Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Ben
Vandaag
om 09:30:45
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 09:30:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 09:28:58
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 09:28:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 09:26:53
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Jheronimus
Vandaag
om 09:25:18
Loc - tenderverbindin Roco S3/6
door
Ben
Vandaag
om 08:56:38
Spelregels 'Raadplaatje'
door
tothebeach
Vandaag
om 08:56:06
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
henk
Vandaag
om 08:42:38
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Noordernet
Vandaag
om 08:36:30
Roco traxx 'Eurocity'
door
Arjan6511
Vandaag
om 08:30:38
Frans loodsje et cetera
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:56:34
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
VAM65
Vandaag
om 07:47:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Dave.......
Vandaag
om 02:42:59
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie
door
Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
BramFokke
09 December 2025, 22:10:38
ratelende 1300 van Electrotren
door
GMA70
09 December 2025, 21:35:10
ratelende 1300 van Electrotren
door
knar46
09 December 2025, 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Priegelman
09 December 2025, 21:00:10
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Sporlijn Úje
09 December 2025, 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Quinzeedied
09 December 2025, 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
09 December 2025, 19:55:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
09 December 2025, 19:44:23
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
door
Hans Reints
09 December 2025, 19:33:09
US diorama in H0
door
Wim Vink
09 December 2025, 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Ronald69
09 December 2025, 18:38:23
Roco 2025
door
IJmc
09 December 2025, 18:02:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken (gelezen 11566 keer)
Ben
Online
Berichten: 6980
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #15 Gepost op:
02 September 2013, 18:37:56 »
Klopt.
Gr, Ben.
Gelogd
Henk Veenstra
Offline
Berichten: 1529
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #16 Gepost op:
02 September 2013, 18:48:15 »
Ok, bedankt.
Weten jullie ook waar precies de magneetremmen geplaatst worden
Kan maar niet de plek vinden .
mvg Henk
Gelogd
Ben
Online
Berichten: 6980
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #17 Gepost op:
02 September 2013, 18:59:30 »
Geen idee Henk. Wist geen eens dat die er bij zitten?
Gr, Ben.
Gelogd
Henk Veenstra
Offline
Berichten: 1529
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #18 Gepost op:
02 September 2013, 19:49:53 »
Dag Ben,
Zitten in het bijgeleverde zakje.
Decoder zit er in.
Nu is bij deze aktie een heel klein rood isolatertje , dat op het dak moet zitten,
losgeraakt en zag dat later op de werktafel liggen.
Maar heb geeeeen idee waar dat heeft gezeten.
Heb je een gedetailleerde foto van de dakopbouw misschien.?
Alvast bedankt.
mvg Henk
Gelogd
Ben
Online
Berichten: 6980
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #19 Gepost op:
02 September 2013, 19:52:23 »
Dan moet ik effe naar boven rennen, ben zo terug......
Gelogd
Ben
Online
Berichten: 6980
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #20 Gepost op:
02 September 2013, 20:05:56 »
Ben ik weer.
Helpt dit?
http://imageshack.us/photo/my-images/90/kiio.jpg/
Gr, Ben.
Gelogd
Henk Veenstra
Offline
Berichten: 1529
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #21 Gepost op:
02 September 2013, 20:09:14 »
Fantastisch, Ben.
Wat een service.
Maar zie hem nergens zitten, weet niet waar die anders vandaan komt.
mvg Henk
Gelogd
Ben
Online
Berichten: 6980
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #22 Gepost op:
02 September 2013, 20:13:31 »
Vreemd.
Kijk eens bij de cabinedeuren en dan links naast de handrail. Daar zit ook iets kleins en rood......
http://imageshack.us/photo/my-images/208/0sye.jpg/
Gr, Ben.
Gelogd
Henk Veenstra
Offline
Berichten: 1529
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #23 Gepost op:
03 September 2013, 10:12:57 »
Dat is hem Ben.
Dan mis ik er nog 1.
Want ik zie nu dat aan de andere kant deze ook ontbreekt.
Bedankt voor de tip.
mvg Henk
Gelogd
Henk Veenstra
Offline
Berichten: 1529
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #24 Gepost op:
04 September 2013, 10:13:09 »
Dag Ben,
Zie jouw overzichsfoto nog van de los onderdeeltjes.
In het midden rechts net onder het losse draadje ligt het magneetrem gedeelte??
mvg Henk
Gelogd
Henk Veenstra
Offline
Berichten: 1529
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #25 Gepost op:
05 September 2013, 09:50:34 »
Probleem met de baanschuiver is heel simpel op te lossen.
Baanschuiver los schroeven (2 schroefjes), dan zie je een inkeping in de kap zitten.
Deze is net te krap om de baanschuiver in te laten vallen.Beide kanten van deze inkeping
een ietsje afsnijden (half mm aan beide kanten) en de baanschuiver valt er nu mooi in.
Succes.
mvg Henk
Gelogd
Fritsprt
Offline
Berichten: 2611
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #26 Gepost op:
16 September 2018, 18:39:12 »
Hoewel dit draadje reeds 5 jaar oud is plaats ik toch een ombouw verslagje van mijn ACME 186 Fyra. Het is zo'n bekende spaghetti locomotief met allemaal losse draden. Ben heeft 5 jaar geleden al beschreven hoe de sluitlichten schakelbaar te maken. Dat ga ik ook doen maar met een paar extra's.
Overigens als iemand nog interesse heeft in een ACME loc dan moet je
hier
maar eens kijken.
Mijn grootste bezwaar is het feit dat de verlichting niet klopt. ACME heeft de sluitlichten achter de twee binnenste seinen gezet. Daar zitten normaal gesproken echter de schijnwerpers. Zowel de sluitseinen als de normale frontverlichting horen achter de buitenste seinen te zitten.
DE EENVOUDIGE MANIER
Allereerst de kap er maar eens afhalen. Aan een kant zit een dichte baanschuiver. Deze haakt in de kap. Hierdoor komt de kap aan de kant van cabine 1 niet los. Je kan het chassis inclusief baanschuiver er echter uittrekken door eerst de zijde aan de kant van cabine 2 los te nemen.
Op deze foto zijn de stekkers van de verlichting al los. Dit is de print in ongewijzigde vorm. Ook het draadje van de bovenleiding heb ik los genomen. Deze bewaar ik voor later, m.n. het stekkertje dat op de print gestoken was.
De verlichting wordt verzorgt door drie 3mm LED's, twee witte en één rode. Deze kan je er gewoon uittrekken.
Door de onderste en de middelste LED om te draaien komt het rode sluitlicht aan de buitenzijde en het witte (de schijnwerper) aan de binnenzijde. Dit is de makkelijkste manier om de verlichting enigszins waarheidsgetrouw te maken.
Resultaat zijn mooie rode sluitseinen aan de buitenzijde, zoals het hoort.
En de schijnwerpers aan de binnenzijde. Beter dan de foute frontseinen. Opvallend detail is dat het topsein enorm fel brandt. Dat heeft te maken met de constructie van de lichtgeleider. De LED van het topsein zit nl pal achter het sein. Eventueel kan er een weerstand voor de LED van het topsein gezet worden. Aangezien ik echter veel meer ga wijzigen doe ik dat niet in dit voorbeeld.
DE UITGEBREIDE MANIER
Bovenstaande aanpassing kan zonder soldeerbout gedaan worden en resulteert in een meer waarheidsgetrouwe locomotief. Echter was ik daarmee niet tevreden en heb het volgende bedacht zoals in onderstaand schema staat.
Links op het schema de schakeling voor cabine 1, rechts die voor 2.
Beide cabine's krijgen zowel rode sluitlichten als witte frontlichten aan de buitenzijde. Cabine 1 krijgt ook schijnwerpers (met topsein) aan de binnenzijde en cabine 2 krijgt schakelbare sluitseinen omdat de locomotief vrijwel altijd met een FYRA stam zal rijden. De LED's 3 en 4 in cabine 1 en 7 en 8 in cabine 2 zijn zgn.
bicolor of duo LED's
Omdat het topsein veel feller is dan de overige verlichting komt er een weerstand van 10k voor. Proefondervindelijk heb ik uitgezocht dat daarmee het licht van het topsein hetzelfde is als de onderste twee frontseinen. Het blijkt dat het topsein niet alleen veel feller is. Het blijkt ook een andere kleur te hebben dan de bicolor LED's. Om die reden vervang ik de LED van het topsein ook door een bicolor exemplaar. Daarvan gebruik ik echter alleen de witte LED.
Op de foto mijn eerste poging om alles onder het machinistenhuis te bouwen. Electrisch werkt het. Het past echter niet en komt in aanraking met het cardanhuis op het draaistel.
Hetzelfde voor cabine 2. Hier komen maar twee weerstanden aan de LED's. Toen het bleek te werken heb ik e.e.a. nog kleiner en dichter tegen het machinistenhuis gebouwd. Het past nu prima. Hiervan heb ik helaas geen foto gemaakt.
Vervolgens is de basisprint aan de beurt. Om de gewenste schakelingen mogelijk te maken worden van de decoder de volgende functies gebruik:
Cabine 1
Front light F0f (oranje)
Rear light F0r (zwart)
High light A2 (rood)
Cabine 2
Front light F0r (oranje)
Rear light A1 (zwart)
Decoder in reverse mode ivm omdraaien cab1 en 2. Standaard rijdt de ACME 186 achteruit!
Aanpassingen aan de print:
F0f: niets.
F0r: niets.
A1: R4 er uit, Weerstand 1k tussen pen 3 (groen) en soldeereiland van R4.
A2: J3 rood, printspoor onderbreken. Verbinding tussen J3 rood en J2.
Op de foto is te zien dat R4 verwijderd is en dat er een 1k weerstand tussen de A1 (groene draad) van de decoder en het soldeereiland van R4 is aangebracht.
Omdat A2 (paarse draad) bij een 8-polige connector los uitgevoerd is gebruik ik hiervoor de printconnectors van de voormalige bovenleiding. Aan de paarse draad van de decoder komt het stekkertje dat vroeger aan het draadje van de bovenleiding zat. Aan één van de connectors van J2 komt een paars draadje.
De andere zijde van het paarse draadje komt op J3 rood. Voordat ik het draadje hieraan vast maak heb ik het printspoor tussen J3 rood en J4.3 (oranje) met een klein boortje verwijderd.
Op deze foto is de decoder er ingestoken en de paarse draad in J2 gestoken.
Dan de kap er op met onderstaande resultaat.
Frontverlichting aan de buitenzijde met een topsein van dezelfde sterkte
Sluitverlichting aan de buitenzijde van de lampen. Aan de achterzijde is deze schakelbaar.
Schijnwerpers aan de binnenzijde met topsein.
en schijnwerpers met frontseinen en topsein. Edit: Kan in het echt niet volgens Remco. Inmiddels heb ik mijn mapping aangepast. Als de schijnwerpers aangaan gaan de gewone frontlichten uit........
Weer een projectje naar tevredenheid beëindigd en hopelijk hebben anderen er ook iets aan.
Groet Frits
«
Laatst bewerkt op: 19 September 2018, 09:48:14 door Fritsprt
»
Gelogd
Groet Frits
Remco vM
Offline
Berichten: 3260
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #27 Gepost op:
16 September 2018, 20:17:18 »
De schijnwerpers bij deze versie horen niet gelijktijdig met de frontseinen te branden
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Fritsprt
Offline
Berichten: 2611
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #28 Gepost op:
16 September 2018, 20:23:37 »
Hoi Remco, dank voor je tip. Ik kan dat eenvoudig aanpassen met het functiemappen of gewoon niet op het knopje drukken. Als de schijnwerpers branden brandt dan wel het topsein?
Alvast bedankt.
Gr. Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gelogd
Groet Frits
Remco vM
Offline
Berichten: 3260
Re: ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken
«
Reactie #29 Gepost op:
16 September 2018, 21:21:48 »
Geen dank Frits,
klopt, als de schijnwerpers branden dan brand het toplicht ook. Het A-sein blijft een verplichting.
Bij de laatste serie 186's met ledverlichting branden frontsein en schijnwerper gelijktijdig.
Schijnwerper kent overigens 2 standen,dimlicht en grootlicht
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
ACME 186 Fyra: sluitsein schakelbaar maken