. (dit zeggend als ervaringsdeskundige)
Ik heb het bovenstaande betoog bewust neutraal gehouden, het is namelijk toepasbaar op veel situaties: Vliegtuigen, telfoongesprekken, schepen, treinen, vrouwen en schoonmoeders.
Het is of OVER of SLUITEN, over EN sluiten bestaat niet, over betekent dat de een klaar is en de ander wat mag/kan zeggen. Sluiten is einde gesprek vanaf degene die heeft opgeroepen.Groet Dieter