Wat ik me nu afvraag is of het net zo'n grote ramp zou zijn geweest met meer conventionele tweeassige draaistellen. Dat is natuurlijk speculatie en misschien niet echt gepast op het moment dat er nog mensen in kritieke toestand in het ziekenhuis liggen en het onderzoek nog in volle gang is. Maar een tweeassig draaistel kan in principe immers tweemaal de zijwaartse krachten verwerken van een éénassig draaistel.- Peter
Zou dat veel uitmaken als een trein minstens 100 km te hard door die boog gaat? Ik heb de nodige technische kennis niet, maar jij ook niet. Laat het toch even man.
Talgo trains are best known for their unconventional articulated railway passenger car that uses a type similar to the Jacobs bogie that Talgo patented in 1941. The wheels are mounted in pairs but not joined by an axle and the bogies are shared between coaches rather than underneath individual coaches. This allows a railway car to take a turn at higher speed with less swaying.
Dat kun je niet zomaar stellen.Een twee assig draaistel kan wel twee keer de krachten op de rail hebben maar de middelpuntvliedende kracht van het rijtuig zal het laten kantelen waardoor de flens van het wiel wat nog op het spoor staat ook omhoog komt en de situatie compleet anders wordt. De Talgo heeft door zijn lage bouw een laag zwaartepunt maar ook hier zijn grenzen.De ontspoorde goederentrein in België had alleen maar twee assige draaistellen, toch ging het daar bij een te hoge snelheid ook mis.