Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken  (gelezen 10258 keer)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #15 Gepost op: 02 september 2013, 18:37:56 »
Klopt. :)

Gr, Ben.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #16 Gepost op: 02 september 2013, 18:48:15 »
Ok, bedankt.
Weten jullie ook waar precies de magneetremmen geplaatst worden
Kan maar niet de plek vinden .

mvg Henk

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #17 Gepost op: 02 september 2013, 18:59:30 »
Geen idee Henk. Wist geen eens dat die er bij zitten? ;D

Gr, Ben.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #18 Gepost op: 02 september 2013, 19:49:53 »
Dag Ben,

Zitten in het bijgeleverde zakje.
Decoder zit er in.
Nu is bij deze aktie een heel klein rood isolatertje , dat op het dak moet zitten,
losgeraakt en zag dat later op de werktafel liggen.
Maar heb geeeeen idee waar dat heeft gezeten.
Heb je een gedetailleerde foto van de dakopbouw misschien.?
Alvast bedankt.

mvg Henk

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #19 Gepost op: 02 september 2013, 19:52:23 »
Dan moet ik effe naar boven rennen, ben zo terug......

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #20 Gepost op: 02 september 2013, 20:05:56 »

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #21 Gepost op: 02 september 2013, 20:09:14 »
Fantastisch, Ben.
Wat een service.
Maar zie hem nergens zitten, weet niet waar die anders vandaan komt.

mvg Henk

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #22 Gepost op: 02 september 2013, 20:13:31 »
Vreemd.

Kijk eens bij de cabinedeuren en dan links naast de handrail. Daar zit ook iets kleins en rood......

http://imageshack.us/photo/my-images/208/0sye.jpg/

Gr, Ben.


Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #23 Gepost op: 03 september 2013, 10:12:57 »
Dat is hem Ben.

Dan mis ik er nog 1.
Want ik zie nu dat aan de andere kant deze ook ontbreekt.
Bedankt voor de tip.

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #24 Gepost op: 04 september 2013, 10:13:09 »
Dag Ben,

Zie jouw overzichsfoto nog van de los onderdeeltjes.
In het midden rechts net onder het losse draadje ligt het magneetrem gedeelte??

mvg Henk

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #25 Gepost op: 05 september 2013, 09:50:34 »
Probleem met de baanschuiver is heel simpel op te lossen.

Baanschuiver los schroeven (2 schroefjes), dan zie je een inkeping in de kap zitten.
Deze is net te krap om de baanschuiver in te laten vallen.Beide kanten van deze inkeping
een ietsje afsnijden (half mm aan beide kanten) en de baanschuiver valt er nu mooi in.
Succes.

mvg Henk

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #26 Gepost op: 16 september 2018, 18:39:12 »
Hoewel dit draadje reeds 5 jaar oud is plaats ik toch een ombouw verslagje van mijn ACME 186 Fyra. Het is zo'n bekende spaghetti locomotief met allemaal losse draden. Ben heeft 5 jaar geleden al beschreven hoe de sluitlichten schakelbaar te maken. Dat ga ik ook doen maar met een paar extra's.

Overigens als iemand nog interesse heeft in een ACME loc dan moet je hier maar eens kijken.

Mijn grootste bezwaar is het feit dat de verlichting niet klopt. ACME heeft de sluitlichten achter de twee binnenste seinen gezet. Daar zitten normaal gesproken echter de schijnwerpers. Zowel de sluitseinen als de normale frontverlichting horen achter de buitenste seinen te zitten.

DE EENVOUDIGE MANIER

Allereerst de kap er maar eens afhalen. Aan een kant zit een dichte baanschuiver. Deze haakt in de kap. Hierdoor komt de kap aan de kant van cabine 1 niet los. Je kan het chassis inclusief baanschuiver er echter uittrekken door eerst de zijde aan de kant van cabine 2 los te nemen.



Op deze foto zijn de stekkers van de verlichting al los. Dit is de print in ongewijzigde vorm. Ook het draadje van de bovenleiding heb ik los genomen. Deze bewaar ik voor later, m.n. het stekkertje dat op de print gestoken was.



De verlichting wordt verzorgt door drie 3mm LED's, twee witte en één rode. Deze kan je er gewoon uittrekken.



Door de onderste en de middelste LED om te draaien komt het rode sluitlicht aan de buitenzijde en het witte (de schijnwerper) aan de binnenzijde. Dit is de makkelijkste manier om de verlichting enigszins waarheidsgetrouw te maken.



Resultaat zijn mooie rode sluitseinen aan de buitenzijde, zoals het hoort.



En de schijnwerpers aan de binnenzijde. Beter dan de foute frontseinen. Opvallend detail is dat het topsein enorm fel brandt. Dat heeft te maken met de constructie van de lichtgeleider. De LED van het topsein zit nl pal achter het sein. Eventueel kan er een weerstand voor de LED van het topsein gezet worden. Aangezien ik echter veel meer ga wijzigen doe ik dat niet in dit voorbeeld.

DE UITGEBREIDE MANIER

Bovenstaande aanpassing kan zonder soldeerbout gedaan worden en resulteert in een meer waarheidsgetrouwe locomotief. Echter was ik daarmee niet tevreden en heb het volgende bedacht zoals in onderstaand schema staat.



Links op het schema de schakeling voor cabine 1, rechts die voor 2.

Beide cabine's krijgen zowel rode sluitlichten als witte frontlichten aan de buitenzijde. Cabine 1 krijgt ook schijnwerpers (met topsein) aan de binnenzijde en cabine 2 krijgt schakelbare sluitseinen omdat de locomotief vrijwel altijd met een FYRA stam zal rijden. De LED's 3 en 4 in cabine 1 en 7 en 8 in cabine 2 zijn zgn. bicolor of duo LED's 

Omdat het topsein veel feller is dan de overige verlichting komt er een weerstand van 10k voor. Proefondervindelijk heb ik uitgezocht dat daarmee het licht van het topsein hetzelfde is als de onderste twee frontseinen. Het blijkt dat het topsein niet alleen veel feller is. Het blijkt ook een andere kleur te hebben dan de bicolor LED's. Om die reden vervang ik de LED van het topsein ook door een bicolor exemplaar. Daarvan gebruik ik echter alleen de witte LED.



Op de foto mijn eerste poging om alles onder het machinistenhuis te bouwen. Electrisch werkt het. Het past echter niet en komt in aanraking met het cardanhuis op het draaistel.



Hetzelfde voor cabine 2. Hier komen maar twee weerstanden aan de LED's. Toen het bleek te werken heb ik e.e.a. nog kleiner en dichter tegen het machinistenhuis gebouwd. Het past nu prima. Hiervan heb ik helaas geen foto gemaakt.



Vervolgens is de basisprint aan de beurt. Om de gewenste schakelingen mogelijk te maken worden van de decoder de volgende functies gebruik:

Cabine 1
Front light   F0f (oranje)
Rear light   F0r (zwart)
High light   A2 (rood)

Cabine 2
Front light   F0r (oranje)
Rear light   A1 (zwart)

Decoder in reverse mode ivm omdraaien cab1 en 2. Standaard rijdt de ACME 186 achteruit!

Aanpassingen aan de print:
F0f: niets.
F0r: niets.
A1: R4 er uit, Weerstand 1k tussen pen 3 (groen) en soldeereiland van R4.
A2: J3 rood, printspoor onderbreken. Verbinding tussen J3 rood en J2.



Op de foto is te zien dat R4 verwijderd is en dat er een 1k weerstand tussen de A1 (groene draad) van de decoder en het soldeereiland van R4 is aangebracht.

Omdat A2 (paarse draad) bij een 8-polige connector los uitgevoerd is gebruik ik hiervoor de printconnectors van de voormalige bovenleiding. Aan de paarse draad van de decoder komt het stekkertje dat vroeger aan het draadje van de bovenleiding zat. Aan één van de connectors van J2 komt een paars draadje.



De andere zijde van het paarse draadje komt op J3 rood. Voordat ik het draadje hieraan vast maak heb ik het printspoor tussen J3 rood en J4.3 (oranje) met een klein boortje verwijderd.



Op deze foto is de decoder er ingestoken en de paarse draad in J2 gestoken.
Dan de kap er op met onderstaande resultaat.



Frontverlichting aan de buitenzijde met een topsein van dezelfde sterkte



Sluitverlichting aan de buitenzijde van de lampen. Aan de achterzijde is deze schakelbaar.



Schijnwerpers aan de binnenzijde met topsein.



en schijnwerpers met frontseinen en topsein. Edit: Kan in het echt niet volgens Remco. Inmiddels heb ik mijn mapping aangepast. Als de schijnwerpers aangaan gaan de gewone frontlichten uit........

Weer een projectje naar tevredenheid beëindigd en hopelijk hebben anderen er ook iets aan.

Groet Frits
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 09:48:14 door Fritsprt »
Groet Frits

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #27 Gepost op: 16 september 2018, 20:17:18 »
De schijnwerpers bij deze versie horen niet gelijktijdig met de frontseinen te branden

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #28 Gepost op: 16 september 2018, 20:23:37 »
Hoi Remco, dank voor je tip. Ik kan dat eenvoudig aanpassen met het functiemappen of gewoon niet op het knopje drukken. Als de schijnwerpers branden brandt dan wel het topsein?
Alvast bedankt.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« Reactie #29 Gepost op: 16 september 2018, 21:21:48 »
Geen dank Frits,
klopt, als de schijnwerpers branden dan brand het toplicht ook. Het A-sein blijft een verplichting.
Bij de laatste serie 186's met ledverlichting branden frontsein en schijnwerper gelijktijdig.
Schijnwerper kent overigens 2 standen,dimlicht en grootlicht